Permalänk
Medlem

Problem med musen efter 2.6.0

Installerade den nya 2.6.0-kärnan med apt-get för några dagar sedan och sedan dess har jag inte fått igång X. Får följande felmeddelande när jag kör startx.

(**) Configured Mouse: Protocol: "ImPS/2"
(**) Option "CorePointer"
(**) Configured Mouse: Core Pointer
(**) Option "Device" "/dev/psaux"
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/psaux
No such device.
(EE) Configured Mouse: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Configured Mouse"
(II) UnloadModule: "mouse"
(**) Option "Protocol" "ImPS/2"
(**) Generic Mouse: Protocol: "ImPS/2"
(**) Option "SendCoreEvents" "true"
(**) Generic Mouse: always reports core events
(**) Option "Device" "/dev/input/mice"
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice
No such device.
(EE) Generic Mouse: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse"
(II) UnloadModule: "mouse"
(WW) No core pointer registered
No core pointer

Fatal server error:
failed to initialize core devices

Vad göra? Det fungerade bra i 2.4-kärnan och filen /dev/psaux finns fortfarande kvar men fungerar uppenbarligen inte.

Permalänk

har du valt PS2-stöd i kärnan?
vad säger "grep MOUSE_PS2= /usr/src/linux/.config"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

/usr/src/linux/.config finns inte. Däremot finns /urs/src/kernel-headers-2.6.0-1-686/.config eller något liknande. Använder jag det så hänger sig grep och jag får göra en "ctrl-c". Kärnan laddade jag ner via apt-get så den borde ha PS2-stöd tycker man.

Permalänk

Finns /dev/psaux?

Permalänk
Medlem

Japp den finns.

Permalänk
Medlem

har samma problem me min logitach mx310

Visa signatur

Om du någonsin får en bra ide' glöm den!

Permalänk
Medlem

Om det är usb-möss det handlar om (/dev/input/mice tyder ju på det kan tänkas vara så) så är iaf en möjlighet att om du har stödet för din usbhost (uhci/ohci/ehci) som modul så har de modulerna bytt namn så att alla namnen är konsekventa...

uhci-hcd
ohci-hcd
ehci-hcd

heter de nu.

Kika i /etc/modules hur det ser ut där...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Just nu sitter musen i PS2 men den går att ha i USB-uttaget också. /etc/modules ser iaf ut så här.

usb-uhci
input
usbkbd
keybdev
3c59x
apm power_off=1

Permalänk
Medlem

Ja, usb-uhci finns ju inte i 2.6... utan den heter som sagt var uhci-hcd...

mousedev och hid kanske också är bra... om de nu är moduler?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

YATTA!!!

Gjorde som du sa evil penguin. La till uhci-hcd, mousedev och hid samt bytte till USB-ingången. Fungerar prima nu. Tusen tack.

Permalänk
Medlem

np...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304