Permalänk
Skrivet av yoggan:

Stör mig på alla som konstant blandar ihop olika benämningar på diskar nuförtiden.
SSD blir Nvme
M2 blir Nvme

Finns även mekaniska diskar som har stöd för protokollet nvme.
Blir fan gråhårig.

Du menar M2 blir satsa eller?
Folk brukar annars förkorta, säger någon nvme så vet folk i sammanhanget vad de pratar om.

Värre tycker jag är med VPN.
Det finns anonymitetstjänster som kan använda sig av en drös olika tekniker, i praktiken är folk ute efter säkerhet och prestanda och att den nya ip som de går ej är bannad på ställen osv.
Sedan finns det VPN, som är en teknik för att ansluta 2st olika nätverk emot varandra, där trafiken mellan dessa är krypterad. I vanliga fall så är det någon som ska koppla sin dator emot skolan, jobbet eller något som deras egen privata router för att komma åt detta nätverk.

Hur tusan kan då VPN ha blivit ordet som ”alla” använder för att prata om anonymitetstjänster? Det är typ det enda ord de använder konstant hela tiden.

Ett annat ord för mig är bygga dator. För mig är bygga en process som innebär lite arbete mer än att sätta ihop saker på den plats som de passar. Om man köper en cykel på Biltema och monterar ihop denna cykel så har man enligt mig inte byggt sin helt egen cykel.

Sist alla 640K ought to be enough for anybody förespråkare som hela tiden hävdar saker ej behövs, dessa är ofta otroligt bra på att prata/skriva. Se bara på alla diskussioner om att mobiltelefoners kameror ej behöver vara mer än 12MP, kamerorna med fler MP på liten sensor blir bara sämre, det blir mindre ljus till varje sensor. Som de argumenterade emot Nokia 41MP kamera. Idag så har till och med Apple samma MP nivå på deras mobiler, men då har de fysikaliska lagarna kring ljuset förändras så mycket på 10år.

Sista klagomålet, det pratas om det går utför i skolan, jag vet inte då jag ej umgås med ungdomar.
Men jag ser grannar som lägger bildäck med fälg i den vanliga soptunnan, grannar som köper nya möbler och då ställer de gamla möblerna i korridoren och ibland rakt utanför husporten. Vissa grannar anstränger sig rejält och ställer möblerna på gräsmattan utanför huset och känner sig duktiga. Månader går, dessa möbler ser bara sämre ut för varje dag, de grannar som gjorde detta går förbi deras utställda möbler varje dag och reflekterar inte över det.
De hänvisar väl till bristande utbildning, dessa saker ingick inte i skolan.. Jag funderar lite hur det går för dem på deras arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du menar M2 blir satsa eller?
Folk brukar annars förkorta, säger någon nvme så vet folk i sammanhanget vad de pratar om.

Värre tycker jag är med VPN.
Det finns anonymitetstjänster som kan använda sig av en drös olika tekniker, i praktiken är folk ute efter säkerhet och prestanda och att den nya ip som de går ej är bannad på ställen osv.
Sedan finns det VPN, som är en teknik för att ansluta 2st olika nätverk emot varandra, där trafiken mellan dessa är krypterad. I vanliga fall så är det någon som ska koppla sin dator emot skolan, jobbet eller något som deras egen privata router för att komma åt detta nätverk.

Hur tusan kan då VPN ha blivit ordet som ”alla” använder för att prata om anonymitetstjänster? Det är typ det enda ord de använder konstant hela tiden.

Ett annat ord för mig är bygga dator. För mig är bygga en process som innebär lite arbete mer än att sätta ihop saker på den plats som de passar. Om man köper en cykel på Biltema och monterar ihop denna cykel så har man enligt mig inte byggt sin helt egen cykel.

Sist alla 640K ought to be enough for anybody förespråkare som hela tiden hävdar saker ej behövs, dessa är ofta otroligt bra på att prata/skriva. Se bara på alla diskussioner om att mobiltelefoners kameror ej behöver vara mer än 12MP, kamerorna med fler MP på liten sensor blir bara sämre, det blir mindre ljus till varje sensor. Som de argumenterade emot Nokia 41MP kamera. Idag så har till och med Apple samma MP nivå på deras mobiler, men då har de fysikaliska lagarna kring ljuset förändras så mycket på 10år.

Sista klagomålet, det pratas om det går utför i skolan, jag vet inte då jag ej umgås med ungdomar.
Men jag ser grannar som lägger bildäck med fälg i den vanliga soptunnan, grannar som köper nya möbler och då ställer de gamla möblerna i korridoren och ibland rakt utanför husporten. Vissa grannar anstränger sig rejält och ställer möblerna på gräsmattan utanför huset och känner sig duktiga. Månader går, dessa möbler ser bara sämre ut för varje dag, de grannar som gjorde detta går förbi deras utställda möbler varje dag och reflekterar inte över det.
De hänvisar väl till bristande utbildning, dessa saker ingick inte i skolan.. Jag funderar lite hur det går för dem på deras arbete?

🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ah, det är sant.
En stor andel av meddelandena man får på FB och Blocket är från *ytterligare censur av ord*. Bara att ignorera.

På Tradera behöver man dock inte ha någon konversation ... 🤓 (Sorry för lösningsorienteringen).

Måste tacka för tipset. Har sålt en hel del på Tradera nu och man slipper det mesta problemen annat än några få meddelanden.
Blivit av med mycket grejer nu som jag aldrig hade orkat annonsera på Blocket (eller här).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vem fan beställer ens på apohem med deras priser?

Apohem: Ebastin Orifarm 10 mg Ebastin 30 tabletter, 95kr!

Hjärtat: Loratadin Orifarm tablett 10 mg 30 st, 15kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du jämför två olika produkter. Ebastin Orifarm kostar 99kr på Hjärtat.
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/orifarm/ebastin-orifa...
Loratadin på Apohem, 15kr:
https://www.apohem.se/allergi/pollenallergi/antihistamin-vid-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du jämför två olika produkter. Ebastin Orifarm kostar 99kr på Hjärtat.
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/orifarm/ebastin-orifa...
Loratadin på Apohem, 15kr:

De skiljer sig dessutom ganska mycket Estabin är långtidsverkande och gör en inte sömnig. Dessutom är Loratadin lite ute, Desloratadin är en modernare variant (som loratadin omvandlas till i kroppen) som tas upp snabbare av kroppen (ger en snabbare effekt). Loratadin är den billigaste av de tre.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

De skiljer sig dessutom ganska mycket Estabin är långtidsverkande och gör en inte sömnig. Dessutom är Loratadin lite ute, Desloratadin är en modernare variant (som loratadin omvandlas till i kroppen) som tas upp snabbare av kroppen (ger en snabbare effekt). Loratadin är den billigaste av de tre.

Ja Loratadin är skräp, därför dom säljer det för 15kr/30 tabs. Loratadin, zyrlex och alla dom där billiga skippar jag.
Allegra all the way! Ingen trötthet och överlägsen dämpning av symptom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är trött på dataläckor, vilka i sin tur beror på oengagemang hos de som anlitar datacenter (eller kör egna undermåliga lösningar). Hoppas den senaste stora läckan för en gångs skull ändrar saker och ting. Fast det tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Måste tacka för tipset. Har sålt en hel del på Tradera nu och man slipper det mesta problemen annat än några få meddelanden.
Blivit av med mycket grejer nu som jag aldrig hade orkat annonsera på Blocket (eller här).

Kul att det kom till användning, trådens raison d'être till trots. Hoppas att du fick överraskande bra bud, annars får du gnälla om det motsatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kul att det kom till användning, trådens raison d'être till trots. Hoppas att du fick överraskande bra bud, annars får du gnälla om det motsatta

Viktigt att erkänna när man haft fel och ge credit.
Jag missar aldrig ett tillfälle att gnälla så det dröjer nog inte länge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suck, är 100% säker att jag beställde internet av antingen bredband2 eller obe.net för ett par dagar sedan.

Har kollat alla mina mail-korgar, inte en endaste bekräftelse, och jag är helt säker på att jag postade något om det i nån av bredbands-trådarna, men hittar inte heller det nånstans (att jag har beställt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är ju helt olika produkter med olika ämnen, hur tänkte du nu?

Samma pris för Loratadin på Apohem:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det är ju helt olika produkter med olika ämnen, hur tänkte du nu?

Samma pris för Loratadin på Apohem:

samma förpackning, samma design, samma dos, samma antal, ett ord är utbytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ja, de verksamma ämnena har olika namn, och därmed pris, det är riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Bra gubbgnäll må jag säga! 10/10

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bra gubbgnäll må jag säga! 10/10

Pluspoäng att Apohem var billigare än Hjärtat också, magi 👌

Visa signatur
Permalänk
Medlem

iOS 26 eller iOS 18.7, iOS 18.7 eller iOS 26. Jag trodde att jag skulle ha ett alternativ när jag sökte på uppdateringar, inte två.

Eller jag har faktiskt ett tredje val och det är att inte göra ett val.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är samma tillverkare, så visst är det liknande förpackning. Men det framgår rätt tydligt att det är helt olika produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

iOS 26 eller iOS 18.7, iOS 18.7 eller iOS 26. Jag trodde att jag skulle ha ett alternativ när jag sökte på uppdateringar, inte två.

Har du inte uppdaterat din telefon på typ åtta år?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du inte uppdaterat din telefon på typ åtta år?

Det har jag men Apple har bytt namnschema. Den skulle hetat iOS 19. Vet inte om jag är helt såld på det.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Fast så brukar det vara, att man kan liga kvar på den äldre huvudversionen ett tag innan man blir tvingad att uppdatera till årets upplaga. Förutsatt att man har en enhet som är kompatibel med den nya huvudversionen förstås. Det är ju bra, inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Det har jag men Apple har bytt namnschema. Den skulle hetat iOS 19. Vet inte om jag är helt såld på det.

Det hade jag helt missat. Har däremot inte haft en iPhone sedan 5s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Play2Win spel.

Jag återspelar ett gammalt mobilspel, jag började om från 0 på iPhone/ipad från Android. Jag ska absolut inte lägga en enda krona på spelet nu. När jag började spela så briljerade jag, då var erfaren med spelet. Jag kände mig så duktig och jag kom så otroligt snabbt vidare, jag tror jag hade 30st vinster på raken.

Nå jag kom snabbt till svårare banor där folk med högre levels är, Och vad har jag nu hamnat? Jo jag har runt level 6 eller 7 på alla mina gubbar, motståndaren har oftast level 11 på precis alla sina gubbar. Det är totalt kört för mig. Jag förlorar typ 19 av 20 matcher, den matchen jag vinner är när jag möter någon med kass mobiltäckning, men då borde jag komma ner och få spela med de sämre?
Nepp, för när jag har så mycket lägre levels på mina gubbars hamnar jag hela tiden i utmaningsmatcher där jag inte kan tappa poäng vid förlust. Så en av 20 matcher vinner jag och då får mer poäng och hela tiden får möta ännu svårare spelare. När jag vinner så sällan får jag också väldigt lite pengar och annat för att levla upp mina gubbar. Det enda sättet att göra spelet spelbart igen är att gå in med riktiga pengar.
Fuck It säger jag!

Det jag skulle ha gjort vore att inse detta i början och då medvetet förlorat matcher i början för att inte enbart få möte folk som har nästan dubbelt så mycket hälsa, stridsförmåga och fler saker än en själv.

Inte bättre är att motståndare ofta skickar olika ”färdiga meddelanden” om hur grymma de är, smarta etc, när de vinner en kamp där jag har level 6 på alla mina gubbar och de level 11.

Clash Royale? Clash of Clans?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem

Siri som vägrar lära sig prata ordentlig svenska.
Jag: ”Hej Siri, sätt ett alarm på klockan femton trettiofem.”
Siri: ”Okej, jag har ställt alarmet på klockan tre och trettiofem E M.”
(Skärmen visar helt riktigt ett alarm satt på 15:35.)

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Min siri klarar 24h klocka utan problem, säger femton trittiofem som bekräftelse tillbaka, nån inställning du missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag är lite tvärtom och vill lära mig prata Siri kommandon istället.
Stör mig på att Siri kommandon/syntax inte finns dokumenterat.
Man får gissa sig fram till hur och vad man ska säga till Siri.
Det är ju inte en person man pratar med så jag vill veta nyckelorden. AM/PM är ok för mig då det är en Amerikansk dator man pratar med

Som ditt exempel kan man göra så kort som: "Siri, Larm femton trettiofem".

Om någon känner till samling av kortkommandon så vore det hjälpsamt för mig iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öppet mål men "Dagens Fynd-diskussionstråden" totalt urspårad senaste tiden, spam spam om iPhones, Samsung-deals.

Ingen verkar heller vilja skapa dedikerade trådar som kanske borde gjorts från början och i ett tidigt skede med tanke på antalet likes tipsen fick.

Gnäll gnäll gnäll men rätt tråd hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Otydliga åtgärder när man får tillbaka en dator från service är den här veckans gubbgnäll för mig:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har klart och tydligt förklarat för sjukvården att jag har "mild" klaustrofobi, d.v.s ogillar trånga utrymmen med armar och ben låsta, särskilt med en spruta i armen. Hissar, rensa brunnar, trånga vindsutrymmen är inga problem. Men med armar och ben låsta kan jag inte ta mig ut själv.
Nu får jag en remiss att de bokat tid för magnetröntgen trots att jag fick en panikattack förra gången. Bara tanken på den upplevelsen gör att jag inte kan sova.
Tänker dom överhuvudtaget, eller skiter dom i vad som står i journalen?
Jag kommer avboka tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Jag har klart och tydligt förklarat för sjukvården att jag har "mild" klaustrofobi, d.v.s ogillar trånga utrymmen med armar och ben låsta, särskilt med en spruta i armen. Hissar, rensa brunnar, trånga vindsutrymmen är inga problem. Men med armar och ben låsta kan jag inte ta mig ut själv.
Nu får jag en remiss att de bokat tid för magnetröntgen trots att jag fick en panikattack förra gången. Bara tanken på den upplevelsen gör att jag inte kan sova.
Tänker dom överhuvudtaget, eller skiter dom i vad som står i journalen?
Jag kommer avboka tiden.

Jag har gjort såna undersökningar, och det hjälpte med en lugnande spruta. Har du frågat om du kan få det?