Stör mig på alla som konstant blandar ihop olika benämningar på diskar nuförtiden.
SSD blir Nvme
M2 blir Nvme
Finns även mekaniska diskar som har stöd för protokollet nvme.
Blir fan gråhårig.
Du menar M2 blir satsa eller?
Folk brukar annars förkorta, säger någon nvme så vet folk i sammanhanget vad de pratar om.
Värre tycker jag är med VPN.
Det finns anonymitetstjänster som kan använda sig av en drös olika tekniker, i praktiken är folk ute efter säkerhet och prestanda och att den nya ip som de går ej är bannad på ställen osv.
Sedan finns det VPN, som är en teknik för att ansluta 2st olika nätverk emot varandra, där trafiken mellan dessa är krypterad. I vanliga fall så är det någon som ska koppla sin dator emot skolan, jobbet eller något som deras egen privata router för att komma åt detta nätverk.
Hur tusan kan då VPN ha blivit ordet som ”alla” använder för att prata om anonymitetstjänster? Det är typ det enda ord de använder konstant hela tiden.
Ett annat ord för mig är bygga dator. För mig är bygga en process som innebär lite arbete mer än att sätta ihop saker på den plats som de passar. Om man köper en cykel på Biltema och monterar ihop denna cykel så har man enligt mig inte byggt sin helt egen cykel.
Sist alla 640K ought to be enough for anybody förespråkare som hela tiden hävdar saker ej behövs, dessa är ofta otroligt bra på att prata/skriva. Se bara på alla diskussioner om att mobiltelefoners kameror ej behöver vara mer än 12MP, kamerorna med fler MP på liten sensor blir bara sämre, det blir mindre ljus till varje sensor. Som de argumenterade emot Nokia 41MP kamera. Idag så har till och med Apple samma MP nivå på deras mobiler, men då har de fysikaliska lagarna kring ljuset förändras så mycket på 10år.
Sista klagomålet, det pratas om det går utför i skolan, jag vet inte då jag ej umgås med ungdomar.
Men jag ser grannar som lägger bildäck med fälg i den vanliga soptunnan, grannar som köper nya möbler och då ställer de gamla möblerna i korridoren och ibland rakt utanför husporten. Vissa grannar anstränger sig rejält och ställer möblerna på gräsmattan utanför huset och känner sig duktiga. Månader går, dessa möbler ser bara sämre ut för varje dag, de grannar som gjorde detta går förbi deras utställda möbler varje dag och reflekterar inte över det.
De hänvisar väl till bristande utbildning, dessa saker ingick inte i skolan.. Jag funderar lite hur det går för dem på deras arbete?