Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem

Min son ringde nyss upp mig och var förtvivlad över att katten hade hoppat upp på tangentbordet och slagit av både musen och tangentbordets input.

Är det någon som vet om det finns någon snabbknapp eller -kommando aktiv som standard i Bazzite som gör det?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Min son ringde nyss upp mig och var förtvivlad över att katten hade hoppat upp på tangentbordet och slagit av både musen och tangentbordets input.

Är det någon som vet om det finns någon snabbknapp eller -kommando aktiv som standard i Bazzite som gör det?

Det låter mer som att en usb hub eller liknande åkt ur.

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt smart katt!
Troligen långsint också
Kanske dags o muta med ett Kilo kattmynta och be att den aktiverar mus/tbordet igen

Titta lite snabbt i cachyos med KDE och krävs ett tiotal musklick och två scrollningar.
Och det gäller OM den halv kryptiska raden jag tror är tbordet om det inte är tbordet så vet i fan om det ens går att stänga av det.
Hade ingen lust o prova!

Handlar det om en bärbar heller stationär dator?
Trådade heller trådlösa?
Om bärbar kan det finnas nån knapp/slider som stänger av tbordet som det vad jag vet har funnits på en del bärbara har dock ingen koll alls på nyare än 10år så?

Är både mus o tbord inkopplat på samma "usb chip" och då brukar det vara att två st usb portar drivs från samma usb chip.
Alternativt sitter i samma usb hub?
Misstänker att det kanske kan ha med ESD att göra då en katt är en ESD bomb och helt enkelt dödade den/dom usb portar mus/tbord sitter i.
Det är mer troligt än att mus/tbord dog av ESD men är ju inte helt omöjligt heller.

Så prova sakerna i annan usb port/hub både fram o bak, prova mus/tbord i annan dator så att man VET att dom funkar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Sarato:

Stationär eller bärbar? Standard tangentbord eller ett med FN tangenter och olika funktionsknappar?

Får han fortfarande inga input efter omstart? Kan även prova ett annat tangentbord och se så det inte skulle vara där felet sitter.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Stationär eller bärbar? Standard tangentbord eller ett med FN tangenter och olika funktionsknappar?

Får han fortfarande inga input efter omstart? Kan även prova ett annat tangentbord och se så det inte skulle vara där felet sitter.

Stationär dator med fullstort tangentbord.
Efter omstart fungerade det igen men främst ville jag se om jag kunde lära honom hur han kan lösa det själv utan att hårdresetta datorn.

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Sarato:

Stationär dator med fullstort tangentbord.
Efter omstart fungerade det igen men främst ville jag se om jag kunde lära honom hur han kan lösa det själv utan att hårdresetta datorn.

Skönt att det inte blev permanent, han får be katten göra om det och visa
Alltid kul att lära sig något nytt, men hur stor är chansen att det händer igen? Plus att vi inte vet om det är relaterat till Bazzite eller linux överhuvudtaget.Skulle inte lägga så mycket energi på det om det inte blir ett återkommande problem
Kom på nu att du skrev både tangentbord och mus, då borde det inte vara något enbart relaterat till tangentbordet.
Men återigen, skulle inte lägga någon större vikt vid det om det inte händer igen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Min tanke är fortfarande ESD från katten så att usb chippet fick en stöt som räckte till att få det att stängas av men inte tillräckligt för att döda chippet helt o hållet.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Min tanke är fortfarande ESD från katten så att usb chippet fick en stöt som räckte till att få det att stängas av men inte tillräckligt för att döda chippet helt o hållet.

Intressant teori. Frågan är däremot varför musen också slutade fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett usb chip styr oftas 2-4 olika usb portar och slås chipet ut från en port så påverkas dom andra på exakt samma sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Funkar de i BIOS? för om de inte funkar där så är inte troligen inte i Bazzite problemet är.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Funkar de i BIOS? för om de inte funkar där så är inte troligen inte i Bazzite problemet är.

Så fort vi startade om datorn så löste det sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på Bazzite men har en liten fundering. Fungerar Xbox Gamepass på Bazzite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Jag är lite nyfiken på Bazzite men har en liten fundering. Fungerar Xbox Gamepass på Bazzite?

Xbox Gamepass fungerar inte på linux då det är en UWP app . Xbox Cloud streaming fungerar dock via hemsidan men det är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN