Ljud från ny WD hårddisk (1200PB w. fluid bearings)

Permalänk
Medlem

Ljud från ny WD hårddisk (1200PB w. fluid bearings)

Jag har precis köpt en av WD's senaste hårddiskar, nämligen en 1200pb (120 GB), som i stället för vanliga kullager har vätska, vilken ska göra hårddisken ännu TYSTARE än vanliga hd:s, mer långlivad etc...

Problemet är att min hårddisk hela tiden ger ifrån sig ett dovt surrande ljud, som förstärks varannan sekund, varar en sekund och sen dör bort, för att sedan återkomma.

Det är ju konstigt att den här nya hårddisken överröstar till och med min fläkt och min andra, betydligt sämre, hårddisk från WD (800BB).

Är det något fel på hårddisken eller ska den låta så här?

Permalänk
Medlem

Kan vara vibrationer som vidarebefodrats till chassit. Eller så behöver disken helt enkelt en inkörningsperiod.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Kan vara vibrationer som vidarebefodrats till chassit. Eller så behöver disken helt enkelt en inkörningsperiod.

Men det är ju underligt att den ska behöva låta så mycket. Jag har visserligen skruvat fast hårddisken, men det är väl inte meningen att den ska ge upphov till så mycket ljud? Det gör ju som sagt inte min andra äldre hd.
Att disken kan behöva en inkörningsperiod har jag också funderat på, men det vore konstigt. Har erfarenhet av några andra WD:s + andra hd:s och ingen av dem har behövt någon inkörningsperiod =).

Permalänk
Medlem

tja, tack för ditt förslag angående min HD, jag ska testa det så fort jag kan. Jag har haft igång den ett tag nu och har inte hört några konstiga ljud. Däremot har jag en gammal 1200JB som "viner" betydligt mera. Kanske nått som kommer med åldern, vem vet. Men undersök om det är värkligen din hårdist som gjör det ljudet, ta ut den ur chassit och lägg den på bordet och slå på datorn med hdn inkopplad och utan den. Om den fortfarande låter konstigt, testa att ha igång den i BIOS ett tag, då finns det inga knäppa windows program som skriver och har sig. Om den fortfarande get ifrån sig ett dovt ljud, då kan det vara det som leather sa eller också att det är nått som inte stämmer med din HD, men eftersom det sker regelbundet så det inte vara ett fel eftersom då hade ljudet uppstått hela tiden.

Visa signatur

[ MAIN ] ::: Core2 Duo E6600 @ 3.2GHz (8x400) CNPS9500LED-Cu | ASUS P5W DH Deluxe | 2x Corsair XMS2 Twin2X 6400 1024MB | ASUS 7600GS 512MB Silent > SAMSUNG 191T | Sparkle 350W m. Papst 120mm
[ PORTABLE ] ::: Apple PowerBook G4 @ 1.67GHz | 2x Kingston 2700 1024MB | ATI Mobility Radeon 9700 128MB
[ HTPC ] ::: XP1800+ | ASUS A7V8X | 2x Kingston HyperX PC2700 512MB | ATi Radeon 9800pro > SAMSUNG LE-40R71B | DiGN HV7sq | FireDTV