Permalänk
Medlem

IT-policy!?

Hej i stugan!

Företaget där jag jobbar håller på att försöka införa en nattsvart IT-policy.

I min position som fackligt förrtroendevald så har jag fått en förhandstitt på den och den är som sagt nattsvart.

Frågan är:
Har ni någon bra IT-policy liggandes som bygger mer på sunt förnuft och som inte är 7-sidor lång?

Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Sunet's etiska regler är en bra början:

http://basun.sunet.se/html_docs/info_sunet/etik.html

Etiska regler

Det är en i den akademiska världen allmänt accepterad princip att bevara nätverken så öppna som möjligt.

För att så skall kunna ske är det oundvikligt att vissa etiska krav ställs på de individer som använder nätverken och på deras aktiviteter. Dessa etiska krav skiljer sig inte särskilt mycket från övriga krav som ställs på medborgarna i ett modernt samhälle.

SUNET fördömer som oetiskt när någon

1. försöker få tillgång till nätverksresurser utan att ha rätt till det

2. försöker dölja sin användaridentitet

3. försöker störa eller avbryta den avsedda användningen av nätverken

4. uppenbart slösar med tillgängliga resurser (personal, maskinvara eller programvara)

5. försöker skada eller förstöra den datorbaserade informationen

6. gör intrång i andras privatliv

7. försöker förolämpa eller förnedra andra.

Fyll sedan på med sådant som är relevant för erat företag

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad som är så nattsvart med eran It-Policy ?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbull
Får man fråga vad som är så nattsvart med eran It-Policy ?

mitt långa svar med exempel försvann...så det får bli ett kort...

I vissa delar är IT-policyn orimlig och saknar förtroende och frihet under ansvar. Givetvis är många delar även rimliga men när de sätts i sitt sammanhang så framträder en mörk bild. Men detta kan ju vara ett uttryck för för en otrevlig syn på personalen och inte direkt kopplad till datorsystemen.

Därför efterlyser jag en IT-policy som mer bygger på förtroende och sunt förnuft.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calderon
mitt långa svar med exempel försvann...så det får bli ett kort...

I vissa delar är IT-policyn orimlig och saknar förtroende och frihet under ansvar. Givetvis är många delar även rimliga men när de sätts i sitt sammanhang så framträder en mörk bild. Men detta kan ju vara ett uttryck för för en otrevlig syn på personalen och inte direkt kopplad till datorsystemen.

Därför efterlyser jag en IT-policy som mer bygger på förtroende och sunt förnuft.....

Ska jag vara ärlig så tror jag de flesta IT-Policy är ganska "nattsvarta". Allt är skrivet för att visa att företaget inte tillåter något som helst som inte är nödvändigt. Sen hur vanligt är det att dom anställda följer en IT-policy helt fullt ut ?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Som janzzon skrev ovan är Sunets regler bra, men de är egentligen en aning för generella. Det beror på att varje lokal högskola eller universitet ska själva fritt få specificera vilka regler som ska gälla hos dem. Några exempel på mer specificerade avtal angående nätverksutnyttjande kan hittas här:

Villkor för IT användning (Linköpings universitet)
Ansvarsförbindelse för studerande (Chalmers)

Permalänk

Skrev ett skolarbete om just detta, ska se om jag hittar det när jag kommer hem (om några dagar dvs)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbull
Sen hur vanligt är det att dom anställda följer en IT-policy helt fullt ut ?

Det är iofs sant men när det kommer ner till uppsägning eller dylikt, då kan man ge sig f-n på att dom kommer att använda allt dom har....och lite till.

Får försöka redigera bort de mest orimliga bitarna och hoppas att dom köper det.....

Permalänk
Medlem

Lägg gärna in en (temporär) länk till dokumentet/policyförslaget så man kan titta på det komma med lite förslag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Lägg gärna in en (temporär) länk till dokumentet/policyförslaget så man kan titta på det komma med lite förslag...

Ok, här kommer en temporär länk......

http://69.50.191.2/~dansmia/itpolicykopia.pdf

som sagt var för sig så kan det ju ses som rimligt men den större bilden är mörk.

Kom gärna med åsikter som jag kan använda mig av.....

Permalänk
Medlem

"Det är förbjudet att besöka sidor med olagligt innehåll. Det är ej heller tillåtet att lyssna på
radio eller musik via Internet, använda MSN Messenger, ICQ eller annan chatprogramvara,
bevaka aktier eller liknande, detta pga att det reducerar våra resurser vad gäller det primära
syftet med vår uppkoppling mot Internet, nämligen mailhantering och övrig kommunikation
till regionskontor eller konsulter vi anlitar."

- Det är väl bara att rätta sig i ledet. Chattprogram kan vara bra, men det finns också risker med dem.

"Filer av typ .com, .exe, .pif, .vbs, .scr stoppas
idag i vårt epost-system."

-Absolut rätt!

"För att ett lösenord skall vara svårt att knäcka rekommenderas att det är minst 8 tecken, och
att det innehåller både bokstäver och siffror blandat, allra helst med blandat stora och små
bokstäver. Lösenordet skall inte innehålla användarens eget eller nära släktingars namn.
Alla lösenord skall bytas regelbundet oavsett om systemen påminner om detta eller inte."

- Jag tycker att ni borde ha kravet "maskinellt", dvs att lösenord föker reglerna, på hur många tecken det skall vara, samt minst en siffra, minst en stor bokstav.

"Alla användare ansvarar för att logga ur sin dator från nätverket när dagens arbete är slutfört
för att förhindra för obehöriga att på ett lätt sätt ta sig in i systemen."

- Rätt, dessutom tycker jag att ni skall aktivera skärmsläckare med lösenordshantering efter ett visst intervall. Dessa inställningar skall ni sedan hindra användarna från att ändra.

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, här kommer en temporär länk......

http://69.50.191.2/~dansmia/itpolicykopia.pdf

som sagt var för sig så kan det ju ses som rimligt men den större bilden är mörk.

Kom gärna med åsikter som jag kan använda mig av.....

Tja, jag ser inte riktigt vad som är så nattsvart.
Om man har i åtanke på att folk sitter på jobbet och har betalt per timme, använder datorer som företaget äger, programvara som företaget licencierar och i all kommunikation utåt representerar företaget, så är det väl inte så konstigt att företaget föredrar att man gör sådant som har med arbetet att göra?

Att man väljer att förbjuda installation av egna program förstår jag helt och hållet. Om något program som IT-enheten inte har koll på börjar krångla så kan det lätt bli väldigt dyrt (tid är pengar).

Punkten i de etiska reglerna: "inte tillåtet att... 8. utnyttja XXXXXXs utrustning för privat bruk som inte är av ringa omfattning"
ger ju en liten hint om att det inte är helt förbjudet att göra sådant som inte är arbetsrelaterat om det inte är olagligt, osäkert eller använder mycket resurser.

Men för att slippa problem med regeltolkning i framtiden bör företaget specificera vad man faktiskt får göra, inte bara vad man inte får göra.

Det känns som att ni har rätt mycket frihet ändå.
Jag har varit med om företag där all extern mail och all surfning är blockerad. Sedan får man specificera vilka mailadresser man vill kunna skicka till (och få godkännt av chefen), typ mail till *@våranföretagspartner.com och www.våranleverantör.com
Dessutom var datorerna rätt hårt låsta. Man ansökte om inloggningskonto , mail och word+excel t.ex. Då fick man upp ikonerna för outlook, word och excel på skrivbordet. Inget annat. Ingen startmeny, ingen utforskare mm. Endast skrivbehörighet till sin katalog på servern, ingen skrivbehörighet på datorn. Man fick till och med fråga extra för att få se klockan i högra hörnet!
Det mina damer och herrar, det är nattsvart!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Ja, det dokumentet kan väl tänkas vara lite "hårt" skrivet. Det känns t.ex. lite hårt att begränsa användandet av program som ICQ/MSN Messenger, men det är kanske så att denna användning drar ner produktiviteten i företaget - vad vet jag. Även förbud mot att "lyssna på radio via Internet" känns lite jobbigt - jag lyssnar på nätradio stora delar av min vakna tid på dygnet! Det är kanske dock så att ni har en ganska litet Internetlina som många ska dela på?

Sammantaget kan jag hålla med om att det är ett ganska "mörkt" dokument, men man får ställa sig frågan "varför är det mörkt?". Är detaljförbuden berättigade, eller är det saker som du tycker borde vara tillåtna? När man skriver ett sådant policydokument tycker jag man först ska bena ner vad som är tillåtet, och vad som inte är det. Det som är förbjudet ska uttryckligen förbjudas, det som är tillåtet ska inte tas upp. Då råder det inga tvivel om vilka regler som gäller.

Sedan tycker jag att man, i ett policydokument, inte nödvändigtvis måste ta upp saker så detaljerat om man inte måste. En IT-policy behöver inte berätta exakt för användarna t.ex. vilka "övervakningsprogram" som är installerade osv., och hur man ska gå tillväga med att skicka e-post., Det kan man skriva i ett vanligt PM, eller utskick till användarna, eller på internhemsidan.

Det bör också framgå vad som gäller vid regelöverträdelser. Får man kicken direkt, eller får man några varningar först? Polisanmäls upptäckta lagöverträdelser? Osv....

Jag tycker också det är dumt att skriva saker som "koncernen har som policy att nedladdning och användning av musikfiler i så kallat mp3-format inte är tillåtet. Detta är på grund av det oklara rättsläget beträffande upphovsrätt." Jasså?! Så det är helt OK att ladda ner musikfiler i AAC, WMA etc. då eller? Typisk sak som känns som ett påhopp. Antingen är det tillåtet att ladda ner saker efter eget omdöme, eller så är det helt förbjudet. Det räcker gott med att säga att "Nedladdning av material som inte har med jobbet att göra är förbjuden". Sedan är det upp till var och en att fatta vad det är man inte får ladda ner.

Vidare det här med att "All information som lagras på hårddisk på server eller lokal dator är XXXXXX koncernens egendom." - det känns ju definitivt som en slags inskränkning av den personliga identiteten. Som att företaget har rätt att snoka i precis allt som man har på sin dator. Bättre att formulera sig i stil med att "it-avdelningen har rätt att övervaka data i systemen". Man får också passa sig lite exakt hur man formulerar sig. Man kan komma i konflikt med gällande lagar angående avlyssning, och brytande av sk. "telehemlighet" - det som förhindrar ISP:s att avlyssna trafiken i deras nät utan vidare.

Det känns i alla fall som om det dokumentet skulle behövas slipas på en del....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janzzon
Tja, jag ser inte riktigt vad som är så nattsvart.
Om man har i åtanke på att folk sitter på jobbet och har betalt per timme, använder datorer som företaget äger, programvara som företaget licencierar och i all kommunikation utåt representerar företaget, så är det väl inte så konstigt att företaget föredrar att man gör sådant som har med arbetet att göra?

Att man väljer att förbjuda installation av egna program förstår jag helt och hållet. Om något program som IT-enheten inte har koll på börjar krångla så kan det lätt bli väldigt dyrt (tid är pengar).

Håller med janzzon.

Den där IT-policy är mycket lik den vi tillämpar på mitt jobb, och den funkar fint.
Visst, det var lite smågäll när vi införde den för att folk inte kom åt Svenska Spel, ATG, ect...
Men det är bara att tydligt förklara att sådant inte är jobbrelaterat.

Har man inte en tydlig it-policy så tar det högst 2,5 sec innan folk börjar ladda ned saker, kolla på skumma (p0rn) sidor, osv..

Visa signatur

Perhaps it's understandable that some network administrators feel that the best way to accelerate a Windows system is at 9.81 meters per second squared.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om jag är lite känsligare än ni andra när det gäller denna policy, kan ju iofs bero på att jag tror mig veta hur detta kommer att utnyttjas av företaget, kan ju även bero på mitt fackliga förtroendeuppdrag där jag skall ta tillvara på medlemmarnas intresse.

Och givetvis som jag skrev innan, många delar är förnuftiga men inte alla. Mycket av det som står i policyn är endast en nerknappad version av hur det funkar idag. Som jag har förstått så fungerar allt bra idag utan denna policy.

Från frihet under ansvar till detta så tycker jag dock att det rör sig om några nyanser på skalan, men det är klart att det finns företag som är betydligt sämre likaså finns det företag som har en mycket friare policy.

en som jag tycker är rimlig är denna, vagt formulerad men ändå med det viktiga med, och som sagt frihet under ansvar (kanske naivt att tro att alla kan arbeta under detta men ändå!)

http://69.50.191.2/~dansmia/policyinternet.pdf

märk väl att det rör sig om en policy och inte ett detaljerat regelverk, det är kanske iofs synonymt...

Permalänk

Känns som de missat lite grann vad en policy är, en policy ska endast dra upp reglerna sen ska ett dokument innehållandes riktlinjerna förklara varför och hur policyn ska efterlevas (iaf så som vi fått lära oss).

Vår uppgift vi skulle lösa
http://www.masda.vxu.se/multimedia/kurser/MEA722/uppgifter/up...

En sida med information kring IT-säkerhet/IT-policy etc vi fick som grund
http://www.masda.vxu.se/multimedia/km/security/security.htm

Permalänk
Medlem

Jag håller iofs. inte med om att "chatt via IRC eller ICQ" inte är att anses som professionell. Mycket av den dagliga versamheten (iaf. mellan tekniker) hos många större ISPs i dagsläget sker t.ex. via IRC (och även i viss mån via ICQ).

Permalänk
Medlem

JohanS, Jag håller med dig i stort, jag kan iofs förstå begränsningarna i IM och nätradio då det första stör arbetet och det andra slukar bandbredd som företaget betalar för.
Saknar också delen om påföljder vid brott mot policyn men kommer inte att påminna om det.
Många delar av dokumentet, precis som du säger om musik filerna, inte verkar riktigt genomtänkta och därigenom drar ner trovärdigheten på dokumentet.
Vidare ang informationslagringen, så tror jag att det bryter mot upphovsrätten. Om jag lägger en privat bild på datorn och företaget anser att det är deras egendom och kanske använder sig av den då är jag tveksam till att företaget inte bryter mot upphovsrätten.
Likaså, rent juridiskt så kommer de att bryta mot PUL om de övervakar personalen utan deras uttryckliga och specificerade medgivande, kommer jag inte heller att påminna om.

JohanS: Att företaget inte anser det vara professionellt beror nog på att det inte används i tjänsten av alla utan diskussionerna som förs är av privat natur. Vidare så visar detta på att även om företaget vill framhäva sin IT-profil så hänger de inte riktigt med i utvecklingen (sitter fortfarande med office 97) alternativt de människor som sitter på vår IT-avdelning/ledningsgrupp inte ser bruket av Internet som en naturlig del i livet och arbetet, och JA det är en generationsfråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Saknar också delen om påföljder vid brott mot policyn men kommer inte att påminna om det.
Många delar av dokumentet, precis som du säger om musik filerna, inte verkar riktigt genomtänkta och därigenom drar ner trovärdigheten på dokumentet.

Genomtänkt var det väl, dom vill inte att olagligt upphovsrättsskyddat material ska lagras på företagetsdatorer. Däremot var det felformulerat när dom bara tog upp mp3 filer. Hade dom skippat "i så kallat mp3 format" och bara skrivit musikfiler så hade det täckt alla format.

Citat:

Vidare ang informationslagringen, så tror jag att det bryter mot upphovsrätten. Om jag lägger en privat bild på datorn och företaget anser att det är deras egendom och kanske använder sig av den då är jag tveksam till att företaget inte bryter mot upphovsrätten.

Här får man använda lite sunt förnuft... Tänk så här: Skrivbordet du använder på jobbet tillhör företaget. Om du ställer ett inramat kort på din fru där, kan företaget klaga på dig då?...eller ta ramen o kortet ifrån dig för det är "deras".
Det blir lite skillnad om du släpar dit hela din fotosammling eller videofilms hylla och ställer på kontoret.

Citat:

Likaså, rent juridiskt så kommer de att bryta mot PUL om de övervakar personalen utan deras uttryckliga och specificerade medgivande, kommer jag inte heller att påminna om.

Det är nog datorerna som övervakas, inte personalen.

Citat:

JohanS: Att företaget inte anser det vara professionellt beror nog på att det inte används i tjänsten av alla utan diskussionerna som förs är av privat natur. Vidare så visar detta på att även om företaget vill framhäva sin IT-profil så hänger de inte riktigt med i utvecklingen (sitter fortfarande med office 97) alternativt de människor som sitter på vår IT-avdelning/ledningsgrupp inte ser bruket av Internet som en naturlig del i livet och arbetet, och JA det är en generationsfråga.

Vi har massor utav Office 97 kvar, och jag kan inte påstå att vi är efter i utvecklingen...
Och det är inte en generations fråga, det är en attitydsfråga.

Visa signatur

Perhaps it's understandable that some network administrators feel that the best way to accelerate a Windows system is at 9.81 meters per second squared.

Permalänk
Medlem

Hellre nattsvart policy än Kazaa-infekterade datorer som delar ut företags-hemligheter, och sist men inte minst, var rejält tacksam att du ens har ett jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da Jocko
Genomtänkt var det väl, dom vill inte att olagligt upphovsrättsskyddat material ska lagras på företagetsdatorer. Däremot var det felformulerat när dom bara tog upp mp3 filer. Hade dom skippat "i så kallat mp3 format" och bara skrivit musikfiler så hade det täckt alla format.

Här får man använda lite sunt förnuft... Tänk så här: Skrivbordet du använder på jobbet tillhör företaget. Om du ställer ett inramat kort på din fru där, kan företaget klaga på dig då?...eller ta ramen o kortet ifrån dig för det är "deras".
Det blir lite skillnad om du släpar dit hela din fotosammling eller videofilms hylla och ställer på kontoret.

Det är nog datorerna som övervakas, inte personalen.

Vi har massor utav Office 97 kvar, och jag kan inte påstå att vi är efter i utvecklingen...
Och det är inte en generations fråga, det är en attitydsfråga.

Jag tycker att en policy skall vara så allmänt hållen att man inte behöver ändra den så fort det kommer något nytt format, därigenom tycker jag inte att den är speciellt genomtänkt. Precis som du säger olagligt upphovsskyddat material, tycker att det hade räckt. Definitionerna får finnas i IT-avdelningens riktlinjer.

Just det sunt förnuft det har jag efterlyst hela tiden! Känner att jag börjar bli lite negativ men jag har inte funnit något i dokumentet som riktar sig till personalens sunda förnuft hittills, men jag kan ha missat något. Ändå så är det förbjudet att ha kort på vem-som-helst på sin arbetsplats så är det vare sig det är ett stort eller litet.

Det har du säkert helt rätt i, för den gång datorn/ip-adressen knyts till personen så blir det personuppgifter och då går dessa under PUL, detta händer iofs redan vid inloggningen, men som jag fattat det så är bevakningen av utrustningen i avpersonifierat skick. I det programmet som används för att blocka sidor (websense) så finns en moduls som kartlägger användarnas IT-användning och om denna ”modul” skulle användas så bryter företaget solklart mot PUL såvida de inte har fått godkännande från personalen enligt de bestämmelser som finns i PUL.

Office var kanske ett dåligt exempel, men jag står fast vid min uppfattning. Visst är det även till stor del en attitydfråga men hade hela ledningsgruppen och IT-avdelningen varit 20-åringar så kan jag sätta en 50-öring på att det hade sett annorlunda ut! Bättre eller sämre vill jag inte sia i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

Hellre nattsvart policy än Kazaa-infekterade datorer som delar ut företags-hemligheter, och sist men inte minst, var rejält tacksam att du ens har ett jobb.

Håller med dig, IT-säkerhet krävs, frågan är var hotet kommer ifrån, utifrån eller inifrån. Som sagt jag har inte hört talas om att vi som företag skulle ha / ha haft problem, men det är bättre att förekomma än förekommas!

Sista delen av din mening gör mig rädd, jag vet att många tycker som dig men ändå. Drar man din åsikt så långt det går. Så skulle företagen kunna göra precis som dom vill för det är bara att sparka de som är missnöjda och anställa andra med lägre krav/förväntningar/integritet och efter några rundor i denna karusell så är personalen löneträlar utan rättigheter. Och tro mig finns det ingen som knorrar / ifrågasätter / ställer krav så gör de allt de tror de kan komma undan med. Men visst är det trist att inte ha ett arbete, likaså kan det vara trist att ha ett arbete, lycka till! Ps. en del av mitt arbete är att bevaka / ifrågasätta företaget Ds.

Min uppfattning är att är nu man ska vara obstinat, när policyn väl slagit igenom så är det för sent att komma med sina åsikter.

Tack för era intressanta åsikter!

Permalänk
Medlem

Problemet med att förbjuda att man laddar ner "upphovsrättsskyddat material" är att man då inte ens kan surfa till Aftonbladets hemsida. Dom har ju upphovsrätten till alla bilder på sin hemsida!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Problemet med att förbjuda att man laddar ner "upphovsrättsskyddat material" är att man då inte ens kan surfa till Aftonbladets hemsida. Dom har ju upphovsrätten till alla bilder på sin hemsida!

Fullt så illa har dom väl förhoppningsvis inte menat
Det står iofs:
"Likaså är nerladdning av material med upphovsrättsskydd förbjudet om inte berörd person via avtal har rätt att ladda ner sådant material."
Och Aftonbladet såsom upphovstättsinnehavare genom handling visat att man har rätt att ladda ner deras texter/bilder genom att dom har publilcerat dom på webben.

Men jag förstår vad du menar, JohanS, att det är lätt att skjuta sig i foten när man skriver regler. Det blir lätt absurda konsekvenser dom inte går att upprätthålla
Om man genom att starta datorn (eller iaf går ut på nätet) bryter mot IT-policyn så är det väl inte så många som tar policyn seriöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore intresant att veta om företaget det handlar om är ett Svenskt dotterbolag som följer en koncerpolicy eller om policyn är lokalt skapad.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

tycker faktiskt att policyn ser ut som den gör på många andra ställen. Det står inget om att man inte får skicka privata mail som det är förbjudet att göra på många andra företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Vore intresant att veta om företaget det handlar om är ett Svenskt dotterbolag som följer en koncerpolicy eller om policyn är lokalt skapad.

/H

Företaget är ett svenskt moderbolag som har tre små dotterbolag i andra länder. Och det är en egenhändigt tillverkad, läs hopklippt, policy.