Klarar din dator av Battlefield 6?

Permalänk
Medlem

Är FG verkligen hållbart i online shooters? Känns som det borde påverka träffsäkerheten när man skjuter rätt rejält. Hur synkas det mot serverns tick rate?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

För mig räcker 60 fps och 1080p

Det trodde jag också när jag lirade mycket bf1, men alla som sitter på 144+ hz skärmar kommer alltid vara lite bättre än dig i situationer där ni reagerar ungefär samtidigt. Märkte stor skillnad i hur många 1vs1 situationer man vinner på typ 120-200fps med VRR vs 60fps/60hz

Det är lite orättvist egentligen. Om det skulle vara riktig e-sport så skulle alla behöva ha lika utrustning för att de ska va jämnt. Men bf är ju i alla fall inte bara k/d ratio som räknas så man kan ha kul ändå om man inte själv lackar ur på att dö hela tiden 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är FG verkligen hållbart i online shooters? Känns som det borde påverka träffsäkerheten när man skjuter rätt rejält. Hur synkas det mot serverns tick rate?

Granatgevär är lösningen! Nära nog är bra nog

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk

Datorn pallar men har hjärntrötthet så får se hur det går.. Lär inte få så bra KD men struntar jag i. Vill bara ha lite röj och skoj!

Permalänk
Medlem

Klarade ju betan galant så nog ska fulla släppet flyta på fint även det 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tror ni min pc kommer palla med det med 3070rtx och i5 12600kf i 1440p 16gig ram? Med minst 70-80fps när allt är som värst?
Med typ allt på low då givetvis 🫣

Permalänk
Medlem

Betan flöt på bra i UltraWide , får se imorn hur de flyter på

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Klara av och klara av, blir väl som med Alan Wake 2. 30+ fps men med så ojämn fps och så låga grafikinställningar att ett 10 år gammalt spel som man kan köra i 1080p/60 kommer se och kännas bättre.

Permalänk
Medlem

Betan flöt som smör så håller tummarna att det är samma nu när vi får se lite större maps! Trodde att min processor skulle vara flaskhals men det gick bra ändå

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Min rigg är för gammal för att köra BF6.
Men även om jag hade uppgraderat hårdvaran så skulle jag inte installera Windows bara för att spela ett spel.

Lite tråkigt, då jag har gillat en tidigare Battlefield.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Swennis:

Tror ni min pc kommer palla med det med 3070rtx och i5 12600kf i 1440p 16gig ram? Med minst 70-80fps när allt är som värst?
Med typ allt på low då givetvis 🫣

Ja, skulle vilja påstå att det inte kommer vara några problem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nej det är kört, använder mig av iGPU…🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Något överdrivet påstående va?

Känner fler som köpt en Intel de senaste fem åren, än som köpt AMD, dessutom. Väldigt många tilltalas av lågt pris även om det inte resulterar i prestanda i nivå med de senaste spjutspetsprodukterna.

Är det därför ingen köper Nvidia längre utan enbart AMD gpuer också?

Faktum kvarstår dock att Intel, särskilt i spel, har haft några väldigt knackiga år. Nedan är relativt färsk (3 Okt, TechPowerUp) och då snackar vi _alla_ processortyper, medräknad företagsdatorer där man inte ens säljer AMD ex Dell mfl.

Edit*

Jag minns när AMD stoltserade att de fick över 19% 2012. Det går inte underskatta vilken fatal fumble Intel gjort senaste decenniet och att säga att folk inte köper det bästa de kan få för deras pengar har jag extremt svårt att tro utöver fanboyism eller vana oavsett ”lag”

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, skulle vilja påstå att det inte kommer vara några problem

Låter ju bra
Hoppas verkligen på att bf känslan är tillbaka i detta spel, och att det kommer finnas mängder med portalservar som har standardsettings fast med mindre playersi CQ,tycker 64 blir bara en rörig TDM av det hela. 32-48 är mer lagom 😅😁

Permalänk
Medlem

Byggde ny dator för ca två år sedan snart. Den klarade Betan utan problem så jag tänker att den borde klara sig imorgon med. Dock inte kollat FPS osv osv, men det flöt på bra tyckte jag så jag vet inte om jag har någon anledning att jaga siffror.
Lättad över det, men samtidigt kliar det enormt i villhöver tarmen att bygga en ny, BF6 hade ju varit en bra anledning.

Såg tips om att uppdatera drivers för oss med Nvidia kort för någon bra grej för mer bildrutor, tror det hette DLSS?
Brukar alltid se till att uppdatera dom inför nya spel

Visa signatur

Fractal Design North White Mesh
AMD Ryzen7 7800x3D
32GB DDR5
Arctic Cooling Freezer II 240mm
MSI GeForce RTX 4080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Byggde ny dator för ca två år sedan snart. Den klarade Betan utan problem så jag tänker att den borde klara sig imorgon med. Dock inte kollat FPS osv osv, men det flöt på bra tyckte jag så jag vet inte om jag har någon anledning att jaga siffror.
Lättad över det, men samtidigt kliar det enormt i villhöver tarmen att bygga en ny, BF6 hade ju varit en bra anledning.

Såg tips om att uppdatera drivers för oss med Nvidia kort för någon bra grej för mer bildrutor, tror det hette DLSS?
Brukar alltid se till att uppdatera dom inför nya spel

Samma här byggde ny dator för 2 år sedan (i signaturen) och det flöt hur bra som helst under betan så om de inte gjort någon monumental ändring för hur det renderades/läses från disk så ska det gå väldigt smidigt Som någon här tidigare sa så kan man nog nosa lite på Ultra++

Visa signatur

CPU: 7800X3D GPU: GeForce RTX 4090 Moderkort: MSI MAG X670E TOMAHAWK
RAM: G.Skill 32GB DDR5 CL32 @6000Mhz Chassi: Fractal Design
PSU: Seasonic Vertex GX-1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Ser fram emot att på fredag inse att datorn behöver en uppdatering

Undrar om några systemkrav någonsin kommer reflektera spelande på ultrawide 1440p? Det kan väl inte vara så otroligt ovanligt längre?

Brukar man inte kunna extrapolera ganska bra genom att jämföra 1440p och 4K?

Skrivet av Worebit:

Är bara Secure boot som är problemet. För att aktivera det så måste jag formatera min hårddisk först och krångla 😅

Nej, det behöver du inte.

Om du inte installerat Windows i UEFI-läge så behöver du köra Microsofts verktyg mbr2gpt för att konvertera disken från MBR till GPT. Sedan kan du stänga av CSM (kompabilitetsläge) i BIOS. Efter att du bekräftat att den bootar till Windows som den ska kan du aktivera Secure Boot också. Det finns gott om guider för detta om du behöver.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Men även om jag hade uppgraderat hårdvaran så skulle jag inte installera Windows bara för att spela ett spel.

Du får dra till ett schysst internet café och lira lite BF6

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Dålig koll, men Geforce Now kanske är ett alternativ om du är sugen?

Visa signatur

Fractal Design North White Mesh
AMD Ryzen7 7800x3D
32GB DDR5
Arctic Cooling Freezer II 240mm
MSI GeForce RTX 4080 Super

Permalänk
Medlem

Spelade betan med följande Intel 7700k och gtx 1080 i 1440 på low settings, fick ungefär 60 fps. Så det var dags för en uppgradering. Blev en amd 9800x3d och ett 5070ti.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Kör på i9 9900K 5,4 Ghz alla 8 cor. 2x32 64 GB 3200 Mhz oc och 1080 OC. Testade spela de när de var test så körde på 1440P runt 70 - 80 FPS. low setings, inte VeryLow

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Klarar det på låga inställningar men har inget intresse av att spela det.

Permalänk
Medlem

Säkert inga problem å gillar spelet men vettefan om ja vill ge ägarna mina pengar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Säkert inga problem å gillar spelet men vettefan om ja vill ge ägarna mina pengar :/

Saudi och eller Trump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Saudi och eller Trump?

Saudi är ju problem på många plan men vill inte ge pengar till idioten eller nån relaterad till honom… 😬

Permalänk
Medlem

Fan va fint, nu kommer mitt vattenkylda 3090 få jobba lite extra!! D:

Permalänk

Har pinsamt nog inte spelat något AAA-spel sedan jag skaffade mig en 4K-skärm... Ser väldigt lovande ut utifrån de rekade specsen.

Hajp inför imorgon!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF

Gigabyte X870E Aorus Elite | Kingston Fury CL30 6000 MT/s 32 GB | Corsair RM1000x
Arctic LF III 360 | Kingston Fury Renegade 2TB | Phanteks XT Pro Ultra

Alienware AW3225QF | LG UltraFine 27US550-W

Mem: +3000 (Constant) | Core: 2900MHz (CurveMax) | Volt: 0.885mV (CurveMax)

Permalänk
Medlem

Det trodde jag också när jag lirade mycket bf1, men alla som sitter på 144+ hz skärmar kommer alltid vara lite bättre än dig i situationer där ni reagerar ungefär samtidigt.

Ren inbillning eftersom det är servern som bestämmer, inte vad du ser på din skärm. Om båda sätter HS i samma tick så dör båda. Det som är irriterande är att någon med dålig uppkoppling ofta kan orsaka fenomenet som brukar kallas ”super bullet”, där du t.ex. blir träffad bakom skydd för att kulan kommer fram efteråt, eller där servern registrerar en kula som två kulor.

Det är lite orättvist egentligen. Om det skulle vara riktig e-sport så skulle alla behöva ha lika utrustning för att de ska va jämnt. Men bf är ju i alla fall inte bara k/d ratio som räknas så man kan ha kul ändå om man inte själv lackar ur på att dö hela tiden 🤣

Battlefield har aldrig varit ett e-sportspel, eller syftat till att vara. Det är som sagt helt andra saker än laget som har högst K/D som avgör vem som vinner matcherna, känner mig nästan frågande till om du spelat BF eller om du inte förstår objectives?

Det är ju enorma skillnader när ena laget bara är snipers och andra laget spelar objectives.

Permalänk

Kommer jag kunna köra med min gamla rigg?

i7-6700k, 1070GTX ? Måste jag göra ändringar i BIOS? eller ska jag låta bli förrän jag har skaffat ny dator i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ren inbillning eftersom det är servern som bestämmer, inte vad du ser på din skärm. Om båda sätter HS i samma tick så dör båda. Det som är irriterande är att någon med dålig uppkoppling ofta kan orsaka fenomenet som brukar kallas ”super bullet”, där du t.ex. blir träffad bakom skydd för att kulan kommer fram efteråt, eller där servern registrerar en kula som två kulor.
Battlefield har aldrig varit ett e-sportspel, eller syftat till att vara. Det är som sagt helt andra saker än laget som har högst K/D som avgör vem som vinner matcherna, känner mig nästan frågande till om du spelat BF eller om du inte förstår objectives?

Det är ju enorma skillnader när ena laget bara är snipers och andra laget spelar objectives.

Absolut att objectives är viktigast. Men k/d spelar roll till viss del. Om det andra laget dominerar helt och motståndarna måste respawna hela tiden blir det svårt att vinna.

Håller inte med dig om 60hz vs 144+ - du kan t.o.m. i vissa fall se en spelare komma runt ett hörn tidigare på högre framerate än vid 60hz. För att inte tala om hur skarpa saker är i rörelse vid hög hz och fps vs 60.

Sen absolut. Om man är kass på BF, så kommer man va rätt kass på en 144hz skärm också. Precis som med cykling. Om man har noll kondis och väger 150kg så kommer det inte spela jättestor roll om man köper en svindyr cykel som väger ett par kg mindre. Men det spelar mer och mer roll ju bättre man blir

Visa signatur