kan man köra en 333 mzh fsb processor på ett 266 mhz moderkort...???

Permalänk

kan man köra en 333 mzh fsb processor på ett 266 mhz moderkort...???

En kompis vill uppgradera sin burk och han frågade mig om detta gick och ärligt talat så har jag aldrig tänkt på det. Han har ett asus 266 moderbord och skulle vilja ha en snabb prolle utan att byta mobot. Funkar detta eller är det kört..?? Han är sugen på AMD XP 2700+ prollen. Tänkte att kanske prollen är lite bakåt kompatibel som minnena är dvs att man kan köra ett pc3200 som pc2700...alltså att prollen som har 333mhz Fsb skulle gå i 266mhz Fsb...undrar om detta ser lika dumt ut som det låter..;-)
men tacksam för svar iaf..=)

Mats!

Permalänk
Medlem

Den går visserligen att köra i 266, men det innebär också att du måste dra upp multipern något förbannat för att krama ut någon prestanda...

[edit]Missminner jag mig inte brukar max för multipern ligga på 13x, vilket skulle innebära att han fick nöja sig med 1729mhz, dvs betydligt sämre än vad 2700 annar går på.[/edit]

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kolla först upp om mobot stöder Tbred eller Barton prollar, dvs på tillverkarens hemsida, tex om det kommit någon ny bios.
Står det att den stöder bara Palomino så kan du ju glömma att det funkar.
En kompis till mig har ett MSI 266 mobo, hans dator bootade inte ens med en tbred/barton processor.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk

hmm så det är "fysiskt" möjligt iaf, trodde inte det, ska kolla upp nogrannare vilket moderkort han har, tack för svaren..=)

Permalänk
Medlem

Det är fysiskt möjligt om moderkortet klarar det i varje fall. Är dock slöseri med pengar i min mening.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det går nog alldeles utmärkt, kör själv en barton 2500+@2150MHz (143MHz buss) i min Abit KG7. Eftersom det inte går att köra minnet särskillt högt pinmoddade jag sockeln till 15x istället. Ger givetvis inte samma prestanda som att köra med 166/200 MHz buss men prestandan är ju helt klart värd pengarna.