Köpråd -- är denna värd priset?

Permalänk

Köpråd -- är denna värd priset?

Hej!

Jag har en stationär dator köpt för 10-12 år sedan som nu börjar sjunga på sista versen.
Jag kan i princip ingenting om att bygga en dator den jag hade sen innan var en färdigbyggd som jag fick rekomenderat.

Jag spelar en hel del olika spel, det mesta nytt som kommer ut. Tycker om bra grafik, men viktigast är att det körs smidigt och utan för mycket problem, Min budget är runt 30-35k.

Nu såg jag denna på erbjudande hos komplett, och undrar om det är en bra deal? Vad tror ni?
https://www.komplett.se/product/1318966/gaming/gamingdator/ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av witchyyyy:

Hej!

Jag har en stationär dator köpt för 10-12 år sedan som nu börjar sjunga på sista versen.
Jag kan i princip ingenting om att bygga en dator den jag hade sen innan var en färdigbyggd som jag fick rekomenderat.

Jag spelar en hel del olika spel, det mesta nytt som kommer ut. Tycker om bra grafik, men viktigast är att det körs smidigt och utan för mycket problem, Min budget är runt 30-35k.

Nu såg jag denna på erbjudande hos komplett, och undrar om det är en bra deal? Vad tror ni?

https://www.komplett.se/product/1321641/gaming/gamingdator/ga...

Om vi börjar med denna 19.990kr. Trycker på "Anpassa"

Sen hade jag valt:
+352kr Win 11 Pro
+500kr Asus Prime 9070XT
+3504kr AMD 9800X3D
+676kr Kingston KC3000 2TB
+50kr Phanteks 850watt PSU

Totalt 24081:- Perfekt maskin rent pris/prestanda just nu och 9800X3d valet är för att om 3-4 år plocka ut grafikkortet, köpa något modernt då och sälja 9070XT på annons.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av witchyyyy:

Hej!

Om du inte har bråttom som kommer BF Fredag 28 november 2025.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Sen hade jag valt:
+352kr Win 11 Pro
+500kr Asus Prime 9070XT
+3504kr AMD 9800X3D

Totalt 24081:- Perfekt maskin rent pris/prestanda just nu och 9800X3d valet är för att om 3-4 år plocka ut grafikkortet, köpa något modernt då och sälja 9070XT på annons.

Hmm ja det är absolut ett alternativ, oklart vad du menar med "plocka ut grafikkortet". Jag kan som jag skrev i princip ingenting om datorer och tror inte att jag skulle klara av att varken plocka ur eller sätta in något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av witchyyyy:

Hmm ja det är absolut ett alternativ, oklart vad du menar med "plocka ut grafikkortet". Jag kan som jag skrev i princip ingenting om datorer och tror inte att jag skulle klara av att varken plocka ur eller sätta in något annat

Han menar byta/uppgradera grafikkortet. Det handlar om att skruva loss 2 skruvar och två kontakter, inget komplicerat alls

Permalänk
Skrivet av medbor:

Han menar byta/uppgradera grafikkortet. Det handlar om att skruva loss 2 skruvar och två kontakter, inget komplicerat alls

Okej ja. Oklart om det är något jag skulle känna mig bekväm med att göra, men bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Sen hade jag valt:
+352kr Win 11 Pro
+500kr Asus Prime 9070XT
+3504kr AMD 9800X3D

RX 9070XT varianten som är vald från början (XFX Swift) är utmärkt och behövs inte bytas ut mot Prime, det är att elda för kråkorna.

I övrigt fint förslag!

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

RX 9070XT varianten som är vald från början (XFX Swift) är utmärkt och behövs inte bytas ut mot Prime, det är att elda för kråkorna.

I övrigt fint förslag!

Mvh

Kan mycket väl stämma. Prime har juh dock testats på många ställen och det var ett säkert kort när det gällde ljudnivå o temp. Värt 500kr på ett 25k bygge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av witchyyyy:

Nä det var bara en bonus tanke. Kör datorn som den är i många år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av witchyyyy:

Det är det definitivt! En dator med ett RTX 5080 för de pengarna är svårt att slå.

Skrivet av AkUs:

Sen hade jag valt:
+352kr Win 11 Pro
+500kr Asus Prime 9070XT
+3504kr AMD 9800X3D

Som du ser har TS en skaplig budget, så bättre att köpa den för 28k än att betala över 24k för en dator som är betydligt sämre på allt utom CPU:n. CPU:n kommer inte spela någon avgörande roll i de upplösningar ett RTX 5080 orkar dra runt, som du säkert är medveten om själv.

Det andra bra alternativet är att inte köpa den alls, och i så fall välja en annan modell/butik, eftersom en specialanpassad modell aldrig kommer komma ut på någon utförsäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I övrigt fint förslag!

Mvh

Fast han skrev fel tecken. Prime varianten är 500 billigare inte 500 dyrare. För övrigt intressant att se hur komplett blandar och ger med sina priser. Man har alltså möjlighet att byta bort detta utmärkta 9070xt mot ett vanligt 5070. Inte får man ett rejält prisavdrag som man kanske förväntat sig utan istället ska man betala mer än 1000kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Om du inte har bråttom som kommer BF Fredag 28 november 2025.

Det är dock inte automatiskt bra deals, särskilt inte om man inte har koll på exakt vad det är man köper och vet alternativt kan kolla upp vad det brukar kosta i vanliga fall, samt hur relevant hårdvara det är.

Större risk att bli lurad av rea-hypen under Black Week/Friday/Cyber Monday annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är dock inte automatiskt bra deals, särskilt inte om man inte har koll på exakt vad det är man köper och vet alternativt kan kolla upp vad det brukar kosta i vanliga fall, samt hur relevant hårdvara det är.

Större risk att bli lurad av rea-hypen under Black Week/Friday/Cyber Monday annars.

Sant.

Jag gjorde ett klipp på ny dator på BF.
Men jag hade kollat på priserna långt innan.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite vad du kör i för upplösning Ts? 5080 är ett riktigt bra gpu men generellt ger 5070ti eller 9070xt mer bang for buck. Nvidia är något bättre på raytracing och har något bättre upscaling men 9070xt presterar annars ungefär som 5070ti och är ännu billigare. Alla tre är riktigt bra grafikkort. Om du kör 4k och har en budget på över 30k så absolut kör 5080 om du vill. Det är såklart bättre även i lägre upplösningar men tänker att du kan överväga att spara in de pengarna annars. Prestandaskillnaden är betydligt mindre än prisskillnaden och alternativen är också riktigt bra.

Jag tycker inte riktigt att den komplettdatorn du valt känns helt rätt. För en speldator i den prisklassen tycker jag du bör ha en amd x3d cpu förslagsvis 9800x3d. Hade den varit ett kap prismässigt hade man kunnat köra den ändå men den är inte riktigt det. Titta på inets datornyggare. Går att få in 5080 och 9800x3d och likvärdiga delar för övrigt för snarlikt pris. Det föreslår att du överväger att titta på också. Då kan du plocka del för del och be dem bygga ihop till dig. Det andra förslag du fått på komplett är också rätt bra du kan välja en amd processor antingen 9800x3d eller 7800x3d men du kan inte få in något 5080 då så du får ett sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Jag undrar lite vad du kör i för upplösning Ts? 5080 är ett riktigt bra gpu men generellt ger 5070ti eller 9070xt mer bang for buck. Nvidia är något bättre på raytracing och har något bättre upscaling men 9070xt presterar annars ungefär som 5070ti och är ännu billigare. Alla tre är riktigt bra grafikkort. Om du kör 4k och har en budget på över 30k så absolut kör 5080 om du vill. Det är såklart bättre även i lägre upplösningar men tänker att du kan överväga att spara in de pengarna annars. Prestandaskillnaden är betydligt mindre än prisskillnaden och alternativen är också riktigt bra.

Jag tycker inte riktigt att den komplettdatorn du valt känns helt rätt. För en speldator i den prisklassen tycker jag du bör ha en amd x3d cpu förslagsvis 9800x3d. Hade den varit ett kap prismässigt hade man kunnat köra den ändå men den är inte riktigt det. Titta på inets datornyggare. Går att få in 5080 och 9800x3d och likvärdiga delar för övrigt för snarlikt pris. Det föreslår att du överväger att titta på också. Då kan du plocka del för del och be dem bygga ihop till dig. Det andra förslag du fått på komplett är också rätt bra du kan välja en amd processor antingen 9800x3d eller 7800x3d men du kan inte få in något 5080 då så du får ett sämre grafikkort.

5070 Ti är som du nämner bland de bästa korten för pengarna.

För två veckor sedan hade Komplett denna ute för 23k:
https://www.komplett.se/product/1320560/gaming/gamingdator/ga...

Datorn kommer vara begränsad av grafikkortet i alla tungdrivna titlar ändå, redan vid 1440p-upplösning, och lägre upplösning än så är det förhoppningsvis inte tal om att köra med ett 5070 Ti eller 5080. Det skiljer kort och gott för lite mellan en Intel Ultra Core 7 265KF och en Ryzen 7 9800X3D i praktiken för att det ska vara värt att offra flera tusen extra och/eller offra grafikkortet för att få en snabbare processor.

Permalänk
Skrivet av Johnnymobil:

I och med att min dator är så pass gammal som den är, så har jag tidigare inte haft möjlighet att spela på 4k eller liknande. Men det är definitivt något som jag skulle vilja kunna göra i framtiden.

Vad hade varit bättre med den cpu:n jämfört med den i komplett datorn? Så att jag förstår varför du skulle rekommendera mig att satsa på en sådan. Jag har kollat lite på Inet:s datorbyggare innan, men jag tycker absolut att det är svårt att fatta vad jag bör och inte bör välja, framförallt med tex kylning och alla de alternativen. Har tidigare fullt ut litat på rekommendationer från vänner och själv inte riktigt satt mig in i vad som är bra och inte, men den här gången skulle jag, helst, vilja göra ett mer informerat val. Men har dålig koll på delar förutom kanske grafikkort som jag har något form av hum om ^^.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/

Två test du kan kolla på. Det är den (tillsammans med 9950x3d som du inte behöver om du bara ska spela) snabbaste spelprocessorn som finns. Du kan se i det senare testet att skillnaden blir mycket mindre i högre upplösningar. Det är för att även starka gpu börjar bli flaskhals där, inte för att processorerna är lika bra. Speciellt 4k är väldigt tungt för grafikkortet. Slår du på upscaling ökar skillnaden mellan processorerna igen dock tex och blir mycket mer märkbar igen. Man kan säga att de låga upplösningarna egentligen är de som testar processorerna. Och även om skillnaden blir mindre generellt i 4k (för att gpu flaskhalsar) finns det spel som är belastande för processorn också. Man kan också ju tänka på att i de fall man är begränsad av sin CPU kan man ofta inte göra så väldigt mycket åt det. Så att ha en starkare processor kan även vara skönt om man planerar att använda den ett tag framöver. När man är begränsad av gpu kan man sänka grafikinställningar etc och få det att funka ändå. Jag hade om jag betalade 30k för en dator velat ha en x3d helst 9800x3d men du kan se i testet att även förra generationens 7800x3d är rätt bra och den är billigare. Klart siktar du på 4k speciellt om du vill köra native så är ju grafikkort klart viktigare än processorn. För 30k går det att hitta datorer med både 5080 och 9800x3d dock.

Permalänk
Skrivet av Johnnymobil:

https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/

Två test du kan kolla på. Det är den (tillsammans med 9950x3d som du inte behöver om du bara ska spela) snabbaste spelprocessorn som finns. Du kan se i det senare testet att skillnaden blir mycket mindre i högre upplösningar. Det är för att även starka gpu börjar bli flaskhals där, inte för att processorerna är lika bra. Speciellt 4k är väldigt tungt för grafikkortet. Slår du på upscaling ökar skillnaden mellan processorerna igen dock tex och blir mycket mer märkbar igen. Man kan säga att de låga upplösningarna egentligen är de som testar processorerna. Och även om skillnaden blir mindre generellt i 4k (för att gpu flaskhalsar) finns det spel som är belastande för processorn också. Man kan också ju tänka på att i de fall man är begränsad av sin CPU kan man ofta inte göra så väldigt mycket åt det. Så att ha en starkare processor kan även vara skönt om man planerar att använda den ett tag framöver. När man är begränsad av gpu kan man sänka grafikinställningar etc och få det att funka ändå. Jag hade om jag betalade 30k för en dator velat ha en x3d helst 9800x3d men du kan se i testet att även förra generationens 7800x3d är rätt bra och den är billigare. Klart siktar du på 4k speciellt om du vill köra native så är ju grafikkort klart viktigare än processorn. För 30k går det att hitta datorer med både 5080 och 9800x3d dock.

Tack! Både för länkarna och förklaringen, jag ska definitivt kolla in och skaffa mig en uppfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Två test du kan kolla på. Det är den (tillsammans med 9950x3d som du inte behöver om du bara ska spela) snabbaste spelprocessorn som finns.

Finns massor av såna här tester på Youtube som illustrerar det enklare:

Det är som vanligt det snabbaste grafikkortet som vinner, även när man använder en äldre processor, som testet ovan illustrerar. Argumentet för att betala mycket mer för AMD-processor och ta ett sämre grafikkort, faller helt om man inte siktar in sig på att enbart spela någon CPU-bunden titel i 1080p-upplösning.

I alla andra fall vinner det bättre grafikkortet varje gång.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Finns massor av såna här tester på Youtube som illustrerar det enklare:
https://www.youtube.com/watch?v=eOk_x72Pi-I

Det är som vanligt det snabbaste grafikkortet som vinner, även när man använder en äldre processor, som testet ovan illustrerar. Argumentet för att betala mycket mer för AMD-processor och ta ett sämre grafikkort, faller helt om man inte siktar in sig på att enbart spela någon CPU-bunden titel i 1080p-upplösning.

I alla andra fall vinner det bättre grafikkortet varje gång.

Tack! Ska kolla även denna länk! Men tolkar dig som att du inte upplever att det behövs en annan CPU än den som finns i komplettdatorn?

Permalänk
Medlem

Kan du vänta så vänta tills Black Friday, priserna kommer gå ner därtill

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av witchyyyy:

Tack! Ska kolla även denna länk! Men tolkar dig som att du inte upplever att det behövs en annan CPU än den som finns i komplettdatorn?

Kort sagt; om du inte tänker spela i 1080p (beror på skärmen du väljer) så är det inte värt mellanskillnaden att köpa en bättre CPU, tycker jag.

Man får förstå att benchmarks som visar på skillnaderna mellan CPU:er kör i låg upplösning därför att skillnaden syns tydligast där. I verkligheten blir det så att efter 80-90 FPS kommer de flesta börja få svårt att se "mer flyt" (om man inte har två skärmar sida-vid-sida) så om spelet får 165 eller 180 FPS för en extrakostnad på flera tusen är inte värt det för 99,99% av användarna.

Har du gott om pengar och råd med båda, go ahead, men för spel kommer ett bättre grafikkort att vinna.

Permalänk
Medlem

Ok jag tycker att det absolut är värt att ha en x3d i denna prisklass som du nog redan förstått ts. Skillnaden beror också på vad och hur man spelar. Finns spel som även i höga upplösningar får påtagligt bättre fps både i medel och lows vilket inte alls är oviktigt. Slå på dlss så kommer skillnaden i de högre upplösningarna bli större igen dessutom. Du får göra precis som du känner Ts. Om du pallar kolla på en 40min lång video så är denna rätt intressant i sin helhet. Det är också intressant att se mot slutet när han jämför bara 3 år gamla CPU dåvarande 5800x3d med två andra CPU från den tiden. Med de 3 år gamla spelen ses stor skillnad i 1080 men ingen meningsfull skillnad mellan cpuerne i 4k. Sen kör han dessa cpuer med de nu nyaste spelen och skillnaden är jättestor även i 4k

https://m.youtube.com/watch?v=5GIvrMWzr9k

Jag låter denna diskussion bero nu. Du har fått olika infallsvinklar och får bilda dig en egen uppfattning. Känner du att du skulle vilja använda dig av inets datorbyggare kan du få bra hjälp både här och av deras support att välja rätt delar. Det går att få ihop ett väldigt schysst bygge för din budget med både 5080 om du nu vill ha det och 9800x3d.