Big techs - Big no. Vilken mediaspelare ska jag välja?

Permalänk

Big techs - Big no. Vilken mediaspelare ska jag välja?

Ber om ursäkt i förväg för eventuella misstag i tråduppbyggnad, har fram till idag endast varit en flitig läsare på forumet.

Jag är på en path där jag vill degoogla mig själv, generellt undvika big techs i största möjliga mån med fokus på integritet, frihet och där jag som person inte är en produkt. Jag står nu fast och söker därför er expertis, tips och feedback.

Jag sitter på en LG Nano756 65"-TV och kör för tillfället Chromecast men vill som sagt undvika big techs så mycket det bara, utan att det ska bekosta mig bekvämligheten med att lätt kunna navigera mellan streamingtjänster och appar från soffan. Vill även kunna casta från min PC eller mobil. I det avseendet har Chromecast fungerat näst intill klanderfritt.

De tjänster och appar jag använder nu via chromecast är Disney+, MAX, Tv4play, Netflix, Viaplay, Spotify, youtube (men skulle helst av allt köra duckduckgo's videospelare för att undvika reklam), SVTplay och cyberghost VPN stundvis.

Nämnvärt är att jag sitter på en Samsung S25 ultra, en PC med AMD Ryzen 5 7600 6-core, MSI MS7E57 och en RTX 5070 som jag kör W11 på, samt Linux som jag håller på att lära mig på nytt igen.

I det vägskäl jag står i nu brottas jag med vad jag ska ersätta min Chromecast med.... Har inte någon personlig erfarnhet av något annat än just chromecast... Det jag gillar är att den är användarvänlig, enkelheten och att det i princip är plug and play, och den lättnavigerade fjärrkontrollen. Det har väldigt sällan strulat för mig. Vad jag ogillar mest, bortsett från att jag är fast i Googles klor, är att det mig veterligen inte finns så många alternativ till att konfigurera UI efter eget smak och tycke.

Raspberry PI verkar jävligt sjyst. Den kommer jag även kunna ha användning till i utbildningssyfte, så det är ett stort plus. Har dock ingen erfarenhet av Raspberry PI sen innan, men jag ser inte det som ett hinder, då jag inte har något emot att det kan få ta sin tid med all manuell konfiguration och att jag gärna lär mig nya saker, speciellt Linux som jag pö om pö ska gå över till. Det faktum att det krävs en extern fjärrkontroll, alternativt mobilapp är lite enerverande, men med tanke på priset så är det överkomligt.

NVidia sheild TV var jag från början väldigt sugen på fram till, tills jag såg prislappen, och det faktum att det är big tech. Vet ännu inte var jag ska dra gränsen för hur "big of a tech" det får lov att vara, men min fokus ligger på integritet och att jag främst vill bort från Google. Dock så tror jag att det största hindret för mig här ligger på prislappen, då jag inte känner att jag kommer att använda funktioner som att streama spel exempelvis. Visst lägger jag tid på att spela, men det gör jag allra helst och bäst framför datorn.

Android TV Box har jag inte läst på något om öht, mer än att jag läst att det finns modeller från mindre tillverkare som inte är kopplade till Google.

Så med denna information, vad skulle ni valt i mitt fall? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Har ni tips på andra enheter med fokus på mediaströmning?
Hur ser eran setup ut?
Och slutligen, är mitt mål med fokus på integritet och anonymitet helt irrelevant när det kommer till val av mediaströmmare?

Jag lägger mig platt för att höra era åsikter kring mina tankar och hur jag ska tänka. Jag tar även med öppna armar emot feedback på själva trådens uppbyggnad, och vad jag borde tänka på nästa gång.

MVH Skibiscatman

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Intressant!

Spontant så känns väl Android tv som big tech? Men jag har svårt att se hur du ska klara dig utan det om du ska köra alla de där tjänsterna, speciellt via appar och med användarvänlighet.

Skaffa en pi4/5 och testa dig fram där är mitt förslag. Börja med libreelec kanske…. Det var längesedan jag trixade med att få igång Netflix och liknande i exempelvis kodi, så är inte riktigt till hjälp där men lär finnas info på nätet. Du kommer stöta på samma utmaningar med ”Android-boxar” som inte är Google godkända….

Är man ok med Android tv så kör på en box som är Google certifierad

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det är ganska hopplöst att strömma via webbläsare om du ska ha "Dolby-funktionalitet" (Atmos, Vision eller ens få 4k) så du behöver alltså nån dedikerad strömmare som stödjer en officiell app för strömningstjänsten.
Streamingtjänsterna kräver alltså dedikerade officiella appar och använder DRM utöver att kräva rätt abonnemang för att ge högsta kvalitet så du får nog välj mellan medioker kvalitet eller "big tech"
Och i min uppfattningsvärld är allt Android Google.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe säger så är det hopplöst att stream nåt med 4K utanför "big tech" bolagen.
För netflix gäller detta: https://help.netflix.com/en/node/30081
Så Linux med Opera kan ge 1080p som är det bästa man kan få.

Vill man ha 4K, Atmos, Dobly Vision m.m. så får man välja den är minst djävlig på att samla på sig data som används för reklam.
För närvarande anser jag att det är Apple TV.

Man får dock se upp me teven också, en hel del har börjat med ACR. Så har man en uppkollad tv så spelar det ingen roll vilken media player man kör med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Film utanför "big tech" bolagen 🤔

Det finns som tur är fortfarande Biografer och fysiska 4K Blue-ray skivor för film med mycket bättre kvalitet än vad en strömmings tjänst någonsin ger 😊

Annars så finns https://www.kaleidescape.com/
Men här pratar vi helt andra priser. Priser som man lätt skulle kunna köpa en bra begagnad bil för.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibidibapp:

Hur ser eran setup ut?

Dator med Linux, HDMI kopplat till TV:n, TV:n har varken ethernet eller Wi-Fi-access. Tangentbord och mus från soffan. Noll prenumerationstjänster. UBlock origin i webbläsaren samt OpenWrt-paketen adblock och banip för DNS- respektive brandväggsblockering av spårning och annat i routern.

I ärlighetens namn är väl den uppsättningen mest ett resultat av lathet mer än något annat. Men det råkar ha fördelen att det är rätt mycket svårare för olika bolag att hålla koll på vad jag håller på med, jämfört med normala människor. Undantaget är väl ISP:n och KO:n, men jag orkar inte VPN, det är ju en form av prenumerationstjänst. Och billigt är det.

Men jag slipper se på serier. I alla fall på betalda prenumerationstjänster som håller historik över vad jag tittat på. Fast jag är för lat för att pirata också, så det blir inga serier.

Jag föredrar tydligen att lägga pengar på aktiviteter i köttvärlden. Men det händer att jag kollar på SVT Play eller Youtube. Det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibidibapp:

...
Jag är på en path där jag vill degoogla mig själv, generellt undvika big techs i största möjliga mån med fokus på integritet, frihet och där jag som person inte är en produkt. Jag står nu fast och söker därför er expertis, tips och feedback.
...
De tjänster och appar jag använder nu via chromecast är Disney+, MAX, Tv4play, Netflix, Viaplay, Spotify, youtube (men skulle helst av allt köra duckduckgo's videospelare för att undvika reklam), SVTplay och cyberghost VPN stundvis.

Det känns lite ologiskt, att du vill "degoogla" dig själv med fokus på integritet, men du vill prenumerera på alla dessa tjänster du listade? Oavsett vad behöver du skapa ett konto på dessa tjänster, och detta loggas säkert och används i ett nät att skapa en profil till olika reklamtjänster. Jag vet inte långt gånget det är dock ... men säkert mer än vad man tror.

Ultimata sättet är ju att använda en telefon som inte kräver att du skapar ett online konto, som du kommunicerar socialt med, antingen via samtal eller SMS, samt en 4k bluray spelare som man kan titta på filmer på. Du lär ju köpa filmer dock, vet inte hur VISA och MASTERCARD loggar din köp dock (om vi ska gå så långt ...).

För kuriosa, de enda betalda online tjänster jag har för mediatittande är youtube och amazon prime, i övrigt tittar jag på 4k och bluray filmer från skivor som jag köpt och rippat till min NAS, via Kodi och en dator (som i och försig också är online för uppdateringar, men går ju att låsa bakom en router mot internet om man så vill).

Så, det bästa tipset jag har. Undvik alla streamingtjänster, köp skivor som du kan spela upp via en blueray spelare istället. Tycker det att tråkigt att folk glömmer bort kvaliteten man får på dess media jämfört med streamingtjänster (självklart krävs det ju att man har en bra TV/projektor och ett bra uppsatt ljudsystem för att man ska få det bästa av det goda). Dessutom känns det mer som en riktig filmkväll när man tittar på en film man köpt på en skiva, det är nåt speciellt med detta.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Jag är djupt tacksam för eran respons. Jag räknade med att det skulle bli en del "hur tänker den här snubben egentligen?"-svar.

Skrivet av Trigger:

Intressant!

Spontant så känns väl Android tv som big tech? Men jag har svårt att se hur du ska klara dig utan det om du ska köra alla de där tjänsterna, speciellt via appar och med användarvänlighet.

Skaffa en pi4/5 och testa dig fram där är mitt förslag. Börja med libreelec kanske…. Det var längesedan jag trixade med att få igång Netflix och liknande i exempelvis kodi, så är inte riktigt till hjälp där men lär finnas info på nätet. Du kommer stöta på samma utmaningar med ”Android-boxar” som inte är Google godkända

Är man ok med Android tv så kör på en box som är Google certifierad

Tack för svar Trigger!
Absolut är det så. Det är ju liksom ett Googleutvecklat OS, så att helt komma bort från Google med mina förutsättningar och preferenser jag har kommer ju aldrig att fungera.

Jag tror att du har ett hum hur om hur pass begränsad kunskap jag besitter i detta ämne.

De Stremingtjänster jag har, och använder har en bindningstid på 2 år, så där sitter jag ju som fast mer eller mindre och får finna mig i att göra det bästa utav det. Jag tänker naturligvis utnyttja dessa tjänster då ex-sambon tryckte den bajsmackan på mig.

Tolkar jag dig rätt om jag säger att med den information jag har delat, så är ditt förslag att antingen köra med Raspberry, och att risken då är att jag kommer stöta på diverse utmaningar som kräver mycket kunskap, tålamod och tid för att komma så nära mitt mål det bara går?
Med android-box som inte är certifierade så kommer jag möjligtvis stöta på samma eller liknande problematik som med Raspberry, men å andra med Raspberry så kommer jag ha mer frihet kring integritet och mer möjligheter till att anpassa innehåll och UI efter eget tycke.
Jag ska i vart fall läsa på om libreelec, Tack för tipset!

Sanningen är att jag för bara några dagar sedan fick för mig att påbörja detta projekt. Det kommer att vara krävande för mig som nybörjare på både Linux, internetanonymitet och integritet. Men det var längesedan jag hade denna typ av dirvkraft så jag ser fram mot det enormt mycket!

Jag har räknat med att det kommer att bli trixigt för mig, och att målet jag har är orealistiskt med de förutsättningar och krav jag har. I kombination med min strävan efter maximal integritet och att jag inte vill dela med mig utav min data, så vet jag ju att jag kommer att vara tvungen att kompromissa en hel del för att ens få till det en bråkdel av vad jag vill uppnå. Det är ofrånkomligt att helt och hållet degoogla mig själv och och undvika big techs till 100%.

Permalänk

Istället för att jaga nyaste och senaste serierna och filmerna som kommer ut på diverse plattformar så har vi med tiden hittat de filmer, serier och album som vi tycker om. Dessa köper vi in och privatkopierar in på vår media-server som vi sedan använder för att strömma till tv:n.

Den har ingenting med något tech-bolag att göra och är kompatibel med alla möjliga operativsystem, inklusive via webben.

Idag har vi valt en NVIDIA shield för att den passade bäst när vi vägde prestanda mot integritet. Det går att ställa in den ganska bra så den varken visar reklam i menyerna eller ringer hem till stormaktsländerna och berättar vad du kollar på.

Visa signatur

FOSS

Permalänk

Tack för svar mrqaffe!

Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska hopplöst att strömma via webbläsare om du ska ha "Dolby-funktionalitet" (Atmos, Vision eller ens få 4k) så du behöver alltså nån dedikerad strömmare som stödjer en officiell app för strömningstjänsten.
Streamingtjänsterna kräver alltså dedikerade officiella appar och använder DRM utöver att kräva rätt abonnemang för att ge högsta kvalitet så du får nog välj mellan medioker kvalitet eller "big tech"
Och i min uppfattningsvärld är allt Android Google.

Okej, jag hör vad du säger. Jag skulle varit mer tydlig i första posten. Vid tillfällen jag castar något från min PC till TV, då är det bara film och serier som jag suttit på i 10-15 år som jag ibland får feeling att kika på, och där är kvalitén inget jag värdesätter.
Men oavsett, väldigt nyttig information som jag tar till mig för framtiden! Tack för det!

Vid extra tanke så kanske du syftade på stycket vad gällde duckduckgo och youtube?
Eller jag kanske bara är trög efter jobbnatten, för nu slog det mig för andra gången.... Har jag varit så otydlig i formuleringen att det kan ha tolkats som att jag vill "fulstreama"?

Jag förstår helt vad du menar, nog säkert för att det var väldigt bra beskrivet.

Om de enda alternativen jag har är att få en medioker upplevelse när jag ska kika en rulle, då väljer jag alla dagar i veckan att kväva min, kanske uppenbart (för er med kunskap i ämnet) orealistiska dröm.

Som jag förstår det då, enligt min tolkning från ditt inlägg, så finns det liksom inget bra alternativ för att slippa big techs, google nu då, om man vill ha bekvämligheten jag har upplevet med google chrome?
Är mitt bästa alternativ, med tanke på min kunskapsnivå, att sikta på en dedikerad strömmare som betraktas som små inom "big tech"? Eller finns det någon strömmare som har mer fokus på integritet jämfört med exempelvis Chromecast?

Permalänk
Medlem

Märklig tråd. Du gnäller om integritet, big Tech och mestadels på Google verkar det som.
Men många företag du använder är inte ett dugg bättre, Microsoft, Nvidia ex. Dessutom skriver du att du använder Youtube, vem äger dom tror du.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Tack Prelatur!

Skrivet av Prelatur:

Som @mrqaffe säger så är det hopplöst att stream nåt med 4K utanför "big tech" bolagen.
För netflix gäller detta: https://help.netflix.com/en/node/30081
Så Linux med Opera kan ge 1080p som är det bästa man kan få.

Vill man ha 4K, Atmos, Dobly Vision m.m. så får man välja den är minst djävlig på att samla på sig data som används för reklam.
För närvarande anser jag att det är Apple TV.

Man får dock se upp me teven också, en hel del har börjat med ACR. Så har man en uppkollad tv så spelar det ingen roll vilken media player man kör med.

För varje inlägg jag läser så får jag känslan av att behöver läsa på fruktansvärt mycket mer i ämnet.

Jag ska forska runt lite vad gäller strömmare som bäst fyller de funktioner jag är ut efter. Dock är jag inget fan av Apple, så det går bort utan att ens läsa på om den. ACR, jag skummade igenom lite snabbt. Det hamnar på min att-göra-lista.

Vill du utveckla det sista om du har tid och lust? Det kanske ger mig en bättre bild istället för att jag ska försöka förstå vad allt innebär? Nu gissar jag bara... men menar du att om jag exempelvis skulle spela upp en videofil från, låt säga 1988 när jag ligger i badkaret, från min pc, via nvidiasheild, så finns det en risk att den bilden, eller någon annan data , skulle vara utsatt för någon form av cyberattack om någon jävel sitter hemma och går i gång på det?

Permalänk
Skrivet av Defender:

Märklig tråd. Du gnäller om integritet, big Tech och mestadels på Google verkar det som.
Men många företag du använder är inte ett dugg bättre, Microsoft, Nvidia ex. Dessutom skriver du att du använder Youtube, vem äger dom tror du.

För en okunning, som mig, så är det inte märkliga frågor. Jag gnäller för det första inte om integritet... Jag ställer öppna frågor i syfte att lära mig, på ett forum där folk besitter kunskap, och där de flesta är villiga att förklara och hjälpa till.

Jag har förståelse för att det upplevs som märkligt. 100%. Jag har också förståelse för att läsare kan reagera på mina eventuella felskrivningar, fel val av ord, och även att jag möjligvis, mest troligt.... inte har rätt uppfattning av vad "big techs" innebär i sammanhanget. Det är min okunskap som frågar förstår du, jag försöker utveckla den.

Ett tips i all välmening, flytta spikmattan från sängen på morgonen. Det kan inte vara roligt att gå runt med en gnällspik i foten och sedan inte kunna hantera att det gör lite ont för att vidare göra narr av någon som vill lära sig saker på ett forum.

Åter till ämnen, eller vill du smeka egot mer med ett glas kaxjuice? Fila på attityden, eller var god att åtminstone sprida dålig stämning någon annanstans.

Jag är väl medveten om att big techs är ett brett begrepp. Samma skrot och korn förmodligen. Därför kan jag välja att vara selektiv, och återigen så kan jag vara helt ute och cykla. Men med den lilla erfarenhet jag besitter, så försöker jag att välja det alternativet som jag anser är bäst för mig.

Om du hade bemödat att läsa tråden innan du började projicera din fotsmärta så hade du (om jag inte varit sjukligt otydlig) kunnat läsa att jag har en vilja, ett mål, ett roligt projekt och en utmaning för mig, som jag ser fram emot att genomföra.
Ja, jag har Windows, läste du också att jag har skaffat Linux och försöker börja lära mig det? Läste du biten där jag skrev att detta inlägg är ett steg av många, där målet är att fokusera på integritet och anonymitet.

Ja, det är pest eller kolera. Ibland måste man välja. Man kan självklart välja att slänga ut spikmattan ur huset, alternativt byta plats på den, eftersom att någon annan i huset använder den dagligen. Jag vill gärna att mina barn ska kunna ha möjligheten att kika på youtube någon gång ibland när de äter sitt kvällsfika och dricker sin juice, som för övrigt inte innehåller något spår av attityd eller spydighet. Då tar stänger jag av tvn på tar ifrån dem deras juice.

Jag har microsoft, yes, utöver det så använder jag för det mesta open source och tredjepartsprogram. Nvidia, japp, det blev så när jag köpte datorn. Jag är ingen expert på datorer, men jag vet att är Nvidia har bra produkter, och det är en produkt jag har använt genom åren. Och kan du tänka dig det här då? håll i hatten nu... Jag har som hobby, och för att lära mig om ett intressant ämne jag inte förut kunde någonting alls om, så började jag läsa på om aktiesparande, investering, ekonomi. Nvidia? Ja, jag skäms inte över att jag köper ett grafikkort som jag vet håller, som även genererar pengar, och som också är en nödvändighet för mig när jag vill ha en bra spelupplevelse.

Om du har något att tillföra i diskussionen, kanske rent av ge mig några tips, råd eller alternativ? Eller fan, berätta vad du använder för setup? Jag kan inte tala för andra, men oavsett vad du väljer som kommer jag i vart fall inte idiotförklara dig om det mot förmodan var så att du skulle säga något som kanske i någon annans värld är helt förkastligt.

Ödmjukhet kommer man långt på.

Permalänk
Medlem

Kör personligen en Nvidia shield 2019 pro (som är en 'Android TV box') sen den släpptes och kommer aldrig titta tillbaks på linux-htpc-burk igen som jag körde tidigare då jag inte vill lägga tid på att få det att fungera, shielden bara fungerar och jag får väl leva med att ha sålt min själ eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibidibapp:

Tack Prelatur!

För varje inlägg jag läser så får jag känslan av att behöver läsa på fruktansvärt mycket mer i ämnet.

Jag ska forska runt lite vad gäller strömmare som bäst fyller de funktioner jag är ut efter. Dock är jag inget fan av Apple, så det går bort utan att ens läsa på om den. ACR, jag skummade igenom lite snabbt. Det hamnar på min att-göra-lista.

Vill du utveckla det sista om du har tid och lust? Det kanske ger mig en bättre bild istället för att jag ska försöka förstå vad allt innebär? Nu gissar jag bara... men menar du att om jag exempelvis skulle spela upp en videofil från, låt säga 1988 när jag ligger i badkaret, från min pc, via nvidiasheild, så finns det en risk att den bilden, eller någon annan data , skulle vara utsatt för någon form av cyberattack om någon jävel sitter hemma och går i gång på det?

ACR är Shazam för film/serier. Shazam har förutom den kända låt igenkännings appen också utvecklat en tjänst som känner igen vilken film/serie du tittar på. Teven tar med jämna mellanrum en snapshot av bilden, gör via nån algoritm ett unikt "fingeravtryck" och försöker slå upp vilken film/serie du tittar på. Informationen säljs sedan till reklambolag.
Så några egna filmer kommer inte kännas igen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W