Vilken webbläsare använder du? [2]

Permalänk
Medlem

Använder Avantbrowser (IE).
Tycker det är skitbra att man kan köra flera fönster i tabbar
och popup stopparen funkar också mycket bra.

http://www.avantbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Summering

Nu har 188 personer röstat. Man kan tydligt se en trend (jag slog ihop de båda IE-delarna):

(Procentenheter)

Firebird/Camino/Galeon: +18
IE (+baserade): -15

I övrigt ligger de andra läsarna kvar på ungefär samma nivå som för dryga halvåret sedan. Gissningsvis har väldigt många Windows-användare gått över från Internet Explorer (i standardutförande) till MZ Firebird.
Det ska bli intressant att se om vi kommer att få se en liknande trend bland "den stora massan " framöver.
Slutligen är jag, precis som förra gången, nyfiken på vilka browsers som hamnade i kategorin Annan (berätta!). Någon som känner för att "komma ut"?

Permalänk
Medlem

Myie2

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Re: Summering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
(Procentenheter)

Firebird/Camino/Galeon: +18
IE (+baserade): -15

förstår inte alls :/

Permalänk
Medlem

Internet Explorer har återtagit ledningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Summering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
förstår inte alls :/

Oj, kanske förklarade lite dåligt. Jag jämförde hur många procent av rösterna varje webbläsare fått i den här omröstningen (för ett halvår sedan) med hur många procent de fick i denna omröstning.

Firebird/Camino/Galeon har alltså ökat med 18 procentenheter medan IE minskat med nästan lika mycket. Det är lite som innan EMU-valet då de jämför hur mycket ex. Ja-sidan ökat sedan den senaste undersökningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Internet Explorer har återtagit ledningen!

Och det säger du med en glad smiley också!
Jag ska ta och konvertera så många jag kan så de blir Firebird-freaks.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Och det säger du med en glad smiley också!
Jag ska ta och konvertera så många jag kan så de blir Firebird-freaks.

Jag tycker bara att det är så lustigt att så många som kör "alternativa" browsers måste kompletera dem med IE för att vissa sidor inte ser bra ut.

Det som lockade mig till Opera, t.ex., var tab-interfacet, men i förrgår installerade jag MyIE2, och fastnade rejält för den. Så nu får jag alla (?) fördelarna från "alternativa" läsare, sammtidigt som jag har IE's renderingsmotor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Internet Explorer
Det funkar, med "Google toolbar" har jag popup-stopper och det är utan några konstigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker bara att det är så lustigt att så många som kör "alternativa" browsers måste kompletera dem med IE för att vissa sidor inte ser bra ut.

Mjo det är skumt. jag skiter rätt hårt i om en sida ser "bra" ut eller inte. Så länge de fungerar och jag kan få den information jag vill ha tänker jag inte hålla på och växla mellan webläsare för att kompensera skaparens inkompetens. Det enda jag använt IE till på sistone är windows update.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Håller med Aphex; att vika sig för inkompetenta webdesigners är som att mata trollen. Dessutom är de flesta seriösa sidorna idag designade enligt gällande standarder.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mozilla. En mycket kompetent webläsare i mitt tycke som dessutom kör så väl Java som Flash som Shockwave när man råkar på nån idiot som har gjort en hemsida med detta. Firebird är ju såklart snabbare, men det är ju bara att klocka.
IE som backup när man råkar på nån inkompatibel idiotsida, även om det är ganska sällan (typ i gång per månad). Kör SkandiaBanken som Internetbank och de stödjer officiellt Mozilla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker bara att det är så lustigt att så många som kör "alternativa" browsers måste kompletera dem med IE för att vissa sidor inte ser bra ut.

Nej, folk borde lära sig att koda vettig html! helst xhtml. Men hittils har inte jag stött på någon sida som inte fungerar som den ska i Mozilla Firebird, men det finns väl säkert en del där ute.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Nej, folk borde lära sig att koda vettig html! helst xhtml. Men hittils har inte jag stött på någon sida som inte fungerar som den ska i Mozilla Firebird, men det finns väl säkert en del där ute.

Jag förstår ditt resonemang, men jag tycker sammtidigt att ni/du av någon anledning håller vid en princip, som jag tycker verkar dum.

Säg att 95% av sidor är korrekt skrivna, medans 5% inte är det. Firebird visas de korrekta sidorna bra, men inte de felaktiga, medans IE visar allt korrekt. För mig känns det då självklart att välja IE.
Det finns tydligen en rätt stor andel sidor som inte ser bra ut i t.ex. Firebird, kolla bara genom den här tråden.

Jag skiter ärligt talat i den principen, och väljer en browser som kan visa flest antar sidor på ett korrekt sätt, även om dessa är skrivna med "ovettig html".

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag förstår ditt resonemang, men jag tycker sammtidigt att ni/du av någon anledning håller vid en princip, som jag tycker verkar dum.

Säg att 95% av sidor är korrekt skrivna, medans 5% inte är det. Firebird visas de korrekta sidorna bra, men inte de felaktiga, medans IE visar allt korrekt. För mig känns det då självklart att välja IE.
Det finns tydligen en rätt stor andel sidor som inte ser bra ut i t.ex. Firebird, kolla bara genom den här tråden.

Jag skiter ärligt talat i den principen, och väljer en browser som kan visa flest antar sidor på ett korrekt sätt, även om dessa är skrivna med "ovettig html".

Jag själv har också tänkt precis som du. Förut när jag testat Mozilla och Opera, har de inte riktigt renderat sidorna som jag har velat, (det såg inte ut som jag var van vid från IE), Men när jag testade Firebird märkte jag att sidorna jag besöke såg precis likadana ut som jag var van vid. Men härligheten att kunna använda mouse-gestures (speciellt mouse-gestures, mums!), tabbar, eller plugins och skins över huvud taget, gjorde att jag stannade kvar vid Mozilla.

Titta även in min hemska ie-film!

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/ie-sucks.avi

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Men härligheten att kunna använda mouse-gestures (speciellt mouse-gestures, mums!), tabbar, eller plugins och skins över huvud taget, gjorde att jag stannade kvar vid Mozilla.

Som sagt, allt som man kan få med ett "skal" till IE, i mitt fall MyIE2. Men om det verkligen är som du säger, att Firebird renderar samma ntal sidor korrekt som IE, så är det egentligen villket som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag själv har också tänkt precis som du. Förut när jag testat Mozilla och Opera, har de inte riktigt renderat sidorna som jag har velat, (det såg inte ut som jag var van vid från IE), Men när jag testade Firebird märkte jag att sidorna jag besöke såg precis likadana ut som jag var van vid. Men härligheten att kunna använda mouse-gestures (speciellt mouse-gestures, mums!), tabbar, eller plugins och skins över huvud taget, gjorde att jag stannade kvar vid Mozilla.

Titta även in min hemska ie-film!

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/ie-sucks.avi

Det där var ju riktigt illa... ska nog ge FB en chans till...

Visa signatur
Permalänk

Mozilla 1.5, huvudsakligen pga "tabbarna". Så jävla nice att kunna öppna och stänga tabbar med bara en liten knapp på musen.

Edit:
På tal om ingenting, är det någon som kommer ihåg en internet browser för MSDOS som jag tror började på "a"?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Mozilla 1.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Mozilla 1.5, huvudsakligen pga "tabbarna". Så jävla nice att kunna öppna och stänga tabbar med bara en liten knapp på musen.

Edit:
På tal om ingenting, är det någon som kommer ihåg en internet browser för MSDOS som jag tror började på "a"?

Arachne?

www.arachne.cz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

Titta även in min hemska ie-film!

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/ie-sucks.avi

Haha, ja där har du den största anledningen att inte använda IE och dess ActiveX-skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag själv har också tänkt precis som du. Förut när jag testat Mozilla och Opera, har de inte riktigt renderat sidorna som jag har velat, (det såg inte ut som jag var van vid från IE), Men när jag testade Firebird märkte jag att sidorna jag besöke såg precis likadana ut som jag var van vid. Men härligheten att kunna använda mouse-gestures (speciellt mouse-gestures, mums!), tabbar, eller plugins och skins över huvud taget, gjorde att jag stannade kvar vid Mozilla.

Titta även in min hemska ie-film!

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/ie-sucks.avi

Hahahaha äg-musik.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Oepra såklart! För den IMO är bäst/snyggast/konfigurerbar. För närvarande v7.11 med Metal Blue 07r skalet...

Permalänk
Medlem

IE6
Körde grymt länge med bara Netscape 4, men efter att ha besökt en grym massa sajter, som inte fungerade då, bestämde jag mig för att byta.
Självklart kör jag PopUp Stopper och patchar regelbundet för att minimera skadorna.

Passade även på att byta till OE som mailklient (i stället för Netscape) i samma veva.

Tester av utvecklad kod sker självklar i flera browsers, främst NN4, Netscape 7 och Opera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I de senaste versionerna av IE, FB, Opera och NN visas de flesta sidor ungefär likadant. Men vissa scripts och särskild css visas bara as intended i IE. Håller med scsi - det är mycket trevligare att köra skal till IE än att frustrerat behöva öppna en ny browser varje gång man upptäcker att en sida inte fungerar ordentligt (och man vet inte alltid att en sida man tittar på inte visas som den ska) bara för att man följer en fånig princip eller försöker hävda sin leetness för sig själv.

Vet inte om FB renderar sidor _exakt_ som IE gör, som någon påstod, men jag föredrar Avant, för jag tycker att FB saknar viss funktionalitet jag vill ha.

Visa signatur

:€

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Vet inte om FB renderar sidor _exakt_ som IE gör, som någon påstod, men jag föredrar Avant, för jag tycker att FB saknar viss funktionalitet jag vill ha.

Det lär väl inte vara på pixeln likt som explorer, men tillräckligt likt för att jag inte skall uppfatta någon skillnad med ögat. Och jag använder inte Firebird för att vara "leet", utan för att jag trivs med firebird. Precis som jag trivs med Miranda istället för ICQ, eller DC++/oDC istället för NMDC.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Mozilla Firebird.

Permalänk

Opera...

Permalänk
Medlem

Bytte från IE till MyIE2 i förrgår, och jag tycker att den fungerar underbart. Men jag får ju inte rösta en gång till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mozilla och firebird. Opera gillar jag inte p.g.a. reklam och kör man bara linux är IE liksom inget allternativ

edit:
Det här -måste- vara ett geek-forum när IE har mindre än 50% av användarna...

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.