Permalänk
Medlem

Minnen till Athlon 64

Jag har tänkt skaffa mig en Athlon64 cpu.
Jag vet att det behövs speciella minnen för FX-XX serien men går det bra med vanliga PC3200 400Mhz till t.ex. en 3200+?
Har hört att man helst ska ha snabbare.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk

erhmm.. Liiiite fel del av forumet kanske

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt den än. Pga dem inte har fått reda på allting. Alltså windows med 64 minne osv.

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

öö, fel forumdel.

nej, FX ska ha registrerade minnen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sry, my bad
Men frågan kvarstår... för en kille på fragbite.com forumet sa att det nog behövdes kanske 466 lr 500Mhz. Det är bara det att de är så mycket dyrare. Har inte lust att betala 1200kr för 512Mb Ram.
Så om nån har en Athlon64 3200+ lr bättre (inte FX) så kan väl den personen tala om för mig om det går med 400Mhz minnen.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte köra högre än 400MHz ändå (utan att överklocka).
Det är faktiskt så att 466MHz- och 500MHz-minnen funkar sämre än 400MHz-minnen eftersom de har oftast extremt kassa timings och Athlon64 älskar låga timings.

Det som funkar bästa är alltså vanliga PC3200 DDR400-minnen med så låga timings som möjligt, ADATA med Winbond BH-5 chip till exempel.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ok! Jag är lite blå vad det gäller sånt här men, vart ser man vad minnesmodulen har för timing?

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Hedersmedlem

Har de bra timings brukar de skriva det nånstans, men det är inget krav. 2-2-2-5 eller liknande brukar det stå isf, ju lägre desto bättre.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Hmm, har du några tips på minnen med låga timings?
Är TwinMOS lr Kingmax bra?

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk

som Donan Fear sa är Adata winbond med BH-5 chip bra, de finns att köpa på bl.a. www.ocerclockers.se

Visa signatur

det var sent och jag var trött