Permalänk
Medlem

Signalbrus Steelseries

Hej,

Har steelseries siberia 840 och har uppgraderat datorn, har bytt ut moderkortet till ett utan optiskt utgång. Använder nu 3.5mm utgången och nu hör jag nån form av jordfel. Hör fläktarna och lite av psu knaster/gnissel. Har testat å byta eluttag å annan strömkabel men problemet kvarstår. Har någon annan upplevt detta? Ska väl inte behöva va så på ett moderkort för 2500:- å ett headset för då (2016) ca 4000:-

Mvh Dan

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice* Amd Ryzen 7800x3d+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Kingston Fury Beast 64gb DDR5 CL36 6000Mhz* Asus Prime RTX5070 OC * Samsung 980 PRO M2* Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Samsung 27" * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av piercing:

Hej,

Har steelseries siberia 840 och har uppgraderat datorn, har bytt ut moderkortet till ett utan optiskt utgång. Använder nu 3.5mm utgången och nu hör jag nån form av jordfel. Hör fläktarna och lite av psu knaster/gnissel. Har testat å byta eluttag å annan strömkabel men problemet kvarstår. Har någon annan upplevt detta? Ska väl inte behöva va så på ett moderkort för 2500:- å ett headset för då (2016) ca 4000:-

Mvh Dan

Det borde inte vara så men så är det ofta, man lägger inte mycket jobb på att göra bra ljudkretsar på moderkort för det kostar pengar som de flesta inte vill betala för då många använder usbanslutna saker eller nått externt.
Men är inte Steelseries siberia 840 ett trådlöst headset ?
Har du datorn ansluten i ett jordat uttag så finns det inte så mycket mer du kan göra förutom att ändra hårdvaran och en dac med hörlursförstärkare är väl i så fall det vanligaste valet om du inte byter headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde inte vara så men så är det ofta, man lägger inte mycket jobb på att göra bra ljudkretsar på moderkort för det kostar pengar som de flesta inte vill betala för då många använder usbanslutna saker eller nått externt.
Men är inte Steelseries siberia 840 ett trådlöst headset ?
Har du datorn ansluten i ett jordat uttag så finns det inte så mycket mer du kan göra förutom att ändra hårdvaran och en dac med hörlursförstärkare är väl i så fall det vanligaste valet om du inte byter headset.

Synd är det, förra uppgraderingen så köpte jag moderkort med 3.5mm å upptäckte detta fenomen, bytte då till moderkort med optiskt utgång å de försvann. Nu köpte jag ett begagnat men nytt men upptäckte försent att det inte fanns optiskt på detta. Ja det är trådlöst via 2,4ghz men till en extern sändare som kopplas till datorn. Påminner lite om en dac.
Köpte idag på kjell å company en rca till optisk omvandlare, drivs på 5v så hoppas det löser problemet. Annars få de nog ev bli nytt moderkor men gillar utseendet på det å gillar även mitt headset, otroligt sköna lurar.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice* Amd Ryzen 7800x3d+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Kingston Fury Beast 64gb DDR5 CL36 6000Mhz* Asus Prime RTX5070 OC * Samsung 980 PRO M2* Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Samsung 27" * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så har sändaren en analog ingång som sen konverteras till RF? Om moderkortets interna ljudkort matar ut brus kan jag tänka mig att det förvärras av någon förstärkare i pipan. Jag skulle tro att det blir lika illa om du matar ut analogt ljud via RCA och sen går över till optiskt.

Om du inte kan mata ut digitalt ljud via USB till sändaren så är nog det bästa alternativet att skaffa en USB-Toslink adapter så du kan köra optiskt digitalt ljud hela vägen in.

Permalänk
Medlem

Nu har ja kopplat 3.5 från datorn till omvandlaren, från optisk ut från omvandlaren till optisk in på sändaren och valt digital in som ljud ut från sändaren trådlöst till lurarna. Men får inget ljud alls :/

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av piercing:

Nu har ja kopplat 3.5 från datorn till omvandlaren, från optisk ut från omvandlaren till optisk in på sändaren och valt digital in som ljud ut från sändaren trådlöst till lurarna. Men får inget ljud alls :/

Länka till den adc du köpt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Länka till den adc du köpt

Nedis Digital audioomvandlare - Signalomvandlare | Kjell & Company https://share.google/cJGlvijdn0D2Vbkt7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Hej,

Mvh Dan

Jag köpte studioutrustning med aktiva monitorer, ljudkort etc. för ett par tusen och har samma problem med mina monitorer, juh dyrare utrustning juh känsligare verkar den vara, har fått koppla bort jord till monitorerna för att få bort de mesta störningarna.
Vet inte om det finns någon enkel billig lösning på dessa problem, bara att testa sig fram.
Skulle vara intressant att se vad som händer om man kopplar in sig på en bra UPS, har läst att det brukar hjälpa jättemycket vid sånnahär problem speciellt med studioutrustning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av piercing:

Nedis Digital audioomvandlare - Signalomvandlare | Kjell & Company https://share.google/cJGlvijdn0D2Vbkt7

Har du ochså anslutit datorn med usb ?
Förestår dock inte om de överför ljud eller bara styr sändaren via usb för manualen var ju ren dynga....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ochså anslutit datorn med usb ?
Förestår dock inte om de överför ljud eller bara styr sändaren via usb för manualen var ju ren dynga....

Just nu kör jag endast via usb, men då faller en viktig funktion bort som jag verkligen vill ha. Har nått som heter chatmix och kan snurra på ett litet hjul på ena kåpan som gör att jag kan fadea ljudet mellan discord å spelet. Den faller bort nu när jag valt usb som källa. Ljud in och mic ut går via usb.
Innan körde jag digital från moderkort in i dacen ( jag kallar den det, enklast) å sen micen gick via usb in i datorn.

Visa signatur