Permalänk
Medlem

Kanske är nått att läsa. http://www.vlt.se/artikel.asp?art_id=40459

Visa signatur

Det jag inte vet, vill jag lära mig!!

Permalänk
Medlem

JOS sammarbetar med IBEAD och utvecklar spalren mp100/mp110 ja, vilket betyder att dom inte bara trycker på sitt namn på spelaren.

I framtiden kommer det komma spelare som är gjorda i Sverige och helt engendesignade av JOS

//BigMan
Jos support

Permalänk
Avstängd

Tack för all synpunkter!

Vi måste säga att det råder stor förvirring kring detta och vi tänker nu bringa klarhet i detta:

Jens Of Sweden spenderar miljontals kronor per år i produktutveckling genom att ha egna programmerare och designers. Sedan använder vi 3 partners i Korea för produktion och joint-development.

Jens Of Sweden har haft två joint-development projekt med i-BEAD och Nextway. Många kunder tror att MP-110 och MP-300 är produkter som är rent märkta med vårt varumärke.

Men vad spenderar vi i så fall vi miljoner på ?

Svaret är att vi oftast finansierar många delar i produkterna, tex. är vissa delar av MP-110 finansierade av oss, särskilt även tillbehör. För MP-300 har vi gått steget längre och "redesignat om produkten" (ungefär som man använder en bottenplatta till många bilmodeller).

För att skära kostnader och ledtider använder vi oss joint-development projekt vilket kan innebära att liknande produkter kan finnas i Asien. MP-300 påbörjades för cirka 6 månader sedan och har sedan dess varit under utveckling.

5:e generationen som är på bordet började även för 6 månader sedan vilket idag är en produkt som härstammar från ritbordet på Jens Of Sweden och nu säljs som ett joint-development projekt till Nextway för att ta del av deras kompetens inom produktion och även en del utveckling.

Det finns mängder med detaljer inom produktutvecklingen som vi som eget varumärke inte kan kommentera. Det råder dock ingen tvekan i våra "plånböcker" att vi spenderar miljoner på något många här inte tror på.

Varför har MP-110 en aluminium-front till exempel - detta var en utveckling Jens Of Sweden satte igång eftersom vi ville göra en facelift av MP-100. Efter detta fick även i-BEAD idén att sälja samma koncept till Huyndai i Japan. Sedan att oseriösa företag försökt att attackera Jens Of Sweden genom att sälja dessa i Sverige (trots att dessa är avsedda för Japan marknaden) är tråkigt och bryter mot många av de avtal vi har med våra partners. Dessutom kommer kunder av dessa produkter råka ut med stora problem gällande garantier och programvaru uppdateringar.

Det kommer finnas ett reportage om Jens Of Sweden utvecklingsarbete här i Sverige för att visa hur vi arbetar dagligen för att få fram produkter som stämmer in på vårt varumärke.

Vi hoppas detta har rett ut saker och ting och vi är öppna för alla frågor.

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Lustigt, du förlöjligar andra genom att dra ut en engelsk fras som bevis att företaget är svenskt. I USA finns en liten stad som heter Swe(eeeeee)dtown, men inte fan är det en svensk stad.

Jag antar att företaget är svenskt, men ditt s.k. uttalande var fan det löjligaste och mest aroganta jag har läst på år och dar. ... "Snälla!"

Det finns en stad i Sverige som heter Frankrike. Vart vill du komma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547

Vad hette det företaget? GANT's USA (klädmärke) ägs av svenskar så det finns faktiskt företag som har andra länder/städer med i namnet.

Ett annat komiskt exempel är ju nån porrfilmsserie med nånting Sweden, som inte innehåller en enda svenska. Lit OT men åndå.

Bra exempel. Gan't är ett undantag, men så är de inte speciellt stora utanför Sverige heller.
Min poäng är man sätter "of Sweden, U.S.A". eller whatever efter ett namn för att betona att produkten kommer därifrån. Annars finns det liksom ingen poäng med det.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till JensOfSweden som vore intressant att få svar på. När spikades spec:en för den MP-300 som nu säljs?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
***snipp***
kenny_lex: Made in är ju en bra märkning.. Made in dvs gjord/tillverkad i. Min nokia står de exempelvis Made in germany.

Den kanske är bra men den är missvisande på en Finsk telefon med Japansk teknik som moterades i Taiwan och sedan fraktades till Tyskland där den srkuvades ihop. Jag tycker därför inte denna benämning är så bra. Jag tycker bara att mordern produktion där produkt kan vara tillverkad i flera länder inte kan kallas för svensktillverkad och även om JoS har sitt kontor här tycker jag den inte borde ha stämpeln "Made in Sweden" om den är tillverkad i Taiwan.
Men om de designar den här, bygger den här med svenska arbetare i en fabrik i sverige så kan jag tycka detta är okay.

Jag tycker förövrigt att JoS är bra, så jag talar inte illa om dom.

Permalänk
Medlem

kenny_lex: jag har iaf inte sett att JoS har skrivit "made in sweden" på sina spelare iaf.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Som sagt jobbar han på Teknikbyn i Västerås.

Permalänk
Avstängd

PahL:

På komponentnivå - Augusti 2003. Sedan dess har vi jobbat med design och programvaru detaljer.

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Nästa steg är väl att ni köper in Ipod och säljer de under ert namn.
visst sånna spelare(ibeadmfl) finns ju inte i sverige vad jag vet.. så ni tjänar en rejäl hacka på att ta hit de under ert namn... men skulle det inte va bättre om ni snodde innehållet och designa eget skal

det gör ju redan HP

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ärligt talat. Tror ni som klankar ner på JoS för att de använder samarbetspartners verkligen att det finns många företag som säljer en vara de har utvecklat till 100%?

För att ni inte ska överhetta era små hjärnor kan jag svara: Nej! Det skulle bli aldeles för, ta för lång tid och var näst intill omöjligt att få ihop den kompetens som behövs.

Jag slår vad om att ni har ett par Nike-dojjor i garderoben ni med...

P.S JensOfSweden: Hälsa Jens N från mig! Jag gick gymnasiet med honom och det är kul och se att det blev något av nån av oss...
D.S

Visa signatur

/ Jocke

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
kenny_lex: jag har iaf inte sett att JoS har skrivit "made in sweden" på sina spelare iaf.

Var inte tal om vilka företag som gjorde det eller inte utan mer om hur tillverkning idag fungerar. Tex kan en logitech och en Creative Web cam vara exakt identiska innuti och skalen köper de från andra tillverkare. Men trots detta är det två olika företag med två (nästen) olika produkter.
Tex så är det nästan bara Sony som tillverkar största delen av sina digitalkameror själva medans andra tillverkare köper in teknik, linser och skal från andra tillverkare. Detta gör att man kan sätta ihop en nära på identisk produkt, men det betyder inte att det är dåliga produkter.

Jag undrade och ifrågasatte om man kan kalla en produkt som är gjord på liknande sätt som "svensktillverkad" eller märka den med "Made in Sweden" utan att vilseleda.

Permalänk
Avstängd

Vi märker alltid vilket ursprung (land) produkterna har. Utvecklingen sker dock på fler ställen och många saker avgör "vart produkten" härstämmar ifrån. Of Sweden uttrycket reflekterar företagsfilosofin att se över "vad Skandinaviska marknaden (kunderna) vill ha för produkter", design, funktioner osv. Många vet säker att "typiska China-produkter" inom många segment många gånger är tråkiga i design och funktion men även har sitt ställe.

Vår uppgift är att undersöka, utveckla, producera, marknadsföra och slutgiltligen sälja sådana produkter som passar för den Skandinaviska marknaden. Efterfrågan av sådana produkter som "har den typiska kvalitetshållningen" från Sverige har ökat i USA vilket gör att vi även nu bedriver vår verksamhet där.

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JensOfSweden
Jens Of Sweden spenderar miljontals kronor per år i produktutveckling genom att ha egna programmerare och designers. Sedan använder vi 3 partners i Korea för produktion och joint-development.

Så ni spenderar miljontals kronor per år i produktutveckling, för att företag med samma spelare som era ska få allt gratis? Hur mycket har era designers presterat egentligen, för alla dessa miljoner, då det enda som skilljer era spelare från klonerna är en aluminiumfront - på en av modellerna? Ja, och loggan då, naturligtvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket JensOfSweden för att du svarade på något jag har gott och tänkt på..
Men alltså ni och te.x I-Bead gör en mp3spelare tillsammans och säljer den under olika namn? 50% / 50% eller hur ligger det till? gör ni mest?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

kenny_lex du förstod inte vad jag menade. De kallar ju inte produkterna för svensktillverkade, märker dem inte med "Made in Sweden". Har du missat det? Enda är att företagsnamnet är Jens of Sweden.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
kenny_lex du förstod inte vad jag menade. De kallar ju inte produkterna för svensktillverkade, märker dem inte med "Made in Sweden". Har du missat det? Enda är att företagsnamnet är Jens of Sweden.

Det är du som har missat nått. Jag bryr mig äns inte vad det står eller inte står på JoS MP3 spelare, jag tycker bara termne "Made in ......" är förlegad i ett mordent produktions samhälle.
JoS lägger istället detoning på att det är svenska i sitt företagsnamn. Sedan ger jag blanka kulan i om deras MP3 spelare är tillverkade i en fabrik i Tiwan, Jönköping, Laos eller annat lågpris ställe så länge den är bra.

Så JoS kan vara en svensk produkt, men bara för att den är det så måste JoS inte vara gjord i Sverige. Och detta beror som jag tidigare sade att i det morderna produktions kedjan kan produktion ske i andra länder för att tex dra ner priset.

Permalänk
Avstängd

I fallet med i-BEAD så har vi lagt ner cirka 20-30% i mjukvara, hårdvara och design. Vi har inte krävt att vi då ska ha någon form av exklusivitet i Asien eftersom vi inte har för avsikt att sälja produkter under vårt varumärke i Asien. Till exempel så implementerar vi SDK 2.420 för den kommande firmwaren - vi har bättre kompetens gällande mjukvara än våra samtliga producenter.

I nyare generationer gör vi mer och mer, vår målsättning är kring 50-80% och om några år kan det hända att 100% av utvecklingen görs här i Sverige men produktionen utomlands. Det handlar om kunskapsöverföring mellan bägge partner. i-BEAD och andra parter ska veta att Jens Of Sweden har vissa krav gällande kvalité och design och producenten ska alltid veta vår målsättning för "att vi ska nå dit vi vill".

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Medlem

Kämpa på JensOfSweden!
En dag skall väl alla avundsjuka själar förstå att ni inte "fuskar" fram era produkter...

Jag (och många med mig) uppskattar att ni svarar på kritiken i forum på detta sätt, så fortsätt gärna med det.

Jag är jättenöjd med min MP100 men funderar ändå på att köpa en MP300

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Inaktiv

Fusk och fusk; och Är det verkligen avundsjuka det rör sig om?
Nä, vi utgår alltid ifrån att det är avundsjuka eller att man är
sur om man ifrågasätter och undrar. För hittar man två produkter
som nära på är identiska så frågar man sig givetvis varför man
betalade dubbelt så mycket för den ena när den andra är likadan.
Jag säger att det inte är bra med folk som accepterar höga priser
utan att ifrågasätta eller klaga och jag tror det är bra att man
frågar sig varför det finns identiska aparater ute på marknaden
som flera företag säger att de har utvecklat och är ägare till.

Fuskar JoS? Nej, det gör dom inte. Dom gör affärer och producerar saker på det sätt man gör nu förtiden och det är inget ovanligt. Folk kan bli förvånade när de öppnar sin Philips TV och ser att den liknar en Sanoy och att det står Hitatchi på vissa delar. Detta är helt normalt. Men vad som inte borde vara normalt är att "namnet" skall bestämma priset och att man lurar folk att tro att det är högre kvalite genom att stämpla "Made in Sweden" eller "Made in USA" och därför höjer priset lite till.

OBS: Jag säger inte att JoS är dåliga eller luras, jag säger att de har bra produkter och tillverkar saker på ett normalt sätt. Däremot lever de lite på att vi fortfarande tror att saker från Sverige skall ha högre kvalité och därför även kan ha ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Fusk och fusk; och Är det verkligen avundsjuka det rör sig om?
Nä, vi utgår alltid ifrån att det är avundsjuka eller att man är
sur om man ifrågasätter och undrar. För hittar man två produkter
som nära på är identiska så frågar man sig givetvis varför man
betalade dubbelt så mycket för den ena när den andra är likadan.
Jag säger att det inte är bra med folk som accepterar höga priser
utan att ifrågasätta eller klaga och jag tror det är bra att man
frågar sig varför det finns identiska aparater ute på marknaden
som flera företag säger att de har utvecklat och är ägare till.

Fuskar JoS? Nej, det gör dom inte. Dom gör affärer och producerar saker på det sätt man gör nu förtiden och det är inget ovanligt. Folk kan bli förvånade när de öppnar sin Philips TV och ser att den liknar en Sanoy och att det står Hitatchi på vissa delar. Detta är helt normalt. Men vad som inte borde vara normalt är att "namnet" skall bestämma priset och att man lurar folk att tro att det är högre kvalite genom att stämpla "Made in Sweden" eller "Made in USA" och därför höjer priset lite till.

Jag förstår din tankegång och håller med dig på en del punkter. Det är klart att man skall vara kritisk och ifrågasätta, det gör jag med, men i detta fallet så känns det inte som att man behöver uppmuntra alla kritiska röster mer, utan jag ville bara stötta JOS lite så de inte tappar sugen och skiter i sådana här forum.

Citat:

OBS: Jag säger inte att JoS är dåliga eller luras, jag säger att de har bra produkter och tillverkar saker på ett normalt sätt. Däremot lever de lite på att vi fortfarande tror att saker från Sverige skall ha högre kvalité och därför även kan ha ett högre pris.

Hört talas om marknadspris?
Om vi är beredda att betala mer för svensktillverkat, är det då inte OK att de tar mer betalt? (då de ju är svensktillverkade i viss utsträckning)
Jag köpte min JOS MP100 för ett år sedan för ca 2200:- och den kostar i stort sett lika mycket idag (!), det måste ju innebära att den var alldeles för billig för ett år sedan och inte för dyr idag då den fortfarande säljer som tusan!

EDIT: såg att du pratade om att det inte skulle stå "Made in Sweden" på den då den inte är helt svensktillverkad. På min MP100 står det "Made in Korea"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Marknadspris styrs av produktionspris, efterfrågan, varumärke, kvalité, skatter osv.

I Sverige är det dyrare än många andra länder att utveckla och sälja produkter i. 28% bolagsskatt mot 16% i tex. Hong Kong. Mervärdesskatten på konsumentelektronik är 25% medans Tyskland har 16%. Dessutom har Sverige regler för import - 2% i detta fall. Runt detta tillkommer en hel hög med avgifter som normalt inte många "vet att de existerar".

Man kan aldrig jämföra priset med samma produkt på en annan marknad och försöka dra en parallell till vem som egentligen har högst påslag (och sedan välja den som man tror är mest fördelaktigast). Ska man jämföra så bör man räkna alla priser exkl.moms och på svenska priser dra bort ytterligare 5-7% (sådana avgifter som är betydligt mycket högre i Sverige i jämförelse med många andra länder).

Att man dessutom betalar extra för varumärket och support&service är ingen hemlighet - varför säljs tex. ett par jeans av märket Lee/Diesel för 899 kr medans No Name 199 kr. Små detaljer skiljer sig men det väsentliga är hur man skapar en identitet till sig själv.

Många människor är intresserade av att köpa något bara för funktionen, medan andra är intresserade av att få funktion och identitet. Hur mycket identitet skapar man med No name i jämförelse med Diesel. Alla har sin olika smak och stil... och skapar ett värde hos en produkt.

Mvh

Jens Of Sweden

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JensOfSweden
[B]Marknadspris styrs av produktionspris, efterfrågan, varumärke, kvalité, skatter osv.
***snapp***B]

Lägg märketill att även tillverkaren själv säger att varumärket styr priset. Så två exakt likvärdiga saker kan kraftigt variera i pris pga en så banal sak som vår märkesfiering
Sedan är det efterfrågen som höjer priset, och efterfrågan brukar oftast styras av reklam och ju mer reklam för en vara desto högre blir ofta priset. Men sedan kan man få efterfrågan genom namn exponering som oftast är gratis och det bidrar vi med i denna tråd

Eller hur Jens of Sweden ?

Nu kan det vara så att jag har lite fel, detta beror på att jag inte är ekonom; men jag vet hur jag skulle drivit mitt företag och inte hade jag satsat på billiga saker

Permalänk
Medlem

Jag tror att JensOfSweden befinner sig på detta forum för att göra sig ett gott namn hos entusiaster, som är de första att köpa nya produkter (sk "early adopters"). När vanliga "Svensson" skall köpa MP3-spelare lyssnar han sedan på sin jobbar/klasskompis som är "datakunnig" och säger att JOS är en bra spelare.
Och märk väl: detta är ingenting jag tycker illa om utan tvärt om, det är en "win, win"-situation. Alltså både bra för konsument och producent.

Självklart styr varumärket priset (bland annat, som JOS skrev). Jag tycker inte man kan klaga på olika varors pris, speciellt inte lyxvaror som MP3-spelare, då det löser sig av sig självt. Är det för dyrt = inga köper, för billigt = tar det slut direkt (medför högre pris). Jag struntar i produktionspris och skatter, bara det tillför tillräckligt med mervärde för mig som konsument.
Är det för dyrt är det ju bara att välja en annan tillverkare eller avstå helt.

OBS detta är inga personangrepp eller påhopp av något slag, enbart mina tankar och idéer. (Lade till detta pga att det känns som en del svar har misstolkats lite här på swec på sista tiden)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har absolut ingenting emot JoS, jag är bara en kritisk konsument och en av dem som hellre ser till funktion än design (därmed inte sagt att jag handlar mina kläder på Ullared )

Anledningen till att jag har lagt mig i debatten är av två anledningar egentligen. Den första är Hyundai IBD150 256MB som är identisk med JoS MP110 om jag inte har fel. Jag tycker det är en smula märkligt att iBead säljer spelaren till Hyundai som sedan marknadsför den i sverige till ett pris som ligger ca 200:- lägre än JoS motsvarande modell. Är det en miss av JoS eller har iBead gjort en tavla?

Den andra anledningen är den nya spelaren MP300. Enligt JoS spikades specen på denna i augusti 2003. Så sent som i november sa JoS i ett annat forum att man inte planerade att införa varken FM-sändare eller line-in på sina spelare. Det tidigare för att det enligt svensk lag var olagligt, det senare för att i en undersökning JoS gjort på 200 personer svarade 98% att det inte ville ha en line-in. Dessutom skulle båda egenskaperna göra spelaren större vilket inte gick i linje med JoS tankar om en liten, designad spelare. Var uttalandena bara till enbart för att dra ner förväningarna på den nya spelaren eller finns det en annan anledning?

En annan sak som jag tycker är lite konstigt är det faktum att inlägg som kommenterar eller ens nämner spelarna iBead och Nextway antingen tas bort eller censureras på JoS egna forum. Då är det inte konstigt att man som konsument drar öronen åt sig och undrar vad ni har att dölja på JoS, därav dessa diskussioner... tror jag.

Permalänk
Medlem

Och lagen angående FM-sändare gäller väl i hela norden, i princip. Så varför skulle JoS "utveckla" en sådan produkt, som enligt dem just är designad för den nordiska marknaden, när en av dess huvudfunktioner är olaglig?

Det är ganska tydligt att den nya spelaren knappast är något framstyrt av JoS, utan är bara en i originaltillverkarens sorti, tycker jag.

Jag har kontaktat Hyundai angående deras spelare, för att kunna jämföra menysystemet, tex, med JoS's. Då bör det bli ganska enkelt att se hur mycket som (om något) skilljer JoS-spelaren från Hyundais, och vi får se va JoS egentligen har gjort för att addoptera 'sina' spelare till den nordiska marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

sloppy: tillverkas spelarna av slavarbetare? har du något för att styrka det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pod
sloppy: tillverkas spelarna av slavarbetare? har du något för att styrka det?

Du skall nog ta det med en nypa salt. Hint: Varför tror du att nästan all arbetsintensiv tillverkning förläggs till Asien?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

s.c.s.i. det är samma firmwire ja, den översätts från koreanska (eller liknande) av JoS.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Du skall nog ta det med en nypa salt. Hint: Varför tror du att nästan all arbetsintensiv tillverkning förläggs till Asien?

jo jag vet det. det är lägre löner där, men vad som är intressant är att länder som tidigare var låglöneländer (t.ex. japan) nu har alltför höga lönekostnader och nu förläggs enklare tillverkning (sammansättning) i t.ex. kina. och snart far levnadsstandarden stigit så pass där att det måste förläggas till ett annat land.