Permalänk
Medlem

Problem med Athlon XP 2400+

Hej!
Har köpt tvåmoderkort och en CPU(se rubriken)
Nu är det så att när jag startar datorn så körs proccessorn som 1800+.
Spelaringen roll vilket moderkort jag testar..
moderkorten:
Epox 8RDA3+
Gigabyte 7N400

Både dessa kort ska ha en FSB på upp till 400
Och CPU:n kräver 266mhz FSB.
Men jag kan inte ställa in mera än 200 i bios.. eller på jumprarna..

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

hmmm, inställnigarna i bios sänkte min prolle till 1,2 ghz vilket e klent för en 2000+ som ska ligga på 1,6 ghz...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Nej, din CPU ska inte va på 266Mhz utan på 133 Mhz.. Det dubblas på nåt sätt, men fråga mig inte varför..
I BIOS ska det stå 133x15 för att det ska vara en 2400+..

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Din står antagligen på 100*15 alltså 1500MHz och inte 1995MHz som den skall. Du måste antagligen flytta en jumper på moderkortet för att den skall tuffa på i 133 fsb

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja har en fråga som har delvis med detta att göra..när ja ändrade på en jumper på moderkortet hoppa den upp i rätt frekvens men blev satans ostabil och jag tror att jag fick min kortslutning i strömkontakten till moderkortet då, måste man höja vcoren då oxå eller ställer den om sig själv?

Permalänk

Re: Problem med Athlon XP 2400+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zardiac
Hej!
Har köpt tvåmoderkort och en CPU(se rubriken)
Nu är det så att när jag startar datorn så körs proccessorn som 1800+.
Spelaringen roll vilket moderkort jag testar..
moderkorten:
Epox 8RDA3+
Gigabyte 7N400

Både dessa kort ska ha en FSB på upp till 400
Och CPU:n kräver 266mhz FSB.
Men jag kan inte ställa in mera än 200 i bios.. eller på jumprarna..

Tacksam för svar!

Hej!

Om BIOS (i uppstarten) rapporterar den som en 1800+ kan du gå in på Den här datorn/Allmänt & se vad Windows tycker. Nästan säker på att det där kommer att stå "2400"

Visa signatur

DatafixKim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1grid
Nej, din CPU ska inte va på 266Mhz utan på 133 Mhz.. Det dubblas på nåt sätt, men fråga mig inte varför..
I BIOS ska det stå 133x15 för att det ska vara en 2400+..

Jag har en AMD 2400+ Asus A7N8X jag har i bios 7.0*15.0 det var det knepigaste. Jag har ändrat det till 9.0*17.0=1.530 Ghz startar om, första bilden visar 2.266 Ghz sen hände ingenting. Jag var tvungen att ta ut batteriet, nollställa Bios. Sen startar den med 1.800Ghz, halva busshastigheten 0.5 sen ändrar jag på 1.0 efter det var OK. Jag tycker det är knepigt. På något sett dubblas värdena man inte ser i Bios. Missar jag något? Kan någon förklara vad?

Visa signatur

Asrock Dual2, Opteron146, Corsair XMS Expert 2x1Gb, Sata HD37Gb, Sata2 250Gb, Grafik Leadtec 6800 LE, Net Tagan 480W 20Amper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljon
Jag har en AMD 2400+ Asus A7N8X jag har i bios 7.0*15.0 det var det knepigaste. Jag har ändrat det till 9.0*17.0=1.530 Ghz startar om, första bilden visar 2.266 Ghz sen hände ingenting. Jag var tvungen att ta ut batteriet, nollställa Bios. Sen startar den med 1.800Ghz, halva busshastigheten 0.5 sen ändrar jag på 1.0 efter det var OK. Jag tycker det är knepigt. På något sett dubblas värdena man inte ser i Bios. Missar jag något? Kan någon förklara vad?

Förstår inte riktigt vad du menar...7.0*15.0?

I bios ställer man in busshastigheten, dvs frekvensen på klockan som styr bussen. Vanliga värden är 133 och 166Mhz.
Grejen är att när data överförs kan det komma en bit på både positiv och negativ flank av klockan: _|--|_|--|_|-- istället för _|--_|--_ som vanligt.
Den aktiva arbetshastigheten hos bussen och minnena är alltså dubbelt så hög som klockan, alltså anges busshastigheten som 266, 333 osv.

Permalänk
Medlem

Hade även detta problemet ett tag. Men det fixade sig när jag valde 'load optimized settings' alternativet i bios en dag. Kan ju vara ett tips.