Permalänk
Medlem

Hur bra tryck i z-680 ?

Tjena.

Undrar hur bra tryck det egentligen är i logitechs z-680 paket,
Jag har läst ett par recensioner och sökt och läst här i forumet, och ljudet värkar ju helt klart bra. Men jag är tveksam på att det skulle vara "fetare" ljud i det än min nuvarande uppsättning :

info: Eltax M500S Trevägs stereohögtalare. Basreflexlåda med två 25cm basar och ett 13cm mellanregister med aluminiummembran och en 2,5cm soft dome-diskant. Frekvensomfång 30Hz-20kHz. Impedans 8ohm. Effekttålighet250W RMS, 500W max. Känslighet 94dB. Vikt 18,1kg. Mått 1030x320x300mm.

Drivs av en NAD stereo reciver 7020 (gammal, mycket kraftfull förstärkare)

Och jag måste säga att det låter "ganska" mycket om det här i mitt lilla rum ( 12m² )!, men det låter inte särskilt bra alls :\

Så min fråga är om ett z-680 system värkligen kan dunka mer även på hög volym än mitt nuvarande sys.

Permalänk
Medlem

Vad kostade dom, högtalarna alltså?

Permalänk
Medlem

2488:-

edit: www.brl.se 1988:- nuförtiden,

Permalänk
Medlem

Hehe z-680 har nog ordentligt med mer tryck. Åtminstone volym.

Permalänk
Medlem

vad menar du med volym?

och att en 8" skulle göra fetare bas än 4x10" låter ju lite wierdo i minna öron..

Permalänk
Medlem

Jag har ett Z-560 och vad jag vet så är basen i princip samma som i Z-680.
Innan hade jag 2st 10" MDS fanatic basar(250W RMS/st) som jag drev med ett pioneer A-109 (210W)... Och jag kan lungt säga att basen blev grovt mindre med logitechen....
Men Z-560:n är ändå ljudmässigt skönare än mitt förra system.

Så om det är bas du är ute efter så skulle jag nog tänka mig för innan köpet. Men det kan ju hända att Z-680 har kraftigare bas eller nåt. Correct me if I´m wrong.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Jag tror du vinner mer på ett par bra högtalare än ett 680 system.

Permalänk
Medlem

ok. men nu är det så att steget är lite småpaj (glapp, sprak osv)

ow vilken beslutsångest :]

och skippo: efter lite googlande så värkar det som det är typ samma subb i z-560 och z-680 ja.

Permalänk
Medlem

jag har Z680 systemet... å det är grymt skönt ljud tycker jag

Visa signatur

Ägare av en Z600 ;)

Permalänk
Medlem

Har läst alla recensioner på pricerunner.se nu också, blir väldigt troligt z-680

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mitt z-680-system igår, beställde det p.g.a. alla lovord jag läst på internet.
Hitills kan jag inte säga att jag är nöjd, har iofs inte provat se nån film med det, men har spelat en del musik från datorn och tycker inte att basen låter särskilt bra. Tycker nästan det låter bäst om man drar ner subwoofern på 0, då slipper jag det det där dova ljudet i bakgrunden hela tiden.
Nån som kanske vet hur man kan få det låta bättre?
Har baslådan mot väggen under skrivbordet, men enligt logitech ska det inte spela nån roll var man har den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan L
Bla bla bla..

Testa att flytta runt o justera så blir det nog bättre med basen.,

Permalänk
Medlem

Z-680

Jag har z680-systemet! Stefan L har delvis rätt! Basen är rätt krånglig att justera så att man får rätt touch i basen! Men jag har oxå experimeterat lite! Dra inte ner basen till noll på systemet utan sänk basen på ljudkällan istället(datorn/minidisc/ tv/ m.m.)! då blir ljudet grymt bra! Jag har paketet kopplat till min dator o kollar på film, funkar utmärkt då jag har basen i systemet på ca: 5-10 o minska basen i datorn! Testa dig fram så får du en bra nivå! Allt handlas om justering o balans

Permalänk
Medlem

Det ska testas nacud! får mitt nu i början av veckan..,

Permalänk
Medlem

Kör också med z-680.. Och i mitt rum där jag har datorn 12-15 kvm så är det helt okej ljud.. Men somsakt basen är lite knepig.
Fördelen som jag ser är att jag kan köra med S/pdif mellan dator och ljudsystemet.. Men man kan ju inte kalla systemet ett hemmabiosystem utan ett overkillsystem till en dator..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Kör också med z-680.. Och i mitt rum där jag har datorn 12-15 kvm så är det helt okej ljud.. Men somsakt basen är lite knepig.
Fördelen som jag ser är att jag kan köra med S/pdif mellan dator och ljudsystemet.. Men man kan ju inte kalla systemet ett hemmabiosystem utan ett overkillsystem till en dator..

Tjenare! Du som kör med S/pdif, var köper du kabeln???? Jag har letat runt men inte hittar jag den! I affären säger att man kan använda en "vanlig" stereokabel med en 3.5mm stereplugg! Hade för mig att d ska vara en 3,5mm plugg med 4 ledningar!!!

Permalänk
Medlem

Har fått mitt sys nu, och jag är väldigt nöjd! helt grymt till film.

nacud: s/pdif kablen är bara en kabel! optisk fiber grej nånting heter dom.,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Tjenare! Du som kör med S/pdif, var köper du kabeln???? Jag har letat runt men inte hittar jag den! I affären säger att man kan använda en "vanlig" stereokabel med en 3.5mm stereplugg! Hade för mig att d ska vara en 3,5mm plugg med 4 ledningar!!!

Vad har du för ljudkort? Man gör på olika sätt beroende på vilket ljudkort man har. (Koppla in Z-680 via spdif alltså.)

Men efterson du pratar om 3,5 mm pluggar gissar jag du har ett creativekort. Gör du så här:

Införskaffa en 3,5 mm mono (viktigt! Stereo funkar EJ!) -> RCA adapter. Denna pluggar du in i ljudkortet, sedan pluggar du in en vanlig coaxial/RCA kabel och denna kabel pluggar du in i kontrollenheten.

Glöm inte att ändra till "digital output only" samt gå in i Creative Audio HQ, sedan device controls och sätt den till "spdif passthrough".

Hårdvara som behövs:

Adaptern:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/184491.htm

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/184351.htm

Kabeln:

http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?37082 (Från Kjell & Co)

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Har fått mitt sys nu, och jag är väldigt nöjd! helt grymt till film.

nacud: s/pdif kablen är bara en kabel! optisk fiber grej nånting heter dom.,

Malte, gå in i Surround Mixer(Förutsatt att du har creative ), o klicka på settings... Sen klickar du i "Bass redirection" och setter Crossover'n på 110hz. Prova lite music o ställ ner basen lite i Surround Mixer, om det behövs. Säg till om det hjälpte lite

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Malte, gå in i Surround Mixer(Förutsatt att du har creative ), o klicka på settings... Sen klickar du i "Bass redirection" och setter Crossover'n på 110hz. Prova lite music o ställ ner basen lite i Surround Mixer, om det behövs. Säg till om det hjälpte lite

Tack för hjälpen! men jag kör med Soundstorm ljudkortet på moderkortet

Kör med crossover på 66hz.

Tänkte passa på att fråga hur pass mkt bättre ljud man får med digital kabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skippo
Så om det är bas du är ute efter så skulle jag nog tänka mig för innan köpet. Men det kan ju hända att Z-680 har kraftigare bas eller nåt. Correct me if I´m wrong.

z-680's basare hanterar och låter bättre med hög volym och tål dessutom mer än den som finns i z-560.

Sen så tror jag faktiskt z-680 klår maltes system, men ni får ju tro vad ni vill

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Tack för hjälpen! men jag kör med Soundstorm ljudkortet på moderkortet

Kör med crossover på 66hz.

Tänkte passa på att fråga hur pass mkt bättre ljud man får med digital kabel?

Hehe, jag kör SoundStorm också Jag är väldigt just på väg att skaffa Z680 jag med... Men hur är det med brus och grejer? Brusar fortfarande centern, som dom hade problem med i början? Och hur stor ÄR subban egentligen? Du råkar inte ha en digitalkamera i hemmet...? Sugen på bilder och intryck... Jag försöker nämligen övertala tjejen...

En liten annan detalj... Skulle man, rent tekniskt med anslutningarna bakpå, kunna koppla in t.ex liknande Eltax högtalare, istället för front högtalarna? Det borde ju gå eller?

Edit: Med risk att låta drygare än allt, hur långa är kablarna som följer med satelliterna? Tänkte mäta och dona, för eventuell väggplacering... Är man student har inte råd att köpa först o sen kolla om det funkar

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Ingen brus i centern. Eller jo om man lägger ÖRAT PÅ DEN. Så är det med alla de andra sateliterna i z-680... men det är inget problem om man inte tänker sitta 2 cm ifrån alla högtalarna eller sätter örat på dom för att lyssna. Basen är kraftig. Kollade på hitta nemo och hela rummet skakade vid ubåten och valen :D.

Nackdelen är att man inte hör andra ljud som finns... jag hörde inte mina kompisar skrika på mig i den scenen.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LUL
Ingen brus i centern. Eller jo om man lägger ÖRAT PÅ DEN. Så är det med alla de andra sateliterna i z-680... men det är inget problem om man inte tänker sitta 2 cm ifrån alla högtalarna eller sätter örat på dom för att lyssna. Basen är kraftig. Kollade på hitta nemo och hela rummet skakade vid ubåten och valen :D.

Nackdelen är att man inte hör andra ljud som finns... jag hörde inte mina kompisar skrika på mig i den scenen.

Haha men de e ju bra att man inte hör andra ljud om tex morsan skulle klaga för att man spelar för högt så hör man ju inte de

Visa signatur

Ägare av en Z600 ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MYWER
Haha men de e ju bra att man inte hör andra ljud om tex morsan skulle klaga för att man spelar för högt så hör man ju inte de

Hon lär vara desto mer lack när du tittat klart på filmen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Hehe, jag kör SoundStorm också Jag är väldigt just på väg att skaffa Z680 jag med... Men hur är det med brus och grejer? Brusar fortfarande centern, som dom hade problem med i början? Och hur stor ÄR subban egentligen? Du råkar inte ha en digitalkamera i hemmet...? Sugen på bilder och intryck... Jag försöker nämligen övertala tjejen...

En liten annan detalj... Skulle man, rent tekniskt med anslutningarna bakpå, kunna koppla in t.ex liknande Eltax högtalare, istället för front högtalarna? Det borde ju gå eller?

Edit: Med risk att låta drygare än allt, hur långa är kablarna som följer med satelliterna? Tänkte mäta och dona, för eventuell väggplacering... Är man student har inte råd att köpa först o sen kolla om det funkar

Jag har inte märkt av något brus alls.

ang. kamera så orkar jag inte men ett tips är att kolla in sweclockers resencion av systemet, där står alla mått osv.,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Edit: Med risk att låta drygare än allt, hur långa är kablarna som följer med satelliterna? Tänkte mäta och dona, för eventuell väggplacering... Är man student har inte råd att köpa först o sen kolla om det funkar

Man använder helt vanlig högtalarkabel för satelliterna, mycket praktiskt. Om de som följer med är för korta är det bara gå till närmaste affär och köpa längre. Kostar inte mycket.

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjodan
Vad har du för ljudkort? Man gör på olika sätt beroende på vilket ljudkort man har. (Koppla in Z-680 via spdif alltså.)

Men efterson du pratar om 3,5 mm pluggar gissar jag du har ett creativekort. Gör du så här:

Införskaffa en 3,5 mm mono (viktigt! Stereo funkar EJ!) -> RCA adapter. Denna pluggar du in i ljudkortet, sedan pluggar du in en vanlig coaxial/RCA kabel och denna kabel pluggar du in i kontrollenheten.

Glöm inte att ändra till "digital output only" samt gå in i Creative Audio HQ, sedan device controls och sätt den till "spdif passthrough".

Hårdvara som behövs:

Adaptern:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/184491.htm

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/184351.htm

Kabeln:

http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?37082 (Från Kjell & Co)

Jaha! Det ska vara en mono-plugg! Jag testade med stereoplugg o då säger inte z680 att d e en output spdif eler nåt å t d hållet! Japp d e en SB.ljudkort! Men tack ska du ha! Ska inköpa sakerna o testa så fort jag kan!

Permalänk
Medlem

Köpte en såndär fiberoptisk kabel idag! _mycket_ bättre ljud! rekomenderas !