Aggressivare påminnelser om att uppgradera Windows 10

Permalänk
Medlem

Farsan köpte sin PC 2019 och fick då en 7th gen intel... vilket innebär att han inte kan uppgradera till win11 var sig han vill eller ej (i varje fall på offciell väg. Är medveten om att det finns alternativa sätt). Men tycker ändå det är lite dåligt hanterat..
Och nej, Linux är inget alternativ för honom.

Permalänk

Jag kan inte undgå att undra om Windows 11 och TPM 2.0 är en förutsättning för att kunna implementera Chat Control 2.0.

Permalänk
Medlem

Nu har jag väl säkert glömt hur det var, men kan inte minnas att man vid övergången från Windows 2 till 3 till 95 till 98, till XP eller ens Vista egentligen tyckte att förändringarna var helt knasiga. Ok, en del tyckte att XP såg ut som en leksak jämfört med Windows 2000. Men Windows 8? Där tror jag många fick en knäck som de inte återhämtat sig från. Jag är som synes gammal, och tycker nog att det är svårt att hitta rätt inställningar i Windows 11 (och 10) då och då, samt retar mig på menyer som inte är fullt expanderade, det ena med det andra. Filhanteraren är mer sluggish än i Windows NT4 (åtminstone om man inte uppdaterade sönder den i NT4) trots att min dator nu väl är 100x snabbare eller nåt.

När jag kör MacOS däremot, som jag gjort ungefär lika länge som Windows, upplever jag inte alls samma störande känsla vid OS-uppdateringar. Visst, även MacOS får kritik för att allt mer likna IOS, och från Ventura (?) ändrades väl systeminställningarna, men...MacOS känns ändå som samma OS de senaste 25 åren.

Brukar slänga in dessa i trådar som den här:

https://xpwasmyidea.blogspot.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Win...

Ja, såklart tillkommer features. Och en del kanske måste tas bort. Men....

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Farsan köpte sin PC 2019 och fick då en 7th gen intel... vilket innebär att han inte kan uppgradera till win11 var sig han vill eller ej (i varje fall på offciell väg. Är medveten om att det finns alternativa sätt). Men tycker ändå det är lite dåligt hanterat..

Jo, det såldes ut gamla system billigt med 7:e generationen då, köpte själv en laptop med i3-7100 som jag haft som porrsurfdator när jag varit iväg på tjänsteresa. Den kommer funka fint till det framöver också, även med Windows 10.

Man får tänka på att både 7:e och 8:e generationens Intel Core släpptes 2017, i januari respektive oktober. April 2019 släpptes 9:e generationen. Det är väl i så fall Intel som ska ha kritik som överhuvudtaget släppte den meningslösa 7:e generationen.

Eller, det var en hel rad meningslösa generationer där, men du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nu har jag väl säkert glömt hur det var, men kan inte minnas att man vid övergången från Windows 2 till 3 till 95 till 98, till XP eller ens Vista egentligen tyckte att förändringarna var helt knasiga. Ok, en del tyckte att XP såg ut som en leksak jämfört med Windows 2000. Men Windows 8? Där tror jag många fick en knäck som de inte återhämtat sig från. Jag är som synes gammal, och tycker nog att det är svårt att hitta rätt inställningar i Windows 11 (och 10) då och då, samt retar mig på menyer som inte är fullt expanderade, det ena med det andra. Filhanteraren är mer sluggish än i Windows NT4 (åtminstone om man inte uppdaterade sönder den i NT4) trots att min dator nu väl är 100x snabbare eller nåt.

Nu vet jag inte om du upplevt samma sak som mig, där Utforskaren kan vara till synes oförklarligt seg, men det löste jag genom att gå till Utforskarens inställningar, Mappalternativ > Visning > Avancerade inställningar > Öppna mappfönster i en separat process.

Minns inte var jag fick tipset längre, men det fixade det problemet för mig för många år sedan.

Hur mycket legacy ska man spara då?

Det ser jag som en av fördelarna med Windows, att man inte plötsligt hamnar i grejer som var relevanta på 386-tiden. Jag vet ett annat "populärt" OS som är precis så, enligt memes.

Permalänk
Medlem

Jag har min gamla burk med en Pentium G4560. Grabben har fått den och spelar nästan uteslutande Roblox på den. Tror ni att det skulle funka att köra windows 11 på den trotts icke officiellt stöd?
Sitter ett gtx 1050 2gb i den också.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag har min gamla burk med en Pentium G4560. Grabben har fått den och spelar nästan uteslutande Roblox på den. Tror ni att det skulle funka att köra windows 11 på den trotts icke officiellt stöd?
Sitter ett gtx 1050 2gb i den också.

Nej.

Finns ett ytterst begränsat stöd för Kaby Lake-CPU:er i Windows 11. Från Wikipedia:

Citat:

Support for every Kaby Lake processor and older was dropped by Windows 11, excluding
all Kaby Lake R, Skylake-X and Amber Lake processors as well as the Core i7-7820HQ and X series.

Däremot kommer Windows 10 ESU att rulla på i ett flertal år framåt, kanske tillräckligt länge för att Roblox ska sluta vara intressant? Instruktioner här:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-esu-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej.

Finns ett ytterst begränsat stöd för Kaby Lake-CPU:er i Windows 11. Från Wikipedia:
Däremot kommer Windows 10 ESU att rulla på i ett flertal år framåt, kanske tillräckligt länge för att Roblox ska sluta vara intressant? Instruktioner här:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-esu-pr...

Det där ska jag kolla upp. Tack! 👍

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Varför inte Linux, morsan är fyller 85 snart och jag funderar allvarligt på att ploppa in Linux Mint till henne. Tänkte kolla lite på ReactOS först dock. Är det månne nånting för din far?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tror mer det hänger på att jag köpte en ny dator 2012, strax innan Windows 8 släpptes, samt att jag hade kvar den tills jag köpte en ny i början av augusti 2015, då Windows 10 släpptes. Ville som många andra inte ha Metro-interfacet, samt att det inte fanns någon poäng att byta under tre års tid under de förhållanden som rådde då. Installerade 8.1 på ett antal datorer, men såg väl aldrig storheten med det över Windows 7.

Mea culpa. 🤷‍♂️

Nu har Windows 10 passerat 10 år däremot, och datorerna som inte kan uppgradera till Windows 11 är gamla museiföremål relativt vad den datorn var som jag hade under Windows 8-eran.

Ingen hindrar dem från att hoppa över Windows 11 med sina gamla tröskverk, Microsoft erbjuder t.o.m. fortsatta säkerhetsuppdateringar för en bråkdel av vad en ny dator kostar, så den som vill vänta på "Windows 12" kan ju göra det.

Nyare hårdvara saknar ofta drivrutiner för Windows 10, så där är det ju inget alternativ förstås... men får en känsla av att de flesta som klagar sitter med gamla brevpressar från kristi uppståndelse.

Vem sa något om att inte kunna uppdatera till Windows 11? Du valde att skita i de gratis uppgraderingar Microshit pushade när Windows 8 lanserades för att du hade "anledningar"; och nu gnäller du på att folk väljer att skita i att uppgradera till Windows 11 på grund av "anledningar"?

Och vilken ny hårdvara menar du ofta saknar drivrutiner för Windows 10? Jag har inte stött på någon annu, och då jobbar jag ändå med felsökning av konsumenthårdvara...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Vem sa något om att inte kunna uppdatera till Windows 11? Du valde att skita i de gratis uppgraderingar Microshit pushade när Windows 8 lanserades för att du hade "anledningar"; och nu gnäller du på att folk väljer att skita i att uppgradera till Windows 11 på grund av "anledningar"?

Två olika situationer, som jag förklarat.

Jag gnäller inte för övrigt, jag bara konstaterar att det mestadels inte verkar vara av tekniska skäl folk klamrar sig fast vid W10, utan i väldigt många fall av psykologiska anledningar.

Skrivet av Bunz:

Och vilken ny hårdvara menar du ofta saknar drivrutiner för Windows 10? Jag har inte stött på någon annu, och då jobbar jag ändå med felsökning av konsumenthårdvara...

Har byggt ett gäng datorer, kommer inte ens ihåg längre.

Windows 11 kom ut i oktober 2021, börjar bli rätt längesen nu.

Strikt taget kan man nog räkna ut att ingen tillverkare gör drivrutiner för några nya grejer till ett OS som når end-of-life om några veckor. Det var egentligen bara åsyftande att Windows 10 är för stofiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Två olika situationer, som jag förklarat.

När förklarade du det? Inte i det meddelandet jag citerade iaf, där gör du motssatsen...

Skrivet av Sveklockarn:

Jag gnäller inte för övrigt, jag bara konstaterar att det mestadels inte verkar vara av tekniska skäl folk klamrar sig fast vid W10, utan i väldigt många fall av psykologiska anledningar.

Nej, du bara inflikar om hur fel alla har baserat på dina personliga erfarenheter. Potato potato....

Skrivet av Sveklockarn:

Har byggt ett gäng datorer, kommer inte ens ihåg längre.

Så vi gick ifrån "ofta" till "jag minns inte en enda gång då det hänt, men det har säkert hänt"?

Skrivet av Sveklockarn:

Windows 11 kom ut i oktober 2021, börjar bli rätt längesen nu.

Du såg inte tre år som en lång tid att inte uppgradera till windows 8; men fyra år då börjar det bli "rätt länge sen nu".

Skrivet av Sveklockarn:

Strikt taget kan man nog räkna ut att ingen tillverkare gör drivrutiner för några nya grejer till ett OS som når end-of-life om några veckor. Det var egentligen bara åsyftande att Windows 10 är för stofiler.

Eh nej... det är rätt vanligt att tillverka saker med stöd för gamla OS. Särskillt i de lägen där det "gamla" OS'et i princip är samma grundkod som det "nya" OS'et.

Försöker du berättiga ditt ställningstagande att anamma Windows 11 genom att svara på massa inlägg som är kritiska till Windows 11, eller vad är det frågan om?
Vill du lura dig själv till det är det väl fine, men du övertygar ingen annan med massa påhitt och objektivt felaktig information.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Verkar faktiskt vara en begränsning på jobbdatorn här, som inte tillåter valfria länkar. Smått frustrerande! Men just ditt exempel med PowerShell fungerar fint

Angående dubbla högermenyer (context menu), så kan just ExplorerPatcher fixa sådant.

Kan ju vara ett sätt att hantera farliga lnk-filer.... Men jag har aldrig sett een miljö som hindrat sånt, intressant.

Ja men... Pallar inte tweaka grejer på den nivån längre, kör allt default så långt det går. Inga themes etc heller. Slutar t ändå med att jag packar filer i terminalen med 7z istället för kontextmenyn 🙄

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Läs artikeln. Tydligen visas bara denna skärm om Windows tror du kan uppgradera.

Har fått den mindre aggresiva när startade Windows 10 sist och då har inte stöd för Windows 11.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har fått den mindre aggresiva när startade Windows 10 sist och då har inte stöd för Windows 11.

Ah, ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och det här "upplägget" som är "frustrerande/irriterande", detta "någonting som Microsoft gjort med sina system efter 7an", vad är det för någonting då?

Blir väldigt svårt att förstå vad du syftar på om du inte kan sätta ord på eller beskriva det med något exempel?
Här tänker jag osökt på "[Open/Libre/whatever]Office" och deras interface som var kvar i Office 95 under en herrans massa år. Känns som en typisk Linux-grej att ingen orkar uppdatera GUI-interface om det inte är absolut kritiskt att det ändras.

Det som irriterar i 11an är:

1. Taskbaren och Startmenyn
2. Show more options (ja, jag vet att det går att stänga av)
3. Vandrandet mellan Inställningar och Kontrollpanelen och tillbaka (ja, det är irriterande även i 10an men där kan man åtminstone återställa diverse CPL och använda Kontrollpanelen mer)
3. Frånvaron av temamotor liknande den som KDE har då jag finner både 10an och 11an fula i standardutförandet
4. Långsammare File Explorer än i tidigare versioner
5. Problem med uppdateringarna (nu senast SSD-buggen)
6. Bloatware, påtvingat CoPilot i alla möjliga sammanhang, utökad telemetri/datainsamling
7. Tabletifieringen av gränsnittet och det "moderna" utseendet på det mesta som påminner mig om 1987 års GUI
8. W11 widgets är inte lika smidiga och eleganta som Gadgets (8GadgetPack är bra)

Detta är mina huvudinvändningar och då har jag även provat att tweaka W11 LTSC.

I fallet KDE exempelvis är inget av dessa aspekter störande, därav att det är körklart rakt ur lådan.

Det finns andra irritationsmoment i 11an också, t.ex att jag inte kan få bort Mica-titelbaren i program ens med teman trots att samma tema fixar det i 10an (får Aero Glass då). Ett program som driver mig till vansinne i den vägen är DOpus i 11an. Samma version av DOpus i 10an har inte detta problem, där får programmet Aero-utseendet direkt.

Ja, jag har labbat en del med W11 LTSC och det går att få till rätt så bra men når inte riktigt fram till det resultat jag får i 10an utan i bästa fall 90%.

I KDE och TDE kommer jag däremot överens med upplägget och behöver inte pilla eftersom det helt enkelt är inrättat som jag vill ha det på ovanstående punkter. In med ett tema, en skrivbordsbild och lite justeringar av vanliga saker som musacceleration och sådant (standardgrejer helt enkelt), sedan är det bara att köra.

Ju mer jag suttit med 11an och även byggt images för datorer (W11 Pro), ju mindre positivt inställd blir jag.

Edit: Jag uppfattar också en tröghet i 11an som inte finns i 10an. Jag talar om respons i gränsnittet samt File Explorer t.ex. Om jag kör igång en nyinstallerad 10 och en nyinstallerad 11, allting annat lika märker jag skillnaden tydligt.

Det extremaste fallet var dock en laptop med 4 GB RAM, 128 GB eMMC som kom med 11 Home. Den gick extremt långsamt rakt ur lådan, efter formatering och installation av Windows 10 LTSC 2019 började den flyga fram. Fullt godtagbar prestanda för ordbehandling i LibreOffice och surfande i Vivaldi. Det blev som en ny dator efter det.

Om jag skulle köra 11an är det definitivt LTSC som gäller, helt klart den bästa versionen av systemet.

På området Kontrollpanelen kan jag hålla med om att den känns som W2k/XP ungefär men ifråga om funktion och var man hittar grejerna är den utmärkt. Klart mer överskådligt att ställa in, inklusive upplägget med flikarna. Om MS ville modernisera hade en variant i stil med KDEs inställningar varit bra.

Framförallt passar Kontrollpanelen på en stor skärm, 11ans Inställningar är alldeles för mycket tablet-GUI för att vara smidigt på en 32-tummare även om det fungerar mycket bra på en tablet/2-in-1.

Edit 2: LibreOffice tar jag alla veckans dagar före MS Office 2013 och framåt hela året och då talar jag om GUI. Office 2010 är senaste versionen av MS svit som har ett GUI jag finner elegant och effektivt. Fr.o.m 2013 fick vi det nedskalade Metrogränsnittet och det finner jag direkt oinsperarande.

LibreOffice fungerar utmärkt bra ifråga om GUI, har inget att klaga på där. "Omodernt" fungerar inte som argument här och nej, jag anser inte att Microsoft Office 5.1 har ett bättre gränsnitt och design än nyare versioner om någon nu tror att ju äldre ett GUI är, desto bättre (eller att ju nyare det är, desto bättre för den delen).

Om Office "2025" (det senaste som M365 kan erbjuda) är exemplet på hur ett "modernt" GUI skall se ut och vara utformat kan jag dock bara konstatera att jag föredrar mer "omoderna" skeumorfiska gränsnitt och kör hellre Office 98 eller 2001 i Mac OS 9, alternativt Office v.X i Mac OS X förutom då Office 2007/2010 eller LibreOffice.

Permalänk
Medlem

@ROGBear:
Känns som att vi har stött på samma utmaningar med Windows 11.

Försökte också mig på att tweaka Windows 11 LTSC 2024, men lyckades väl också till nära 90%.

Men just sämre prestanda gjorde att jag gick tillbaka till just Windows 10 LTSC 2019.

Ang. Microsoft Office, så är det ett vidrigt monster numera som aldrig mer kommer köras på någon av mina privata datorer.

Föredrar istället OnlyOffice för ett modernare utseende som smälter in i både Windows, macOS samt GNU/Linux. Tyvärr en webbapp med tillhörande Chromium, så prestandan är i klass med MS Office.

Annars håller jag fortfarande hårt i SoftMaker Office 2021 (Windows & GNU/Linux) då det känns extremt snabbt och smidigt jfm övriga Office-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

6. Bloatware, påtvingat CoPilot i alla möjliga sammanhang, utökad telemetri/datainsamling

CoPilot går att avinstallera på datorer inom EU/EES. JAg har inte CoPilot installerat alls på den datorn jag är vid just nu och den kör till o med insider preview beta kanalen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@ROGBear:
Känns som att vi har stött på samma utmaningar med Windows 11.

Försökte också mig på att tweaka Windows 11 LTSC 2024, men lyckades väl också till nära 90%.

Men just sämre prestanda gjorde att jag gick tillbaka till just Windows 10 LTSC 2019.

Ang. Microsoft Office, så är det ett vidrigt monster numera som aldrig mer kommer köras på någon av mina privata datorer.

Föredrar istället OnlyOffice för ett modernare utseende som smälter in i både Windows, macOS samt GNU/Linux. Tyvärr en webbapp med tillhörande Chromium, så prestandan är i klass med MS Office.

Annars håller jag fortfarande hårt i SoftMaker Office 2021 (Windows & GNU/Linux) då det känns extremt snabbt och smidigt jfm övriga Office-paket.

Just de här "90%" är intressant. I W11 LTSC kan man väl säga att jag efter omfattande tweakanden (ExplorerPatcher, OpenShell, Winaero Tweaker - har inte provat RetroBar dock) samt installation av 8GadgetPack samt temahantering (WindowBlinds) har slutresultatet blivit att visst går det att använda men det når inte hela vägen fram. De saknade 10% handlar framförallt om dessa program som inte går att tema om (DOpus t.ex trots att exakt samma version, installerad från exakt samma installerare inte lider av detta i 10an) och tjorvandet med Inställningar till Kontrollpanelen tillbaka till Inställningar. Sedan är det ju prestandaproblematiken och där har ju självaste Microsoft erkänt att bl.a. File Explorer är långsammare eftersom det används WebView-komponenter.

Rent generellt är problemet med 11an att det inte finns någonting den erbjuder som gör att det känns som en uppgradering eller ens något som är värt tiden det tar att installera. Man inser att det går att "nästan" få till det men varför skall man installera om datorn för att "nästan" få en effektiv miljö när det finns andra system som kommer längre?

"Moderna" gränsnitt (om vi med det menar 2025 års design) finner jag direkt motbjudande och rakt av fula. Skeumorfiska gränsnitt är det som gäller här och ju "flatare" och "detaljlöst" det är (modell vit/ljusgrå bakgrund med något mörjare grå ikoner med låg kontrast, platta vita fält etc), desto mer motbjudande är det.

Därav att jag betraktar Office 2013, 2016, 2019 och allting M365 som mycket fula och ineffektiva applikationer med "Linus på linjen"-grafik medan Office 2007 och 2010 ser bra ut, lätt att hitta eftersom ikonerna är väldesignade och har färger, goda kontraster på elementen för god läsbarhet. Samma sak gäller t.ex designen i Mac-versionerna (Office 2001 och v.X exempelvis).

LibreOffice har fördelen att man kan byta teman i det varpå GUI får bra kontrastverkan och fungerar enligt den paradigm som får betraktas som standard. Med "standard" menar jag att det ligger i linje med de principer som använts under mycket lång tid i liknande programvaror.

Om det annars är något som verkligen fått mig att sky Windows 11 så är det Pro-versionen med alla fina autoinstallerade appar och som hemskt gärna vill autoinstallera sig med varje ny användarprofil såvida man inte föregår det med DISM++ och raderar alla provisioned AppX. Ej heller får man glömma när MS rullar ut uppdateringar som återställer och ändrar en massa olika inställningar så man får sitta där och pilla som en IT-doktor. Ovanpå det har vi det oerhört irriterande fenomenet med uppdateringsutrullningar som liknar nedanstående scenario:

Tisdag: Patch Tuesday, omstart. Återställa inställningar.

Fredag: Ny uppdatering, en fix för Patch Tuesday. Omstart.

Måndag: Microsoft har en ny funktion att rulla ut, ny uppdatering. Omstart.

Onsdag: En ny drivrutin blev tillgänglig. Omstart.

Torsdag: En annan ny drivrutin blev tillgänglig. Omstart - dock krävde den även uppdatering av OEM-kontrollprogrammet för fläktarna som i sin tur kräver en annan drivrutinsuppdatering så det blir extra omstart på det.

Fredag: Microsoft uppdaterade PowerToys som nu ber om en omstart för att ladda om Explorer Extensions. Omstart.

Ungefär detta är min erfarenhet av 11an, framförallt icke-LTSC. Med LTSC är det bättre.

Om Microsoft gav valet "Installera alla tillgängliga uppdateringar fredag efter Patch Tuesday" och sedan stängde av uppdateringsnotifieringar för allting som inte är MS säkerhetsuppdateringar mellan den tiden (d.v.s inga notiser om drivrutiner och liknande, endast säkerhetsuppdateringar mellan Patch Tuesday-perioderna) kunde det vara OK.

Dock kan jag säga att när man SysPreppat W11 Pro-images och således har varit piskad till omfattande debloating av systemet för att det skall gå att få fram en image man kan "fånga" för utrullning utvecklar man en stark antipati mot systemet.

Inte blir det bättre av alla Windows 11-apologeter som högtidligt förklarar att 11an är helt underbar och inte minst: DEN FUNGERAR!

"Kör Windows 11, det fungerar på min dator!"

Redan Windows 2000 fungerade utmärkt, har lite svårt att känna att jag skall byta system för att det fungerar (ingen BSOD, startar upp, program och spel startar). Ja, det är grundläggande funktionalitet och knappast ett skäl att köra 11an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

CoPilot går att avinstallera på datorer inom EU/EES. JAg har inte CoPilot installerat alls på den datorn jag är vid just nu och den kör till o med insider preview beta kanalen

Man kan köra 11 LTSC som visserligen är debloatat men att det går att avinstallera när det borde vara opt-in (fråga användaren om de vill ha det under OOBE, är svaret nej - skippa installationen). Värre är att de smyger in CoPilot i flera program (Notepad, Paint etc) så då får man dels avinstallera grundfunktionen, sedan försöka få äldre versioner av programmen utan AI-möget inbakat att fungera.

Jag vet mycket väl att man kan debloata 11an men det når en gräns när man inser att det är som att elda för kråkorna varefter man återgår till 10 LTSC och Linux. Inget CoPilot så långt ögat når och inte en massa "AI credits".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tycker MS Office fortfarande är rätt ok på MacOS, jag antar att det delvis beror på att även Office, webläsare, etc, följer MacOS-stilen att ha "riktiga" menyer etc, som "det alltid varit" och inte endast har nåt nytt ribbon-interface, eller, ja, jag vet inte vad webläsarna i Windows håller på med.

Nu har jag iaf raderat 2 virtuella Win 10-maskiner, försöker verkligen köra Win 11 när det går. Har haft den inställningen sedan Win 8 kom som beta, att försöka köra det senaste, men det är inte lätt alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

@ROGBear:
Själv började jag med att tweaka Windows 11 21H2 som blev riktigt trevligt mha ExplorerPatcher, Open-Shell, Winaero Tweaker.

En stor fördel var även att Explorer.exe var en barnlek att återställa till Windows 10-versionen. I slutändan var nära nog allt identiskt med Windows 10 21H2, bortsett från Settings-appen samt att fönster hade rundade hörn.

Där någonstans började jag fundera på vad jag höll på med. Vad är det för någon mening med Windows 11, om jag enbart vill få det att bli identiskt med Windows 10? Visst, ikonerna är lite snyggare, men dessa var mer eller mindre tagna direkt från Windows 10X samt sista Insider Preview:n av Windows 10 on ARM (enda W10-versionen med stöd för x86_64, vilket senare gjordes exklusivt för Windows 11 on ARM).

Har senare testat Windows 11 22H2, 23H2 (jobbdatorn) samt 24H2 (LTSC 2024), men det är tydligt att Microsoft hatar oss som själva vill anpassa och ta kontroll över våra operativsystem.

Ska vi diskutera procent igen, så var nog Windows 11 21H2 så nära 100% som går att komma vad jag ville uppnå. Bristerna bestod mest av ett halvtrasigt trasigt Dark Mode, men det är något som inte ens lär bli fixat i 25H2.

Efter 21H2, så känns det däremot som Microsoft bara öst på med fler oönskade funktioner och annan bloat. Har tröttnat lite på katt och råtta leken, där Microsoft ofta blockerar tweaks och mods i kommande feature releases.

Windows 11 LTSC 24H2 var mitt sista hopp för 11:an, men i slutändan så gick det inte att slimma i närheten lika mycket som Windows 11 21H2. Då numera 21H2 är EOL, så kändes det helt enkelt naturligt att hoppa tillbaka till Windows 10 med support i många år framöver.

Känns smått bakvänt när äldre versioner av Windows gång på gång visar sig vara snabbare än de senaste utgåvorna på äldre hårdvara.

Känns fortfarande befriande att hoppa tillbaka till Windows 7 emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tycker MS Office fortfarande är rätt ok på MacOS, jag antar att det delvis beror på att även Office, webläsare, etc, följer MacOS-stilen att ha "riktiga" menyer etc, som "det alltid varit" och inte endast har nåt nytt ribbon-interface, eller, ja, jag vet inte vad webläsarna i Windows håller på med.

Håller helt med dig ang. MS Office i macOS.

Det hamnade dock i papperskorgen eftersom jag tröttnade på att hela tiden behövde logga in till Office 365 för att bekräfta min licens. Kände även att Office i sig ville uppdatera oftare än vad jag faktiskt använde programmet. Har helt enkelt inget större behov av det privat, men fick licensen via jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nu har jag iaf raderat 2 virtuella Win 10-maskiner, försöker verkligen köra Win 11 när det går. Har haft den inställningen sedan Win 8 kom som beta, att försöka köra det senaste, men det är inte lätt alltså.

Nu är senaste Office för Mac som jag använt version 2011 men ja, det ser ut som att det har ett mer klassiskt gränsnitt än idag när jag kollar i Mac App Store på skärmdumparna.

Snyggast Office för Mac är ju dock helt klart de versioner som släpptes under Mac OS X-eran (10.0-10.6.8) i form av Office v.X, 2004, 2008 och 2011.

LibreOffice är mer likt dessa versioner av MS Office än det liknar 365-versionen (Windows). Generellt finner jag detta gränsnittskoncept snabbare och trevligare även om "ribbon" är rätt så praktisk i det utförandet den hade 2010/2011.

Överlägset sämst version av MS Office har annars varit 4.2 för Mac. En fullständigt katastrofal programvara med den sämsta prestandan som någonsin skådats.

På webbläsarfronten gillar jag definitivt att Pale Moon håller kvar vid det utmärkta Firefox 3.x-gränsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu vet jag inte om du upplevt samma sak som mig, där Utforskaren kan vara till synes oförklarligt seg, men det löste jag genom att gå till Utforskarens inställningar, Mappalternativ > Visning > Avancerade inställningar > Öppna mappfönster i en separat process.

ofan vilken skillnad, tack för tipset!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ofan vilken skillnad, tack för tipset!

Vill minnas att det är någon legacy-grej i Utforskaren, som hängt med sedan Vista-tiden åtminstone, som gör att den rutan inte är ikryssad som standard.

Det ser man ju även här i ett entusiastforum (!) att det är helt normaliserat att sitta med mycket ålderdomlig hårdvara för daily driving, samt har senaste dagarna läst inlägg om både hur mycket resurser Windows använder samt hur ”onödigt det är med E-kärnor” som kan användas till massa dylika småjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

På webbläsarfronten gillar jag definitivt att Pale Moon håller kvar vid det utmärkta Firefox 3.x-gränsnittet.

Pale Moon lever vidare på min Windows 7-dator

Ang. Ribbon, så håller jag med om att det precis som mycket annat hade sin peak runt 2010/2011.

Har inget emot att gränssnittet blev plattare i Windows 8/10, men vad håller Windows 11 på med Windows Explorer ser ut som en dålig och begränsad version av Files/Nautilus i GNOME. Och vad hände med "ribbon" i senaste Paint? Smått oanvändbart och går inte att minimera verktygsraden längre.

Värst av allt i senaste UI-designen hos Microsoft är dock hur de försöker få oss bort från klassisk filhantering. Istället är "allt" OneDrive/SharePoint som default.

Använder mest Adobe Photoshop, Waterfox och Ocenaudio tillsammans med Open-Shell och DOpus i Windows, så är relativt befriad från Microsofts idioti. Dvs allt är antingen rena Win32-appar eller kör helt egna gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Värst av allt i senaste UI-designen hos Microsoft är dock hur de försöker få oss bort från klassisk filhantering. Istället är "allt" OneDrive/SharePoint som default.

Inget är OneDrive som standard på någon dator jag uppgraderat till Windows 11. På clean install får jag alltid frågan vart jag vill spara mina filer som standard, lokalt eller på OneDrive.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget är OneDrive som standard på någon dator jag uppgraderat till Windows 11. På clean install får jag alltid frågan vart jag vill spara mina filer som standard, lokalt eller på OneDrive.

Tänker mest på jobbdatorn och hur Office 365 fungerar. Inte Windows 11 i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tänker mest på jobbdatorn och hur Office 365 fungerar. Inte Windows 11 i sig.

Ah, ok. Dock så kanske det är jobbet som konfigurerat det. Mitt Office 2019 tvingar inte mig använda OneDrive om jag inte vill

Visa signatur