Permalänk
Medlem

Fläkt ljud?

Vet inte om detta är rätt del av forumet. Men iaf om jag har en fläkt som rullar på 30db i 12V och sätter den på 6V (för enkelhetens skull). Är ljud nivån på fläkten 15 då? Eller finns det nån vättig formel för att räkna ut detta?

Permalänk

nja, så kan man nog inte säga!, har själv en gammal papst som är helt tyst på 12V, men låter massor på tex7 så d e nog olika,.. men vanligtvis blir ju en fläkt ruskigt mycket tystare om den får hälften av spännignen!,..

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

så papsten låter mer på 7V än på 12V? hmm

Permalänk

Yess men det är en GAMMAL papst! tror bara de e svårt å fixa en generell formel när olika fläktar e så olika,.. En sak som jag funderat på ett tag är om två fläktar, säg 15dB vardera blir 30dB om d körs samtidigt?
15dB +15dB=30dB

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

Jag har hört någonstans att ljudnivån fördubblas var 10:e dB. Dvs. 20 dB låter dubbelt så mycket som 10 dB. Jag är dock inte säker på detta.

Permalänk
Medlem

det är inte så det blir typ dubbelt så högt var tionde decibel har för mig, det har varit uppe förr som sagt så det är bara att söka om du nu ids.

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk
Avstängd

Decibel är lite knepigt, det ökar logaritmiskt på något sätt. Någon annan kan säkert förklara bättre men 30dB hörs mer än dubbelt så mycket som 15dB, eller nåt.

//A

Permalänk
Medlem

mm så här är de i db skalan så är de så här tex:

om vi har en fläkt på 3 db och en på 6 db så låter den på 6 dubbelt så mkt för att db systemet bygger på 3 intervaller, så om en fläkt låter 15 och en 30 så låter den på 30 ca 5 gånger mer

är iallafall vad jag har hört och läst

Visa signatur

Amd 64 3500+ Geforce4 ti4800SE 128mb, 1024mb ram 120gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Re: Fläkt ljud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
Vet inte om detta är rätt del av forumet. Men iaf om jag har en fläkt som rullar på 30db i 12V och sätter den på 6V (för enkelhetens skull). Är ljud nivån på fläkten 15 då? Eller finns det nån vättig formel för att räkna ut detta?

Jag vet inte någon formel eller så. Men inte blir den ljudnivån högre om du sänker hastigheten. Varierar från fläkt till fläkt Prova dig fram , lyssna osv. Prova köra på 6 ett tag och 12 ett tag. Så märker du ju vilket som är värst. Sedan så sänks ju rpm på fläkten också om du sänker till 6. Så den kyler inte lika mycket.

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

En ökning på 3dB är en dubblerning av ljudtrycket. 10dB är 10ggr. 20dB är 100ggr.
Nu är jag inte så påläst på ljudmätningar, men jag har för mig att om ljudtrycket ökar 10ggr så upplever inte örat det som att ljudtyrkarn har ökat tio ggr utan som en betydligt mindre ökning.

För att återknyta till fläkten.
Luftmotståndet (turbulensen) ökar med kvadraten av hastigheten. Halverar man hastigheten borde rimligen ljudet av turbulensen bli en fjärdedel. Nu är det inte så att man halverar hastigheten om man halverar spänningen. Effekten som går åt för att köra fläkten på dubbla hastigeheten är 8ggr så stor. Dubblar man effekten borde man alltså få en ökning av varvtalet med en faktor av 1.125. Ljudnivån borde således bli 1.26ggr högre, eller 26%. Ca 1dB, med andra ord.
Då har man inte tagit hänsyn till att fläkten antagligen har olika verkningsgrad beroende på spänning, eller att ljud alstras även av vibrationer osv. Antagligen ökar/minskar ljudet mer än så, men det handlar inte om några 30 -> 15dB iaf.

Ovanstående är givetvis med reservation för eventeulla tankefel och räknefel.
Välkommen att rätta mig om jag tänkt helt galet!

Permalänk

Min cpu fläkt lyter betydlig mycket tystare vid 3000 rpm jämför med 5000 rpm.. Ungefär som att jämföra en dammsugare och en "vanlig" 80 mm chassi fläkt..

Det är en Thermal Take Volcano 11 XE..

Permalänk
Medlem
Permalänk

du hade koll på grejorna dumbo!,.. Nästan så d blev en formel åt qiwii trots allt!,.

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk

Tio decibels skillnad är en tiodubbling av ljudtrycket (tror ajg det är), 20 en 100-dubbling. Men en tumregel är att människan uppfattar ljudet som "dubbelt så starkt" när det är tio dB starkare.

Man räknar fram decibel som tio gånger logaritmen för en kvot mellan ljudtrycket i det aktulla fallet och det ljudtryck som man har från ett precis hörbart ljud. dvs. 0dB är den undre gränsen för hörbart ljud (tryck alltså), och det är väl egentligen en ganska godtycklig gräns, iom. att det beror på mycket faktorer som vem som lyssnar, hur man leder ljudet till trumhinnan, vilken frekvens ljudet har etc.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Avstängd

www.skrivihop.nu <-- väldigt bra sida, synd att den inte finns mer för trådskaparen borde ha besökt den.

Visa signatur

Lugna er ...