Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det här är något jag ser så gott som överallt och har sett det här under hela arbetslivet. Det är typiskt Svenskt accepterat beteende som multiplicerats under och efter Covid.
Jag tror arbetsmarknaden kommer bli hårdare och hårdare så sånt här beteende inte kommer accepteras.
Tyvärr leder det ju till att arbetsgivaren måste spionera och mäta prestation hårdare och hårdare.
Att arbeta hemifrån med Netflix känns som det är snabbt försvinnande.

En arbetsplats jag hade tidigare hade stora nedskärningar där bland annat jag fick gå. Sist in först ut. Så den lägst presterande personen, småbarnsförälder blev kvar. Hon gjorde kanske 10% av arbetet jag utförde och de 10% var fullständigt värdelöst.
Hon jobbar kvar än idag och flera högt kompetenta personer har fått lämna.
Endast i Sverige funkar det så här.

Vad jobbar du med då?

Och sen det här med "endast Sverige", här får du nog komma med lite vettig evidens på vad du menar. Sverige har extremt hög produktivitet, det är liksom inte som att 80% går runt och kallar på arbetsplatserna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad jobbar du med då?

Är resande säljare.
Just nu är jag ledig inför jobb-byte. Börjar jobba igen i December så då har jag inte tid att sitta och skriva här.

Kan inte ge mer evidens än min egen uppfattning och åsikt.
Men jag kan ge samma mynt tillbaka, vad har du för evidens på att Sverige har extremt hög produktivitet jämfört med andra länder? Det säger dock heller ingenting om hur många som slackar vs jobbar för mer än en person.

Det jag säger om 80-20 regeln har många orsaker, inte att folk av illvilja slöar. Det är många faktorer. Chefer, projektledare som inte lyckas fördela ut arbetet. Växande organisationer som inte lyckas fördela arbete, anställa rätt folk i tid. Det är upplärningstid på de flesta roller man får ta i beaktning. För få personer i nedlastade roller och för många i ej fullbelagda roller
Det går aldrig att få 100% belastning på varje anställd.

Gällande personer som citerar mig om flex och jobba hemifrån.
Jag är inte emot Flex! Jag är emot folk som "flexar" men inte arbetar tillbaka tiden.
Hemarbetare är det många det fungerar för, men en majoritet slackar. Det är ett välkänt problem inget jag hittar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Gällande personer som citerar mig om flex och jobba hemifrån.
Jag är inte emot Flex! Jag är emot folk som "flexar" men inte arbetar tillbaka tiden.
Hemarbetare är det många det fungerar för, men en majoritet slackar. Det är ett välkänt problem inget jag hittar på.

Vad har du för evidens att en majoritet slackar vid hemmajobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galef:

Vad har du för evidens att en majoritet slackar vid hemmajobb?

Egna observationer.
Vad har du för evidens till motsatsen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Egna observationer.
Vad har du för evidens till motsatsen?

Så du spionerar på folk som sitter hemma? Creepy...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Så du spionerar på folk som sitter hemma? Creepy...

Hög nivå det blivit på detta forum. Liknar Flashback mer och mer för varje dag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många har förtroendetid och då är inte begreppet 40h/vecka aktuellt. Man får arbetsuppgifter och löser dem helt enkelt. Lite förenklat förklarat dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Många har förtroendetid och då är inte begreppet 40h/vecka aktuellt. Man får arbetsuppgifter och löser dem helt enkelt. Lite förenklat förklarat dock.

Så har jag. Min chef är rätt ointresserad av timmarna. Hon kollar på vad jag levererar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Men jag kan ge samma mynt tillbaka, vad har du för evidens på att Sverige har extremt hög produktivitet jämfört med andra länder? Det säger dock heller ingenting om hur många som slackar vs jobbar för mer än en person.

Här har du ett exempel:

https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2024/01/konjunktu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Lite så.
Jobbar som kontorsråtta på en monteringsfabrik. Jag antar att det kan sticka i ögonen att en annan sitter i lunchrummet eller personalmatsalen på andra tider än "rast-tiderna", men det man inte ser är alla frukostar och luncher man sitter och pillar med jobbrelaterat. Eller när man blir inkallad till ditten och datten på andra skift (enligt modellen: du, har du tid att vara kvar en timme ikväll för att informera kvällsskiftet?).
Så jag har inget dåligt samvete för att jag inte maxar 100% hela mina 7-16. Det jämnar ut sig.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Intressant statistik. Förvånad att vi ligger efter vissa länder där.
Detta säger inte så himla mycket om min poäng runt 80-20 dock.

Min ursprungspoäng med "Endast i Sverige funkar det så här." handlade om att folk som sköter sitt jobb får jobba kvar när högpresterande får gå vid nedskärningar. Alldeles för mycket skydd som anställd i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gnälltråd, inte "Jag tar åt mig av gnället och börjar diskutera".

Idag vill jag gnälla på jetlag. Har varit hemma i flera dagar men har inte lyckats ställa om mig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Mitt Gubbgnäll är folk som säger att andras arbeten är så mycket enklare utan att ha den minsta erfarenhet eller uppfattning vad andras arbeten är för något.
Som att säga att vissa spenderar halva dagen på möten och resten av dagen sitter vid datorn. Och på något sätt ifrån denna information dra en slutsats på att person har ett väldigt enkelt och ej slitsamt arbete.
Där person kanske jämför detta emot sin erfarenhet.
Där möte = sitta på puben diskutera fotboll, sitta vid datorn = kolla på Facebook och YouTube.

När det kommer till distans vs plats arbete så tycker jag inte man kan dra en generell slutsats, självklart är dålig uppföljning kombinerat med arbete utan chefer inte bra. Jag vet personer som har tvingas hjälpa till med röjning (ALU projekt) och har de ingen förman/chef som kontrollerar så har inte precis alla ansträngt sig så hårt.
Exakt samma sak kan gälla distansarbetare eller vilket yrke och plats som helst.

Många arbeten är dock sådan att man sitter på ett kontor och utför arbete åt en kund, kunden kan inte alls se om man latar sig, tar extra raster etc fast man sitter på jobbet 100 mil ifrån kunden. Det kunder ser är vad har man levererat/presterat och för vilken kostnad. Och det är egentligen endast detta som kunden bryr sig om.

Sist är det bra att distansarbetare gör mindre arbeten dagtid. För länge sedan så kunde t.ex. jag endast tvätta varannan helg. Orsaken var att jag kom hem efter sista tiden för att börja sin tvätttid vardag, där den överlåtes till andra efter 30minuter. Så det var att tävla om dessa helgtider, där jag endast kunde få varannan vecka då det annars var fullt.
Nu när fler arbetar hemifrån så sprids tiderna ut. Samma med allt annat i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Detta säger inte så himla mycket om min poäng runt 80-20 dock.

Jo, om du tänker en vända till så gör det visst det. Vi skulle inte ligga så högt i produktivitet om dom anekdotiska 80-20 var på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jo, om du tänker en vända till så gör det visst det. Vi skulle inte ligga så högt i produktivitet om dom anekdotiska 80-20 var på riktigt.

Njaa, menar du att 80-20 skulle vara en regel som bara gäller i Sverige? Den är samma överallt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Njaa, menar du att 80-20 skulle vara en regel som bara gäller i Sverige? Den är samma överallt.

Vänta vad? Menar du på allvar att det finns en Pareto princip att det är 20% av arbetskraften som levererar och resten lökar?

Visa signatur

Permalänk

Kanske inte direkt gubbgnäll, mer en observation: men har dagens ungdomar inga subkulturer längre?! När jag var tonåring på 00-talet så fanns det hårdrockare, punkare, gothare, emos, rejvare, synthare, popsnören, pandor osv lite varsomhelst.

Idag? Alla kidz ser likadana ut. Har subkulturerna helt förpassats till Internet eller vågar ingen se annorlunda ut? Eller har samhället blivit så öppet och tolerant att det inte är någon mening med att vara lite rebellisk idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Kanske inte direkt gubbgnäll, mer en observation: men har dagens ungdomar inga subkulturer längre?! När jag var tonåring på 00-talet så fanns det hårdrockare, punkare, gothare, emos, rejvare, synthare, popsnören, pandor osv lite varsomhelst.

Idag? Alla kidz ser likadana ut. Har subkulturerna helt förpassats till Internet eller vågar ingen se annorlunda ut? Eller har samhället blivit så öppet och tolerant att det inte är någon mening med att vara lite rebellisk idag?

Så vitt jag kan läsa så är det mycket att man bär svans i skolan och identifierar sig som diverse djur, det kanske är dagens subkulturer?

Permalänk
Skrivet av Dodecahedron:

Internet har förändrat mycket. Förr när folk inte hade internet hade de istället mer tid att på olika sätt försöka tillhöra något. Nu när internet upptar en sådan mycket tid så tror jag mindre orkar lägga ner en väldigt massa tid på just detta AFK. Säkerligen lägga ungdomar ner mycket tid och pengar på sin image inom dessa datorspel.

Jag ser lite samma inom sport. Ja, det finns de stora lagen och de har sina supportrar. Men så finns det lokala små lag som inte så många bryr sig så mycket om, då det idag finns så otroligt mycket annan information och nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Den typen av subkultur verkar vara minskad idag. Personligen har jag alltid haft svårt för folk som bygger hela sin personlighet på vad de lyssnar på för musik. Så i mina ögon inte en dålig utveckling.
"Vad har du för personlighet?"
"Jag lyssnar på KENT".
"ok...."

Av den lilla insyn jag har så verkar nya subkulturer mer vara trans (alla bokstäver + furries och annat) och åsikts/känslo-styrt.
Man ser färre ungdomar med skateboard idag, det tycker jag är synd dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vänta vad? Menar du på allvar att det finns en Pareto princip att det är 20% av arbetskraften som levererar och resten lökar?

Inte lökar nödvändigtvis även om det är vanligt förekommande, men bidrar inte med någon av större värde.
Praktexempel när Elon köpte upp Twitter och sparkade 80% av arbetskraften.
Rullar på precis lika bra som innan.
Det tydligaste exemplet.

Sen skalar det inte ned till mindre företag lika bra, men rätt nära där med.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Inte lökar nödvändigtvis även om det är vanligt förekommande, men bidrar inte med någon av större värde.
Praktexempel när Elon köpte upp Twitter och sparkade 80% av arbetskraften.
Rullar på precis lika bra som innan.
Det tydligaste exemplet.

Sen skalar det inte ned till mindre företag lika bra, men rätt nära där med.

Jag tror dessa glassdagar tillhör en förlegat tid. Typ alla har det kämpigt idag på alla platser, de som kan lata sig finns knappt.
Vissa tjänar dock väldigt bra i förhållande till vad de presterar, men snart kommer arbetsgivare få förklara hur det kan komma sig att de ej tillämpar lika lön för lika arbete: https://marcusoscarsson.se/ny-regel-pa-vag-snart-far-du-reda-...

Där idag den vanligaste förklaringen är att personen hade ett annat jobb på ett annat företag och de lockade över denna genom att den den mycket högre lön.