SweClockers drop!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zterner:

Jag fullständigt älskar mina Boba U4... taktila men tysta. Helt underbara och underhållsfria.

Intressant läsning

https://www.theremingoat.com/blog/boba-u4-switch-review

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Håller med. Underbara brytare.

När jag spelar så har jag ett tangentbord med Gateron Double-Rail Magnetic Switch.

Har även ett annat med Everglide Aqua King V3 Linjär Switch - 55g. Sköna och lite lagom ljud.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad man har för brytare? 😂😂
Jag har ett corsair k55 just nu som jag har varit nöjd med i några år men sneglar på ett Razer ornata som jag provade hos en kompis som hade sanslöst sköna tangenter. Sämre recensioner överlag på ornatan dock.
Fast vi kanske bara pratar mekaniska grejer här🤓

Permalänk
Medlem

Köpte dessa för någon vecka sedan till mitt Keychron Q3 Max.
GATERON Aliaz Silent Pink:Amazon link

Fick paketet igår och satt någon timme och klickade i alla switcharna.

60 gram känns lite svampigare och är kanske inte helt nöjd med det. Dock är jag på min första dag av användare så kanske något jag vänjer mig vid.
Väldigt tysta och detta är välkommet när man skriver mycket.
Bra taktil feedback, man känner verkligen av det där lilla klicket när man pressar ner tangenterna.

Känslan är just nu att jag kommer börja leta efter tysta switchar med standard 45g motstånd. tidigare hade jag standard bruna från Gateron.
Trodde jag skulle gilla 60g motstånd, men det är tydligen väldigt stor skillnad på 45g och 60g.

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Förstår helt vad du menar, efter bytet till 22 mm fjäder är svampigheten som bortblåst och även det svaga "pinget" som kom från fjädern är borta.

Har du möjlighet så kan rekommendera att testa på ett par switchar för att se vad du tycker om det.

Hittade Outemu Silent Ocean, utan svampighet och i stort sett lika tysta. Ville inte ge mig in i switcher träsket för mycket
https://www.aliexpress.com/item/1005003891937604.html?spm=a2g...

Permalänk
Medlem

Har haft MX Red Silent i mina två senaste tangentbord och trivs väldigt bra med dem. Man får känslan av ordentliga brytare men med betydligt mindre oväsen.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

MX red silent utan tvekan!

Instämmer med Arzei ovan

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Fasen vad jag vill ha ett mekaniskt tangentbord till min m4 Mac mini

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Som andra sagt, Boba U4T är mysiga. Men slår ett slag för HMX om man gillar linjära switchar. Fabriksmörjningen är väldigt väl genomförd och toleranserna är ypperliga med riktigt låg stemwobble. Har testat och använt 6st olika varianter och är lika imponerad varje gång av kvalitén. HMX har även börjat ge sig in på taktila switchar som fått bra betyg, värt att titta på.

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat tillräckligt många men nuvarande Akko Penguin Silent (tactile switch) är grymt nice.

Permalänk

Cherry MX Red var mitt första mekaniska, och det är samma typ jag har kört sedan dess. Det får klicka på bäst det vill, stör mig inte nämnvärt. Oslagbar känsla i min värld.

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna välja?!

Just nu kör jag tre main som jag växlar mellan:
Gateron Ink Pink (Mest gaming)
Gateron Milky Yellow (All around)
Boba U4T (När man behöver något annat)

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Hur ska man kunna välja?!

Just nu kör jag tre main som jag växlar mellan:
Gateron Ink Pink (Mest gaming)
Gateron Milky Yellow (All around)
Boba U4T (När man behöver något annat)

Om du har möjlighet så besök en keyboard meetup. Switch testers från olika tillverkare, maxgaming säljer minimum 10st switches löst. Finns en del okejish tangentbord i butik hos större återförsäljare. Men kom ihåg att det är så mycket mer än bara switchen i sig som ger känslan, skrivupplevelsen är kombination av många olika faktorer och framför allt tycke och smak.

Det som passar mig behöver inte passa någon annan. Tyvärr så brukar de flesta behöva gå igenom en hel del olika faser och tangentbord innan de hittar vad som passar just dem, så därför är keyboard meetups så bra, man får testa allt möjligt utan att behöva köpa det själv, och eftersom det är entusiaster så brukar allt vara väldigt bra balanserat och man kan verkligen få en wow-upplevelse.

Eller så gör du som mig, sitter på hundratals olika switches och ett 30-tal tangentbord av olika layouter och typer.
Kul! Men liiite dyrt att hitta rätt den vägen.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vill ha taktila, och tysta taktila. Kör Cherry MX Brown just nu i mitt K70 som jag haft rätt många år nu. Dagen jag byter tangentbord bryr jag mig nog inte direkt om vilken tillverkare det är av brytare bara de är taktila. Inte finsmakare mer än så.

Jag använder TTC silent bluish white (v2) taktila och dom är riktigt grymma! Kan helt klart rekommendera.

Permalänk
Medlem

Outemu Peach, tysta linjära, skapligt billiga.
Är sugen på att testa TTC Frozen silent.
Visserligen har icke tysta brytare ofta lite bättre känsla, men smattrandet gör en tokig.

Permalänk

Helt klart blå Clicky brytare tycker jag är skönast älskar den skrivmaskinskänslan man får

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Logitech G915. Om low profile passar, man inte bryr sig om Logitechs dumma och slöa mjukvara (jag stänger av det) samt tar risken med kvalitéen. Tactile var tillräckligt tyst för mig, annars finns Linear också.

Jag har nu endast haft det i en vecka så vet inte hur bra det håller. Vissa klagar ju medan andra har haft det i åratal, jag är skeptisk pga. att vissa keycaps på mitt förra Logitech (g413) gick sönder snabbt men det återstår att se.

Tackar för tipset, dessvärre är det för ett befintligt ZSA Moonlander som jag skulle vilja byta switches i.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Cherry MX Clear <3

Permalänk
Medlem

Kör bara MX Silent Red. Inte provat andra tysta dock. Skönt att de blev tystare än mina gamla rubber dome, Microsoft Sidewinder X4 (som för övrigt var ruskigt bra "vanliga tangentbord" för sitt pris på typ 400kr/st), när man lärde sig att inte trycka ner tangenterna helt och hållet (bottna ur).

Älskar mitt lilla robusta Fnatic MiniStreak med handlovsstöd (tidiga varianten). Frun har ett Cherry 3000N nånting, men de tangententborden verkar ha lite gnissel i fjädringen från fabrik. Kanske orkar smörja någon gång.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av SaYn-:

Köpte dessa för någon vecka sedan till mitt Keychron Q3 Max.
GATERON Aliaz Silent Pink:Amazon link

Fick paketet igår och satt någon timme och klickade i alla switcharna.

60 gram känns lite svampigare och är kanske inte helt nöjd med det. Dock är jag på min första dag av användare så kanske något jag vänjer mig vid.
Väldigt tysta och detta är välkommet när man skriver mycket.
Bra taktil feedback, man känner verkligen av det där lilla klicket när man pressar ner tangenterna.

Känslan är just nu att jag kommer börja leta efter tysta switchar med standard 45g motstånd. tidigare hade jag standard bruna från Gateron.
Trodde jag skulle gilla 60g motstånd, men det är tydligen väldigt stor skillnad på 45g och 60g.

Köpte mitt Q3 Max bestyckat med Banana-switchar. Helt underbara om man skriver mycket. Fingrarna nästan dras ner med tangenterna som magneter och med ett precis lagom klick. Själva känslan påminner om IBMs Buckling Spring fast liksom mjukare. Älskar dem!
Tillsammans med detta tangentbord så tror jag att jag har letat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag har inte funnit någon favorit än. Men tar gärna tips om tyst mekanisk brytare med kort "travel" till aktivering.

Jag kör med ett Cherry MX 10.0N, linjära tysta med kort aktivering (1.2mm?)
De är av lågprofilstyp.

De har såpass kort aktiveringspunkt att jag fått vänja mig under 6-12 månader...

Permalänk
Medlem

Corsair OPX helt klart bästa jag har använt får bestäm exakt när man vill att knappen ska aktiveras.