Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Htpc!

Jag ska bygga en HEPC och har fått tag på en billig burk att bygga på. Ska bygga den i mdfskiva och 5mm vinyl. Processorn i burken är en P2 på 400Mhz med voodoo kort och tvout. Måtten ska bli ca. 30x30x15. Har inte spelat film på en 400 så jag undrar hur bra det går och om man kan kan ta bort fäkten från prollen och bara ha en fläkt genom hela burken? Tänkte kyla både hårdiskar prolle och nätagg med denna fläkt då jag redan slimmoddat nätagget till oigenkänlighet!;)

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem

P2/400 är nog i klenaste laget för film. (S)VCD/DVD bör gå bra, även i fullframe format, men tänker du köra AVI så rekommenderas en Celeron 500 el snabbare. Det beror lite på vad du har för graffe och vilken upplösning det är på AVI filmerna.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Man kan inte få se lite bilder på det slimmade nätagget? Jag behöver inspiration ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har helt sonika tagit ur elektroniken och byggt in den i en mindre låda otan fläkt. Blev ungefär hälften så hög när fläkten togs bort och ska ha en fläkt till hela burken Har tyvär inga bilder, men det kommer när jag har gjort lite mera!
Håll utkik!

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipset hakko, får försöka klocka lite (om det går med mitt mobo)

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk

400mhz är tveksamt, om du klockar upp den till 450mhz så kan det nog gå. Men då lär du nog behöva mer än 1 fläkt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
400mhz är tveksamt, om du klockar upp den till 450mhz så kan det nog gå. Men då lär du nog behöva mer än 1 fläkt.

läget delarium, var ett tag sen :), **om jag tar rätt person nu, hehe :p**

klocka till 450 e nog tveksamt, för han kan ba höja FSB, men om han ökar de där 33 mhz :D, 4*133=533 Mhz :), men jag skulle rekomendera som andra, satsa på en snabbare dator, jag försökte med en p3:a, 450 Mhz, de gick lite segt :(, de gick, men segt

min inspiration kommer från freevo, myhtpc o xlobby

hoppas ja var till ngn hjälp o inte kritiserade ngn

MVH SmourF

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag tar åt mig och funderar

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem

Jag tittar på film på min p2 400, det händer ju att filmar laggar med för det mesta flyter de fint. Det handlar mycket om att inte ha program och dyligt som belastar datorn i onödan, kör exempelvis inte med windows mediaplayer.

Visa signatur

doh! - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Film funkar fint på min celeron 400 mhz som ligger i en väska just nu. Som q-77 sa så länge du inte kör någon minneskrävande spelare eller några program i bakgrunden. Kör 98 på burken och den fungerar stabilt hittills...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

jag tänkte köra server 2003 om det går, men annars blir det nog en nerbantad xpversion.

Är det ngn som har erfarenhet av programmet myhtpc (http://myhtpc.net)?

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem

Hojhoj.

Skulle nog rekommendera en starkare maskin, eller i alla fall en kraftigare processor. Anyway, det är kanske ett plus om du smetar in linux på burken. Nån liten dist som är kvick.

Freevo är ett måste
Då kan man vara riktigt frän å använda sin T68:a som fjärrkontroll. Över blåtand.

Min epia 800mhz:are har lite problem att hänga med, men då är det inbyggt grafikkort också. 256 MB SDRAM. Men den ligger prestandamässigt på 400MHz:a om jag inte minns toksnett.

Lycka till!

Visa signatur

ol' ws: 933mhz, hepc: epia 800mhz, new ws: shuttle ss-51g 512 MD ddr, 160 GB, 2.4 mhz. http://freevo.sf.net

Permalänk
Medlem

Det ska fungera med en 400mhz utan problem, tjoffa bara in mera ram så att inte disken ska behöva swappa så mycket, speciellt om du ska köra 2003.

Visa signatur

EliteKeys

Permalänk
Medlem

MEN!! det beror ju på vad man vill ha ut.
Vill man ha bästa möjliga bild krävs betydligt mer. Det krävs inte speciellt mycket om man bara ska spela DVD rakt ut på sin TV. Men ska man ha bästa möjliga bild till projektorn (tex Zoomplayer + Reclock + ffdshow) skulle jag inte rekomendera under 1.5GHz, helst 2GHz+

.peter

Visa signatur

säljer: LCD 2x16 | VFD 2x20 | VFD 4x20 | DVD-rom till bärbar
söker: 2,5" HD | TFT >14"

Permalänk
Medlem

vad tror ni om en p2 450@ 300 mhz, med gforce 2 gts64 mb, och 256mb sd ram?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

Om du kör linux på burken är det inga problem med film.

Permalänk
Medlem

*host* HEPC!!! *host*

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag kör film på min gamla burk - PII 400 256MB Matrox G400 32MB - det funkar utmärkt.

Visa signatur

"You gonna die clown" - Happy Gillmore

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr-EaMer
jag tänkte köra server 2003 om det går, men annars blir det nog en nerbantad xpversion.

Är det ngn som har erfarenhet av programmet myhtpc (http://myhtpc.net)?

2003 eller XP??:D, DET kommer INTE att flyta. Kör 98se lite.

Jag har en del erfarenhet av myHTPC och det är ett grymt bra program. Det är något jag rekommenderar.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Skaffa satt du minst har 256mb i ram. Själv har jag en gammal P2 400mhz med 320mb ram, den funkar då bra att spela film på! Win Xp funkar fint på den också. Win 2003? Finns det inte bara windows 2003 server, eller nåt sånt. Om de är det du menar så är det nog inte att rekomendera att köra de på en 400mhz:are.

Permalänk
Medlem

är det någon som vet om man kna omvandla vanligt skärmuttag till scart?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne om att det finns VGA->TV appdapters, men kommer inte ihåg var eller hur de ser ut.

Men har inte tnt2 tv-out? Det har iaf mitt tnt2.

Visa signatur

doh! - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

har ite kvar tnt2:et.. har bytt det mot ett gforce 2 gts 64 mb.. inget av dem har tv out!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

men Mackan! (Dr-Eamer) farsan har ju en 400 som går fint att se film på...sa jag inte det?
men mer minne får du ta och skaffa.

Delarium: har för mig att det var ett Intel BX440 (?) moderkort som Dr-Eamer och farsan hade...trodde inte att det gick att klocka

smile: det är knepigt om du menar att man bara flyttar på lite kablar, men det finns omvandlare
scart är ingen signalstandard, kontakten kallas scart och genom den kan du skicka ljud, svhs, composite, RGB och component om du vill

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

ngn som vill sälja lite minnen till mig?:D

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakko504
P2/400 är nog i klenaste laget för film. (S)VCD/DVD bör gå bra, även i fullframe format, men tänker du köra AVI så rekommenderas en Celeron 500 el snabbare. Det beror lite på vad du har för graffe och vilken upplösning det är på AVI filmerna.

Bara jag som vågar påsta att P2/400 är kraftigre än en Celeron 500?

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
smile: det är knepigt om du menar att man bara flyttar på lite kablar, men det finns omvandlare
scart är ingen signalstandard, kontakten kallas scart och genom den kan du skicka ljud, svhs, composite, RGB och component om du vill

ja det är ju omvandlaren jag vill åt!
sen är det ju bara att omvandla mera om det skulle behövas...

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Bara jag som vågar påsta att P2/400 är kraftigre än en Celeron 500?

Jag tror att de är ganska lika i prestanda.. Ja PII/400mhz kanske är lite bättre..

Permalänk
Medlem

p2 har väll mycket mera cache?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

Med Mplayer ftp://ftp.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/win32-beta/
så borde 400Mhz räka för att spela upp de mesta utan hack.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"