SweClockers drop!

Snabbkoll: Har du testat Linux på din primära dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

när jag gick en utbildning för cad nyligen så kom en av våra klasskompisar med sin apple maskin. Ja du, hur ska du få catia, nx m.m. installerat på den dära leksaken var lärarens svar.

funkade när apple körde x86 men nu med arm... well...

Följer lite löst en podd som heter Kodsnack; och detta är ingen åsikt de pushar på något sätt, men mellan raderna anar man den här återkommande grejen att från och med M1 så är man i princip totalt cuckad när det gäller mjukvaruutveckling, och det tycks krävas att man klarar göra kreativa workarounds med 'silvertejp och gamla tuggummin' regelbundet.

Ska man utgå från det som skrivs här på forumet så är ARM typ lösningen på världssvälten. Gillar också allt snack om prestanda, som helt ignorerar verkliga användningsscenarion bortom rena nördgrejer som 0,1% av användarna ägnar sig åt, som ett argument till varför den breda massan minsann borde kasta ut sina X86-maskiner omedelbart.

Permalänk
Medlem

Ja. även om det inte var nuvarande primära.
för ca 10 år sedan daily-drivade jag Arch i flera månader. men det blev windows igen...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

För mig är nog mer frågan vilken dator som jag inte kört GNU/Linux på

Permalänk
Medlem

Har kört lite på min laptop som både har AMD 780M samt ett RTX 4060.
Fungerar ganska bra men batteritiden blir horribel då Linux(Pop_OS) inte var så duktig på att växla mellan 780 och 4060.
Sedan att prestandan blev sämre i spel gjorde inte att jag var så sugen att ha kvar det.

Kommer att prova det igen när Nvidia-kort inte tappar lika mycke prestanda.

Permalänk
Datavetare

Körde Linux (med en period på några år med distro-shop Debian->Gentoo->Ubuntu) på primära datorn på jobbet från 2001-2002 någongång till 2020 på jobbet. Hemma växlade jag lite mellan Windows, Linux och MacOS.

Sedan 2020 har det blivit MacOS både hemma och på jobbet på primär datorn. Kör Ubuntu server på olika head-less system / servers.

Har så här lång ändå alltid haft tillgång till Windows på sekundära system hemma, den jag har nu börjar bli lite till åren (3900X köpt 2019).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trenden jag har sett är att folk som kört Linux primärt i en månad inte går tillbaka till Windows. Eventuellt vidare till MacOS, men ingen av dessa går någonsin tillbaka.

Många som testar Linux upptäcker snabbt att vissa spel inte fungerar, eller för att dom kör Adobe/Autodesk mjukvara, jag har respekt för det.

Skulle aldrig tipsa någon att byta till Linux, mest för att jag inte vill bli någons privata gratissupport.

Permalänk
Medlem

Vi är en grupp som pratar ofta, vi har mer och mer lämnat Windows. Det började med att köra skripten som shutup10, windows10debloater och fler verktyg jag inte minns namnen på. Alltmer in i Windows 11 ledsnade vi bara och började sakta migrera.

Fler av oss har aldrig gått tillbaka. Enda negativa upplevelsen har varit den sänkta prestandan i vissa spel. Men även där pratar man om att det är helt överkomligt, bara att man letar fel/konstigheter.

Det blev en hel del distro-hopping, vi började i Ubuntu -> Fedora -> RHEL -> Bazzite -> Fedora -> Pop -> Arch
och desto mer man testa desto fler hitta vad de fastnade vid.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

På nuvarande har jag bara gjort det via virtuallisering.
Men har dual bootat på en tidigare dator. Blev dock använt väldigt lite.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Var nog en 25 år sedan jag provade linux, ser ingen anledning att köra det och kommer inte heller göra det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig kört det på min primära dator. Möjligtvis provat någon livedistro.
Men kört Linux på andra datorer och enkortsdatorer och sånt.

Permalänk
Hedersmedlem

Många gånger, men det har inte riktigt fastnat tyvärr. Har kört Linux på minst en dator sedan 1999 (just nu två, NAS + backup), men på skrivbordet har det bara blivit nån månad eller så i taget.
Första gången 2003, bytte tillbaka till Windows för att jag började spela EVE Online.
Senaste gången kanske 2022 eller något sånt.

Gör dock en del i WSL när jag kör Windows, så det blir lite av en blandning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kört nästan enbart Linux på samtliga av mina primära privata maskiner sedan 2018. Har haft en Windows partition skvalpande för undantagsbruk på min stationära, men det är ytterst sällan den används. Innan dess körde jag det sekundärt sedan 2012, men nu fungerar spel såpass bra att det blev mitt primära.

För mitt bruk utanför spel, e.g. mjukvaruutveckling, så har Linux alltid varit hästlängder bättre än Windows. Det enda jag saknar lite ibland är Fusion360 när jag sitter med CAD.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har kört enbart linux senaste 3 åren.
Använder datorn för surf, media och spel.

Visa signatur

Ryzen 5700x, radeon 6800xt mm mm

Permalänk
Medlem

Nepp. Det jag sett av Linux ser alltid så amatörmässigt ut. "GIMP" och massa alternativa program. Vill att mina ikoner bland annat, ska se ut att vara gjorda av någon som gått Harvard, minutiöst utvalda genom ett led av hierarkier, månader av undersökningar och fokusgrupper etc.

Permalänk
Avstängd

Inte på spel datorn (primära) Win11
Men på min andra burk bytte jag från 1 års tid med Ubuntu till Linux Mint och det ångrar jag aldrig. Ett förträffligt OS! Rekommenderar det starkt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Kör EndeavourOS med KDE Plasma utan problem på min main-dator. Programmerar och spelar både Black Desert Online och WoW helt felfritt. Var sugen på BF6 men hoppar över det då jag undviker spel med kernel level rootkit.

Permalänk
Medlem

Min primära dator är för gaming och kräver Win 11 pga spel och hårdvara.

Men har kört linux på andra datorer tidigare och tänker lägga in linux på min andra burk under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Nepp. Det jag sett av Linux ser alltid så amatörmässigt ut. "GIMP" och massa alternativa program. Vill att mina ikoner bland annat, ska se ut att vara gjorda av någon som gått Harvard, minutiöst utvalda genom ett led av hierarkier, månader av undersökningar och fokusgrupper etc.

Så, form före funktion för din del.

Permalänk
Medlem

Inte på primära men går åt det hållet.
Har kört en del VM och LXC med Linux och känns bra hittills.

Permalänk
Medlem

Kört Linux sedan 2008 på primär dator och laptop.
Windows har jag bara i virtuell maskin men använder det väldigt lite.
Det var Windows Vista som fick mig att byta till Linux.
Känns inte som att jag provar Linux längre. Jag kör det skarpt.

På primära datorn kör jag Arch Linux och på laptopen void linux.
Båda har KDE Plasma som skrivbordsmiljö.

Edit: Kom på att jag har dual boot också med Windows 11 på primära datorn men det är ännu mera sällan jag bootar windows bare metal. Det var mer för att jämföra prestandan på min hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux på alla mina maskiner i över 5 år nu. Kör för närvarande Arch Linux med Hyprland.
Sysslar mest med mjukvaruutveckling och spel. Ibland blir det problem med spel, men nuförtiden fungerar de flesta spel utan problem.

Permalänk
Medlem

Nåt annat än Windows på primära burken kommer nog inte hända, men jag kommer nog inom kort bygga eller köpa en dator för att installera SteamOS på och ha under TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Håller med dig till viss del.

Många Linux-distributioner ser tyvärr ut som "kom och hjälp mig...". Sedan finns det även ett par genomtänkta versioner utseendemässigt, men inte alltid "top notch" i övrigt.

Tycker dock att många i denna tråden visar att det både kan vara snyggt och användbart:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/485492-visa-ditt-nix-s...

Ofta fixar man utseendet själv:
https://www.gnome-look.org/browse?cat=132&ord=rating

Sen håller jag fullständigt med om att GIMP är hemskt i alla avseenden. Krita eller FireAlpaca är betydligt trevligare program, men inget slår Affinity Photo/Designer, PixelMator eller ens Photoshop.

Just de sistnämnda programmen gör att jag är kvar i Windows och macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En intressant vinkel jag hörde apropå åsikten att ”idag är Linux för alla” så kommer den nästan exklusivt från entusiaster som kört Linux i någon form under långeliga tider, och en stor del av den åsikten bygger helt enkelt på att de varit med och upplevt när Linux var så mycket värre än det är nu.

Tror skiljelinjen går mellan dem som bara använder datorn för att utöva sin hobby (med t.ex. spel), respektive dem som har datorn som hobby.

Jag hade inte kört linux alls på desktop på 15 år innan min steam deck, men numer kör jag inget annat alls

Det kan gå fort. Faktum är att steamos är den mest problemfria installation jag haft på en dator. Flera år i rad bara liggandes i standby, redo på sekunder mitt i ett spel. Uppdateringar, spelinsallationer, uppgraderingar, mods/homebrew, allt funkar enkelt och med enkla script. Och inga annonser i startmenyn behövs

Permalänk

Har i år äntligen tagit steget fullt ut till att köra Debian på min nya laptop som också är mitt arbetsredskap. Windows 11 virtualiserat för uppdrag som kräver det. Funkar hittills mycket bra.

Permalänk
Medlem

Kört Gentoo i ett par år nu och lär fortsätta med det. Allt annat känns så himla restriktivt och jobbigt i jämförelse. Behöver jag spela något som verkligen inte funkar i Linux så kör jag Windows i en virtuell maskin med hjälp av looking-glass som ger en upplevelse som är bättre än att spela det på Windows direkt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag har Linux Mint som ett andra operativsystem på min dator. Tyvärr stöds inte mitt RX 9070 XT än så det blir låg upplösning, undrar när det stödet kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Och inga annonser i startmenyn behövs

Det har jag nog aldrig haft heller, men har kört Pro-versionen av Windows hemma sedan Vista-tiden, så kanske har missat det p.g.a. det. Vad var det för annonser då?

Permalänk
Medlem

Gjorde bytet på min primärdator tidigt förra året som används till allt mellan spel, kodning etc.
Då jag satt med ett 1080 ti och Pop_OS! erbjöd förinstallerade drivrutiner och andra små saker, så blev det första distron jag testade.
Hade väldigt få problem, mer än att deras Gnome-fork körde en gammal "Mutter" som ledde till micro-stutters när jag använde sidoknapparna på min G502 mus. Såg att det var fixat i senare Mutter versioner, men eftersom de körde en egen variant med egna fixar och lagt allt fokus på sin nya window manager. Så blev det KDE istället ett tag.

Skaffa mig ett 9070 XT på launch day och eftersom Pop_OS är en debian distro, så fanns det inget stöd för mitt kort än i kerneln.
Så valde att ta en Distro som var lite mer cuttinge edge, vilket landade på EndevourOS. Från sekund ett, så har det varit noll problem.
Givet, så är där spel som inte funkar som de ska (Som med alla distros), men det är litet pris i mina ögon. Om det verkligen knivar så finns där lösningar med antingen dual-boot eller single-gpu passthrough , men snart två år, så har alla spel jag velat spela förutom ett fungerat klockrent utan problem.

Skulle jag rekommendera det?
Både ja & nej.
Är man typen som efter en lång arbetsdag bara vill sätta sig ner och skjuta några hs och behandlar datorn som en konsol, så nej, absolut inte. Inte än iallafall.
Men har man någon from av teknikintresse och inte sätter sig på tvären sekunden man måste lära sig något nytt, så 100% ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har Linux Mint som ett andra operativsystem på min dator. Tyvärr stöds inte mitt RX 9070 XT än så det blir låg upplösning, undrar när det stödet kommer?

På Linux Mint forumet gissar folk att först i Mint 23 kommer det finnas med från start.

Innan dess måste man uppdatera/byta kernel till 6.12+ (6.14 helst) manuellt, Mesa 25+ manuellt och uppdatera "amdgpu linux-firmware" manuellt.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────