Permalänk
Medlem

AudioPro BLACK DIAMOND högtalare

Funderar på att köpa nya högtalare och har fått rekommendationen att dessa högtalare ska vara riktigt prisvärda:
AudioPro BLACK DIAMOND

Har läst igenom lite kommentarer om dem.

Men skulle jättegärna villja ha lite kommentarer från personer här. Äger ni kanske ett par, har ni lyssnat på dem, övriga synpunkter...

Något som jag oroar mig lite för är om de har lite för vek basåtergivning (bara ett 6½" baselement per låda). Men då både högtalare och låda är av mycket god kvalitet så kanske det kan bli riktigt bra ändå.

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Har ägt ett par och dom är helt okej, behöver du ännu mer bas, investera i en subwoofer.

Permalänk
Medlem

Har inga egna erfarenheter av Black Diamond, men flera av mina vänner som äger dessa är mycket nöjda. Själv valde jag mellan BD och Audio Pros nyaste serie, och det blev ett par Evidence E6 för min del och dessa kan jag rekommendera starkt både ljudmässigt och utseendemässigt.

http://www.audiopro.se/products/evidence_e6.asp

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Nu beror det på hur mycket pengar du har att lägga ut, samt har du en bra rec/för? Sen vill du ha golvarna mer för film eller musik?

Om du har råd så tycker jag att du ska satsa på Blue Diamond serien istället, för där är det bra mycket mer bas som kan prestera där. Samt att dom är snyggare enligt mig.

http://www.audiopro.se/products/image_bluediamond.asp
-----------------------
Jag är själv otrolig kräsen när det gäller högtalare så jag har rått runt i nästan ett år och lyssnat till olika högtalare läst recensioner m.m och jag har inte köpt något ännu.

Jag var själv starkt intresserad av Focus paketet eller Blue Diamond förut nu är jag mer intresserad av paket från B&W istället som dessa frontar.

B&W DM309 golvhögtalare (Bäst i Test Hifi Musik nr.9 2003)
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=BWDM309&...

Eller om man lägger ut ännu mera pengar så finns denna
B&W DM604 S3 golvhögtalare
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DM604S3&...

Dyrare javisst, men större element. Och där finns Kevlar och Alu som matrial för elementen istället och andra skillnader som förstås.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Black Diamond är väldigt prisvärda! "Jag vet, jag har såna hemma."

Faktum är att jag är 95% nöjd med mina Black Diamond. De spelar tydligt, med djup bas och högupplöst diskant.

Högtalarna hade fått 100% i betyg av mig om de haft lite "fetare" ljud. Alltså, haft lite mer dunk-i-bröstet-känsla...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Nu beror det på hur mycket pengar du har att lägga ut, samt har du en bra rec/för? Sen vill du ha golvarna mer för film eller musik?
...
Jag var själv starkt intresserad av Focus paketet eller Blue Diamond förut nu är jag mer intresserad av paket från B&W istället som dessa frontar.

B&W DM309 golvhögtalare (Bäst i Test Hifi Musik nr.9 2003)
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=BWDM309&...

Eller om man lägger ut ännu mera pengar så finns denna
B&W DM604 S3 golvhögtalare
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DM604S3&...
...

Har tänkt att lägga ut ungefär vad Black Diamond högtalarna kostar dvs. runt 6000kr.

Jag har en Technics SA-EX310 Surroundreceiver som ger 2x40 RMS Watt i 8 Ohm, borde vara fullt tillräckligt tycker jag, eller?

Vad är det som fått dig mer intresserad av B&W DM309, visst de har 2x6½" basar istället för Black Diamond 1x6½" (per högtalare), men ger de bättre bas (mer tryck...)/ljud? Det beror ju också mycket på hur bra konstruerad lådan är. De har lägre Frekvensomfång: 40-22 000 Hz än Black Diamond's: 28-22.000 Hz

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är just påväg att köpa lite ljudprylar efter jul, blir förhoppningsvis Panasonic SA-XR45 och black diamond, en helt digital reciever med 6*100W som ska vara mycket bra, tänkte nog köra med en Cambridge D500SE som Cd-snurra också.

Bild på recievern:
http://www.panasonic.se/materials/sa-xr45_s.jpg

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Har även jag sådana, så jag är inte objektiv men tycker de var väldigt prisvärda, ger fint ljud särskilt mellanregister och diskant. Om du är basfreak/lyssnar mycket på disco ska du köpa nåot annat/komplettera med subwoofer.

Jag bor i lägenhet och då lyssnar jag på dem utan subwoofer när jag lyssnar på musik. Vid 5.1 använder jag subwoofer. Tycker systemet fungerar klockrent. Har 4xBlack Diamond, En vector och som bas subzone.

Summering: Vill du ha mycket bas= Köp till subwoofer eller andra högtalare
Vid hemmabio = Mycket för pengarna
Musik utan alltför höga baskrav = Mycket för pengarna

Permalänk

Black Diamond ger väldigt mycket välljud för pengarna. Glöm inte bort AP 2.42 live som är nästan är identisk med Black Diamond bortsett från pianolacken. Jag hade tidigare 2.42 live + B1.35 (sub) som lätt riktigt bra med tanke på priset.

Nu har jag Blue Diamond som jag är supernöjd med. Centern i samma serie, Black Vector, gå inte heller av för hackor.

Visa signatur

Stationär 1:[Shuttle SN25P, AMD 64 3500+, 2GB RAM, GeForce 7800GT] Stationär 2:[XP2600+@2400MHz (AUIHB), Asus A7N8X Deluxe, 2 x 512 MB TwinMOS PC3200, Sapphire Radeon 9700 Pro, Enermax EG365AX, vattenkylning (Innovatek & DangerDen), Samsung Syncmaster 181T] Bärbar: [Dell P4 1.7 GHz, GF4 440 Go, 512 MB RAM, 40 GB HD]

Permalänk
Medlem

XiOUS

Black Diamond är väl ifrån eller omkring 1995 och B&W är från 2003 som jag kan förstå. Och under den tiden har en hel del saker hänt, och B&W är ett större märke än AudioPro också. Black Diamond är prisvärd o den e bra. Men alla anser ju olika som sagt, men om du tar dagens hifi tidningar och test där dom testar högtalare i dagsläget så finns ej såna där gamla högtalare längre utan endast nyare. Och som sagt så blev B&W best i test och dom testade 13.st golvare tror jag det var. Samt AudioPros nyaste golvare Evidence E.7 tror jag det var.
http://www.audiopro.se/products/evidence_e7.asp
--------
B&W har Diskant med Nautilus-teknik (och den tekniken är bra)

Detta säger bara en hel del det också.
För att musiken ska ha en väldefinierad bas och en fast botten att bygga vidare på, har högtalaren två nyutvecklade 6-tums element för mellanregister och bas. Membranen är tillverkade av glasfiber och Kevlar, som är både styvt och lätt.

De nedersta av de två elementen spelar bara basfrekvenser upp till 150 Hz, medan det översta spelar både bas och mellanregister. Det innebär att DM309 är en så kallad 2½-vägskonstruktion. Fördelarna med en sådan högtalare är att den både klarar en djup, fyllig och distinkt bas, samtidigt som mellanregistret låter oansträngt och öppet.

Det bästa vore som sagt om du själv kunde lyssna på bägge två så får du se vilken som är bäst enligt dig.

Men vad hade du tänkt att använda Frontarna främst till och har du tänkt att skaffa ett helt paket senare?

Angående din Rec så anser jag nog du kanske ska fundera på att uppgradera.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-

Permalänk
Medlem
Citat:

XiOUS
...
Det bästa vore som sagt om du själv kunde lyssna på bägge två så får du se vilken som är bäst enligt dig.

Men vad hade du tänkt att använda Frontarna främst till och har du tänkt att skaffa ett helt paket senare?

Angående din Rec så anser jag nog du kanske ska fundera på att uppgradera.

De ska användas för musiklyssning, jag gillar dock trance så att jag vill gärna ha go drag i basen, men jag gillar även typ sagan-om-ringen-musik :), lugnare och avslappnande musik.

Varför anser du att jag bör uppgradera Rec? Är 2x40 RMS Watt@8Ohm för klent eller att den inte ger ut lika bra ljud som en dyrare Rec? Eller både och?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående Rec så är det både.

Jo jag är väldigt inne på trance/techno också må jag säga
----
Jag köpte ett Sony Lba paket för som kosta omkring 13000.kr och det var det bästa jag har gjort, torterade systemet i nästan tre år och jag sållde systemet för ett tag sedan. Och jag må säga att jag ångrar mig då och då för det är ett system som jag saknar verkligen av många orsaker. Det var ett system som var byggt för att hålla och ge kraft, speciellt när det fanns en equalizer också och snacka om kraft man kan fixa o det räckte till 3,års fester med trance/techno, rock ja allt man kunde slänga på och snacka om saker flyttade på sig. Och jag letar som sagt efter ett paket som kan ersätta dom i musik och prestera jädra bra till film e svårt tyck jag. Eftersom det var ett paket ägnat för musik i första hand.

Men om du ska ha högtalare bara för musik alltså o inte till surround system så rekommenderar jag dessa.

Antingen ett system från
Cerwin-Vega Rekommendera då V-15F eller högre
Eller
DALI Rekommendera AXS10K

Visa signatur

-

Permalänk

Kompisen köpte ett par AP black diamond eftersom de fått bra kritik på många ställen. Kommer hem och kopplar in dem till hans Sony STR DB 790. De lät skit! OK, tänkte jag de skall ju spelas in också, men efter 100 timmars inspelning lät det fortfarande inte bra. Extrem avsaknad av bas och då är jag ändå ingen basoman. Högtalarna byttes ut mot ett par Celstion F30 som lät klart bättre.
Min uppfattning var att Sonyn var alldeles för ljus för AP Black Diamond och att de 6x100 Watt som Sony specar kanske inte är riktigt 100 Watt
Så AP Black Diamond kanske passar bäst till en förstärkare som är åt det lite mörkare hållet och har bra med effekt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, många säger att AP BD är väldigt ljusa, och passar då bra till mörkare förstärkare, därför var jag tvungen att ångra mig angående högtalarval, då panasonicen jag ska köpa är relativt ljus.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OliT
Ja, många säger att AP BD är väldigt ljusa, och passar då bra till mörkare förstärkare, därför var jag tvungen att ångra mig angående högtalarval, då panasonicen jag ska köpa är relativt ljus.

Hur tusan vet man om en förstärkare är ljus eller mörk då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XiOUS
Det måste du lyssna dig till själv faktiskt. Det finns ljusare och mörkare ljud samt kallare och varmare ljud m.m Så det beror precis på vad du själv vill ha för något.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

H/K stärkare är mörka & driver bra. Hade en Yamaha innan H/K, det var som dag & natt. Allting vart så mycket fylligare, numera köra jag H/K och infinity & dom spelar bra ihop också. Om jag skulle byta högtalare idag skulle jag valt mellan nya infinity eller AudioVector.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Det första man ska titta på är väll hur mycket du är beredd att lägga ut på grejjerna ? ..

Ska du ha en reciever eller en förstärkare + tuner + cd del ?

Som någon sa AP black diamond låter väldigt ljust , jag lyckades inte hitta någon bas alls i de högtalarna när jag provlyssnade .. även där med sony ...

Men som sagt , vad tillåter ekeonomin? ..

NAD är väll också lite åt det mörkare hållet , men fortfarande med en högupplöst ljudbild ..

Väntar på svar ang ekonomin ..

Mvh. Daniel

Permalänk

Äger en NAD C350, Pioneer DVD535, B&W DM601 S3 samt ett par Dali 6006. Kör med Tara labs NEXA högtalarkabel. Jag har alltid varit hifi intresserad och haft massa olika förstärkare, högtalare cd-spelare mm mm.
Mitt bästa system jag någonsin har haft är min NAD C350 ihop med B&W högtalare. Det låter väldigt öppet och otroligt rent. Trots storleken på högtalarna (b&W) så låter dem mer än mina Dali 6006. Jag har haft ett par Audio pro black diamond och dem låter ok, men inte mer. Går inte att jämföra med B&W. Med audio pro BD kunde man inte spela "fullt ut". Dem pallar ingenting. Lägg pengar på ett par B&W istället. Du ångrar dig annars. Jag gjorde det. Och om du ska lyssna på musik, köp inte en surround förstärkare. Lägg pengarna på en ren stereoförstärkare. Låter mycket bättre.

Visa signatur

You only live once, or do you?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanatic^
...
Väntar på svar ang ekonomin ..

Mvh. Daniel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiOUS
Har tänkt att lägga ut ungefär vad Black Diamond högtalarna kostar dvs. runt 6000kr.
...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silvershadow
Äger en NAD C350, Pioneer DVD535, B&W DM601 S3 samt ett par Dali 6006. Kör med Tara labs NEXA högtalarkabel. Jag har alltid varit hifi intresserad och haft massa olika förstärkare, högtalare cd-spelare mm mm.
Mitt bästa system jag någonsin har haft är min NAD C350 ihop med B&W högtalare. Det låter väldigt öppet och otroligt rent. Trots storleken på högtalarna (b&W) så låter dem mer än mina Dali 6006. Jag har haft ett par Audio pro black diamond och dem låter ok, men inte mer. Går inte att jämföra med B&W. Med audio pro BD kunde man inte spela "fullt ut". Dem pallar ingenting. Lägg pengar på ett par B&W istället. Du ångrar dig annars. Jag gjorde det. Och om du ska lyssna på musik, köp inte en surround förstärkare. Lägg pengarna på en ren stereoförstärkare. Låter mycket bättre.

Länk och priser på högtalare och förstärkare som du föreslår

Visa signatur

Permalänk

NAD C320BEE förstärkare
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC320BE...

NAD C352 förstärkare
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC352

Cambridge A500 förstärkare
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=CAMA500

B&W DM601 S3 stativhögtalare
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=46&product=DM601S3

Det finns ju andra modeller och alternativ. Du ska alltid lyssna innan du köper. Alla tycker ju olika, så det är bara du som vet hur det ska låta. Det är ju du som ska lyssna på högtalarna. Så om du har en hifiklubben butik nära dig så gå in och provlyssna massa. Dem är väldigt hjälpsamma och trevliga. Det som jag föreslår kanske du tycker låter skit, alla tycker ju olika. Så lyssna, lyssna och lyssna. Och pröva. Det lönar sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jsg skulle faktiskt varmt rekommendera NAD C320BEE med ett par B&W 601 S3 , det tror jag skulle bli en ypperlig kombination .

Permalänk

Jo tror det är ett väldigt bra alternativ. Grymt högupplöst ljud. Passar all musik galant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig välja stativ högtalare om man har plats för Golvare. Speciellt eftersom en del av det dyra priset på en stativ är just för att dom är så små och kompakta. Dom kan prestera väldigt bra till sin storlek men dom tar inte en Golvhögtalare i samma prisklass eller som är mer ämnad för mer högljudd musik eller om man skruvar upp volymen.

Visa signatur

-

Permalänk

Camridge: Måste säga att du har fel på den punkten. Att golvhögtalare skulle låta bättre för samma pengar?? Beror ju helt på högtalare/tillverkare. Tycker att mina Dali 6006 inte alls har lika fast och snabb bas som mina B&W, och det är stativ högtalare. Golvare har en förmåga att låta mörkare då elementen spelar i större låda. Visst kan dem "basa" mer men det behöver ju inte låta bra för det. Som sagt, smaken är som baken, man köper det man själv tycker låter bra.

Visa signatur

Permalänk

Nu vet jag inte om det är exakt samma modell men Onoff hade iaf ett par black diamond som såg ut som dom på bilden för under 3000 kr i senaste reklambladet.

Permalänk
Medlem

mr SpruceTwig

Det har du rätt i ,dom hade/har Black Diamond högtalare i sitt blad, men priset kommer jag själv inte ihåg heller.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Brukar inte onoff ha styckpris på högtalare?

Permalänk
Medlem

Silvershadow

En golvhögtalare har flera fördelar jämfört med en stativhögtalare. För det första är det en högtalare som så att säga har ett inbyggt stativ, vilket är enklare och i många fall ser bättre ut. Golvhögtalare har också betydligt större kabinett och det ger en fylligare och djupare basåtergivning, vilket gör både filmer och musik mer trovärdiga och upplevelsen mer intensiv. Den fylliga basen kommer särskilt bra till sin rätt i lite större rum, där en mindre högtalare annars riskerar att låta lite tunn.

Tagit från Dynaudio

The small size does limit the bass grunt and loudness capabilities of course, but that's true for any small speaker.

Försöker få fram den stora o självklara skillnaden mellan stativ och golvare.

Men om du funderar på staiv så tror jag nog denna skulle vara väldigt bra och den har fått väldigt fina utmärkelser.

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Dynaudio/Audienc...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Silvershadow

En golvhögtalare har flera fördelar jämfört med en stativhögtalare. För det första är det en högtalare som så att säga har ett inbyggt stativ, vilket är enklare och i många fall ser bättre ut. Golvhögtalare har också betydligt större kabinett och det ger en fylligare och djupare basåtergivning, vilket gör både filmer och musik mer trovärdiga och upplevelsen mer intensiv. Den fylliga basen kommer särskilt bra till sin rätt i lite större rum, där en mindre högtalare annars riskerar att låta lite tunn.

Tagit från Dynaudio

The small size does limit the bass grunt and loudness capabilities of course, but that's true for any small speaker.

Försöker få fram den stora o självklara skillnaden mellan stativ och golvare.

Men om du funderar på staiv så tror jag nog denna skulle vara väldigt bra och den har fått väldigt fina utmärkelser.

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Dynaudio/Audienc...

Du borde lyssna på 601 S3 innan du säger det där , och varför skulle Stativare vara ämnade att spela "lägre" musik med ?
Hört kombinationen sub + staiv-högtalare ?
Klart som fan att stativare måste klara att spela på samma volym som ett par golvare bara det att de inte går lika djupt i basen ?

(EDIT: BTW vi snackar inte stativ-högtalare för 500kr paret från siba/onoff nu .. utan vi pratar i samma prisklass som 601 S3 )