Snabbkoll: Använder du överspänningsskydd?

Permalänk
Medlem

Funderade ett tag på just överspänningsskydd, men kom fram till att switched-mode (SMPS) nätdelar idag ändå klarar en mindre överspänning, och underspänning.

Mer intressant är det att sätta ett skydd direkt i centralen, när jag någon gång kommer till skott att dra om resterande 50/40-tals el som fortfarande gör tjänst.

Givetvis vore en mindre UPS till fiberomvandlare och router inte fel

Något man även kan komma runt med egna solceller och batterier...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är denna fråga samma sak som att fråga ’jag bor på landet’ ?

Permalänk
Medlem

Yes allt i arbetsrummet inklusive gamingrigg och primär nätverksutrustning sitter bakom överspänningsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är denna fråga samma sak som att fråga ’jag bor på landet’ ?

Jag har en sommarstuga ute i skogen, där det var så många strömavbrott p.g.a blixt och fallna träd att man till slut grävde ned rätt många kilometer luftledning. Före hade vi gratis elabonnemang för ersättningen för störningarna översteg årsavgiften. Efter så har vi nog inte haft något oplanerat avbrott som vi märkt, på säkert 15-20 år.

förutom det för länge sedan är enda stället jag blivit av med många prylar ett centralt beläget villaområde. Blixten slog ned ett par hundra meter bort, ett hus fattade eld och alla i närheten blev av med någonting. Allt från golvvärme till kylskåp till datorer.

Permalänk
Medlem

Powerwalker/Bluewalker 2000 VFI online och en 1500 VFI online. Online UPS är självklar. Se till att du har jordat bara.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.