Tips på webserver samt newbie-fråga

Permalänk

Tips på webserver samt newbie-fråga

Någon som kan tipsa om någon bra webserver?

Om jag kör en webserver, måste jag då öppna port 80 i brandväggen?

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk
Medlem

Apache är bra tycker jag. Sen ja på port 80 om du vill låta folk se den som inte sitter innanför brandväggen!

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Tack för svar!

Port 80, check!

Apache. Har förstått att denna ska vara bra, men finns det någon bra och enkel windows-variant av den? Har för mig när jag laddade ner den för många år sedan att det var världens kommandomeck.

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wensleydale
Tack för svar!

Port 80, check!

Apache. Har förstått att denna ska vara bra, men finns det någon bra och enkel windows-variant av den? Har för mig när jag laddade ner den för många år sedan att det var världens kommandomeck.

Apache är väl inte ett kommandomeck? Du ställer in apache i config-filen och kör sedan apache. Att konfiguera apache är kanske lite bökigt, men man gör det iaf normalt bara en gång.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Apache är ju direkt portat från *nix-varianten, alltså körs det i en kommandotolk, alltså cmd/command.. httpd.conf öppnas i valfri textbehandlare, typ wordpad(notepad läser nog filen lite cp, brukar göra det när det inte är textfiler windows skapat), och starta apache.. läs INSTALL/install.txt(vad den nu heter) alternativt README(readme.txt) så står det nog precis hur du ska göra.. annars finns det nog hjälp på apache.org. Tror phpportalen och andra liknande sidor har guider för att få igång både php och mysql i det oxo.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag tycke att Rauter & filigran får det att låta svårare än vad det är. Under installationen får du några frågor om ip-nummer/domän/e-post. Skriv in rätt saker där och du är igång.

Bara att ladda hem: ftp://ftp.sunet.se/pub/www/servers/apache/dist/httpd/binaries...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IIS finns till windows annars. Ligger på din windows-skiva om du kör exempilvis win xp pro. Kör du win xp home heter webservern PWS. (Har utgått från att du använder win xp)

Permalänk
Medlem

Åfan, har apache fixat en windowsinstaller.. sist jag försökte mekka med det(typ två år sen, om inte mer) så var det en zipfil med alla filer i, man ändrade confen och startade apache i en dosterminal så funkade det sen.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Det senaste är mycket lättare..
Som filigran sa är det bra installer etc och nu finns även apache-organizer eller va man ska säga, där man kan sätta igång det utan massa bök.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'