Citat:
Ursprungligen inskrivet av Da Jocko
Genomtänkt var det väl, dom vill inte att olagligt upphovsrättsskyddat material ska lagras på företagetsdatorer. Däremot var det felformulerat när dom bara tog upp mp3 filer. Hade dom skippat "i så kallat mp3 format" och bara skrivit musikfiler så hade det täckt alla format.
Här får man använda lite sunt förnuft... Tänk så här: Skrivbordet du använder på jobbet tillhör företaget. Om du ställer ett inramat kort på din fru där, kan företaget klaga på dig då?...eller ta ramen o kortet ifrån dig för det är "deras".
Det blir lite skillnad om du släpar dit hela din fotosammling eller videofilms hylla och ställer på kontoret.
Det är nog datorerna som övervakas, inte personalen.
Vi har massor utav Office 97 kvar, och jag kan inte påstå att vi är efter i utvecklingen...
Och det är inte en generations fråga, det är en attitydsfråga.
Jag tycker att en policy skall vara så allmänt hållen att man inte behöver ändra den så fort det kommer något nytt format, därigenom tycker jag inte att den är speciellt genomtänkt. Precis som du säger olagligt upphovsskyddat material, tycker att det hade räckt. Definitionerna får finnas i IT-avdelningens riktlinjer.
Just det sunt förnuft det har jag efterlyst hela tiden! Känner att jag börjar bli lite negativ men jag har inte funnit något i dokumentet som riktar sig till personalens sunda förnuft hittills, men jag kan ha missat något. Ändå så är det förbjudet att ha kort på vem-som-helst på sin arbetsplats så är det vare sig det är ett stort eller litet.
Det har du säkert helt rätt i, för den gång datorn/ip-adressen knyts till personen så blir det personuppgifter och då går dessa under PUL, detta händer iofs redan vid inloggningen, men som jag fattat det så är bevakningen av utrustningen i avpersonifierat skick. I det programmet som används för att blocka sidor (websense) så finns en moduls som kartlägger användarnas IT-användning och om denna ”modul” skulle användas så bryter företaget solklart mot PUL såvida de inte har fått godkännande från personalen enligt de bestämmelser som finns i PUL.
Office var kanske ett dåligt exempel, men jag står fast vid min uppfattning. Visst är det även till stor del en attitydfråga men hade hela ledningsgruppen och IT-avdelningen varit 20-åringar så kan jag sätta en 50-öring på att det hade sett annorlunda ut! Bättre eller sämre vill jag inte sia i.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Neco
Hellre nattsvart policy än Kazaa-infekterade datorer som delar ut företags-hemligheter, och sist men inte minst, var rejält tacksam att du ens har ett jobb.
Håller med dig, IT-säkerhet krävs, frågan är var hotet kommer ifrån, utifrån eller inifrån. Som sagt jag har inte hört talas om att vi som företag skulle ha / ha haft problem, men det är bättre att förekomma än förekommas!
Sista delen av din mening gör mig rädd, jag vet att många tycker som dig men ändå. Drar man din åsikt så långt det går. Så skulle företagen kunna göra precis som dom vill för det är bara att sparka de som är missnöjda och anställa andra med lägre krav/förväntningar/integritet och efter några rundor i denna karusell så är personalen löneträlar utan rättigheter. Och tro mig finns det ingen som knorrar / ifrågasätter / ställer krav så gör de allt de tror de kan komma undan med. Men visst är det trist att inte ha ett arbete, likaså kan det vara trist att ha ett arbete, lycka till! Ps. en del av mitt arbete är att bevaka / ifrågasätta företaget Ds.
Min uppfattning är att är nu man ska vara obstinat, när policyn väl slagit igenom så är det för sent att komma med sina åsikter.
Tack för era intressanta åsikter!