Jag tycker Synology är svin. Jag gillar inte deras sätt att föra sig. Jag gillar inte deras hårdvara speciellt mycket heller. Den är ofta väldigt dyr och för vad du betalar finns det andra som erbjuder mycket kraftigare hårdvara. MEN, det stora undantaget i rummet, varför köper jag fortsatt deras NAS:ar? För de har världsklass på sin mjukvara.
Detta är nog inte något som gör den genomsnittlige gamern speciellt upphettsad men som företagskund, deras backupprogramsuite är helt oslagbar. Det gör att man som företagskund kan förlåta allt annat.
Ni som inte fattar vad jag pratar om. Kolla in dessa appar (I prio ordning):
Active Backup for Business
Active Backup for Microsoft/Google Workspace
Cloud Sync
Hyper Backup/Hyper Vault
Surveillance Station
Storage Analyzer
LDAP/AD-Stödet
DNS/DHCP Server
Etc..
Och sedan alla andra appar som även privatpersoner brukar uppskatta, om de hittar dem:
Container Manager
Surveillance Station
Synology Photo
etc..
Inga av dessa appar kostar något löpande och löser ett pågående behov. Detta är lite ovanligt 2025. De flesta vill ha dessa fina månadstick, men inte Synology. För min verksamhet är detta vad som gör att jag ser mellan fingrarna vad gäller Synology.
Privat är det dock en annan story. Men även privat så är det nice att ha något enkelt som tar hand om homelab grejerna och jag slipper köpa en NVR och att alla mina bilder jag och min famlij tar landar direkt på NAS:en utan någon cloud-kostnad.