Muskampen 2025: Segraren korad!

Kommentar: Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att ha sina älskade spel på fysisk media ger en speciell värme i själen.

Tack för artikeln, den påminde mig om att det sen ganska många år nu varit hög tid att omsätta mina planer på att göra väggdekoration av mina gamla spel i verkligheten.

Nu blev jag tusan taggad.

Själva skivorna eller boxarna/ cd fodralen?

Permalänk
Medlem

DRM fritt ska de vara. Oberoende om det är fysik eller digital media (nerladdningsbara installationsfiler). Jag vill äga det jag köper, inte hyra.

Permalänk
Medlem

CD var alltid ett dåligt alternativ, så slö läs/skriv.
Tacka vet jag fysiska kassetter, eller USB-minnen.
Jag är dock inte så säker på att fysiskt format är på väg att försvinna då det just nu har ett uppsving.
Folk är nästan lika trötta på de digitala spelshopparna som folk är trötta på strömnings service.
Kunder kan inte hitta eller köpa vad dom vill ha utan att behöva köpa en megaknippe prenumeration och även den kan avslutas i förtid.
Problemet med de digitala spelshopparna är till stor del osäkerheten som kryper sig på, att spel bara kan förstöras.
Den här ligger på EU's bord: https://eci.ec.europa.eu/045/public/#/screen/home/disabled och går inte den igenom så kan vi nog räkna med accelererad bajsifiering av den digitala spelmarknaden, som redan är på dekis.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är ju precis vad det är, steam fick nyligen ändra sina stadgar för att förklara att man köper inte spelet utan licensen att använda det, hur länge licensen finns är upp till steam...
Jag som följer bil industrin så är det samma där med alla prenumerationstjänster i bilar. Vissa tillverkare fick även där gå ut och ändra sina stadgar att "livstid" egentligen betyder garantitid. men nu går jag ifrån ämnet.
Det går ganska snabbt där, netflix, hbo, disney mfl gör samma sak.

Jag har flera gamla spel på skivor och de kan jag ALLTID spela oavsett om licensen går ut och företaget bakom går i graven Jag äger därmed det spelet. Jag har även flera spel på steam och ett par andra tjänster men där har jag i bakhuvudet att de kan försvinna närsomhelst.
GOG är väll de enda som faktiskt gör det möjligt att "typ" äga vissa spel?

steam har länge kallat köp för prenumerationer, något som varken Epic eller GOG gör. Steam ger sig även rätten att ta bort spelprenumerationer från spelare som inte gjort något fel, så länge som det gäller en större grupp, dock oklart hur stor eller liten den måste vara (större än en iallafall...). Något som varken Epic eller GOG har gett sig rätten till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

DRM fritt ska de vara. Oberoende om det är fysik eller digital media (nerladdningsbara installationsfiler). Jag vill äga det jag köper, inte hyra.

Samma här men tyvärr går utvecklingen mer och mer mot helt digitalt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pirum:

Jsg är så traditionell och backwards att jag inte ens kör Plex/Kodi eller liknande för filmer/serier.

Du kör DVD och VHS då eller ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

steam har länge kallat köp för prenumerationer, något som varken Epic eller GOG gör. Steam ger sig även rätten att ta bort spelprenumerationer från spelare som inte gjort något fel, så länge som det gäller en större grupp, dock oklart hur stor eller liten den måste vara (större än en iallafall...). Något som varken Epic eller GOG har gett sig rätten till.

Steam är störst då får man vissa...privilegier. GOG är väll emot prenumerationer i allmänhet, går inte deras spel att spela även utan deras "launcher"?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Fysiska spel? Har väl inte funnits på typ 15? år. Utanför konsolvärlden då.

Behöver inte vara fysiska, så länge jag äger min kopia genom t.ex GOG är det helt OK.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Får står inte vad ni pratar om 😅<Uppladdad bildlänk>

(edit: Ursäkta röran håller på att göra om lite.)

Kan hålla med någonstans så saknar man dessa tjockis kartongerna, idag känner man ett nostalgiskt värde i att ha dem kvar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Steam är störst då får man vissa...privilegier. GOG är väll emot prenumerationer i allmänhet, går inte deras spel att spela även utan deras "launcher"?

Ja spel man köper på gog kan man ladda hem installationsfilerna och lagra på sin lokala dator.
En väldigt bra tjänst.
Köpte mer där förr men pga lathet med bla steam deck har det blivigt mer Steam

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gamepass är väll ungefär det? Fast det lever än så länge sida vid sida med licens hyrande(engångskostnad just nu)

Japp. Netflix och streaming var väl rätt älskat så länge det var enkelt. När varje studio skall ha sin egna tjänst så blir det extremt fragmenterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan hålla med någonstans så saknar man dessa tjockis kartongerna, idag känner man ett nostalgiskt värde i att ha dem kvar.
https://i.imgur.com/bMZDPHP.jpeg

Inte bara kartongen. Blizzards manualer back in the day!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Blu-ray och USB-stickor är mina val, för det mesta. En del streaming ibland. Köper inte film digitalt. Men visst köper jag fler digitala spel än fysiska.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det är verkligen riktigt mysigt med fysiska spelboxar och skivor. Men förstår inte vad folk snackar om att inte äga sina spel om man köper dem digitalt.

Det är några undermappar i varje spelmapp som ökar antalet.
Till varje spel scrapar jag covers, etc och screenshots.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är verkligen riktigt mysigt med fysiska spelboxar och skivor. Men förstår inte vad folk snackar om att inte äga sina spel om man köper dem digitalt.
<Uppladdad bildlänk>
Det är några undermappar i varje spelmapp som ökar antalet.
Till varje spel scrapar jag covers, etc och screenshots.

Dom kommer sluta funka en dag när servrarna släcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jo och folk får skylla sig själva i så fall. Köp inte spel där du inte äger dem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:
Skrivet av HazZarD:

men suck, menade spel inte själva konsolen i sig, men på längre sikt lönar det sig och man sparar pengar om man har ps5 med skivläsare duh...

Ja, 900kr skillnad sparar man lätt in (och går plus) under en generation (som i regel pågår runt 7 år) även om man inte köper så många spel när dom är nya. Ett väldigt aktuellt exempel är Ghost of Yotei som släpps nästa vecka, som på Playstation store kostar 899kr och säljs på skiva för så lågt som 649kr (Elgiganten). Det är över 200kr (inkl. frakt) lägre än att köpa digitalt, bara för ett spel. I regel går spelen för mellan 100kr och 300kr mindre på skiva än i Playstation store runt släpp.

Det stora problemet för mig är att nypriset för digitalt, på Playstation iallafall, ligger väldigt högt, mycket på grund av att det inte finns någon konkurrens där. På PC är ju dock inte detta ett problem alls, då det finns konkurrens och flera butiker att välja på. Så för mig handlar det mest om pris. Jag skulle inte ha några större problem med att gå över till 100% digitalt om det fanns konkurrens och priserna generellt var bättre.

Visst, det finns ju andra nackdelar med endast digitalt, men så länge allt funkar som det ska så är det inget jätteproblem för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Köper hellre digitala spel på pc än konsol.
Steam är där min digitala samling ligger.
Man vet aldrig när konsolerna får för sig att skifta och tappa bakåtkompatibiliteten. Då har jag kvar mina fysiska spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Eller så vågar man vägra prenumerationer. Har helt slutat med filmer och streaming och helt ärligt så saknar jag det inte ett dugg.
Ersatts med böcker och spenderar weekends ute i bushen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Mappen heter "GOG Games". GOG kör DRM-fritt. Så om namnet stämmer bör de funka "för evigt".

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag har en förkärlek till fysiska spel och har en mindre samling hemma av Big Box PC-spel som jag dels sparat sedan förr och dels inköpt på Tradera.

Men är det inte ett problem idag med spelens datamässiga storlek kontra vad som de facto ryms på en skiva? En single-layer skiva rymmer 25 GB och en dual det dubbla. Vissa spel är ju betydligt större än så. Samtidigt var ju detta ett problem som fanns förr också (Baldur's Gate 1 hade fem CD-skivor på grund av spelets storlek), så ett spel på 150 GB får då levereras med tre skivor.

Vad jag menar är att spelens storlek i sig i kombination med allt snabbare bredbandshastigheter bidragit till att leverans på skiva blir "överflödigt". Att sedan avtalen för digitala köp är uppåt väggarna usla för slutkonsumenten är en annan sak...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Även jag har en förkärlek till fysiska spel och har en mindre samling hemma av Big Box PC-spel som jag dels sparat sedan förr och dels inköpt på Tradera.

Men är det inte ett problem idag med spelens datamässiga storlek kontra vad som de facto ryms på en skiva? En single-layer skiva rymmer 25 GB och en dual det dubbla. Vissa spel är ju betydligt större än så. Samtidigt var ju detta ett problem som fanns förr också (Baldur's Gate 1 hade fem CD-skivor på grund av spelets storlek), så ett spel på 150 GB får då levereras med tre skivor.

Vad jag menar är att spelens storlek i sig i kombination med allt snabbare bredbandshastigheter bidragit till att leverans på skiva blir "överflödigt". Att sedan avtalen för digitala köp är uppåt väggarna usla för slutkonsumenten är en annan sak...

Finns ju ingen regel som säger att fysisk media behöver vara en skiva? Skulle ju lika gärna kunna lagras på flash-minnen. Det finns ju t.ex mikro-SD kort som går upp till 2TB numera. Har även redan funnits utgåvor av Windows 10 på USB-minnen istället för skiva.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Opatagio:

Eller så vågar man vägra prenumerationer. Har helt slutat med filmer och streaming och helt ärligt så saknar jag det inte ett dugg.
Ersatts med böcker och spenderar weekends ute i bushen.

Fast det är ju lite som att säga ”jag har sålt bilen och cyklar till jobbet numera”

Kul att du hittat andra intressen, men snackar vi film så snackar vi ju film

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Finns ju ingen regel som säger att fysisk media behöver vara en skiva? Skulle ju lika gärna kunna lagras på flash-minnen. Det finns ju t.ex mikro-SD kort som går upp till 2TB numera. Har även redan funnits utgåvor av Windows 10 på USB-minnen istället för skiva.

Optisk media är något mer beständigt än flashminne, och fördelen med spel på fysisk media är att man har en fysisk kopia som fungerar även när internet är nere, och att man kan spela spel som har legat ospelade i en låda i 20 år - med flashminne så finns risken att den datan inte längre är läsbar efter så lång tid, lite större chans med optisk media.

Såklart finns bitrot för optisk media som gör att den inte håller i all evighet heller.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja spel man köper på gog kan man ladda hem installationsfilerna och lagra på sin lokala dator.
En väldigt bra tjänst.
Köpte mer där förr men pga lathet med bla steam deck har det blivigt mer Steam

Ja vår lather kommer bli våran undergång, dessvärre är vi programmerade för det så vi får skylla oss själva hur det ser ut till stor del. För fungerade det inte skulle företagen sluta med det.

Skrivet av Ibymafayhas:

Japp. Netflix och streaming var väl rätt älskat så länge det var enkelt. När varje studio skall ha sin egna tjänst så blir det extremt fragmenterat.

ja nu måste man ha massor av olika tjänster för att se allt. Sen kan de ta bort en serie man tänkt se eller i värsta fall börjat se på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja vår lather kommer bli våran undergång, dessvärre är vi programmerade för det så vi får skylla oss själva hur det ser ut till stor del. För fungerade det inte skulle företagen sluta med det.

Nej alltså jag tycker inte steam är dåligt. Så fall hade jag inte köpt alls där.
Men det är skönt att slippa "launchers" och bara starta spelen.
Jag är inte aå brydd indet här fallen att jag måste "äga" spelen.
Jag tror inte steam kommer försvinna bara sådär. Varför skulle det, då det ör en pengamaskin för Valve

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Klart en gammal pc nörd har en cd/dvd spelare på USB 😅😅 har själv två stycken cd/dvd på USB bra att ha

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej alltså jag tycker inte steam är dåligt. Så fall hade jag inte köpt alls där.
Men det är skönt att slippa "launchers" och bara starta spelen.
Jag är inte aå brydd indet här fallen att jag måste "äga" spelen.
Jag tror inte steam kommer försvinna bara sådär. Varför skulle det, då det ör en pengamaskin för Valve

Nej men licencerna går ju ut förr eller senare, kanske just dina favorit spel du då aldrig kan spela dom igen.
Jag kör pc och där är steam en launcer som alla andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Största problemet är att Steam både kan och har tidigare plockat bort spel från folks spelbibliotek. Så det är ju inte enbart risken för att Steam ska försvinna som man behöver oroa sig över.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag plöjer ner väldigt lite pengar på digitala spellicenser. Köper bara när spel hamnar i "REA-backen" både på Steam och GoG.

En dag i framtiden kommer båda dessa vara borta. Eller så gör någon av bolagen bakom en exit och de som tar över förstör tjänsten så pass att jag inte vill använda den längre.

Har kvar mina favoritspel från runt 1998-2002 på CD/DVD. De fungerar fortfarande i Windows 11 och kräver ingen uppkoppling.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz