Äventyrsspel (såsom Atlantis & Monkey Island)

Permalänk

Äventyrsspel (såsom Atlantis & Monkey Island)

Hej.

Jag är på jakt på lite äventyrsspel eftersom jag tagit upp mitt gamla spelintresse.
Jag har inte spelat så mycket men de spelen jag verkligen har gillat är Atlantis 1 - 3 och även nu börjat ta mig an monkey island serien.
Tycker båda är bra även om de är lite olika men jag gillar själva klicka sig runt och utforska så jag är på jakt efter några andra sådana.
Jag köpte för längesedan (samtidigt som jag köpte mitt voodoo2-kort ) ett liknande spel som hetter Ring, men det verkar inte fungera för hela spelet hackar sönder, möjligt att skivorna är trasiga.

Jag har ett svagt minne om att det kom ett spel ganska likt atlantis för väldigt längesen också när atlantisspelen kom som hetter något med 7th nått eller 9th ... nått jag kommer inte ihåg alls bra.
Jag har för mig att det var ett parisjul (heter det så?) på framsidan.

Jag kollade lite på webhallen men hittade inget, men av misstag så hittade jag denna länk:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=18526
Vilket ser ut att vara Atlantis 4? om jag inte blivit helt knasig.

Vilket vore väldigt trevligt, men som sagt om någon vet vad det spelet heter eller har tips på något annat klicka sig fram - äventyrsspel så vore jag väldigt tacksam!

edit: kom på att myst och dom finns ju men är det någon som vet om dom fungerar med xp, för min kamrat hävdar att det ej gör det?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

"Klassiska" äventyrsspel i stil med MI som jag tycker är värda att lira är:

Day of the Tentacle
Indiana Jones and the fate of Atlantis
Moneky Island 2
Sam n' Max
Beneath a Steel Sky (gratis också)
Simon the sorcerer 1 & 2
Full Throttle

Har säkert glömt mängder.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk

Är det The 7th Guest du tänker på? Jag tror dock att det var ett hus på omslaget.

Permalänk
Medlem

The Longest Journey... bästa spelet jag spelat, någonsin.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawis
The Longest Journey... bästa spelet jag spelat, någonsin.

Utan tvekan
Kolla in alla awards på hemsidan, dom gjorde rent hus ordentligt, typ game of the year överallt blev det. Tur det finns nån rättvisa iallafall...

Fan att uppföljaren ska bli 3d, jag hatar fan 3d (iallafall när det inte behövs).
Är väl snart adjöss med ALLA snygga extremt detaljerade äventyrsspel, precis som det redan blivit med RTS och sådana, och istället får vi spel med skyhöga systemkrav, ful kantig 3d-grafik med på sin höjd hälften så mycket detaljer och konstnärliga "penseldrag"....och kanske till på köpet sån där kul 3d-grafik som en del har där allt bara kryper över skärmen (Vietcong tex, eller det där nya RTS/RPG't Empires nånting mfl mfl).

Fy fan

Permalänk
Medlem

broken sword såklart helst 1an, grymt skön stämning lite humor inbakat såklart dock inte så lätt att få tag på, hittade det i butik förut, "klassiker-stämplat", menmen, lika kul för det ;D

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Broken Sword 1 är grymt bra spel, skönt att sitta med på vintern... Helst ska du ha det på Playstation och ligga under täcket och myyysa

Permalänk

Glömde Discworld förrut. Och det redan nämnda Broken Sword. Även Flight of the Amazon queen var rätt bra.

EDIT: Förresten, rollspelarna i Simon the Sorcerer 2, finns det någon roligare sekvens i något äventyrsspel överhuvudtaget?

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

black mirror

Permalänk

Jag satt och läste lite om det nya myst som tydligen ska heta uru.
Det verkar inte bli alls bra nu, det kommer inte vara peka och klicka utan man kommer gå runt fritt med sin karaktär.
Dessutom kommer det bli onlinestöd som kostar pengar som alla andra sånna förbannade spel som kommer nu.
Kan det inte bara komma lite fina hederliga peka-och-klickaspel

(nej det var nog inte 7th Gate, kanske det namnet jag tänkte på men nej..)

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan, det är ju 3d som gäller dessa dagar vet du
Och såklart online med månatliga räkningar

Tur vi har Syberia 2 som kommer om 100 år nånting, och några andra äventyr också som verkar vara lovande (som INTE är några jävla 3d-console-actionwannabe spel)

Permalänk
Livstids semester

Syberia är trevligt.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

runaway: a road adventure (klarade hela idag)

Visa signatur

Var snäll och sitt ner.

Permalänk

Ok, då var det inte det. Det kan inte ha varit The 11th hour då?
Jag tror att det brukade vara ett screenshot, från det spelet, som föreställde ett avslitet öra, i många datortidningar när det var nytt.

Permalänk

Det är ILLA att Grim Fandango inte nämts ännu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Det är ILLA att Grim Fandango inte nämts ännu!

lika illa är det att The Dig inte nämnts.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag vill rekommendera ett gammalt äventyrsspel som heter "Flight of Amazonas Queen".

Bland de bästa äventyrsspelen jag har spelat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är synd att de gamla hederliga "point-and-click"-äventyrsspelen ersätts med 3D, även om Monkey Island 4 gör sig väldigt bra på PS2 hade jag föredragit 2D med samma grafik som i trean.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Det är synd att de gamla hederliga "point-and-click"-äventyrsspelen ersätts med 3D, även om Monkey Island 4 gör sig väldigt bra på PS2 hade jag föredragit 2D med samma grafik som i trean.

¨

Jag hade föredragit samma grafik som i tvåan.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Medlem

Beneath a steel sky. Gratis förövrigt om du spelar det genom scummvm.
ScummVM är även utmärkt till att emulera de flesta gamla LucasArts spel.
www.scummvm.org

Dra hem senaste CVS build för windows.
Om du har en handdator så finns det builds för de flesta sådana också

Permalänk
Medlem

Phantasmogaria är ett gammalt trevligt skräck-äventyrs-spel som jag kan rekommendera. Ligger dock på sju skivor...

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viddo
Phantasmogaria är ett gammalt trevligt skräck-äventyrs-spel som jag kan rekommendera. Ligger dock på sju skivor...

Du klår mig, jag har Atlantis I på fyra skivor

Visa signatur

Jag är född 1991. Jag älskar att skratta.
Har Aspergers syndrom. (surprise surprise!)
Mannen på bilden har fått sig en släng av Cheerios... URP!

Permalänk
Medlem

haha X files är också på 7 cd skivor. men vet ej om det är ett äventyrs spel! inte så bra men men...

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Gabriel Knight I, II och III...

Ettan är ett klassiskt 2d-äventyrsspel... men den förmodligen bästa handlingen någonsin i genren...

Tvåan är FMV (Full Motion Video, skådis och sånt alltså...)... inte alls lika bra som ettan men det bästa FMV-spelet i genren...

Trean är i 3D... Grymt bra story... svårt... verkligen ett spel som man måste tänka mycket i... ligger och funderar på nätterna och sånt... 3D funkar bra, men som vanligt så är faktiskt 2D-äventyrsspelen bättre...

Police Quest III och IV bör också nämnas...

Ngn tipsade om Flight of the Amazon Queen... det hade jag totalt glömt bort... var faktiskt ganska ballt...

Laura Bow; Dagger of Amon Ra är inte helt illa heller...

Ojoj... fasiken vad jag saknar den genren... speciellt under vinter... finns inget bättre än ett schysst äventyrsspel och en kall vinterdag...

Permalänk

King's Quest-serien finns ju också...

Permalänk
Medlem

Urban Runner, ett spel som tydligen inte blev så stort.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.