Permalänk
Medlem

Stryktålig Barton :)

Tänkte bara dela med mig av en händelse som nyss inträffade :).

Många med vattenkylning har säkerligen gjort tabben att glömma pumpen, dvs att sätta igång datorn utan att ha pumpen påslagen. Nåväl så hade jag precis kommit till ett LAN och jag hade just kopplat in allt, dock något stressigt eftersom jag var ivrig att komma igång ;). Startar datorn och visar polarn lite stunts från Max Payne 2, varefter jag själv spelar vidare en stund.
Efter en stund är det ett par killar som ska lira Quake 3, och jag hänger givetvis på. Efter ett antal rundor slocknar datorn och jag möts av ett fruktat "ambulans" ljud. Förvirrad böjer jag mig ner under bordet och det första jag ser är den ihopvirade elkabeln till pumpen. Jag knackar mig själv i pannan med en skruvmejsel och inser vad jag har gjort. Jag kopplar i pumpen och väntar en liten stund, och kör sedan vidare helt utan problem. Värt att nämna är att det är en Barton 2500+ klockad till 2500mhz och en vcore på 2+. Hade ganska nyligen resettat BIOS så jag hade inte orkat ställa in överhettningsskydd och dylikt så noga, men jag antar att det är satt på 90C eller liknande. Konstigt nog var inte blocket så väldigt hett, utan man kunde sätta fingret på det.

De tål mer än vad man tror, men var försiktiga nästa gång

Permalänk
Avstängd

Jäklar, vad har du för superblock^^??

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk

känner igen mej alltför väl

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Hmm, det har hant ett par ganger,

Kokade inte vattnet for dig? Mitt borjade lacka ut eftersom jag inte hade satt pa alla slangklammarona, lackte ner pa grafikkortet som klarade sig utan problem. Ratt intressant hur mycket komponenterna tal egentligen

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem

jag råkade ochså göra det på ett lan för 2 helger sedan men kom på efter runt 30sek att pumpen verkade död och det tog min yttligare 15 sek att hinna tänka på vad som saknades givetvis glömde jag även då stänga av datorn men prollen klara sig fint

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blocket är ett Maze4. Nja, det kokade inte direkt men det såg annorlunda ut och slangarna var heta. Kollade iofs på slangarna typ efter nån minut, hade pumpen tankarna precis efterråt :).

Permalänk
Medlem

När jag körde med ett genomskinligt direct-dieblock på min gamla tbird1400 så var det skoj att titta genom blocket när man stängde av pumpen Vattnet började koka på cirka 2-3 sekunder

Permalänk
Medlem

haha , tbird 1400 är inge varm heller... den brinner bara efter 3 sek utan fläns man skulle antagligen kunna driva alla spisar på en resturang me den ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Nej tror jag inte ArchDeviL...

Men iaf för några år sen när jag hade min 750 Mhz Athlon, SLOT-A. Jag skulle ringa och stängde av alla fläktar, inklusive processorfläktarna (GlobalWin VOS32 fläns med fläktar).
Efter telefonsamtalet så surfade jag vidare, glömde naturligtvis fläktarna.
Efter en timme så fick jag se temperatur var 90 grader!
Och den temperaturen mäts mellan processorkylblocket och flänsen så temperaturen på processorn skulle jag tro var högre.
Trog på alla fläktar på 12 V och tog en bön, men inom några minuter så var den sval igen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
haha , tbird 1400 är inge varm heller... den brinner bara efter 3 sek utan fläns man skulle antagligen kunna driva alla spisar på en resturang me den ^^

Nyare athlons är iofs varmare. Visst den var riktigt varm förrut. Men det finns varmare processorer nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Duron en gång där CPU-fläkten stannade. Datorn i fråga stod och körde UD 24/7 så den var alltid i fulload. Den kylflänsen (en Alpha PAL6035) var rätt varm när jag upptäckte det, men processorn fungerade som aldrig förr.

Permalänk
Avstängd

Har kört min T-bred 1700+@ 2GHz 1.9v utan fläkt en lång tid. Tror nästan att den klarar sig med bara min Aplha-fläns ibland.... vågar dock inte testa.

Permalänk
Medlem

Ghost, det dar ar vad man kallar en rejal inbranning

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem

Stackars min palamino, stod på i ~8 timmar dock med pumpen men utan fläktar, när jag kom hem hade linux stannat och det luktade bränt i rummet men den kladade sig, har inte tagit av blocket sedan dess, ska göra det snart, undrar om det är några märken efter den såkallade inbränningen?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra
Ghost, det dar ar vad man kallar en rejal inbranning

Jepp, jag tror man kunde steka ägg på kylflänsen.