SweClockers drop!

Battlefield 6 hoppar över ray tracing

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Kan inte beskylla Strålspårning för en värdelös grafikmotorns urusla grafik och prestanda , har inte gilla Epics skitmotor sen UT2004.

Vilken eller vilka grafikmotorer presterar bra när det kommer till strålspårning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vilken eller vilka grafikmotorer presterar bra när det kommer till strålspårning?

id Tech 7 och 8 har visat fantastiska resultat i Indiana Jones respektive Doom: The Dark Ages. Även svagare grafikkort och konsoler flyter på utmärkt med raytracing, och de kraftfullare grafikkorten får bra framerates (60+) även med path tracing påslaget.

Permalänk
Medlem

Handlar ju sjukt mycket om hur många rays man använder

Permalänk
Skrivet av urbanist:

id Tech 7 och 8 har visat fantastiska resultat i Indiana Jones respektive Doom: The Dark Ages. Även svagare grafikkort och konsoler flyter på utmärkt med raytracing, och de kraftfullare grafikkorten får bra framerates (60+) även med path tracing påslaget.

Ok. Jag har inte testat någon av spelen än men Doom vet jag brukar vara oerhört snyggt. Visste inte att Indiana Jones var samma motor. Förutsatte att det var UE5 av någon anledning.
Jag spelar mest på PS5 pga ganska gammal dator, så det ska bli roligt att testa spelen någon gång framåt.

Permalänk
Medlem

Oj!!! man har gjort ett enda vettigt drag någonsin efter BF2 "Jag antecknar".

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Låter rimligt. Ray tracing är måhända framtiden men kan inte förundra över hur lite synbar effekt det ger dagens spel trots den gigantiska prestandakostnaden

Mm exakt. Jag har sett fram emot realtidsraytracing i över 10 år men endast nu börjar det bli användbart utan tillräckligt stora kompromisser enligt mig. Men absolut inte nödvändigt och inte alls i skjutarspel där man vill ha högre fps.

Permalänk
Medlem

yaaay! bojkotta raytracing!

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Med tanke på att detta inte är någon indie studio som har problem med ekonomin eller inte kan anställda duktiga kodare så har jag svårt med de resonemanget. Speciellt om de vill ha "100M" i sin spelarbas, de tar 70 euro för spelet + alla battlepass de kommer att kränga på dessa 100M spelare... Inte små summor direkt.

Nu kanske de har med spelmotorn att göra men Doom utvecklarna sa att ray tracing kortade till och med ner utvecklingstiden.. https://www.thegamer.com/doom-the-dark-ages-would-have-been-delayed-if-not-for-ray-tracing/

Sen tycker jag absolut att man skall fokusera på ett optimerat flytade spel för majoriteten av ens förväntade spelare i början, eller vid lanseringen. Men att de i efterhand kan fokusera på att förbättra de goa bitarna där de kan visa vad spelstudion faktiskt kan producera.

Men vad vet jag, de kanske hellre kickar folk, kör chatgpt och mjölkar ur battlefield serien så mycket de kan med så låga utvecklingskostnder som möjligt

Ditt inlägg visar att du underskattar hur stor deras utveckling är - hur många personer som jobbar på BF6 projektet, eller hur mycket de ligger back ekonomiskt just i detta nu. 100M spelare är extremt ambitiöst. Det är mer än alla tidigare spel i BF-serien haft kombinerat. Det är inte en studio som jobbat på detta, det är en hel grupp av stora studios, med precis som du säger många duktiga utvecklare - som vill ha duktigt betalt. Om du googlar kommer du finna att det finns artiklar som handlar om tvivel på att BF6 kommer gå med vinst pga hur mycket det kostat att göra - deras satsning ryktas vara att gå med vinst långsiktigt tack vare en kraftfull level-editor; att spelet kommer bäras till 100M spelare av custom mod-content som de slipper utveckla själva, lite som en fps-Skyrim.

Sen är det självklart att det är billigare att utveckla med bara ray-tracing, det har alltid varit en av de största skälen till att spelutvecklare varit intresserade av tekniken. På tal om det så undrar jag om du läst kommentarssektionen till artikeln du länkade - eller om du kikat och sett att Doom-DA faktiskt har nämnvärt högre minimum-krav än BF6 ... vilket var en stor del av min poäng: du kan aldrig nå 100M spelare med sådana krav, och att BF6 fick en hög budget just på grund av att de (på något fantastiskt vis) tror att de kan nå sådana försäljningssiffror.

Paradoxalt är det alltså mer troligt att BF6 hade fått RT-stöd om de haft en mindre budget. Inte tvärt om.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Rage (GTA V)

Tror nog att i och ned GTA VI så kommer folk inse att RT är the shit. Gissningsvis så är det inte avstängningsbart heller, pss som i Doom.

Jisses vad PC släppet kommer att kränga hårdvara...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Rage (GTA V)

Tror nog att i och ned GTA VI så kommer folk inse att RT är the shit. Gissningsvis så är det inte avstängningsbart heller, pss som i Doom.

Jisses vad PC släppet kommer att kränga hårdvara...

Jo Rage verkar ju vara en stabil motor generellt. Bara att driva GTA 5 på Xbox 360 och PS3 tycker jag är imponerande. Sen tycker jag att Rockstar har haft fantastisk fysik i sina spel sedan GTA 4. Något som jag tycker är mer underhållande än maxad grafik