Permalänk
Medlem

nec1300 firmware

är det bättre att ta den hackande firmwaren, än nec;s officiela??

och är brännaren i dma direkt när man pluggar i den i windows xp?

eller måste man ställa in det manuellt

Permalänk
Medlem

Jag tycker Nec:s officiella fungerar bra. Men så tittar inte jag på så många reg1 filmer, eller bränner på skitdvd:s med princo dye.
Om man bara håller sig till någorlunda kvalitetsmärken när det gäller dvd-skivor så kommer du inte ha några som helst problem. Sen gillas det inte av garantin om du kör med hackad firmware.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Se till att ta rätt firmware bara när du flashar, om du väljer att flasha.
Det finns en fw ute som ändrar booktype för DVD+R skivor, så de fungerar i fler dvdspelare, så om du hade tänkt köra med + skivor så kan det ju vara rätt användbart. Om DMA ställs in automatiskt i windows beror la lite på vad du har installerat och sånt, men annars går det ju att fixa snabbt.

Permalänk
Medlem

okej men det går tex att rippa min köpta reg 1 filmer
ändå, eller säger då region grejen nej efter 5 st

Permalänk
Medlem

se till att göra det rätt bara... jag lyckades degradera min ND-1300 till en ND-1100 när flashingen gick fel. Kunde dock lösas efter lite strul....

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Den där med booklet types verkar mycket trevlig, kom ju för inte alls längesen. Sitter och funderar på om jag vågar och om jag har nån diskettstation hemma

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
okej men det går tex att rippa min köpta reg 1 filmer
ändå, eller säger då region grejen nej efter 5 st

Ska du rippa ska du köra med Herrie's fw annars är du låst till 2x. Finns på http://66.199.181.68/

Visa signatur

If The River Was Whiskey And You Were a Duck, You'd Dive To The Bottom And
Never Come Up!

Permalänk
Medlem

Kör med Herries hackade 1.09. Den har inga förändringar vad gäller mediatyper och annat (det är samma som NEC:s egen 1.09). Däremot finns den regionsfri, och tillåter läsning i maxfart. Klarar Princo 4x utan problem.

Såna där booktype-ändrande firmwares är lite skumma (och dessutom baserade på lite äldre 1.08), och om man har en läsare som inte klarar DVD+R är det ändå mycket enklare att helt enkelt köpa DVD-R-skivor istället...
Däremot behöver du inte köra från floppy, finns ett utmärkt windows-flash-program (NECs eget).

För övrigt har jag en kryssruta i Nero (6.3.0.2) som säger "Book type DVD-ROM". Vet inte om den bara gäller DVD-R (det enda jag har hemma) eller andra skivtyper också. Eller vad det egentligen ger, jag kan läsa skivorna där jag behöver iallafall.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Själva flashningen... vissa säger att man ska köra i felsäkert läge medans andra säger att man bara behöver stänga av alla program och saker man har i gång och flasha direkt från windows vilket verkar smidigt???

hur har ni gjort

Permalänk
Medlem

För att vara säker på att man har stängt ner alla program som inte behövs så kan man gå in i felsäkertläge.
Annars går det precis lika bra att köra utan felsäkertläge och stänga ner alla program som inte behövs, det gjorde jag.

Men känner du dej osäker tycker jag absolut att du ska köra i felsäkert läge och se till att din dator är stabil (så att den inte plötsligt startar om under flashningen).

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

cyberhof skulle du kunna ge en länk direkt... till den hackade 1.09 firmwaren som är regions fri... var så mycket grejs inne på herrie sidan.