Ledningarna spelar enorm roll! I Fagersta/Norberg va det enorma problem för 5-8 år sen just då dom hade luftgående 230v/400v ledningar vilket åskan älskade att slå ner i.
Under två år på mitt föra jobb (larm tekniker) så va jag mycket där och bytte ut larm delar och va så pass stort problem att dom började med ett ganska stort arbete med att gräva ner alla ledningar. (vilket är ett väldigt stort arbete när det är ute på landsbygden och det är många tusen kabel som ska grävas ner)
Ok, det finns såklart undantag för allt, när inte bättre alternativ finns. (platt ort antar jag..) Åskan tenderar annars fördra att sabotera elledningar sekundärt genom att slå ner i och klyva träd bredvid elstolpar även om de är lägre. De leder helt enkelt ström mycket bättre. Men att "larm utlöstes" hade oftast med atmosfäriska störningar via teleledningar att göra. Den frågan har dock minskat rejält de senare åren av uppenbara anledningar. Likaså har kraven på distributionscentraler höjts, så det spelar garanterat större roll än hur ledningen till dem går.
Ja jag vet, strömavbrottsmys i höststormar var en tradition förr även för mig. Men som sagt, det är även mycket annat som förändrats sen dess.
Den dog i samma ögonblick, samma sekund, som strömmen bröts, dvs den klarade inte det den uttryckligen hade som primär funktion. Det var en last på ca 40 W inkopplat på den, och den har drygt 80 Wh batterikapacitet, så även med urladdning till 50 % (ok för blysyrebatteri) skulle den ha klarat en timme.
Strömmen bröts av elnätsbolaget som bytte elmätarna i huset, så det var ingen katastrofal yttre händelse. Jag hade tänkt stänga av allt innan, men de dök upp och gjorde det utan förvarning några minuter över sju på morgonen, flera timmar tidigare än tidsspannet vi hade fått info om via BRF:en.
Och efter var den stendöd. Har inte gått att få liv i igen.
Ja, och om det då var flera timmar räcker det definitivt oftast även med den lilla lasten såvida du inte hade någon monsterbackup. Prylen bryr sig ju inte om varför eller av vem strömmen bryts.
Vanligtvis har ju hemmavarianter angiven kapacitet för under 10 minuter vid sin angovna effekt, som mest liksom. När de är nya.
Att den inte går igång behöver iof inte betyda att batteriet är helt skrot. Det kan vara en skyddsfunktion som hondrar att det ladda i enheten bara. Så det kan ev gå att montera ur det och ladda det externt.
Typiskt, nu när man äntligen fått ekorr-skydd och sparv-avvisande ultraljud på plats så är det dags för nästa säkerhetspryl...
Ja ekorrar i datorn kan såklart leda till problem och rent av brand. Men förhoppningsvis så får man då åtminstone lite rostade nötter lagom till glöggen.
Precis, men du har ju bra poänger.
Min APc Surge arrest som kostade typ 399:- är alltså varken bra för ”dålig ström” eller blixtnedslag.
Kollar man deras hemsida står det såhär:
Katastrofskydd - åskskyddets komponenter som metalloxidvaristorer och värmesäkringar säkerställer omedelbar reaktion vid blixtnedslag och ledningsfel. Om åskskyddets komponenter skulle skadas av en strömspik eller spänningstranseint så når störningen ändå inte utrustningen.
Hur ska en lekman förstå att det inte kommer hjälpa ett skit om blixten slår ner ”för nära”?
Hur ska man förstå skillnaden på det du kallar för ”dålig ström” och en transient?
Och vidare:
Jag vill inte att man dyra elektronik ska kunna gå sönder någonsin. Vad behöver jag göra för att skydda mig? Köpa prylar för 2 miljoner? Är det därför det inte marknadsförs system, för att systemen är för dyra kontra det man som privatperson skyddar?
Just APC har ofta ett angivet försäkringsvärde på sina grejer. Man kan ju alltid gå på det för att åtminstone få en uppfattning om hur mycket deras självförtroende är i komponentskyddet.
Det jag sa om dålig ström har inget med åskskydd (extrema transienter) att göra utan hur det kan vara mer eller mindre instabilt på nätet alltid. (microtransienter) Det har med kapacitet, infrastrukturs kvalitet, närhet till andra förbrukare (dina grannar, fabriker) osv att göra. En PFC är som ett filter som ger en lugnare ström kan man säga.
Allt är ju inte lola känsligt, så jar man bara ett fåtal tekniksaker som det skulle bli kännbart om de gick sönder så räcker det att skydda dem. Sådana filter är inte jättedyra.
Är det ens meningsfullt att ha överspänningsskydd innan grendosan till datorn, om man har en TP sladd som går till utrusning som inte är skyddad?
Sådana skuddade hrendosor har ofta även genomgående anslutning för nätverkskabel av den anledningen.
Men värdet av det beror ändå på. Risken blir betydligt lägre med fiber tex.
Men det kan i det fallet vara bra att även ja anslutna omvandre kopplade till strömskyddet liksom datorn.
Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint