Reaon 9600 inte bättre?

Permalänk

I detta forum har jag sökt i 2 dagar och genomfört det mesta utan resultat! Därför tyckte jag det enklaste och smidigaste vore ju att prata med någon som har samma kort och fråga personen i fråga vad för inställning mm som används. Skall kolla lite i counter-strike.nu's forum.

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Da har du inte sokt vidare bra, jag gjorde en sokning pa Radeon och FPS och hittade tio tradar som alla handlar om CS och kass FPS, men men...

Visa signatur

Strategery!

Permalänk

Har ej läst igenom så noga för klockan är runt 1 , men om du inte har annat för dig , gör en backup på allt det viktiga och formatera om.

Permalänk
Medlem

Exakt

Gör en farmatering och ominstallation

CS funkar inte bra med nya grejer ibland men efter en ominstallation av win kan det flyta hur bra som helst.

Förrestetn börja med en nyinstallation av cs först kanske det räcker

Jag testade just sätta upp en dator med ny XP
kör standard inställningar efter formatering och nyinstrallation av datorn

XP
nyaste cs
nyaste catalyst
vsync på

har konstant 85fps vad jag såg testade ett tag på dust 2

Asus A7V
Thunderbird 1200
384 mb sdram cl2 133mhz
hercules 9600 pro

Så du ska inte behöva ställa in något och det ska flyta på ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Det blir inte mkt bättre i CS med Radeongrafikkort. Har själv ett Radeon 9800 Pro och får också drops i CS. Vill du slippa drops i CS bör skaffa ett GeForce 3 Ti 200 billigt, då kommer du ligga konstant på 100 fps. När du sedan har tröttnat på CS så kan stoppa i Radeonkortet igen. Annars kan du skaffa en bättre beggad dator och köra CS på. Geforce 3 Ti 200 och P-III 500 Mhz eller bättre duger bra. Problemen beror på att Half-Lifemotorn är så pass gammal så att den fungerar dåligt på nyare grafikkort.

Tro mig, du vill inte spela CS1.6 på en p3 500mhz med ett GF3 Ti200. Jag hade för inte alltför längesedan en P3 733MHz med 256mb ram och just ett GF3 Ti200 och jag hade sällan mer än 30 fps och inte alltför sällan runt 10 på nya de_aztec.

Steam rekommenderar ju trots allt minst en 1000MHz dator (iirc) och jag förstår varför. Jag kan tänka mig att dom har kanske krämat ut lite väl mycket ur Half-Life motorn vilket gör den mer krävande. Dessutom är ju inte Steam världens genidrag när det gäller prestandautnyttjning heller X).

Visa signatur

DELL Latitude CPt (Celeron 600mhz, 128mb RAM)

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara sant. Jag kör bara CS 1.5 på min 500 Mhz med GF3 Ti200. Där har jag iaf 100 FPS hela tiden. Det är väl allt regn och skit som gör nya Aztec värre.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

T'nT:

Förstår inte hur du lyckas, du har ju i alla fall bevisat att det går få cs 1.6 att fungera med en fps konstant på 85 med ett liknande kort jag har? Formatera datorn har jag redan gjort, och ingen skillnad blev det heller tyvärr.

Jag kör med catalyst 3.6 och windows 2000 som os.

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan ju vara sant. Jag kör bara CS 1.5 på min 500 Mhz med GF3 Ti200. Där har jag iaf 100 FPS hela tiden. Det är väl allt regn och skit som gör nya Aztec värre.

cl_weather 0 så slipper man det

Min teori.. grundad på vad jag läst om en massa olika personers problem med fps i CS:

Äldre geforce-kort, typ GF3 Ti och GF4 Ti klarar att prestera väldigt bra fps med relativt klen hårdvara i övrigt. Radeon-kort verkar kräva mer hårdvara för att fungera bra.

När jag precis satt i min XP1700+ och körde den oklockad med ett Radeon 9000 PRO (ungefär jämförbart med ett GF3) hade jag lite hoppig fps. Så fort jag dragit upp fsbn till 166 och cpu:n till 2Ghz låg jag konstant på 100. Kändes som ett tröskelvärde ungefär. Sen dess har jag uppgraderat till ett 9600 PRO, och jag ligger på samma fina fps.

Permalänk
Medlem

fps drops c-s

är nog knappast calle_FAS CPU som är sugröret i hans dator.

med tanke på hans 'komponenter' i datorn borde han ha stadigt 90-100 FPS
(om det inte är någe korrupta sys filer i hans OS)

sitter själv på en 1.4 ghz, 512 ddr (333mhz), gforce4 Ti 4200 128mb 8xagp
om jag säger att fps:en inte understiger 90, så ljuger jag inte

hade en hel del FPS drops i c-s tidigare, men det berodde helt å hållet
på steams ständiga arbetande på uppdateringar till CS 1.6
samt att steam använde då (vet inte om dom gör det ännu) använde sig utav an något utdaterad openGL motor, vilket gjorde att dom flestat fps inte var något att slå ihop klackarna över

sammanfattningsvis, när du läser detta inlägg har dina fps problem nog redan löst sig
jag är ingen expert på just radeon korten, men jag vet iaf att dom bör vara snabbare än
dom tidigare gforce4 korten som jag är innehavare utav, vilket betyder att den bör pressa din fps till bristningsgränsen.

lycka till!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk

Ryll3:
FPS-problemet kvarstår =( Dvs ingen större skillnad på geforce2mx och radeon 9600 pro märks av i min dator.

"om det inte är någe korrupta sys filer i hans OS" vad menas med detta? :/ Kan det vara mitt windows 2000 det är fel på menar du?

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta, jag måste fråga... hur lyckas du med det?

Visst hade jag 100fps i 1.5 vid vissa tillfällen... men hela tiden? Nä, då skulle jag ljuga för mig själv...

Visa signatur

DELL Latitude CPt (Celeron 600mhz, 128mb RAM)

Permalänk

Jag kan efter tre dagars jobb med mitt radeon 9600 pro konstatera att det inte är bättre än mitt geforce 2mx! i alla fall inte till CS! Den ända märkbara skillnaden är fps i smokes som nu är på 50fps istället för 9fps med mitt gammla kort, men annars är det INGEN skillnad alls!

Jag har provat allt!

Instalerat om drivrunterna för moderkortet mitt.
Provat tre olika drivers (omegas, cat 3.6 och cat 3.9)
V-syncen OFF självklart.
Övriga inställningar som AA och AF och allt vad det heter off!
Provat guider till hur fps'en skall bli bättre.
Formaterat om datorn för att alla gammla drivrutiner skulle försvinna...
därmed har jag då självklart installerat om steam och CS.

Övrigt:
Nätagregatet ligger på 350W, proccsessorn på 1500 Mhz(p4) och jag har 448 sdram!

Jag skulle vilja säga till er med liknande datorer.. AKTA ER FÖR DETTA KORT!!

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på detta kort!! Möjligtvis kan du skriva, de som spelar bara CS- akta er för detta kort.

Men i allmänhet är det ett mycket bra kort!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_FAS
I detta forum har jag sökt i 2 dagar och genomfört det mesta utan resultat! Därför tyckte jag det enklaste och smidigaste vore ju att prata med någon som har samma kort och fråga personen i fråga vad för inställning mm som används. Skall kolla lite i counter-strike.nu's forum.

du kör väl med opengl? måste bara fråga för säkerhetskull..
annars formatera o in me nytt windows, intallera om hl o cs brukar lösa dom flesta problem

(ja har 100fps non stop, har jag t.o.m. med min 633mhzare, och min 600mhzare med gf2mx resp. tnt2 och 512mb resp. 64mb sdr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_FAS
p4 1500mhz, 480 sd ram, 256 jobbar i 133hz, resten ligger på 100hz. /

Fel ALLA dina minnen går i 133 MHz. Det är omöjligt att köra minnena i sinsemellan olika hastigheter.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

ThAnOs:
Jag menade att dom som spelade CS skulle akta sig för kortet

wez:
Jag har formaterat datorn en gång redan! Menar du att nytt OS skulle vara nödvändigt?
Jag pratar cs version 1.6 nu vilket jag hoppas du menade också! 1.5 hade jag inga problem med mitt gammla geforce2mx-kort.

Och jag tror inte på en konstant fps runt 100 med en 633mhz och 512 sdram! Då borde jag också ha det! (cs 1.6)

Föresten, fick redan på av någon polare som läst att när man uppdaterar till ett nyare kort får man inte ut bättre prestanda än på tidigare kort om man har sdram vilket är en STOR flaskhals!

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Avstängd

fattar inte detta asså min morsa ha en p3 1 ghz 256 sdram å ett gay force 2 mx 400 32mb ¨å cs flyter som smör har runt 60-100 hela tiden även på aztec vid yard m.m fattar inte detta asså lägg in win 2k kanske de funkar bättre till spel än me win 2k av mina erfaranheter kan berätta att morans p3 har win 2k min med ;;)

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk

kan inte stämma! du har inte kollat ordentligt noga på fpsmätaren eller så sitter du och pratar om cs version 1.5, för i 1.5 har jag inte större problem, inte så jag klagar i alla fall.

Och vad det gäller dina operativsystemsförslag... hajjar jag nada! Ta det på svenska så kanske

Visa signatur

mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Allt tjat om att man ska formatera datorn när man byter ut grafik kort är skitsnack!
Har ingen betydelse om du formaterar datorn.. JO.. det finns en skillnad,, men det är inte grafik kortet utan HD...!!!
Såå.. problemet är någon annanstans..! kan vara ett program som slöar ner spelet,, eller någon drivrutin som inte ska vara där,, eller helt enkelt inte är en ny drivrutin..!

FORMAT..... nehee du!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

det är nog din gamla hårddisk och ram-minne som sätter stopp.

testa skriv in -32bpp i genvägen för CS. det kan lösa problemet.

edit: jag formaterade Inte när jag bytte från nvidia till radeon, och det funkar fint endå

Permalänk

Skall prova det där med -32bpp , men vadå i genvägen? I steamikonen eller? :/

Visa signatur

mvh
Calle