Spotify lanserar lossless-ljud - men drömläget kräver kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

FLAC mot Vorbis ~160 kbps (påstås Spotify använda) kan potentiellt märkas, men knappast enormt. Har du gjort ABX-test (dvs äkta blindtest)?
För egen del kan jag lätt skilja på 128 kbps MP3 (LAME) och FLAC när jag byter fram och tillbaka, men skillnaderna är rejält små. Vid 192 kbps / V2 och uppåt är det för mig transparent, men jag kan absolut tro att man med svindyr utrustning kan märka skillnad även där.

24-bit mot 16-bit däremot är placebo, samma med 96/192/... kHz mot 44.1/48 kHz.
De gör nytta i studio och när man producerar, speciellt 24-bit kan göra mycket där, men inte för en slutgiltig master.
Ibland kan det bli skillnad på såna nedladdningar för att det mastrats annorlunda, men det skulle isåfall gå att släppa samma master i 16/44.1 och få samma slutresultat.

Förklaring och demo av personen som skapade Ogg Vorbis.
Eller, rekommenderas starkt, samma men i videoformat.

Tack för ett bra inlägg, det matchar även mina egna erfarenheter, när jag ABX:at genom åren så har jag också ganska lätt kunnat höra skillnad på 128kbps lame-encoderade MP3or mot lossless, något som börjat bli svårt runt 192, och för variabel bitrate från ~200 och uppåt och 320Kbps CBR har jag aldrig kunnat ABX med någon träffsäkerhet*.

Att använda lossless för en musik-streamingtjänst är tekniskt osunt, det finns ingen motiverad vinst i lyssningskvaliten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Tack för ett bra inlägg, det matchar även mina egna erfarenheter, när jag ABX:at genom åren så har jag också ganska lätt kunnat höra skillnad på 128kbps lame-encoderade MP3or mot lossless, något som börjat bli svårt runt 192, och för variabel bitrate från ~200 och uppåt och 320Kbps CBR har jag aldrig kunnat ABX med någon träffsäkerhet*.

Att använda lossless för en musik-streamingtjänst är tekniskt osunt, det finns ingen motiverad vinst i lyssningskvaliten där.

Osunt för vem? För lyssnaren? Jag lyssnar gärna på alla tillgängliga bitar.

Permalänk
Skrivet av Wefod:

Alltid samma skribenter som dryftar att det inte är någon hörbar skillnad på MP3 och lossless, det är ju placebo! Nu när det rullas ut helt gratis, visst kommer ni fortsätta med MP3 - eller Ogg Vorbis?

Japp antivälljudsmaffian är i gång med erfarenheten baserad på sina mögiga anläggningar

Permalänk
Medlem

Det finns en annan parameter, nämligen kvaliteten på Spotify-klienten. Om jag spelar in ljudet från denna tjänst och sedan spelar upp det i en annan musikspelare såsom Foobar2000 och Musicbee låter det bättre än via Spotifys egen spelare.

Detta har gjort att skall man testa på allvar är det nog bra att göra en inspelning med t.ex Audacity av standardkvalitet 160 Kbit/s följt av lossless för att sedan köra ABX i Foobar2000. Min egen erfarenhet är definitivt att Spotifys egen programvara suger ljudkvalitetsmässigt med tanke på att t.o.m vid transcoding låter det bättre i andra spelare.

Har man en bra (ej Spotify) spelare håller jag annars med om att en modern codec vid 160 Kbit/s låter bra och att man kan nå "ohörbara skillnader" mot lossless runt 192-256 Kbit/s beroende på vilken man använder. Jag använder Musepack Q7 vid 240 och kan inte höra skillnad mot original-FLACen.

Lossless hos Spotify kanske kan vara intressant om det går att spela in den rena ofiltrerade ljudströmmen. Dock är det säkrast att ha en FLAC tillhands att jämföra med.

Jämför jag med Apple, både Apple Music och musik köpt via iTunes Music Store är ljudkvaliteten högre. Uppfattar att deras signalbehandling vid uppspelning är bättre.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att testa när jag får tillgång till det!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Alltid samma skribenter som dryftar att det inte är någon hörbar skillnad på MP3 och lossless, det är ju placebo! Nu när det rullas ut helt gratis, visst kommer ni fortsätta med MP3 - eller Ogg Vorbis?

Beror väl också till stor del på vad man lyssnar på? Sen även mastern i sig. Sist i kedjan har vi codecs över Bluetooth samt kvaliteten på högtalarna i sig.

Är det flera flaskhalsar på vägen, så kvittar i stort sett tekniken bakom.

Själv föredrar jag AAC hela vägen med en välkänd master, än Lossless baserat på söndermastrat skit.

När jag rippar själv, så ser jag direkt vad som saknas i ljudspektrumet i Ocenaudio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan vi definitivt göra idag, med ABX-tester.
T ex så finns Lacinato ABX/Shootout-er som är gratis.
Det man behöver göra själv är att konvertera filerna till de format man vill testa, förslagsvis då att man tar en FLAC och konverterar till t ex MP3.
Sen är det bara dra in dem, se till att volymen är lika med gain match, och börja köra. När man kört åtminstone 10 trails, gärna fler, avslutar man och kollar statistiken. Den beräknar sannolikheten att du faktiskt hör skillnad.

Resultatet ser ut t ex såhär:
Eller såhär när man tydligt märker skillnad:

Tack för förslagen, har gjort liknande tester förr och sätter inte alla och även om jag sätter dem så gissar jag i många fall då jag inte är helt säker på om jag hör en skillnad. Så även om jag skulle producera ett 100% resultat skulle det inte vara ärligt.

Därför jag sa att du har rätt med de tester vi använder idag. Tycker generellt alla hörseltest skapar mentala artefakter och ibland är det svårt att avgöra vad man hör, om det är på riktigt eller inte.

Jag har egentligen inget problem med det vetenskapligt, man ska vara skeptiskt mot saker som inte går eller är svårt att bevisa. Däremot tycker jag man ska vara öppensinnad att det kan finnas saker vi ännu inte vet eller kan bevisa idag. Det är naturligtvis ingen garanti för något, nya metoden kan visa att det är placebo också.

TL;DR Du har rätt och jag kan motbevisa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För egen del kan jag lätt skilja på 128 kbps MP3 (LAME) och FLAC när jag byter fram och tillbaka, men skillnaderna är rejält små. Vid 192 kbps / V2 och uppåt är det för mig transparent, men jag kan absolut tro att man med svindyr utrustning kan märka skillnad även där.

Behövs inte svindyr utrustning IMO... Jag lyssnar mycket genom ett ganska billigt externt ljudkort (Audient) och lurar i 3000-kronorsklassen. Upplever ofta ganska klar skillnad mellan vad Spotify levererar och FLAC. Även om det är mer subtila kvalitéer som är svåra att sätta ord på - "luftighet", "briljans" och annat som säkert inte har någon mening för den genomsnittlige lyssnaren.

Men jag satt ändå nöjd och tyckte det lät bra nog. Spelar inte så stor roll om man mest lyssnar på metal t.ex., eller musik som redan är söndermastrad eller halvkass producerad från början.

Skrivet av Thomas:

24-bit mot 16-bit däremot är placebo, samma med 96/192/... kHz mot 44.1/48 kHz.
De gör nytta i studio och när man producerar, speciellt 24-bit kan göra mycket där, men inte för en slutgiltig master.

Jo, i produktion är 24 bitar nästan ovärderligt om man ska slänga på VST-pluggar och processa ljudet alls. 96+ kHz har jag aldrig riktigt köpt att det gör någon större skillnad vare sig i musikproduktion eller annat sammanhang... men folk köper audiofil-SSD:er och smältproppar i guld så vad vet jag?

Permalänk

Någon som fått detta utrullat? Jag har studentabonnemang Premium men har fortfarande ej fått tillgång till lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Alltid samma skribenter som dryftar att det inte är någon hörbar skillnad på MP3 och lossless, det är ju placebo!

Är det någon i denna tråden som har skrivit det? Med tanke på att det är hörbara skillnader mellan olika komprimeringar på MP3 så har jag svårt att se att någon skulle hävda att det inte är hörbara skillnader mellan MP3 och Lossless.

Permalänk
Medlem

Ja det finns hörbara skillnader mellan exempelvis mp3 320 och flac på kring 1000-1500kbps
Men det beror också på materialet och låten. Oftast är det ljud i stil med cymbaler och sådant som man hör skillnaden, annars väldigt sällan att man märker skillnad. Framförallt i EDM.

De flesta i blindtest med samma utrustning har nog faktiskt svårt att få alla rätt om de jämför 160kbit aac med 320kbit eller ens flac. Många nöjer sig med spotify free via appen och då får man 160kbit aac och det låter faktiskt väldigt bra.

Hur stor del av sortimentet hos spotify har lossless idag? Vet vi?

Permalänk
Medlem

Gissar på att typ 2% av deras användarbas bryr sig om detta 🙃 - inte många som orkar med trådade hörlurar 2025

Edit: 2% är nog jäkligt generöst 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Att man inte hör skillnad är lite som debatten med att ögat ser inte mer än 60 hz, det är klart att ljudet kan alltid bli bättre annars skulle vi inte köpa nyare och bättre hörlurar. Nu när spotify är den sista tjänsten som uppdaterar med flac kan man kanske äntligen tillslut* utnyttja sina khz och bits hur mikroskopisk skillnad det nu blir , vissa föredrar att uppleva det

*Att det kommer sätta mer press på musikleverantörerna att höja kvalitén

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror väl också till stor del på vad man lyssnar på? Sen även mastern i sig. Sist i kedjan har vi codecs över Bluetooth samt kvaliteten på högtalarna i sig.

Är det flera flaskhalsar på vägen, så kvittar i stort sett tekniken bakom.

Själv föredrar jag AAC hela vägen med en välkänd master, än Lossless baserat på söndermastrat skit.

När jag rippar själv, så ser jag direkt vad som saknas i ljudspektrumet i Ocenaudio.

Visst har du helt rätt i att mastern är viktig – skit in ger skit ut som man brukar säga. Något som blivit mer väsentligt nu med lossless är bit-perfect uppspelning. Om ljudet ska passera genom operativsystemets mixer (typ Windows Audio Engine) så finns det risk för att det blir omsamplat eller bearbetat på vägen till DAC:en, vilket kan ge subtila men hörbara skillnader.

Undrar om Spotify kommer låta klienten skicka ljudet direkt via WASAPI eller ASIO. Hade känns skönt att veta att kedjan är ren och att man verkligen får ut det mesta av sin utrustning.

Skrivet av joakim99:

Är det någon i denna tråden som har skrivit det? Med tanke på att det är hörbara skillnader mellan olika komprimeringar på MP3 så har jag svårt att se att någon skulle hävda att det inte är hörbara skillnader mellan MP3 och Lossless.

Ja, och ja.

Skrivet av srgb:

Ja det finns hörbara skillnader mellan exempelvis mp3 320 och flac på kring 1000-1500kbps
Men det beror också på materialet och låten. Oftast är det ljud i stil med cymbaler och sådant som man hör skillnaden, annars väldigt sällan att man märker skillnad. Framförallt i EDM.

De flesta i blindtest med samma utrustning har nog faktiskt svårt att få alla rätt om de jämför 160kbit aac med 320kbit eller ens flac. Många nöjer sig med spotify free via appen och då får man 160kbit aac och det låter faktiskt väldigt bra.

Hur stor del av sortimentet hos spotify har lossless idag? Vet vi?

Det kanske inte alltid går att urskilja skillnader mellan lossless och välgjord komprimering i ett blindtest, men det innebär inte att lossless är meningslöst. Bitarna är ju inte ransonerade – vi sitter inte kvar på dial-up och begränsas inte av bandbredd på samma sätt som förr. Varför då inte satsa på högsta möjliga kvalitet när det ändå finns möjlighet?

Permalänk
Medlem

Jag är glad över detta. Lyssnar mest musik hemma.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har någon här kunnat aktivera det ännu?

Jag kan inte aktivera än iaf.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Ja, och ja.

Kan du länka till det inlägget?

Permalänk

Quboz alla dagar i veckan framför Sputify

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan du länka till det inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Var någonstans i det inlägget står det att det inte finns hörbara skillnader mellan mp3 och lossless?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caoz:

Därför jag sa att du har rätt med de tester vi använder idag. Tycker generellt alla hörseltest skapar mentala artefakter och ibland är det svårt att avgöra vad man hör, om det är på riktigt eller inte.

Det håller jag helt klart med om, men ABX-tester listar ju ut om såna grejer är på riktigt eller inte. Man kan inbilla sig att man hör två separata saker i fil A och fil B, men om man får c:a 50% rätt så var det slumpen. Får man långt mer än 50% rätt (säg 80%+) så lär det vara något som man faktiskt hör som skiljer mellan de två. (Eller om man gör extremt många tester så räcker det med klart mindre än 80% för att statistiskt kunna säga att man hör skillnad.)

Skrivet av badboll:

Jo, i produktion är 24 bitar nästan ovärderligt om man ska slänga på VST-pluggar och processa ljudet alls. 96+ kHz har jag aldrig riktigt köpt att det gör någon större skillnad vare sig i musikproduktion eller annat sammanhang... men folk köper audiofil-SSD:er och smältproppar i guld så vad vet jag?

88.2 kHz och uppåt ger väl mindre aliasing i vissa fall (som saturation och annat som skapar nya harmonics), men det brukar väl ju ofta gå att lösa genom att köra högre samplerate enbart i såna pluggar med oversampling.
Jag upplever att 44.1 kHz funkar bra i produktion, med oversampling där det behövs då.

Därtill är det vad jag förstått bra för att man kan ha lägre slope på low pass-filter, eftersom man måste bli av med (i princip) allt som annars skulle hamna över Nyquist-gränsen. Om den är på 48+ kHz och man ska filtrera bort så att 20-22 kHz är det högsta hörbara så finns det enormt med marginal, till skillnad från om man kör 44.1 kHz och inget över 22.05 kHz får vara kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var någonstans i det inlägget står det att det inte finns hörbara skillnader mellan mp3 och lossless?

Vad tror du att skribenten i inlägget åsyftar?

Skrivet av Gurrrra:

Jag stannar kvar vid 320kbps ja eftersom jag inte kommer höra nån skillnad att gå upp till lossless. Däremot ändrar jag inte min blåtandscodec eftersom jag bryr mig om ljudkvalitet och kör istället med trådade IEM.
Nej det gör du inte. Ska du jämföra med uppdateringsfrekvens på skärmar så bör du upp i kHz för att liknelsen ens ska stämma någorlunda.

Finns ytterligare inlägg.

Skrivet av Gurrrra:

Grejen är att dom tekniska skillnaderna är extremt låga och jag har inte sett några tillförlitliga blindtestsprotokoll på någon som faktiskt kan plocka ut skillnaden mellan 320kbps OGG Vobris och lossless. Jag vet också hur extremt vanligt det är med alla dessa placebokickar i ljudvärlden, jag har själv kommit på mig själv med dom vilket var en väldigt upplysande upplevelse, så när någon kommer säger att dom hör stor skillnad på codecs, DACs, förstärkare, kablar etc så vet jag att jag ska ta det dom säger med en stor nypa salt.

Och så vidare. Jag är nyfiken på varför man väljer att stanna kvar vid det komprimerade ljudet, och vad nackdelarna med lossless skulle vara?

Permalänk
Medlem

Vettefan alltså. 320kbit Spotify är sjukt bra. Provade Tidal och inbillar mig att basen är mer kontrollerad och att stereoseparation öppnar upp lite.

Och jag lyssnar med IEM:s för 3000kr ihop med en DAC, provat studiolurar, B&W stereo i bilen. Höll på med musik när jag var yngre också så är rätt familjär med eq, mixande, stereoseparation, mastering osv

Det är liksom max 2% skillnad för 99% av befolkningen på planeten

Sen har jag sett någon enstaka Mastering-expert som med 100% kan urskilja olika bitrates eller om en bastrumma låter illa pga dålig mastering. Men de jobbar professionellt och vet vad de lyssnar efter i respektive frekvens/instrument.

För att inte tala om att all media är masterad för streaming som finns hos varje streamingtjänst -> dynamiken som folk hävdar sig få fram är redan bortplockad innan låten hamnade i respektive databas. Dock vet jag inte hur detta påverkas med Tidal som har någon special-stämpel på en del musik. Men oavsett är mycket av den musiken rätt knepig ändå.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Och jag lyssnar med IEM:s för 3000kr ihop med en DAC, provat studiolurar, B&W stereo i bilen. Höll på med musik när jag var yngre också så är rätt familjär med eq, mixande, stereoseparation, mastering osv

Det är liksom max 2% skillnad för 99% av befolkningen på planeten

Är inte vi på sweclockers en del av 1%?

Skrivet av Pontooz:

För att inte tala om att all media är masterad för streaming som finns hos varje streamingtjänst -> dynamiken som folk hävdar sig få fram är redan bortplockad innan låten hamnade i respektive databas. Dock vet jag inte hur detta påverkas med Tidal som har någon special-stämpel på en del musik. Men oavsett är mycket av den musiken rätt knepig ändå.

Är median masterad för streaming, eller är den masterad för högtalarna/hörlurarna som den kommer spelas upp ur? Jag tänker att dynamiken försvinner för att man masterar för kassa ljudsystem - alla äger inte en ordentlig stereo som man gjorde på 70-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Hahahaha 96kHz, lovar att de flesta som anser sig behöva det har sin hörselgräns vid runt 10kHz i praktiken!

Jag nämnde tidigare ljudspektrum som är lätt att se exempelvis i Ocenaudio. Har sällan sett ljudfiler som ens går över 16000Hz, så självklart svårt att höra något som inte ens finns

Själv är jag ute efter dynamiken i musiken, vilken tyvärr oftast är som bortblåst i "all" streaming pga loudnesshysterin som pågick för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Det är inte teoretisk upplösning som är problemet, utan om det är loudness-mastrat eller inte. Du kan få kass dynamik i musiken även 24/44.1 om de bara dragit volymen i taket på mastern vilket många album har.

Tyvärr låter mycket musik skit pga den anledningen. Tacka vet jag musik från hifins guldålder andra halvan 80-tal/tidigt 90-tal. Många skivor på orginalpress låter fantastiskt!

La mycket tid en gång i tiden på att leta upp bra mastrar. På Spotify kan du inte välja vilket gör att det för mig faller platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Vad tror du att skribenten i inlägget åsyftar?

Finns ytterligare inlägg.

Och så vidare. Jag är nyfiken på varför man väljer att stanna kvar vid det komprimerade ljudet, och vad nackdelarna med lossless skulle vara?

Att det finns många som inbillar sig att de hör skillander som kanske inte finns? Jag har varit på en hel del hifimässor och demos i hifibutiker och det är väldigt tydligt att många inbillar sig saker, t ex skillnader mellan olika signalkablar. Det blir extra uppenbart vid ABX-tester.

Det är tydliga skillnader mellan olika komprimeringsgrad men för den absoluta majoriteten så kommer de hörbara skillnaderna vara försumbara mellan en bra lossy fil och en Lossless fil.

För musik som man lyssnar på när man är på språng så tycker jag att det är meningslöst med lossless. Hemma på stereon lyssnar jag i stort sätt uteslutande på lossless , FLAC-filer som jag har rippat själv eller Apple Musics variant. Däremot känns det som vinylskivorna blir lite mer lossy för varje spelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Från artikeln: "men man stannar på CD-kvalitet, 24-bitars FLAC i 44,1 kHz"

Det där stämmer inte.
CD-kvalitet är 16-bitar 44,1 kHz.

Bitdjupet är dock betydelselöst för den stora merparten av allt på Spotify. I praktiken används bara de översta 6-8 bitarna så skillnaden med 24-bitars dynamik är noll. Det har större betydelse bår man spelar in pga brusnivåer.

Permalänk
Medlem

På min desktop (PC) finns ingen inställning för lossless!?
Vi kör Family Premium, borde väl ingå där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag förstår hur hjärnan funkar och hur lätt vi lurar oss själva. Misstaget du gör är att du antar att jag vill höra skillnad, det vill jag inte. Eller att jag är ledsen för att jag skulle kunna ha fel, det är jag inte.

Jag är dessutom öppen för att jag inte kan bevisa vad jag hör och förstår att du inte vill tro på det. Du är däremot hellbent på att det bara kan förhålla sig på ett sätt och det testet du anser är mest vetenskapligt är den som kan få dig att tänka annorlunda.

Så som det ser ut idag så har du rätt, för jag kan inte vetenskapligt bevisa för dig något annat. En dag kanske vi kan mäta vad folk hör på ett annat vetenskapligt sätt och då kanske vi kan återuppta diskussionen. Hoppas du är öppen för en sådan framtid och kan då krypa till korset.

Fram till dess, gratulerar 😇

Fast det är inte så placebo fungerar, så om du vill eller inte vill höra skillnad har ingen som helst påverkan på vad du kommer att uppleva när det kommer till placebo.

Problemet med ditt exempel var precis det som togs upp i originalinlägget, dvs att det enbart skiftades till en ny DAC för X antal kronor och allt lät bättre. För precis som angavs där så vet vi från mängder med ABX tester att bara en liten skillnad i gain mellan två källor får oss att spontant tolka den ena som bättre än den andra och olika utrustningar, såsom olika DAC, har ofta olika gain och måste därför kalibreras mot varandra först innan man gör en sådan jämförelse.

Därmed inte sagt att din kompis DAC är bättre än den som det jämfördes med, bara det att jämförelsen måste ske på ett korrekt sätt för att man ska kunna vara 100% säker på var skillnaden kommer ifrån.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|