Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Varför är jag inte toknöjd med Dell 34" Alienware AW3423DWF OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Kolla denna artikel: QD-OLED Generations Infographic and FAQ

Den skärmen du har är väl en Gen 2, som andra har skrivit har inte 3440x1440 uppdaterats på länge. Jag kör en Gen 1 Alienware sen 2022, väntar på nya generationer innan jag uppgraderar.

tack

Verkar vara gen 1 när den inte hottats upp till högre hz.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Testade en annan 1440p 27 tums OLED häromdagen, och håller med om att det inte såg speciellt bra ut. Skärmen var mörk (kanske förvärrat av ljuset i butiken), och sättet färgerna blöder i text var inte snyggt. Det påminde mycket om de första OLED-skärmarna i smartphones som hade PenTile-layout kombinerat med låg pixeldensitet.

Nä, för min del blir det att vänta ett tag tills 27 tums 4K-varianter dyker upp med Tandem OLED-paneler. Då borde både ljusstyrkan och pixeldensitet komma upp i tillräckliga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle vilja påstå att ClearType är väldigt trasigt i Windows (sedan Windows 10?), speciellt för QD-OLED. Det känns även lite slumpmässigt kring vilka appar som faktiskt använder ClearType-inställningarna.

Snarare så att ClearType förstärker problemet med subpixlarna på QD-OLED.

https://www.ghacks.net/2019/11/02/better-cleartype-tuner-conf...

Bättre alternativ:
https://github.com/bp2008/BetterClearTypeTuner
https://www.mactype.net/

Har samma QD-OLED panel i min Samsung Odyssey G8 34", där texten ser betydligt bättre ut i både macOS samt GNOME (Linux).

Vilken version av Windows använder du? På jobbdatorn med Windows 11, så kör jag med ClearType avstängt samt använder ett särskilt typsnitt för att inte bli galen av Excel.

Som sista tips, så kan följande parameter fixa texten i Chromium-baserade appar (Edge, Chrome, VSCode etc.)

chrome.exe --disable-lcd-text

Edit:
Vad jag förstått och vad även BetterClearTypeTuner refererar till, så är ClearType "förstört" i Windows sedan Windows 10 Version 1903 då Microsoft gjorde anpassningar för skärmar med högre pixeltäthet.

ClearType, en annan har inte använt det på 20 år 😂
Men bra info dock

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

ClearType, en annan har inte använt det på 20 år 😂
Men bra info dock

I Windows är det tyvärr svårt att undvika ClearType helt, vilket gör BetterClearTypeTuner användbart. Där går det att sätta Antialias, GrayScale, RGB, BGR samt Contrast.

Dvs allt som vanliga ClearType gömmer bakom smått idiotiska små rutor.

MacType känns däremot övermäktigt att sätta sig in i, men det finns färdiga profiler för populära OLED-paneler att hämta hem.

Min bästa källa till information just nu:
https://github.com/snowie2000/mactype/issues/932

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Windows är det tyvärr svårt att undvika ClearType helt, vilket gör BetterClearTypeTuner användbart. Där går det att sätta Antialias, GrayScale, RGB, BGR samt Contrast.

Dvs allt som vanliga ClearType gömmer bakom smått idiotiska små rutor.

MacType känns däremot smått övermäktigt att sätta sig in i, men det finns färdiga profiler för populära OLED-paneler att hämta hem.

Tanken bakom rutorna är ju som att gå på en synundersökning så helt usla är de kanske inte. Men visst, den lösningen är långt ifrån optimal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tanken bakom rutorna är ju som att gå på en synundersökning så helt usla är de kanske inte. Men visst, den lösningen är långt ifrån optimal.

Det är nog jag som behöver en synundersökning Rutorna känns gjorda för en tid då man körde 1024x768 på en 17" LCD-skärm.

Med högre pixeltäthet känns det som en gissningslek för mig. Har försökt ställa in ClearType på jobbdatorn tidigare och insåg idag att det var olika layouter (subpixlar) på skärmdumparna mellan VDI:n och min host

Skulle behöva en lupp till min QD-OLED för att granska typsnitten.

Tycker detta är en bra referensbild för oss med QD-OLED (från länken ett par inlägg upp):

Permalänk
Medlem

Ska testa! 💰

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Kanske för att den är från 2022? Har kommit både gen 2 och gen 3 av oled-paneler med förbättrad text.

Edit: finns en nyare variant med gen 2 av samma skärm aw3425dw. Glöm inte att slå på ClearType.

Clear type är väl påslaget som standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Clear type är väl påslaget som standard?

Bara för att den är igång betyder det inte att det ser bra ut, "auto" kan se hemskt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har grävt lite mer i vad faktiskt BetterClearTypeTuner ändrar på nu.

Det finns egentligen bara två parametrar; GammaLevel och PixelStructure (0 = Grayscale, 1 = RGB, 2 = BGR).

Skapade en Reg-fil för att ha en backup av inställningarna nedan. Perfekt om man saknar rättigheter för att köra BetterClearTypeTuner.exe direkt.

ClearType.reg (för QD-OLED)

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Avalon.Graphics\DISPLAY2] "GammaLevel"=dword:000005dc "PixelStructure"=dword:00000001

Då jag har två skärmar, så är just inställningarna för min QD-OLED som DISPLAY2, så eventuellt måste detta ändras till DISPLAY1...

Permalänk
Hedersmedlem

@walkir Har du testat greyscale (PixelStructure 0)? Har sett flera rekommendera det som alternativ till MacType, eller till program där MacType inte fungerar.
PixelStructure 1 lär väl vara det som är mest LCD-optimerat? Mest 2 för de relativt få LCD:er som kör BGR.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@walkir Har du testat greyscale (PixelStructure 0)? Har sett flera rekommendera det som alternativ till MacType, eller till program där MacType inte fungerar.
PixelStructure 1 lär väl vara det som är mest LCD-optimerat? Mest 2 för de relativt få LCD:er som kör BGR.

Tycker att PixelStructure 1 faktiskt fungerar bäst efter att jag kunde justera GammaLevel till 1500.

Känns som att Windows egna ClearType Text Tuner (cttune.exe) kör lite väl aggressiva nivåer på GammaLevel.

Tanken är att främst ha detta som fallback där MacType inte fungerar. Men just nu känns det redan som ett stort lyft för mig.

Windows 11 Version 23H2 har även ännu fler parametrar, men tycker faktiskt att textrenderingen är bättre i Windows 10 på just min "lågupplösta" QD-OLED.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lerutis:

Hej!

Jag googlar mig snart till döds, hoppas på vägledning.

Varför är jag inte helt blown away av Dell 34" Alienware AW3423DWF OLED? Jag gick ifrån en Huaweii 34" MateView GT34. Jag har lagt flera timmar på kalibrering, tweakat, testat mängder av olika saker. Det är något som skaver. En sak jag stött på är att QD-OLED typ inte ger speciellt skarp text? Det ska bero på hur tekniker är kring pixlarna.

Det stör mig.

Jag känner inte alls det där, wow vilken styrka! kontrasten! färgerna!

Vad missar jag som jag borde hitta i en fin OLED från en sådär VA panel?

Jag kan egentligen bara eka vad du själv känner. I mitt fall gick jag ifrån en LG 34" IPS-skärm till en LG 42 OLED C4 4k TV i mitt fall. Bilden på IPS-skärmen är skarpare och lugnare. I spel och rörlig bild är OLED outstanding, men för surf och office så är den sämre. Nu tycker jag inte att det är så mycket sämre att jag ångrar mig, men det är en skillnad helt klart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kan egentligen bara eka vad du själv känner. I mitt fall gick jag ifrån en LG 34" IPS-skärm till en LG 42 OLED C4 4k TV i mitt fall. Bilden på IPS-skärmen är skarpare och lugnare. I spel och rörlig bild är OLED outstanding, men för surf och office så är den sämre. Nu tycker jag inte att det är så mycket sämre att jag ångrar mig, men det är en skillnad helt klart.

Lite skönt att höra ändå

Tack för feedback!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Bara för att den är igång betyder det inte att det ser bra ut, "auto" kan se hemskt ut.

Ser hemskt ut på vadå? Pratar du om LCD eller OLED?

Permalänk
Medlem

Otrolig tråd, tack alla.

Detta gjorde att jag nu lämnade tillbaka skärmen. Jag la lite mer tid att tweaka min Huaweii Mateview 34" GT istället :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Otrolig tråd, tack alla.

Detta gjorde att jag nu lämnade tillbaka skärmen. Jag la lite mer tid att tweaka min Huaweii Mateview 34" GT istället :).

Det gjorde du helt rätt i!

Här är det främst min sambo som använder skärmen tillsammans med hennes MacBook. Där fungerar den väldigt bra!

Valde just Samsung 34'' Odyssey G85SD OLED mycket tack vare inbyggda högtalare samt inbyggd USB-C-hubb. Blir renast på skrivbordet så!