Big techs - Big no. Vilken mediaspelare ska jag välja?
Ber om ursäkt i förväg för eventuella misstag i tråduppbyggnad, har fram till idag endast varit en flitig läsare på forumet.
Jag är på en path där jag vill degoogla mig själv, generellt undvika big techs i största möjliga mån med fokus på integritet, frihet och där jag som person inte är en produkt. Jag står nu fast och söker därför er expertis, tips och feedback.
Jag sitter på en LG Nano756 65"-TV och kör för tillfället Chromecast men vill som sagt undvika big techs så mycket det bara, utan att det ska bekosta mig bekvämligheten med att lätt kunna navigera mellan streamingtjänster och appar från soffan. Vill även kunna casta från min PC eller mobil. I det avseendet har Chromecast fungerat näst intill klanderfritt.
De tjänster och appar jag använder nu via chromecast är Disney+, MAX, Tv4play, Netflix, Viaplay, Spotify, youtube (men skulle helst av allt köra duckduckgo's videospelare för att undvika reklam), SVTplay och cyberghost VPN stundvis.
Nämnvärt är att jag sitter på en Samsung S25 ultra, en PC med AMD Ryzen 5 7600 6-core, MSI MS7E57 och en RTX 5070 som jag kör W11 på, samt Linux som jag håller på att lära mig på nytt igen.
I det vägskäl jag står i nu brottas jag med vad jag ska ersätta min Chromecast med.... Har inte någon personlig erfarnhet av något annat än just chromecast... Det jag gillar är att den är användarvänlig, enkelheten och att det i princip är plug and play, och den lättnavigerade fjärrkontrollen. Det har väldigt sällan strulat för mig. Vad jag ogillar mest, bortsett från att jag är fast i Googles klor, är att det mig veterligen inte finns så många alternativ till att konfigurera UI efter eget smak och tycke.
Raspberry PI verkar jävligt sjyst. Den kommer jag även kunna ha användning till i utbildningssyfte, så det är ett stort plus. Har dock ingen erfarenhet av Raspberry PI sen innan, men jag ser inte det som ett hinder, då jag inte har något emot att det kan få ta sin tid med all manuell konfiguration och att jag gärna lär mig nya saker, speciellt Linux som jag pö om pö ska gå över till. Det faktum att det krävs en extern fjärrkontroll, alternativt mobilapp är lite enerverande, men med tanke på priset så är det överkomligt.
NVidia sheild TV var jag från början väldigt sugen på fram till, tills jag såg prislappen, och det faktum att det är big tech. Vet ännu inte var jag ska dra gränsen för hur "big of a tech" det får lov att vara, men min fokus ligger på integritet och att jag främst vill bort från Google. Dock så tror jag att det största hindret för mig här ligger på prislappen, då jag inte känner att jag kommer att använda funktioner som att streama spel exempelvis. Visst lägger jag tid på att spela, men det gör jag allra helst och bäst framför datorn.
Android TV Box har jag inte läst på något om öht, mer än att jag läst att det finns modeller från mindre tillverkare som inte är kopplade till Google.
Så med denna information, vad skulle ni valt i mitt fall? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Har ni tips på andra enheter med fokus på mediaströmning?
Hur ser eran setup ut?
Och slutligen, är mitt mål med fokus på integritet och anonymitet helt irrelevant när det kommer till val av mediaströmmare?
Jag lägger mig platt för att höra era åsikter kring mina tankar och hur jag ska tänka. Jag tar även med öppna armar emot feedback på själva trådens uppbyggnad, och vad jag borde tänka på nästa gång.
MVH Skibiscatman