Synology backar om kritiserad policy

Permalänk
Melding Plague

Synology backar om kritiserad policy

Med Diskstation Manager 7.3 blir det återigen fritt fram att använda valfria hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Frågan är hur länge man kan lita på att de inte återinför sin giriga policy. Svårt att få tillbaka förtroende som man förbrukar på det sättet.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många kunder som redan lämnat Synology bakom sig och gått över till andra märken.

Permalänk
Medlem

De har tagit steget både tämligen medvetet och rejält långt, och får stå sitt kast - hoppas försäljningen fortsätter dala, hur trist det än må låta. Det ska kosta att vara konsumentfientlig, synd att det inte gör det för fler.

Att de envist klamrar klamrat(?) sig fast vid gammalt skräp som 1GbE hoppas jag också bidrar till deras smäll.

Permalänk
Medlem

Nya beslutsprocesserna är rätt sköna - Alla vill köra en TACO™ för att se vad man kan komma undan med…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köpa Synology igen iaf.

Finns fler problem: https://nascompares.com/2024/08/27/synology-dsm-7-2-2-and-kil...

Deras SOC även i nyare 2025-modeller är också skit, jämför deras AMD V1500B som sitter i Synology DS1825+ mot Intel 1235U i UGREEN DXP8800 Plus. Importerar du en DXP8800 Pro istället är det ännu sorgligare.

Synology ligger så långt efter i funktioner och specs:
https://nascompares.com/2025/08/20/ds1825-vs-dxp8800-plus-nas...

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en DS423+ som jag ändå har fått köra detta skript på för att kunna använda NVMe-enheten som lagringsvolym i stället för cache. När de gick ut med begränsningarna så sa jag direkt att det får bli unraid nästa gång.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vad köper man istället för att välja synology då?

Jag behöver lagring för kamerorna och dokument/bilder.

Permalänk
Medlem

De har redan bränt sina broar. Jag kommer aldrig våga köpa en Synology igen efter det här.
Kan de ta bort för att sedan lägga till så kan de lika gärna ta bort igen.

Har redan beställt en Ugreen som nästa NAS trots att jag från början hade tänkt att nästa också skulle vara en Synology.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bygger eget (med unraid, OpenMediaVault eller trueNAS)?
QNAP? Asustor? Ubiquiti? (Samtliga har fått en del kritik för lite olika saker, så ingen är perfekt.)
Om man är okej med att köra kinesiskt finns Ugreen också.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad deras krav gjorde?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Låste användare till "deras egna" hårddiskar.

Det känns som att de (tillsammans med WD) enbart försöker kränga fler, och dyrare, diskar utan någon anledning alls egentligen. Inte första gången.

Permalänk
Medlem

På 25 modellerna så var man tidigare tvungen att använda deras egna diskar men nu har man ändrat så man kan använda 3:e parts diskar precis som tidigare modeller.

Permalänk
Medlem

Du kunde endast använda deras egna hårddiskar i deras NAS-enheter, såvida du inte hade diskar från en äldre NAS som du migrerade över till en ny Synology. Då var det helt plötsligt okej.

Så en av lösningarna var för ett tag att ha en äldre NAS där diskarna var godkända som kunde "certifiera" diskarna så de gick att använda i nyare NAS-enheter.

Helt vansinnigt system bara för att låsa fast användare i deras egna diskar.

De har också tagit bort stödet för HEVC trots att kompatibiliteten finns där, förmodligen så att Synology skulle slippa betala någon licens på några enstaka kronor per enhet.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Köpte en Ugreen NAS då Synology gick fett bort med den dumma policyn. Den gick i backen så då byggde jag eget med TrueNAS. Ugreen hade bra priser under Prime Dagarna på Amazon, så lite sent nu, men lär ju komma igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Var det verkligen låst de tänkte sig? Uppfattade det mer som "begränsad funktionalitet" och annan F.U.D., typ som när man petar in 3dje parts minnen så varnar den vid varje omboot om osupportat minne (tills man editerar en config-fil... ) Men bra att de backat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Bra att de backar till att de återigen är tillåtet att använda valfria hårddiskar.
Men känns ändå som de skadar förtroendet att införa det från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var det verkligen låst de tänkte sig? Uppfattade det mer som "begränsad funktionalitet" och annan F.U.D., typ som när man petar in 3dje parts minnen så varnar den vid varje omboot om osupportat minne (tills man editerar en config-fil... ) Men bra att de backat.

Det verkar vara så att du inte kunde skapa en volym om du inte hade godkända diskar och den enda godkända diskarna var deras egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad jag förstod det kunde du inte bygga en pool med osupportade diskar - skulle säga att det är "lite" mer än "begränsad funktionalitet" på en NAS. 😅

Men jag har bara följt det lite halvt, då Synology inte varit intressant för mig ändå. Galet överprissatta grejer och så är det en förkärlek för "sina egna" (inte undersökt vems diskar det faktiskt är under Synologys klisterlappar) grejer och gammalt mög (som @LeVvE också nämner). 1GbE är en klart märkbar flaskhals redan med två någorlunda moderna mekaniska diskar. Att "behöva" köra LACP eller motsvarande för att undvika det (de erbjuder ju faktiskt 2st 1GbE på en del modeller, wow. /s) är bara löjligt. 2,5GbE borde vara minimum även på relativt billiga enheter idag.

EDIT: @pt96hni slog mig med en minut. 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweDragon:

Trevligt! Frågan är hur länge man kan lita på att de inte återinför sin giriga policy. Svårt att få tillbaka förtroende som man förbrukar på det sättet.

Hmm. Utöver att de själva känt att de bränt så mycket broar att de behövt backa så tror jag även att communityn/kunderna skulle grilla dem 10 gånger hårdare om de försökte samma sak en gång till.
Det här lär inte glömmas bort de närmsta åren...

Inte för att det garanterar att ledningen förstått det här men backlashen en andra gång kommer skicka dem över stupet vilket ökar oddsen för att de i så fall skulle behöva backa - igen

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vad jag förstod det kunde du inte bygga en pool med osupportade diskar - skulle säga att det är "lite" mer än "begränsad funktionalitet" på en NAS. 😅

Men jag har bara följt det lite halvt, då Synology inte varit intressant för mig ändå. Galet överprissatta grejer och så är det en förkärlek för "sina egna" (inte undersökt vems diskar det faktiskt är under Synologys klisterlappar) grejer och gammalt mög (som @LeVvE också nämner). 1GbE är en klart märkbar flaskhals redan med två någorlunda moderna mekaniska diskar. Att "behöva" köra LACP eller motsvarande för att undvika det (de erbjuder ju faktiskt 2st 1GbE på en del modeller, wow. /s) är bara löjligt. 2,5GbE borde vara minimum även på relativt billiga enheter idag.

EDIT: @pt96hni slog mig med en minut. 😅

Synlogys 25+ modeller verkar alla ha minst 1 2.5 Gbit interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det vore galet. Gillar Synology, men har en -21 modell och den klagade bara på sitt 3dje parts minne tills jag "bad den" sluta med det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det känns som att de (tillsammans med WD) enbart försöker kränga fler, och dyrare, diskar utan någon anledning alls egentligen. Inte första gången.

Skrivet av pt96hni:

På 25 modellerna så var man tidigare tvungen att använda deras egna diskar men nu har man ändrat så man kan använda 3:e parts diskar precis som tidigare modeller.

Skrivet av Sarato:

Du kunde endast använda deras egna hårddiskar i deras NAS-enheter, såvida du inte hade diskar från en äldre NAS som du migrerade över till en ny Synology. Då var det helt plötsligt okej.

Så en av lösningarna var för ett tag att ha en äldre NAS där diskarna var godkända som kunde "certifiera" diskarna så de gick att använda i nyare NAS-enheter.

Helt vansinnigt system bara för att låsa fast användare i deras egna diskar.

De har också tagit bort stödet för HEVC trots att kompatibiliteten finns där, förmodligen så att Synology skulle slippa betala någon licens på några enstaka kronor per enhet.

Tack för förklaringen.

Låter helt galet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Synlogys 25+ modeller verkar alla ha minst 1 2.5 Gbit interface.

Ojoj, det var värst - bara några år "för sent". 😅
Kör en QNAP från ~2020, då var 2,5GbE vanligt på även deras relativt billiga modeller.

Skrivet av Mindfighter:

Det vore galet. Gillar Synology, men har en -21 modell och den klagade bara på sitt 3dje parts minne tills jag "bad den" sluta med det.

Tack för förklaringen.

Låter helt galet.

Gissa varför folk blev förbannade och de fick pudla! 😅

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt inte folk kommer gå tillbaka till Synology efter det här. Vad säger att de inte gör något liknande i framtiden, eller något annat idiotiskt beslut?
Därför man ska ha en "öppen" NAS (eller liknande) där du själv kan lägga in vilken mjukvara du vill, så du inte är nedlåst till någons mjukvara, som i det här fallet även låste ner dig till "deras" hårdvara (re-brandade hårddiskar som de sålde dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Undrar hur många kunder som redan lämnat Synology bakom sig och gått över till andra märken.

Jag fick hem min första qnap igår. Hade nog tagit synology igen om de inte gjort som de gjort.
Mitt förtroende för dom är helt borta och då tänkte jag ändå ta dom trots tidigare problem med en av deras nassar.

Får väll hoppas de återinför drivers för avkodning också så är det som innan dessa dårskaper de hållt på med under ett tag nu.
Risken är väll att detta bara är ett test och de testar nog om ett par år igen, om de finns kvar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Härligt! Har tyvärr inte hittat något som kan mäta sig med Synology.

Däremot känner jag mig ju minns sagt tveksam att köpa en ny NAS från dem. De har sänkt sitt eget varumärke för att få sälja lite extra diskar.

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt en Synology eller känt mig lockad... känns bara som otroligt gamla tekniker, esata, 1Gb... kom igen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Verkar som att många fått detta om bakfoten.
Det var inte låst till deras diskar helt och hållet. Men där emot så var vissa funktioner låsta om man använde tredjepart.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de backar, men att ett sånt här uppenbart dåligt beslut gick så långt är ju otroligt förtroendeskadande. Jag köpte en UGREEN senast och även om UGOS absolut inte håller samma klass så är ju hårdvaran 'samma eller bättre' och du har dessutom fördelen att det äntligen går att köpa ett hyfsat färdigt "NAS-paket" som du ändå kan slänga in valfritt OS på. Väldigt trevligt pris också.

Skrivet av _niko_:

Aldrig ägt en Synology eller känt mig lockad... känns bara som otroligt gamla tekniker, esata, 1Gb... kom igen.

Tycker du eSATA och 1Gb NIC är jobbigt så kan du väl helt enkelt kolla på en som inte har esata (Varför nu det skulle vara skadligt att det existerade..) och 2.5Gb NIC. Ska man klaga kan man väl i alla fall klaga på ett verkligt problem 😅
https://www.inet.se/produkt/4306173/synology-ds225