Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För att stilla vår nyfikenhet om Allentes routing och vilket AS-nummer de använder i praktiken så kanske du kan gå till https://bgp.he.net och tala om vad det står på "Your ISP is..."? Vore kul att bekräfta om det driftas av GlobalConnect eller någon annan.

Kanske även klicka på det IP-nät som står där som "Announced as..." och se vad det står på "Origin Registrant" och "Prefix Registrant"?

Självklart! Har GlobalConnect som nätleverantör.

Announced as 83.140.0.0/16
Your ISP is AS12552 (GlobalConnect AB)

Origin: AS12552
Origin Registrant: GlobalConnect AB
Prefix: 83.140.0.0/16
Prefix Registrant: Availo Networks AB

Visa signatur

Stationär: R7 9800X3D - B850 Aorus Elite WiFi7 - 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB G5 + Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 1000W 80+ Gold - Corsair Frame 4000D ARGB - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 17 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Självklart! Har GlobalConnect som nätleverantör.

Announced as 83.140.0.0/16
Your ISP is AS12552 (GlobalConnect AB)

Origin: AS12552
Origin Registrant: GlobalConnect AB
Prefix: 83.140.0.0/16
Prefix Registrant: Availo Networks AB

Tack! Då hade Gemini rätt trots allt.

Om du vill kan du ta bort din specifika IP-adress. Resten av informationen är mer än tillräcklig för att besvara diverse frågeställningar jag själv och andra haft i denna tråd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack! Då hade Gemini rätt trots allt.

Om du vill kan du ta bort din specifika IP-adress. Resten av informationen är mer än tillräcklig för att besvara diverse frågeställningar jag själv och andra haft i denna tråd.

Yes, editerade bort den nu, gör du detsamma på din quote?

Visa signatur

Stationär: R7 9800X3D - B850 Aorus Elite WiFi7 - 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB G5 + Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 1000W 80+ Gold - Corsair Frame 4000D ARGB - Samsung LC49RG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Yes, editerade bort den nu, gör du detsamma på din quote?

Klart.

Får du förresten även IPv6 från Allente, eller enbart IPv4?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Klart.

Får du förresten även IPv6 från Allente, eller enbart IPv4?

Enbart IPv4 för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Enbart IPv4 för mig.

Ok. Synd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringde nyss. Fick svaret att det inte gick att flytta fram.

Sa dock inte upp det... prova ringa igen vid annan tidpunkt om man råkar få "rätt" person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ringde nyss. Fick svaret att det inte gick att flytta fram.

Sa dock inte upp det... prova ringa igen vid annan tidpunkt om man råkar få "rätt" person.

Sjukt att man ska behöva krångla sådär för en sak som uppenbarligen inte är några problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Jag beställde igår strax innan kl. 11. Jag har bekräftelse från Bredbandsval.se men har varken fått mail eller sms från Allente om något ännu. Hur lång tid tog det för er för att få bekräftelse eller sms med uppmaning att lägga tidigare order?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag beställde igår strax innan kl. 11. Jag har bekräftelse från Bredbandsval.se men har varken fått mail eller sms från Allente om något ännu. Hur lång tid tog det för er för att få bekräftelse eller sms med uppmaning att lägga tidigare order?

Gjorde min beställning 19.17 igår.
Idag 10.31 fick jag bekräftelse från Allente att allt var klappat och klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Gjorde min beställning 19.17 igår.
Idag 10.31 fick jag bekräftelse från Allente att allt var klappat och klart.

Tas dom hand om i turordning så kan man ju tycka att jag borde ha hört något. Suck...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

"Balls of steel"

Fick ringa Comviq att avboka ordern som jag hade hos dem (649:- + 1000/1000 + TV)
Han trodde inte på erbjudandet, att Allente brukar köra kampanj i 6 månader för gå över till fullpris.
Men har svart på vitt under bekräftelse att det ska vara 329 24 mån.

Sedan gick han själv in på bredbandsval.se och såg erbjudandet, var inte så mycket att tjafsa om efteråt.

OM dem ändrar priset efter 6 mån kan man avsluta avtalet i förtid?
För då stämmer inte det man kom överens om längre, tänker jag..

Hittade svaret!
"Förändringar i bredbands- och bredbandstelefonitjänsterna"
"Vid en väsentlig förändring har Kunden rätt att säga upp
Tjänsten inom en månad från det att Kunden fick information om ändringen. Allente måste ha fått Kundens uppsägning innan ändringen träder ikraft. Tjänsten avslutas från
och med det datum då ändringen träder i kraft. "

Klart att man kommer att få säga upp om avtalet ändras väsentligt.

Det är inte problemet (om det då skulle ske, vilket ändå är osanolikt).
Man kommer att behöva skaffa nytt bredband vid en tidpunkt då priserna inte är lika gynsamma som under någon kampanj eller BW.
Och om det visar sig att man har flyttats till deras "privata fiber", så kan det att kosta tusenlappar om man skall kunna välja annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tas dom hand om i turordning så kan man ju tycka att jag borde ha hört något. Suck...

Och jag la beställning runt midnatt och fick bekräftelse från Allente 8.25 någonstans imorse så det är nog någon som sitter och drar lappar ur en tombola.

Permalänk
Medlem

Behöver Allente komma och byta någon omvandlare eller liknande?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ninotramp:

Behöver Allente komma och byta någon omvandlare eller liknande?

det beror helt på ditt nät osv men i 90% av fallen nope

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

det beror helt på ditt nät osv men i 90% av fallen nope

Telia öppen fiber tror jag det är?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kan ni lugna ner er och sluta hetsa leverantören till att ev dra i handbromsen med detta erbjudande via Bredbandsval?

Ni ställer på tok för många frågor innan ni ens hunnit klicka på ”Beställ” knappen.

Jag har bekanta som sitter på olika nät ”Open Infra”, ”Global Connect” och ”Telia Öppen Fiber” - De har lyckats teckna abonnemanget utan problem och det finns inte på kartan att de ska ut och byta fiberomvandlare hos dessa. Allente sysslar inte med detta.

Lugna ner er.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Om ni kan beställa Allente 1000 mbit på bredbandsval så är den aktuell och går att lösa, däremot kan inte kundtjänsten erbjuda samma då det är bredbandsval-exklusivt erbjudande vilket kan göra det problematiskt med flytt av startdatum och liknande.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kan ni lugna ner er och sluta hetsa leverantören till att ev dra i handbromsen med detta erbjudande via Bredbandsval?

Ni ställer på tok för många frågor innan ni ens hunnit klicka på ”Beställ” knappen.

Jag har bekanta som sitter på olika nät ”Open Infra”, ”Global Connect” och ”Telia Öppen Fiber” - De har lyckats teckna abonnemanget utan problem och det finns inte på kartan att de ska ut och byta fiberomvandlare hos dessa. Allente sysslar inte med detta.

Lugna ner er.

Så vad är då deras skäl till prissättningen? Om de inte sysslar med byta om fiberomvandlaren så kommer de ju att få betala en hel del till nätägaren. Ta in en massa kunder för en väldigt låg förtjänst? Kunder som inte kommer att ha det minsta problem att lämna om då 24 månader.

Permalänk
Skrivet av snurrespratt23:

Någon som vet om Allente sätter alla bakom cgnat, eller om det finns möjlighet att bli erbjuden publik ip om man frågar efter det? Finns ingen begränsning mot publik ip i mitt stadsnät.

Går erbjuda public ip om du begär det.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så vad är då deras skäl till prissättningen? Om de inte sysslar med byta om fiberomvandlaren så kommer de ju att få betala en hel del till nätägaren. Ta in en massa kunder för en väldigt låg förtjänst? Kunder som inte kommer att ha det minsta problem att lämna om då 24 månader.

Om det behövs så får du reda på der, och kan inte ens söka på din adress.
Tror tex jag kan inte söka hos Tele2 eller Telenor, för då krävs byte av fiberomvandlaren.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du verkar inte vara insatt. Jag hade precis skrivit i inlägget innan att i näten för fiberägarna "Open Infra" och "Global Connect" så går även detta erbjudande att teckna. Allente eller någon annan har inga som helst rättigheter att kliva in i deras områden/fibernät och slänga ut fiberdosor då de äger hela nätuppbyggnaden i vissa områden, fastigheter.

Erbjudandet verkar även finnas i andra fibernät som t.ex. "Telia Öppen Fiber" men det är fortsatt så att du har noll koll på vad de gör för typ av avtal med diverse aktörer för att kunna erbjuda dessa typer av kampanjer. Precis så som att Samsung säljer en telefon som på EG kostar 15k för 3k med diverse skumma kampanjar så gör de likadant här.

Återigen - Du ställer helt felaktiga frågor och väldigt onödiga sådana.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Allente finns redan som valbar operatör i mitt öppna nät och jag gissar att det är samma för alla andra som kan välja allente. Som någon tidigare skrev så är allente en tjänsteleverantör i öppna nät, inte en fiberleverantör.

Tror du själv att Allente skulle lägga 25-50 papp per person på att dra in en ny fiberlina + fiberkonverter till deras bostad (de får ju inte röra den som redan sitter där - det är inte deras) för ett avtal som gäller i 24 månader?

Permalänk
Medlem

Jag har kommunalt stadsnät och kunde teckna detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Du verkar inte vara insatt. Jag hade precis skrivit i inlägget innan att i näten för fiberägarna "Open Infra" och "Global Connect" så går även detta erbjudande att teckna. Allente eller någon annan har inga som helst rättigheter att kliva in i deras områden/fibernät och slänga ut fiberdosor då de äger hela nätuppbyggnaden i vissa områden, fastigheter.

Erbjudandet verkar även finnas i andra fibernät som t.ex. "Telia Öppen Fiber" men det är fortsatt så att du har noll koll på vad de gör för typ av avtal med diverse aktörer för att kunna erbjuda dessa typer av kampanjer. Precis så som att Samsung säljer en telefon som på EG kostar 15k för 3k med diverse skumma kampanjar så gör de likadant här.

Återigen - Du ställer helt felaktiga frågor och väldigt onödiga sådana.

De flesta företag vill trots allt tjäna pengar. Så var ligger förtjänsten för dem i det här erbjudandet? Tex Bahnhof brukar erbjuda lägre priser än genom ett öppet nät genom att kunden låses in (och då pratar jag inte om bindningstid). Sant är att det finns inte som tyder på Alliente låser in kunden.

Vilken telefon som EG sålde för 15k sålde Samsung för 3k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodang:

Allente finns redan som valbar operatör i mitt öppna nät och jag gissar att det är samma för alla andra som kan välja allente. Som någon tidigare skrev så är allente en tjänsteleverantör i öppna nät, inte en fiberleverantör.

Tror du själv att Allente skulle lägga 25-50 papp per person på att dra in en ny fiberlina + fiberkonverter till deras bostad (de får ju inte röra den som redan sitter där - det är inte deras) för ett avtal som gäller i 24 månader?

Handlar inte om kostnad på 25-50 papp. Handlar om samma kostnad som tex Banhof har för att flytta en kund från till exempel Öppen Fiber till deras Villafiber. Den är mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De flesta företag vill trots allt tjäna pengar. Så var ligger förtjänsten för dem i det här erbjudandet?

Håller med om att företag vill tjäna pengar. Min gissning är att de kommer försöka sälja på deras IPTV på deras nya kunder.

Skrivet av filbunke:

Vilken telefon som EG sålde för 15k sålde Samsung för 3k?

S25 Edge, finns en tråd om det erbjudandet

Skrivet av filbunke:

Handlar inte om kostnad på 25-50 papp. Handlar om samma kostnad som tex Banhof har för att flytta en kund från till exempel Öppen Fiber till deras Villafiber. Den är mycket längre.

Ok du har rätt i att den kostnaden är lägre, men varför skulle ett stadsnät vilja sälja sin utrustning till en annan operatör? De har ju investerat massa i att sätta upp fibernät och installera utrustning hos folk.

Permalänk
Medlem

Varför såg jag denna tråd nu, gillar inte Allente efter svärföräldrarna hade detta. xD Men att gå ner till 329:- framöver lockar ju. Jag prövar också lycka tror jag. Så får vi se ifall de lyckas hålla allt.

Någon som har de nu och vet hur stabila dem är? Har sällan haft problem med dem men vet att svärföräldrarna hade lite problem, dock ej bara med fibern.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som bor i Gävle och har bredband under GlobalConnects portal med Allente då som leverantör och kan komma med lite info om ping i spel och liknande, om det varit nå avbrott eller allt har funkat felfritt. Får ni ut lovad hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sägeruså:

Går erbjuda public ip om du begär det.

Vad innebär det att ha public ip? Är detta något man ska begära när man byter till dom eller spelar det en lekman ingen roll vad man har för ip?