Muskampen 2025: Segraren korad!

Kommentar: Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Permalänk
Medlem

Ett nytt skivformat vore optimalt, men kom ihåg hur oerhört belastat Bluray var med DRM och annat nonsens. Behövs att ett koncortium tar fram ett nytt optiskt format för långtidslagring, behövs mycket mer än 25 GB per lager, och det borde gå att göra något betydligt bättre än 20 år gamla Bluray om börjar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Ett nytt skivformat vore optimalt, men kom ihåg hur oerhört belastat Bluray var med DRM och annat nonsens. Behövs att ett koncortium tar fram ett nytt optiskt format för långtidslagring, behövs mycket mer än 25 GB per lager, och det borde gå att göra något betydligt bättre än 20 år gamla Bluray om börjar idag.

Finns nog inge incitament för det när allt går bort från det fysiska. Vad skulle användningsområdet vara?
Om man promt ska ha något fysiskt har flashminnen redan storleken och företagen har ingen anledning att bry sig om att det eventualt kan vara sämre hållbarhet.

Permalänk
Videoproducent

Själv så köpte jag ett PC spel på CD skriva igår, Lord of the rings Conquest, som var ett favorit spel när jag var yngre. Nu går det inte att få tag på spelet digitalt, iallafall inte på lagligt vis. Så nu måste jag bara införskaffa en CD läsare till datorn med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Största problemet är att Steam både kan och har tidigare plockat bort spel från folks spelbibliotek. Så det är ju inte enbart risken för att Steam ska försvinna som man behöver oroa sig över.

Ja det är nå obskyra exempel som man får gräva djupt efter. Sen troligtvis inget som nån egentligen bryr sig om förutom principen.
Jag har ett spel som är officielt bortplockat från storen.
Dock inga problem för mig att ladda hemdet med det tillhörande innehållet.

Sen skulle spel försvinna så skulle jag inte bry mig närmvärt. Den dagen den sorgen, som jag aldrig tror kommer inträffa.
Jag spelar också bara ett fåtal spel i mitt steam bibliotek. Nått som jag heller inte är ensam om

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc