Snabbtest: Geforce Now RTX 5080 – dags att dumpa din speldator?

Permalänk
Medlem

Väldigt skumma mängder RAM-minne på dom systemen

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av fetakniven:

Du kan väl avvakta med att uppdatera artikeln tills du får det bekräftat från officiellt håll. Jag använde mig av tjänsten senast i juli och då var det 100 timmars speltid som var inkluderat i Ultimate.

Uppdaterade då jag kunde bekräfta informationen på deras officiella FAQ.

Den var undangömd haha.

Permalänk
Medlem

Det är för mig HELT obegripligt att ni inte kunde vänta tills servrarna i Stockholm uppdaterats. Och ni som läser och vill testa.. VÄNTA tills dem uppgraderat. Varför sitta och testa en tjänst i ett annat land? 25ms istället för 3ms är ju ändå en väsentlig skillnad.

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Medlem

...own nothing and be happy...

Nej tack, vill ha min egen speldator. 🙂

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Pettson88:

Ja, det var inget personligt menat så sett - kanske annat än att rubriksättningen var lite väl ensidig, och där uttryckte jag väl primärt att jag inte höll med. Vi behöver inte tycka lika alltid. ^^ Och ja, har grävt ner mig lite i statistik kring cyberangrepp och hybridkrigföring de senaste åren och det är inte alltid särskilt positiv läsning, tyvärr. Det kämpas ju aktivt mot, och det hjälper givetvis, men det finns sårbarheter som är svåra att komma runt med den typen av tjänster. :/ Och även om kanske GFN i sig inte är en så stor måltavla så kan de ta stryk om vi har större angrepp mot ex. routing, DNS eller CDN på något plan, som lär påverka "ganska" mycket i vårt digitaliserade samhälle.

Men jag förstår också att det som sagt blir lite väl doom and gloom om man fokuserar på de aspekterna. ^^ Och tjänsten är ju som du säger en prenumerationstjänst, vilket är tydligt, så det är ju kanske inte tänkt att vara något som fungerar och lever i all evighet på exakt samma sätt. Svårt att jämföra äpplen och päron (som plattformar där du äger en licens att spela, eller det då lite mer "frikostiga" GOG eller att ha spel på fysisk media, där spelen inte kräver internetanslutning) också, så då blir ju fokus oundvikligen lite ensidigt - "tjänsten gör det den utlovar, och det gör den bra" ungefär. Säger ju egentligen inte så mycket i ett lite större perspektiv imo. 😅 Men det kanske räcker för de flesta.

Och jag ska inte vara en hycklare heller, jag använder slaviskt Spotify Premium (efter misslyckade försök att gå över till Tidal eller Deezer) eller YouTube, exempelvis. ^^ Ibland gör en tjänst det man är ute efter för stunden, och då får det räcka så. Lätt att bli bekväm ibland.

Nej jag tog det absolut inte personligt och jag förstår din poäng.
Rubriksättningen är tänkt att vara en fråga som jag har för avsikt att besvara genom texten i artikeln. Den ska inte tolkas för mycket som ett fristående påstående för det är inte det jag menar.
När jag börjar skriva ett test eller en artikel går man ofta in med frågeställning som man försöker besvara. Ofta är det relaterat till vilken typ av produkt det är. Till exempel: Är det här grafikkortet bättre än sin föregångare, är det värt pengarna? Eller i det här fallet marknadsförs den som en ersättare till speldatorn vilket också blev min frågeställning när jag började testa och rubriken landade på just det. Sen testar vi påståenden, lägger fram våra resultat och resonerar kring det jag upptäckt.

Såhär jag fattar din poäng och jag försöker resonera kring det dels ur perspektivet hur den fungerar som tjänst men också hur den står sig i bildkvalitet mot en "riktig" speldator.

Det finns så ofantligt många olika perspektiv att ta vad gäller utbud, hur värt det är pengarna och hur känslig infrastrukturen är jämfört med att spela lokalt. Som jag sa tidigare är det dessutom absolut ämnen som är värda att ta upp och diskutera. När vi skriver en recension eller ett test får man ta formatet på artikeln i åtanke när jag bestämmer hur stort perspektiv eller hur raljant jag kan vara. Ämnena du belyser är värda att ta i en diskussionstråd eller en längre artikel eller krönika. Det jag försöker besvara här är mer: "Hur bra är tjänsten" och "Håller Nvidia det som de utlovat". Mest för att förenkla för den potentiella kunden som funderar på att spendera sina pengar eller helt enkelt bara för den som är nyfiken.

Kortfattat: syftet med ett snabbtest är att testa produkten eller tjänsten. I ett annat format har vi mer utrymme att ta ett större perspektiv.

Hoppas det blev lite tydligare med hur jag/vi resonerar. Jag uppskattar alltid feedback och det är viktigt att få andra perspektiv än sitt eget.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NyLLoW:

Det är för mig HELT obegripligt att ni inte kunde vänta tills servrarna i Stockholm uppdaterats. Och ni som läser och vill testa.. VÄNTA tills dem uppgraderat. Varför sitta och testa en tjänst i ett annat land? 25ms istället för 3ms är ju ändå en väsentlig skillnad.

Jag fick tillgång till tjänsten för en vecka sedan i pre release och då kunde jag välja Frankrike eller Tyskland. Klart det är stor skillnad och det är därför jag fokuserat mer på bildkvaliteten än latenserna i testet. Vanligtvis har jag 1-2 ms latens mot servern i Stockholm. Nu fick jag inte ut artikeln på lanseringsdagen av olika anledning men testerna gjordes till stor del innan utrullningen påbörjades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uppdaterade då jag kunde bekräfta informationen på deras officiella FAQ.

Den var undangömd haha.

Förstår varför den är undangömd! Skulle säga att den detaljen gör tjänsten i princip oduglig. Oavsett teknologisk utveckling. Vem har inte lämnar spelet igång när man preppar mat eller vad det nu kan vara? I PoE är jag ibland inloggad bara för att kunna ta emot trades (kör trådlösa lurar). Men nu måste man komma ihåg att logga ut - annars kan det bli dyrt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Kommer alltid föredra att lira mina spel lokalt. Kanske om 30 år när de har hittat någon ny lösning men just nu så behåller jag min dator. Inte nog för att jag använder den till så mycket mer än bara spel.

Permalänk
Hjälpsam

För mig som kör med 2560*10802 och 60fps, skulle uppenbarligen Premium duga bra.
Absolut ett alternativ till nytt grafikkort om behovet dyker upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Väldigt skumma mängder RAM-minne på dom systemen

Beror väl på att det är virtuella maskiner.

Permalänk
Datavetare

En annan "quality of life" egenskap som är värd att nämna med GFN är: om man spelar på laptop så är klienten-delen så lätt att driva att i alla fall M-serie Mac:arna kör spelen utan att fläkten överhuvudtaget går igång.

För egen del finns det bara ett klagomål på GFN: trist att inte alla spel man har på sitt Steam, Epic, etc konto finns tillgängliga. Hade de gjort det skulle jag inte ens fundera på att uppdatera min gaming-PC (som börjar bli lite till åren, är en 3900X/RTX2070...).

Skrivet av Ratatosk:

För mig som kör med 2560*10802 och 60fps, skulle uppenbarligen Premium duga bra.
Absolut ett alternativ till nytt grafikkort om behovet dyker upp.

Hur bra man klarar sig med Premium beror ju också en del på skärmstorlek. Har själv GFN Premium (btw: har vad jag kommer ihåg aldrig behövt stå "i kö") och det fungerar riktigt bra på laptop-skärmen trots att den är 3456×2234. Den är inte stor nog för att spelande i 1440p ska bli ett problem.

Fungerar även helt OK på huvudskärmen som är 34" 5120x2160, men där skulle man ju se skillnad om man hoppade upp till "Ultimate".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag sålde speldatorn o ps5 pro kör GFN ultimate tycker det funkar skitbra spelar Borderlands 4 o slipper lägga tid på installera spelet o med max inställningar. Har köpt Bf6 som kommer i oktober. Kan tillägga att jag fick Borderlands 4 gratis förlängde GFN ultimate 1 år. Är all in på detta 😃

Visa signatur

▩ Monitor: Uperfect K118 18' portabel skärm med 2560x upplösn.
▩ Jobbdator med Geforce Now
▩ Gaming mus Glorious Model 0-

Permalänk
Medlem

Att bara få spela 100timmar i månaden är en deal-breaker för min del. blir ca 3,3 timmar varje dag... det kommer jag lätt över även som småbarns pappa.. pass för min del.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Musikälskare

Det tar emot att säga det men detta är tyvärr framtiden, själv tycker jag om att äga min dator helt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är över tre timmar speltid om dagen. Du kanske borde implementera skärmtid begränsning för dig själv ? #touchgrass

3h hinner man knappt komma igång i spelet på.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sifear:

Att bara få spela 100timmar i månaden är en deal-breaker för min del. blir ca 3,3 timmar varje dag... det kommer jag lätt över även som småbarns pappa.. pass för min del.

Man kan tänka sig en lite enklare speldator för enklare spel och GF now för knepigare, likaså kan man använda free eller två konton.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar detta via en Nvidia Shield tv Pro och en valfri kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur bra fungerar detta via en Nvidia Shield tv Pro och en valfri kontroll?

Shield tv? Var inte det typ 2012 man kan starta Geforce Now i vilken nyare smart tv som helst o bara koppla sån pc/xbox kontroll till tvn iaf.😃

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Problemet" är att själva speldatorn är roligare än spelen. Så att dumpa datorn känns fortfarande rätt avlägset. Faast den dagen jag ger upp på quake kanske det blir en Mac mini och en lösning av det här slaget trots allt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Man kan tänka sig en lite enklare speldator för enklare spel och GF now för knepigare, likaså kan man använda free eller två konton.

"Yes, there is a free tier for NVIDIA's GeForce NOW cloud gaming service. This free membership allows you to test the service, but comes with longer wait times for access, session limits, and ads before gaming sessions. You still need to own the games you want to play on a supported digital store, or you can play the many free-to-play games available on the platform." reklam innan jag ska få spela?? nej tack.... Men tanke på att Steamdeck redan är en lite enklare maskin för att spela spel och den kostar inte multum heller. Så visst kanske det skulle vara ett kompliment med en streaming tjänst till den. Behöver förr eller seanre lösa fram 2 "spel-maskiner" till barnen. :)Edit: för att inte glömma att det också finns Game Pass Ultimate. Känns som ett klart bättre altermativ.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Jag tror inte man är målgruppen om man sitter hemma med ett rtx 4090 däremot om du har lg old tv och ps5 kontroller eller tangentbord och mus kan du köra i 4k med 120fps hdr för 259kr månaden. Sen kan du vetala 190kr och du loggar in på amerikanska sidan och köper så slipper du moms. Tycker det är mycket med 100timmar ca 3 tim per dag men allt handlar ju om hur mycket speltid man har.

Permalänk
Medlem

Jag har småsneglat lite på tjänsten. Har tänkt införskaffa en PC nästa år (lirar på PS5 nu) dels för en grafisk uppdatering och slippa välja mellan 30 och 60 fps, men främst för att smidigare kunna spela med vänner utomlands (som sitter på PC).

Hur begränsad är tjänsten när det gäller spelutbud? Är jag ”låst” till steam, och kan jag köpa vilket obskyrt lite multiplayerspel som helst och lira online med kamrat?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Jag har småsneglat lite på tjänsten. Har tänkt införskaffa en PC nästa år (lirar på PS5 nu) dels för en grafisk uppdatering och slippa välja mellan 30 och 60 fps, men främst för att smidigare kunna spela med vänner utomlands (som sitter på PC).

Hur begränsad är tjänsten när det gäller spelutbud? Är jag ”låst” till steam, och kan jag köpa vilket obskyrt lite multiplayerspel som helst och lira online med kamrat?

Den synkar med ditt Steam bibliotek så du kan hoppa rakt in i spelen o sparfilerna. De har en lista med spel som stöds men i min upplevelse är det typ 90% av alla spel jag tycker är intressant. Mesta på Xbox game pass stöds också. Epic store synkas också.

https://www.nvidia.com/en-us/software/nvidia-app/supported-ga...

Nyss började dem även stödja mängder av install to play spel körde ex Sunset Motel från Steam o även det funkade klockrent. Såklart om man kör en del nichade indie spel typ Drill Core upplevde jag inte stöddes men sådana spel klarar de flesta datorer ändå 😃
Skulle köra Two Point Museum men då visade sig bara ettan fanns Hospital. Så det krävs ju att tjänsten har spelet men alla nya bra spel kommer ju samma dag i princip.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Jag tror inte man är målgruppen om man sitter hemma med ett rtx 4090 däremot om du har lg old tv och ps5 kontroller eller tangentbord och mus kan du köra i 4k med 120fps hdr för 259kr månaden. Sen kan du vetala 190kr och du loggar in på amerikanska sidan och köper så slipper du moms. Tycker det är mycket med 100timmar ca 3 tim per dag men allt handlar ju om hur mycket speltid man har.

Tycker också 3h per dag är mycket. Har typ tid max 1h per dag, kanske 2-3 på en helg om frugan är iväg och gör nått med barnen.

Men så klart alla har olika behov. Är ju bara att köpa fler timmar om man vill köra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten45:

Shield tv? Var inte det typ 2012 man kan starta Geforce Now i vilken nyare smart tv som helst o bara koppla sån pc/xbox kontroll till tvn iaf.😃

Jag kör helldre en Android maskin än smart tv funktionerna på min tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag kör helldre en Android maskin än smart tv funktionerna på min tv.

Det ska inte vara några problem med en Shield då appen finns till dem också.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dumpa min speldator?
Huh. Kanske?
Hur gör man för att modda sina spel?
Finns -alla- spel tillgängligt? (ink emulatorer)
Funkar alla tillbehör? Ratt/joystick/VR mössa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är över tre timmar speltid om dagen. Du kanske borde implementera skärmtid begränsning för dig själv ? #touchgrass

Bara på steam verkar jag ha fått ihop 18 timmar på två veckor. Men det är mer över 9 dagar för 5 av dessa 14 var jag på tjänste resa. Sen har det varit andra plattformar jag spelat mest denna veckan. Inte svårt att lägga 3 timmar om man inte kollat på TV något. Tv är ockuperad av sambon thailändska tv-program på Youtube. Eller har ni ingen fritid i erat hushåll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten45:

Den synkar med ditt Steam bibliotek så du kan hoppa rakt in i spelen o sparfilerna. De har en lista med spel som stöds men i min upplevelse är det typ 90% av alla spel jag tycker är intressant. Mesta på Xbox game pass stöds också. Epic store synkas också.

https://www.nvidia.com/en-us/software/nvidia-app/supported-ga...

Nyss började dem även stödja mängder av install to play spel körde ex Sunset Motel från Steam o även det funkade klockrent. Såklart om man kör en del nichade indie spel typ Drill Core upplevde jag inte stöddes men sådana spel klarar de flesta datorer ändå 😃
Skulle köra Two Point Museum men då visade sig bara ettan fanns Hospital. Så det krävs ju att tjänsten har spelet men alla nya bra spel kommer ju samma dag i princip.

Tack för svar. Ska hålla koll på detta. Låter ändå spännande!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Haft Geforce Now något drygt halvår nu, helt otroligt bra tjänst. Min stationära dator från ~2012 som uppgraderats med GTX 1060 ett par år sedan började helt enkelt inte klara av nyare spel, dock måste jag ändå påpeka att det är helt sjukt att det har gått att spela de flesta nya spelen fram tills nu mer eller mindre. Jag är däremot kanske inte den mest kräsna som behöver en miljard FPS och femtioelva K i upplösning för att kunna njuta av spel, utan så länge skiten flyter på så är jag nöjd. Har länge funderat på att uppgradera men pandemin kom följt av mining som fick priserna att rusa samt ganska tråkig teknisk utveckling med några enstaka procent ökning i prestande för ett par tusen. Inväntar nog 50-serien från Nvidia innan jag uppgraderar igen.

Att spela lokalt är så klart alltid bättre och det är ju inte en tjänst riktad mot diverse datafreaks som lever och dör för att modda eller pilla en massa skit i Linux för att göra livet svårare för en själv. Som tvåbarnsfarsa och oimponerad av de ytterst små framsteg som görs med grafikkort idag, så är GF Now det bästa sedan skivat bröd. Latency som inte märks om man inte är meganörd eller competitive FPS-dåre, bildkvalité som i den här artikeln (likt PS5/PS5 Pro) är ett typexempel på "They're the same picture", och med PC Game Pass ett stort utbud av riktigt bra spel för någon hundralapp.

Jag må avsky Nvidia och det absolut vidriga priset på grafikkort idag, särskilt i förhållande till hur j-vla värdelös grafikens utveckling varit de senaste 10-15 åren medan allt bara blir dyrare, men av mig kommer de få åtskilliga tusenlappar för en så pass utomordentlig tjänst och alla med kids eller äldre datorer borde och som inte har akut behov av mods bör kolla in tjänsten.