Permalänk

skit..

..antingen har jag gjort fel...men nu är jag så jävla less.

precis fått en XP2400+..hade en XP1600+ innan.
Moderkortet är ett sketet Matsonic, MS8137C(?)

Står att det skall palla upp till XP2600+

Till problemet...

..för att få den nya proc. att fungera behövde jag flasha om BIOSen...efter ett j-a strul med det fick jag igång skiten med den nya processorn i.
Dessvärre efter att jag rebootat för att kika till BIOS-inst. så vägrar skiten gå igång...skärmen 'vaknar' ej upp osv...

Fläktar & sånt drar igång...men datorn startar då inte.. om jag byter tillbaka till den gamla proc. så startar det igång utan problem. Vad kan detta bero på?

Har lusläst mobo manualen..samt matsonic's bristfälliga(för att inte tala om värdelösa) webbsida.

Vore tacksam om ngn kunde komma med ngt tips.. är inte sugen på slänga ut mer $$$ på ett nytt mobo & minne denna månad... =/

Spec.
XP2400+ (lr XP1600+)
MS8137C
512 SDRAM(pc 133)
GF 4800SE gainward
soundblaster pci 512...

Visa signatur

"Let freedom ring with a shotgun blast.."

Permalänk
Medlem

cleara biosen, ta en asperin, be en liten bön, och hoppas på det bästa..

låter farligt mycket som om det vorre prollen som är trasig men kan också va moderkortet som inte klarar den.. lite surt visserligen om du nu inte har pengar till och köpa nytt MB..

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem

jag skulle tippa på de är moderkortet, för det hände mig också för 2-3 veckor sedan. Så mitt Nf-7 är på reperation just nu...

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk

IRT #1: Jo misstänker det med...ngn koll på vad felfrekvensen för AMD ligger på?
Samt är Datorbutiken.com 'schyssta' när det gäller returärenden?

IRT #2: Nja...BIOS flashen funkar fortf. utan problem...och det funkar lysande så fort jag pluggar in den XP1600+ jag hade innan...men med XP2400+ så vill den då inte.

...well ska fan köpa mej ngt Gigabyte, Abit lr Asus kort nästa gång en större summa $ hoppar in på kontot.....förhoppningsvis lite schyssta DDR400minnen med.

Tack hursomhelst..!

Visa signatur

"Let freedom ring with a shotgun blast.."