Snabbkoll: Använder du överspänningsskydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ledningarna spelar enorm roll! I Fagersta/Norberg va det enorma problem för 5-8 år sen just då dom hade luftgående 230v/400v ledningar vilket åskan älskade att slå ner i.

Under två år på mitt föra jobb (larm tekniker) så va jag mycket där och bytte ut larm delar och va så pass stort problem att dom började med ett ganska stort arbete med att gräva ner alla ledningar. (vilket är ett väldigt stort arbete när det är ute på landsbygden och det är många tusen kabel som ska grävas ner)

Ok, det finns såklart undantag för allt, när inte bättre alternativ finns. (platt ort antar jag..) Åskan tenderar annars fördra att sabotera elledningar sekundärt genom att slå ner i och klyva träd bredvid elstolpar även om de är lägre. De leder helt enkelt ström mycket bättre. Men att "larm utlöstes" hade oftast med atmosfäriska störningar via teleledningar att göra. Den frågan har dock minskat rejält de senare åren av uppenbara anledningar. Likaså har kraven på distributionscentraler höjts, så det spelar garanterat större roll än hur ledningen till dem går.

Ja jag vet, strömavbrottsmys i höststormar var en tradition förr även för mig. Men som sagt, det är även mycket annat som förändrats sen dess.

Skrivet av cyklonen:

Den dog i samma ögonblick, samma sekund, som strömmen bröts, dvs den klarade inte det den uttryckligen hade som primär funktion. Det var en last på ca 40 W inkopplat på den, och den har drygt 80 Wh batterikapacitet, så även med urladdning till 50 % (ok för blysyrebatteri) skulle den ha klarat en timme.

Strömmen bröts av elnätsbolaget som bytte elmätarna i huset, så det var ingen katastrofal yttre händelse. Jag hade tänkt stänga av allt innan, men de dök upp och gjorde det utan förvarning några minuter över sju på morgonen, flera timmar tidigare än tidsspannet vi hade fått info om via BRF:en.

Och efter var den stendöd. Har inte gått att få liv i igen.

Ja, och om det då var flera timmar räcker det definitivt oftast även med den lilla lasten såvida du inte hade någon monsterbackup. Prylen bryr sig ju inte om varför eller av vem strömmen bryts.

Vanligtvis har ju hemmavarianter angiven kapacitet för under 10 minuter vid sin angovna effekt, som mest liksom. När de är nya.

Att den inte går igång behöver iof inte betyda att batteriet är helt skrot. Det kan vara en skyddsfunktion som hondrar att det ladda i enheten bara. Så det kan ev gå att montera ur det och ladda det externt.

Skrivet av Phiphler:

Typiskt, nu när man äntligen fått ekorr-skydd och sparv-avvisande ultraljud på plats så är det dags för nästa säkerhetspryl...

Ja ekorrar i datorn kan såklart leda till problem och rent av brand. Men förhoppningsvis så får man då åtminstone lite rostade nötter lagom till glöggen.

Skrivet av BasseBaba:

Precis, men du har ju bra poänger.
Min APc Surge arrest som kostade typ 399:- är alltså varken bra för ”dålig ström” eller blixtnedslag.

Kollar man deras hemsida står det såhär:

Katastrofskydd - åskskyddets komponenter som metalloxidvaristorer och värmesäkringar säkerställer omedelbar reaktion vid blixtnedslag och ledningsfel. Om åskskyddets komponenter skulle skadas av en strömspik eller spänningstranseint så når störningen ändå inte utrustningen.

Hur ska en lekman förstå att det inte kommer hjälpa ett skit om blixten slår ner ”för nära”?

Hur ska man förstå skillnaden på det du kallar för ”dålig ström” och en transient?

Och vidare:
Jag vill inte att man dyra elektronik ska kunna gå sönder någonsin. Vad behöver jag göra för att skydda mig? Köpa prylar för 2 miljoner? Är det därför det inte marknadsförs system, för att systemen är för dyra kontra det man som privatperson skyddar?

Just APC har ofta ett angivet försäkringsvärde på sina grejer. Man kan ju alltid gå på det för att åtminstone få en uppfattning om hur mycket deras självförtroende är i komponentskyddet.

Det jag sa om dålig ström har inget med åskskydd (extrema transienter) att göra utan hur det kan vara mer eller mindre instabilt på nätet alltid. (microtransienter) Det har med kapacitet, infrastrukturs kvalitet, närhet till andra förbrukare (dina grannar, fabriker) osv att göra. En PFC är som ett filter som ger en lugnare ström kan man säga.

Allt är ju inte lola känsligt, så jar man bara ett fåtal tekniksaker som det skulle bli kännbart om de gick sönder så räcker det att skydda dem. Sådana filter är inte jättedyra.

Skrivet av Dyluck:

Är det ens meningsfullt att ha överspänningsskydd innan grendosan till datorn, om man har en TP sladd som går till utrusning som inte är skyddad?

Sådana skuddade hrendosor har ofta även genomgående anslutning för nätverkskabel av den anledningen.

Men värdet av det beror ändå på. Risken blir betydligt lägre med fiber tex.

Men det kan i det fallet vara bra att även ja anslutna omvandre kopplade till strömskyddet liksom datorn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag skulle vilja använda överspänningsskydd, men min lägenhet har inte jordade eluttag så överspänningsskydd fungerar inte.

De fungerar fast sämre. Enkla överspänningsskydd kortar mellan fas, nolla och jord. De måste göra det, eftersom skyddet inte ”vet” vad som är fas och vad som är nolla (du kan ju vända kontakten 180 grader om du vill). Om du har ett sådant skydd inkopplat i en ojordad kontakt och det kommer en spik, så skall skyddet korta fas till nolla (och därmed antagligen utlösa säkringen). För en vanlig transenient så kan det räcka. Det räcker inte för några blixtnedslag, men jag skulle inte lita på sådana skydd i en jordad kontakt heller om blixten kommer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hade en Eaton 5e 850i fram till i somras, då jag måste ha ställt den i fel läge när jag kopplade ur helt under semestern.
Nu är batteriet stendött och jag står i valet och kvalet kring att köpa nytt batteri eller skaffa en annan typ av enhet.
Den har funkat OK, men nytt batteri kostar så mycket att det ändå är värt att se över alternativen...

Några tips?

Permalänk

Må ju rawdogga PCn som ungdomen säger.

Permalänk
Medlem

Har en enorm Eaton 5px 2200i UPS rackmonterad för viktigaste maskinerna, två mindre APC UPS'er för småserver och PfSense (router maskinen).
Nätverket (switchar, fiberkonverterare etc) går via en Milleteknik NOVA 25A FLX L med extra batteribank.

Primärt för att bibehålla drift om strömmen går ner, men såklart även för att skydda för överspänning samt för man är lite tokig och tycker det är kul

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Körde ett 5vägs master/slave som ligger här bredvid, den började låta och slå på skärmar etc nu senaste tiden jag slog av min stationära, så böt ut den mot en vanliga "oskyddad" och helt plötsligt försvann problemen.

Däremot är den 3 - 4 år gammal så är väl dags att byta ut den mot en ny enhet kanske.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Har inget just nu men funderat på att skaffa.

Inte haft något riktigt oväder med åska och blixtar sedan jag flyttade men i lägenheten där bodde förut var det inte direkt ovanligt om det åskade ute att lampor ibland blinkade till, ibland lös de svagare och ibland starkare och det är väl kanske främst de gånger de lös starkare som kändes lite extra otäckt.

Brukade alltid dra ut kontakterna om jag var hemma men var ju inte alltid jag var det och det var ett antal ADSL modem som dog i den lägenheten som kanske tog en del stryk av det där.

Permalänk
Medlem

En 900w ups till dator/router/tv o stereo. En separat lite mindre ups till akvariet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, mina grenkontakter har det.

Permalänk
Medlem

Haft UPS i många år för skydd av nätverket, separat överspänningskydd på den stationära.
Kraftig åsknedslag för två år sedan slog ut hela nätverket, inkl nätverkskortet i min stationära, switch, kameror, laddbox bil allt som var kabelanslutet slogs ut, utom Synology server av någon anledning.

Efter lite felssökning visade det sig att Switchens metallchassi låg mot en metalldel som i sin tur blev ledande vid nedslaget. Ren slump att jag såg det, ett litet svetsmärke på baksidan av switchen.
Efter denna fadäs installerade jag ytterligare säkerhet genom Unifys, Lan-åskskydd på alla nätanslutna lan-komponenter, plus ytterligare ett lager av skydd på inkommande el matning.
Lessons learned: Det är de små detaljerna som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ok, det finns såklart undantag för allt, när inte bättre alternativ finns. (platt ort antar jag..) Åskan tenderar annars fördra att sabotera elledningar sekundärt genom att slå ner i och klyva träd bredvid elstolpar även om de är lägre. De leder helt enkelt ström mycket bättre. Men att "larm utlöstes" hade oftast med atmosfäriska störningar via teleledningar att göra. Den frågan har dock minskat rejält de senare åren av uppenbara anledningar. Likaså har kraven på distributionscentraler höjts, så det spelar garanterat större roll än hur ledningen till dem går.

Platt vette fasen beror såklart vad man jämför mer men övre delen av Västmaland och nedre delen av dalarna.

Samt "larm utlöstes" ? att larm löser ut på grund av åska har jag aldrig varit med om under mina 7 år som larm tekniker, det vi hade problem med va snarare att våra larmcentraler hade en tendens att brinna när åskan tog telefonledningar.

Så det var snarare att jag fick lov att åka ut och plocka bort massvis med larmcentraler som mer eller mindre va svart invändigt mot en ny (va skönt nog bara gamla larm som påverkades av detta då dom nya systemet inte utnyttjade telefonledningarna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skaffa perific 🙂 men dåligt ansluten nolla låter läskigt

Låter otroligt onödigt och dyrt när jag bara kan koppla upp värmepumpen till våran HA server och få allt där för 1600kr.

Jaa hade en tekniker från nätägaren ute som skulle kolla deras del, och vart en aning orolig när han sa att han hittat felet och sa att det knastrar från 3 fas brytaren till värmepumpen.. Skönt nog så va det bara en skruv som inte va åtdragen ordentligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inget alls för min del, det när det kommer till el i omnejd är nergrävt så risken är otroligt liten samt bort precis vid ett vattentorn som står på högsta punkten orten så är inte direkt orolig.

Däremot skulle jag vara i behov av skydd mot underspänning då vi haft problem med en av faserna till värmepumpen! Förhoppningsvis var det bara dåligt ansluten nolla men hade nog varit intressant att kunna hålla koll på hur balanserat allt i huset är mellan faserna

Dålig ansluten nolla ger alltid överspänning då om nollan släpper så kommer spänning stiga.
Får man underspänning så är det oftast transformatorn eller kablarna till huset som är dåliga.
att märka underspänning idag är inte så lätt då dom flesta saker funkar på lägre spänning idag.
Men värmepump och spis som kräver 400V där märker man fort om det finns underspänning.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har köpt en qnap(hade blivit synology om de skött sig). Den var ite så bökig som folk verkar vilja få det till, lite mer pill men inte mycket.
Jag ska nog skaffa en UPS till den. Har byggt ett backup system fast till värmepumparna främst och kylskåp och sådant. Körde den nu i 24 timmar och den klarade båda luft luft pumparna i 24 timmar med hela 7% SOC kvar.
Fick denna av min bror för flera år sedan, ska kolla upp den om qnapen stödjer den så kanske den fungerar, den piper argt när man startar den för att den inte har något batteri men det är lätt fixat.
<Uppladdad bildlänk>

Bonus bild på ups systemet, skulle nog säga att den nu är helt färdigt och fullt fungerande.
<Uppladdad bildlänk>

Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem

De flesta medlrmmar i sweclockers bor i storstan. Jag har sett en crtskärm brinna upp under ett blixtnedslag och ett eldklot träffa den som satt framför. Personen överlevde, men det tog ett tag innan han vågade sätta sig framför skärm igen. Många här har nog aldrig sett ett ”vilt” åskväder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hs366:

I recently installed a solar panel system and believe I have surge protection (överspänningsskydd) in place. Does this mean all the equipment in my home is fully protected?<Uppladdad bildlänk>
sorry for English ^^

I would say yes.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Överspänningsskydd sen 2010 eller så när, turligt nog, enbart inbyggda nätverksporten blev offer för sånt.

Inte införskaffat ups än men det blir vad det lider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dålig ansluten nolla ger alltid överspänning då om nollan släpper så kommer spänning stiga.
Får man underspänning så är det oftast transformatorn eller kablarna till huset som är dåliga.
att märka underspänning idag är inte så lätt då dom flesta saker funkar på lägre spänning idag.
Men värmepump och spis som kräver 400V där märker man fort om det finns underspänning.

Well när det kommer till husel så är jag lite ringrostig och teknikern sa att det troligen kunde vara felet och än så länge inga felkoder från varken pump eller spis (spisen är dock utbytt då den gamla som gav felkoder va skadad sen innan vi köpte huset)

Samt matningen har dom kontrollerat, inga konstigheter där varken

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vi hade strömavbrott här, och när strömmen kom tillbaka så rök ett nätagg i en dator.

Införskaffade 3 st överspänningsskydd efter det.

Permalänk
Medlem

Ja, ganska välskyddat:

1. Grovskydd i elskåpet
2. Finskydd i elskåpet
3. Ytterligare finskydd i vägguttaget
4. Alla galvaniskt sammankopplade maskiner sitter på samma finskydd (samma vägguttag)
(5. Servern sitter utöver detta dessutom bakom en UPS.)

Det som saknas är ett direktnedslagsskydd (mot blixtar) som skulle omgärda hela huset och jordas rejält, men det är över gränsen för min del, får man direktnedslag känns det som det finns värre problem än att diverse elektronik skulle åka till himlen. Sen är ju ett sådant skydd inte 100%-igt heller, förstås.

Utöver detta: 3-2-1 backup

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well när det kommer till husel så är jag lite ringrostig och teknikern sa att det troligen kunde vara felet och än så länge inga felkoder från varken pump eller spis (spisen är dock utbytt då den gamla som gav felkoder va skadad sen innan vi köpte huset)

Samt matningen har dom kontrollerat, inga konstigheter där varken

Problemet om Nollan släpper är att spänning rusar upp i spänning vilket betyder att den kommer dra sig mot nästa fas och då får man 400Volt.
Noll släpp brukar bli väldigt dyrt om det händer för man har sönder allt som inte tål överspänning som är inkopplat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Problemet om Nollan släpper är att spänning rusar upp i spänning vilket betyder att den kommer dra sig mot nästa fas och då får man 400Volt.
Noll släpp brukar bli väldigt dyrt om det händer för man har sönder allt som inte tål överspänning som är inkopplat.

Well problemet är åtgärdat sen om det va boven återstår att se.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Låter otroligt onödigt och dyrt när jag bara kan koppla upp värmepumpen till våran HA server och få allt där för 1600kr.

Jaa hade en tekniker från nätägaren ute som skulle kolla deras del, och vart en aning orolig när han sa att han hittat felet och sa att det knastrar från 3 fas brytaren till värmepumpen.. Skönt nog så va det bara en skruv som inte va åtdragen ordentligt.

Din HA kan väl inte synka box och pump samtidigt? Mot elpriset dessutom? Beror väl på vilken box/pump iofs.

Perific klarar de flesta märken iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Din HA kan väl inte synka box och pump samtidigt? Mot elpriset dessutom? Beror väl på vilken box/pump iofs.

Perific klarar de flesta märken iaf

synca box och pump? Husdata modulen gör att jag får full kontroll över mer eller mindre allt i min specifika luft/vatten pump av vad jag lyckats hitta. Det ska införskaffas så småningom oavsett då jag behöver ett sätt att kunna kontrollera värmen separat på entreplan och i källaren vilket bara är möjligt om samma system har tillgång till pump och alla radiatorer (vilket kommer göras via smarta termostater så småningom)

Samt att synca mot elpriset känns otroligt onödigt då jag inte har spotpris så kommer inte göra någon skillnad. Nya effekt kostnaden är en annan femma men är inte direkt insatt i hur den biten fungerar samt än så länge är elräkningen inte tillräckligt stor för att det ska vara värt att sätta sig in i.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bor mitt i stan i tät bebyggelse, så blixtnedslag är rätt odramatiskt eftersom alla byggnader runt omkring har åskledare samt att det finns ofantligt många ledare att sprida ut energin över.

Skadlig överspänning från nätet i övrigt är så extremt ovanligt i Sverige att jag inte hade brytt mig om något för den sakens skull, men i så fall behöver man nog något som avskiljer strömförsörjningen helt från nätet, typ vissa UPS:er.

Har ett åskskydd i ett grenuttag som datorn sitter på, och det funkar säkert, om än osannolikt att det kommer behövas.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

synca box och pump? Husdata modulen gör att jag får full kontroll över mer eller mindre allt i min specifika luft/vatten pump av vad jag lyckats hitta. Det ska införskaffas så småningom oavsett då jag behöver ett sätt att kunna kontrollera värmen separat på entreplan och i källaren vilket bara är möjligt om samma system har tillgång till pump och alla radiatorer (vilket kommer göras via smarta termostater så småningom)

Samt att synca mot elpriset känns otroligt onödigt då jag inte har spotpris så kommer inte göra någon skillnad. Nya effekt kostnaden är en annan femma men är inte direkt insatt i hur den biten fungerar samt än så länge är elräkningen inte tillräckligt stor för att det ska vara värt att sätta sig in i.

Med perific kan du synka laddbox mot luftvärmepump så du inte drar huvudsäkringen samt att du inte peakar effekttariffen.
Samt med solceller och prioriteringar.

Finns säkert andra lösningar också men deras app är smidig

Även om du inte har spotpris så kan du optimera effektkurva mot att ladda efter 22 med dubbla farten 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Med perific kan du synka laddbox mot luftvärmepump så du inte drar huvudsäkringen samt att du inte peakar effekttariffen.
Samt med solceller och prioriteringar.

Finns säkert andra lösningar också men deras app är smidig

Även om du inte har spotpris så kan du optimera effektkurva mot att ladda efter 22 med dubbla farten 🙂

Okej?

Sure fine, säkert skitbra under förutsättning att man har en laddbox och en elbil, något jag förmodligen aldrig kommer införskaffa.

Så känns bara mer meningslöst! Plus en produkt där dom inte listar priset på hemsidan säger 9 fall av 10 att det är OTROLIGT överprisat! Samt något man förmodligen kan göra för en bråkdel av kostnaden i HA bara man har en laddbox och pump som går att styra via HA (vilket med iallafall värmepumpar verkar vara dom flesta)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Okej?

Sure fine, säkert skitbra under förutsättning att man har en laddbox och en elbil, något jag förmodligen aldrig kommer införskaffa.

Så känns bara mer meningslöst! Plus en produkt där dom inte listar priset på hemsidan säger 9 fall av 10 att det är OTROLIGT överprisat! Samt något man förmodligen kan göra för en bråkdel av kostnaden i HA bara man har en laddbox och pump som går att styra via HA (vilket med iallafall värmepumpar verkar vara dom flesta)

Kostar 1600 och sen gratis vad jag vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kostar 1600 och sen gratis vad jag vet

vad du vet? och vad händer när dom stänger ner deras servrar? Kommer allt fortfarande att fungera då? Nej tack tror jag föredrar att köra allt lokalt och faktiskt ha kontroll över grejerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

vad du vet? och vad händer när dom stänger ner deras servrar? Kommer allt fortfarande att fungera då? Nej tack tror jag föredrar att köra allt lokalt och faktiskt ha kontroll över grejerna.

Du kan resonera samma sak med HA om integrering försvinner...men du gör som du vill 🙂

Visa signatur