Permalänk

Reaon 9600 inte bättre?

Jag köpte ett nytt grafikkort idag. Readon 9600 pro 128 mb med hopp om högre fps i CS. Tänkte att mitt geforce 2 mx64 mb inte räckte och köpte detta kort.

Min dator:

P4 1500 Mhz
500 sd ram (cirka)
readon 9600 pro 128 mb

Jag får igång drivrunter till kortet och sätter mig med höga förväntningar och spelar CS! Tänkte, nu skall jag testa vad kortet går för, den värsta platsen i CS förut var yraden på aztec!
Till min fasa märker jag ganska omgående att min fps fortfarnde dimper till neråt 30-40 vilket ni borde veta vad det innebär!

Okej att jag inte har ddr-ram, men skall det få gå till så här? borde jag inte ha bättre fps? annars ligger jag kanske 50-70fps snitt :S

Jag fick lite hjälp med att fixa vissa inställningar i kortet, gick in under flilen "SMARTGART" och ändrade till "on" under "fast write". Klickar sedan på applay och den säger att jag måste rebota osv.. Jag gör det , men när jag sedan kollar efter omstarten har inte inställningarna ändrats!

Jag vet ioförsig inte om denna inställning är den som gör att min FPS syger, men någon jättesmart kille/tjej kanske kan hjälpa mig! för jag tycker verkligen jag borde ha högre fps! :'(

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

RADEON inte Readon.
Det är din CPU som bromsar inte grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
RADEON inte Readon.
Det är din CPU som bromsar inte grafikkortet.

orka hacka...

1500mhz bör väl duga för 100fps i cs!? kanske inte, men om han hadde 50-70 så lär det ju inte vara CPUn som får honom till 30-40

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Tagit bort nVidias drivrutiner helt?

Permalänk
Medlem

Det blir inte mkt bättre i CS med Radeongrafikkort. Har själv ett Radeon 9800 Pro och får också drops i CS. Vill du slippa drops i CS bör skaffa ett GeForce 3 Ti 200 billigt, då kommer du ligga konstant på 100 fps. När du sedan har tröttnat på CS så kan stoppa i Radeonkortet igen. Annars kan du skaffa en bättre beggad dator och köra CS på. Geforce 3 Ti 200 och P-III 500 Mhz eller bättre duger bra. Problemen beror på att Half-Lifemotorn är så pass gammal så att den fungerar dåligt på nyare grafikkort.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Det blir inte mkt bättre i CS med Radeongrafikkort. Har själv ett Radeon 9800 Pro och får också drops i CS. Vill du slippa drops i CS bör skaffa ett GeForce 3 Ti 200 billigt, då kommer du ligga konstant på 100 fps. När du sedan har tröttnat på CS så kan stoppa i Radeonkortet igen. Annars kan du skaffa en bättre beggad dator och köra CS på. Geforce 3 Ti 200 och P-III 500 Mhz eller bättre duger bra. Problemen beror på att Half-Lifemotorn är så pass gammal så att den fungerar dåligt på nyare grafikkort.

Den fungerar utmärkt på nyare kort, jag har konstant 100fps i 1.5 & 1.6. Allt har med inställningar att göra, inte korten i sig.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Samma här konstant 100 med 9600 pro.

Permalänk

Tack, då finns det hopp om högre fps än 30 på yarden på aztec då?

Skall kolla upp det där med om nvidas drivrutiner är borta helt.

Att det skulle vara min CPU som bromsar förstår jag inte mkt av, det finns ju dom som sitter på rusikigt mycket sämmre proccessorer än mig och har bättre fps. Jag kräver inte att få 100 fps konstant, för det vet jag kan bli svårt.

Ni som har just kortet jag har kan vällan kontakta mig på msn eller nått, för jag vill verkligen inte ha gått och köpt ett nytt kort, och så är det igentligen ingen märkbar skillnad på ett gammalt ruttet geforce2 mx kort :S

(calle_johansson@msn.com) <-- för er som har 9600 pro och vill hjälpa mig lite

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Jo din cpu kanske är helt ok men sdram till en p4 är ingen höjdare, först så kör du inte på den första versionen av northwood ens och så kör du med sdram som är riktigt strypande för en p4...

men 30 fps låter ändå väldigt lågt måste jag säga....

Permalänk
Medlem

OC&Burn och Asgeir... Vilka drivers använder ni?
Några speciella inställningar?
Enligt ati.com ska man använda Catalyst 3.6 till CS. Jag vet inte om det bli bättre med dom, jag har också dålig fps (9600pro)...

Visa signatur

A64 3500+ | MSI K8N Neo2 | Corsair Value 2x512 | Gainward 6800le 16/6

Permalänk

Dålig fps? Jag vet inte hur jag skall definiera min fps för den hoppar jag har sig ordentligt... när jag springer helt ensam på ganska smalla passages har jag kanske 80 fps, när jag står i någon bas med massa andra snubbar har jag kanske 50 i fps, kollar jag in i en vägg har jag normalt 99 i fps. Yarder som ex nuke och aztec, då är det kris, 30-40 fps vilket innte är roligt, det är ju vad jag hade med mitt gforce 2 mx-kort :/

Jag har svårt för att räkna ut snitt på min fps under dessa förhållanden, men jag skulle kanske tippa på 55 fps eller något. Så ni som säger att det beror på sd-ramminnet, är det så att ddr-ram höjer fpssnittet 100% typ? det låter som en omöjlighet! Det måste gå att fixa detta.. skall formatera min dator snart och göra allt fårn början

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Jag kör med 3.7 under winxp sp1, har _alltid_ 100fps, inga drops nånstans.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

OC&Burn:

Pratar vi CS 1.6 nu? Vad har du för prestanda på datorn då? Tror du att mitt SD-ram är det som gör att jag knappt märket någon skillnad på geforce2mx och radeon 9600 pro?

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_FAS
OC&Burn:

Pratar vi CS 1.6 nu? Vad har du för prestanda på datorn då? Tror du att mitt SD-ram är det som gör att jag knappt märket någon skillnad på geforce2mx och radeon 9600 pro?

1.5 eller 1.6. Nu har ju jag troligen rätt mycket snabbare burk än dig, men det låter ändå som att du har låg prestanda.
Kör en 2500+@2.5Ghz
512mb ddr
9800 pro

Edit: Sdram...ouch.. ddr gör en hel del på prestandan i spel! Kan också ligga en hel del bakom dålig prestanda.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

med min förra dator.
amd athlon 1200mhz 256+256+128mb sdram pc133
ati radeon 7200 64mb ddr
fick jag ~ 95-100fps konstant. om inte datorn hade stått på i 2-3veckor förståss

med min nya.
AMD athlon XP2500+ barton @ 198*10,5
Sapphire Radeon 9600 pro atlantis 128mb

får jag ~ 100fps konstant i CS1.5. CS 1.6 också(tror jag, inte lirat det så mycket än pga. det suger :S )

Permalänk

Med andra ord verkar det som att jag absolut inte borde få drops neråt 35 väldigt offta... vet inte jag vill kalla det dropps heller, så fort det blir öppna ytor, skottdueler och många spelare så ligger det runt 30-40fps!

Jag tankade drivrutinerna från ATIs hemsida.. vilka det var vet jag inte, men har det väldigt stor betydelse vilka drivisar man har?

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

P4 med sd-ram är slött tyvärr

Permalänk

Så ni tycker det är normalt med 30-50 fps om man ser till min dator? Och att det ända jag kan göra för att förbättrea min fps är att skafffa mig DDR-minne?

Note: mitt moderkort klarar inte av ddr-minne, då måste jag köpa ett nytt moderkort också (socket 478) Vilket gör att DDR-minnet + moderkortet kommer kosta mig över 2000kr. Är det vad jag borde göra?

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Kolla att inte trueform är aktiverat kontrollpanelen för grafikkortsinställningarna,.

Permalänk

Fogel70

Humm... hittar inte "truform".. vägbeskrivning tack?

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

1.
"ati _subdiv 0", "ati_npatch 0" (ändra i config.cfg OCH autoexec.cfg för säkerhetens skull) Detta tar bort npatches vilket gör cs "rundare" men dock 100% mer krävande. Akta för WWCL-configer som blockar dessa värden till 1 och 3

2.
www.windowsupdate.com för nyaste directx9 samt andra drivrutiner (vilket krävs för att få de nyaste catalyst att fungera bra)

3.
Nyaste Catalyst fungerar utmärkt: www.rage3d.com

4.
Rage3dtweak är ett bra program där man kan ställa in många sköna inställningar! b.la. så att du kan ha 100hz på din skärm i cs och knappar som ändrar gamman osv.

5.
Uppdatera din BIOS om du har ett lite äldre moderkort (>8månader) annars kan det bråka lite med radeon 9xxx kort

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem

Uppgradera ingenting, alltså köp inte nytt minne t.ex.
Det blir inte bättre...

Visa signatur

A64 3500+ | MSI K8N Neo2 | Corsair Value 2x512 | Gainward 6800le 16/6

Permalänk

kvix? Hur vet du det? Det låter positivt om du menar att det inte behövs utan att det funkar att få fart på det på annat sätt. Och det måste vara det du menar om du vet att uppgradering inte hjälper eftersom det finns dom som har lycktas med tillochmed 100 fps konstant vilket jag inte kräver! jag sulle lätt nöja mig med 75-80fps konstant!

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

XP service pack 1 har gett fps drops för vissa jag känner men jag lämnar ingen garanti att de hjälper att ta bort det. Sen rekommenderar jag format C när man byter märke på grafikkort, nvidia till ati dvs.

Permalänk
Medlem

Orkar din nätdel med?
En kompis hade samma problem länge men tillslut bytte han till en ny nätdel med mer watt, då försvann problemet.

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Jag kör med 3.7 under winxp sp1, har _alltid_ 100fps, inga drops nånstans.

samma här.. om jag kör utan v-sync, fsaa och af dvs. vilket jag aldrig gör.

Permalänk

visten:
Ny nätdel. Min ligger på 350W. Och _OM_ det är där problemet ligger nu vill jag vara 101% säker på det, för jag tänker inte köpa flera saker till ingen nytta!! Detta grafikkortet kostade mig 1500kr och CS flöt fan på bättre med mitt geforce2 mx!!

Asså! Jag måste glömt något någonstans. För det finns dom som får 100 fps konstant med radeon 9600 pro, och inte ner till 25-35 på yarden på jäkla aztec! Är uppdatering av BIOS viktiga? Hur vet man om nätdelen räcker till?

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med mitt Fx 5600 ddr. Hade ett gf 4 Mx 440 innan och det flöt bättre!
Har en Celeron 1.8 Ghz
512ddr ram.
Moderkort P4S533-E
NÅgon som har en lösning? länns ju lite dumt att slänga ut 1800kr och det blir inte nå bättre.

Permalänk

Nu har jag suttit i två dagar och följt diverse guider, allt för att få ordning på mitt radeon 9600 pro. Inget hjälper min FPS i CS. Jag har uppdaterat moderkortets drivrutiner, har provat omegadrivers, olika typer av cat drivers, pilat fram och tillbaks med v-sync. Men inget gör någon skillnad alls i CS. Fps-snittet ligger fortfarande på ynka 60 kanske, ända gångerna man har mer är när man stirrar in i en vägg eller springer helt själv, och när gör man det lixom? Öppna ytor är fortfarande döden... och inte tala om skottstrid på öppna ytor, jag satt och stirra på min fps och lade märkte till att jag går under 30 i fps på yarden på aztec...

Slutsatsen jag kan dra är att när det gäller CS så är geforce2mx ett lika bra kort som radeon 9600 pro. Ingen skillnad fps-mässigt alls! Men mitt hopp lever fortfarande, eftersom det finns dom som har 100 fps konstant med detta kort. Jag förstår ioförsig inte hur dom lycktas, kanske har ALLT att göra med mina övriga delar i datorn..

p4 1500mhz, 480 sd ram, 256 jobbar i 133hz, resten ligger på 100hz. moderkortet finner man här ->http://www.chaintechusa.com/tw/eng/product_spec.asp?MPSNo=13&...

Nu har jag så gått som gett upp, jag lyckas inte... Känns bara lite dumt att ha slängt bort 1500kr på 40 fps mer i en smoke Kunde ju lika gärna skjutit upp mina pengar med nyårsraketerna :/

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

har du sokt pa forumet Calle? Finns 21000 tradar om lag FPS och Radeon kort. Hade garna hjalpt dig om jag hade kunnat nagot om CS, men tyvarr.

Finns det inget Cs forum som du kan fraga pa. Dar om nagonstans borde de vata vad som maste fixas.

Visa signatur

Strategery!