Veckans fråga: Vilken uppkopplad pryl gör dig mest nojig?

Permalänk

Allt med kamera, jag täcker över dessa och har kameror riktiga åt ej intressant håll.

Sedan är allt en risk, man får överväga detta med att ha ett roligt liv. Mer fokus på detta område behövs och vad man ska tänka på.
Ta klassiken åka utomlands utanför EU, hur löser man problemet om kund behöver ha support? Bra fråga.. Se till så att supportärendet går lösa snabbt helt utan ens hjälp är det allra bästa.

Permalänk
Medlem

TV:n (dock inget samsungmög).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Alla prylar som har Bluetooth som inte går att inaktivera. Bor i hyreshus och ibland är det någon som inte ser skillnad på mitt och ditt som försöker ansluta. Trots att jag gett dem namn med min domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag föredrar zigbee för iot-prylar just pga det.

Kör med tp-link själv hemma också, så det är nog kört redan innan eftersom dom är så kinesiska dom kan bli

Majoriteten är Philips hue (nu uppgraderar jag till nya pro bryggan). Men de hade inte lysrör när jag letade så fick köpa in nåt kinesiskt crap som köra via tuya och wifi. Dem drar iaf mindre ström så jag räknade att jag sparar rätt mycket watt per år

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett mekaniskt tangentbord från Akkogear, och blev lite nervös när jag insåg att 1) det är ett kinesiskt företag och 2) jag har väl egentligen ingen aning hur den ser ut "under huven". Den SKULLE ju kunna innehålla en keylogger som ringer hem med alla mina lösenord (inte för att jag vet hur det skulle fungera rent praktiskt).

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga min router.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Robotdammsugaren från Kina. Men vad ska den göra? Mappa min lägenhet? Planritningen finns på internet liksom.

Komma in på ditt nätverk och därifrån hacka någon annan enhet. Eller så vara del i ett botnät.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det fick bli "datorn", för det är det enda jag äger som är uppkopplat mot internet, förutom min telefon men den används enbart för samtal och Bank-ID, inget annat.

Jag totalvägrar "smarta" enheter rent allmänt, samt alla produkter som kräver någon form av app eller prenumeration för att fungera.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Komma in på ditt nätverk och därifrån hacka någon annan enhet. Eller så vara del i ett botnät.

Perfekta brottet. Vem skulle erkänna att dom blivit hackade av ett gäng dammsugare?

OnT: Är inte direkt orolig för någon av de uppkopplade prylar jag har (mobil, dator, tv, spelkonsoll, robotdammsugare), men skulle aldrig i livet installera en smart ringklocka, så valde det alternativet.

Permalänk
Medlem

Förutom våra datorer och mobiler så har vi inga prylar som kräver uppkoppling hemma. Datorerna är avstänga när dom inte används och mobilerna ligger i hallen där dom hörs från resten av kåken om det ringer för det mesta.
Vi lever "på stenåldern" som ungarna i släkten säger. Använder till och med kontanter till det mesta, så envis är man.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Allt som kör trådlöst, även om alla trådlösa saker är.förpassade till gästnätverket så är det ju ett gissel med IOT saker som aldrig fär säkerhetpatcher för det släpps inga, så man får se om det kommit nyare produkter lite då och då som är säkrare.

Alla bekanta är ju också förpassade till gäst nätverket för dom kan man ju inte lita på 😁

Permalänk

Jag svarade mobilen men är egentligen inte så nojig över det heller, har ju inga direkta statshemligheter i mina enheter.

Permalänk

Mobilen kommer vara det jag är mest orolig för om EU lyckas driva igenom ChatControl, som en liten klick där inne verkar vara otroligt angelägna om: det finns inte en chans att det inte kommer resultera i galna dataläckor.
Jag är också orolig för Tysklands senaste försök att få Apple att stänga av App Tracking Transparency; uppenbart lobbade av en bransch som inte borde existera i första läget.

I övrigt är jag inte så jättenojig: säkerhet är för det mesta en fråga om livsstil. Jag kommer aldrig låta en TV eller ett kylskåp koppla upp sig. Min bil har ”smarta” tjänster avslagna. Jag använder webben där jag kan och undviker aktivt de flesta tjänster som kräver en app.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan datorn. Android verkar ha ett tillräckligt effektivt skydd genom sin arkitektur. I Windows har de flesta program tillgång till det mesta direkt. Och skit bakom spakarna tenderar att utgöra största säkerhetshotet numera.

Permalänk
Medlem

Svara ingen. Kommer dammsugaren smygande under natten och filmar mig så får den
Kör IoT Smart life som har mina temperatur sensorer, Goove ambilight, Evviz dammsugare.

Permalänk

Håller alla smart-prylar på ZigBee så gott som går och allt annat får ett strikt wifi som inte har tillgång till internet.

Det enda spionprogramvaran som jag inte lyckas bryta mig fri från är Google's android, då t.ex. Mobilt BankID kräver att du laddar ner och använder appen via Google. Därför blev svaret självklart mobil.

Visa signatur

FOSS

Permalänk
Medlem

Försöker att inte vara så nojig. Finns en Paul Simon låt jag brukar tänka på.

Paranoia strikes deep in the heartland
But I think it’s all overdone
Exaggerating this, exaggerating that
They don’t have no fun

Annars är det väl det vanliga, *.exe och numera *.pdf, webkameror, IP-nummer, skum reklam, spam inkorgen, hemsidor med kyrilliska bokstäver, usb-stickor OCH så vidare...

Permalänk
Medlem

Känner mig inte särskilt nojig men det är generellt svårt att i ett allmänt smart hem med diverse nätverksutrustning och tjänster att se till att en är på senaste uppdatering etc. Så ingen pryl i allmänhet men mjukvara i allmänhet.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com