Permalänk
Medlem

JOLT-kylare i datorn?

Hur gör man bäst och snyggast en jolt-kylare i datorn? Jag har massor av plats under dvd-brännaren... funkar det att göra en "box" av fläktar och ställa in lilla jolt-burken där? (ska ju vara ISKALL jolt på Dh...

Visa signatur

Ät billy's, drick jolt, lev gott...

Permalänk
Medlem

Med Peltier och spray färg.

Visa signatur

Dator älskare,och Kylnings tokig :)
Pryllll lover

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purrich
Med Peltier och spray färg.

Vad är peltier?

Visa signatur

Ät billy's, drick jolt, lev gott...

Permalänk
Medlem

äum, hm. Bygg in ett minikylskåp (om du har plats).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dope
Vad är peltier?

http://www.nordichardware.se/artiklar/Kylning/2001/peltier/

Visa signatur
Permalänk

Precis. Sätt en stor kylfläns med på ena sidan av ett peltierelement och en metallplatta på andra. Sätt sedan plattan så man kan ställa burken på den och placera en kraftfull fläkt så att den blåser på kylflänsen. Du behöver nog också ha en termostat av något slag kopplat till kylflänsen så du inte bränner peltierelementet om du inte har en burk stående där. Vore faktiskt riktigt coolt. Har du sen en gammal CD-rom som du kan slakta så tar du tillvara tråget med motor och mekanism. Tänk dig sen att ha en ikon på skrivbordet med titeln "Jolt Server" eller nåt sånt och när man dubbelklickar på den så åker burken ut. Hade garanterat blivit en hit på LAN-party!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BneT
äum, hm. Bygg in ett minikylskåp (om du har plats).

yeah.... jag har ju inte det det tar ju så _förbannat_ med plats.... ska dock bygga in en såndär cigg-tändare som finns i bilar... där kan man ju koppla in ett...

Visa signatur

Ät billy's, drick jolt, lev gott...

Permalänk

hur stort är ett sånt där minikylskåp igentligen?
har funderat att flytta lite på vatten kylningen och kanske klämma in ett på 5st CD-platser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
hur stort är ett sånt där minikylskåp igentligen?
har funderat att flytta lite på vatten kylningen och kanske klämma in ett på 5st CD-platser

Nja... jag tror inte att du får in ett minikuylskåp på 5 cd-platser... dom är rätt breda... I alla fall de minsta jag har hittat...

Visa signatur

Ät billy's, drick jolt, lev gott...

Permalänk
Medlem

Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dope
Hur gör man bäst och snyggast en jolt-kylare i datorn? Jag har massor av plats under dvd-brännaren... funkar det att göra en "box" av fläktar och ställa in lilla jolt-burken där? (ska ju vara ISKALL jolt på Dh...

Fläktar kyler inte om du trodde det utan de flyttar värme från insug till utsug. Så burken blir inte kallare än rumstemperatur.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Kommer nog inte få iskall läsk med ett par fläktar, såvida du inte har en rumstemperatur på -15 grader celcius...

Det enklaste är väl att köpa en minikyl och använda den. Eller ännu lättare, lyfta på arslet och gå och hämta en i den "riktiga" kylen... Varför är folk så lata idag?

Ha så kul och modda försiktigt!!

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dope
Hur gör man bäst och snyggast en jolt-kylare i datorn? Jag har massor av plats under dvd-brännaren... funkar det att göra en "box" av fläktar och ställa in lilla jolt-burken där? (ska ju vara ISKALL jolt på Dh...

Som sagt ovan så kyler inte fläktar, utan de bara flyttar luft. det du behöver är en peltier, en peltier fungerar så att den pumpar värmen på ena sidan till den andra, så en sida blir kall och den andra varm.
om du kyler den varma sidan så kan den kalla bli väldigt kall.
sen får du bygga antingen en liten box som är bra isolerad eller nån slags joltställ i koppar som du fäster peltiern på.
sök, detta har varit uppe många gånger förut.

edit: glömde några bokstäver

Permalänk

Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Fläktar kyler inte om du trodde det utan de flyttar värme från insug till utsug. Så burken blir inte kallare än rumstemperatur.

Att kyla är just att flytta värme från ett ställe till ett annat. Det är ju precis vad en kylfläns gör också.

Permalänk

En kompis ska bygga ett kylskåp med en peltier och två processorkylare. Bygg en låda och sätt peltiern så att den värmer upp en kylare som sitter på utsidan och kyler ner den på insidan. Fläkten ser till att sprida kylan inne i lådan. Sen kan du kanske ha ett värmekänsligt motstånd och en transistor som termostat.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Fläktar kyler inte om du trodde det utan de flyttar värme från insug till utsug. Så burken blir inte kallare än rumstemperatur.

Men det blir ju kallare än rumstemp om man blåser på handen?

Visa signatur

Ät billy's, drick jolt, lev gott...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dope
Men det blir ju kallare än rumstemp om man blåser på handen?

Nej, verkligen inte. Prova att blåsa på handen när du sitter i en bastu får du se.
Däremot så råkar lufttemp ofta vara lägre än kroppstemp. Därav den "kylande" effekten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
En kompis ska bygga ett kylskåp med en peltier och två processorkylare. Bygg en låda och sätt peltiern så att den värmer upp en kylare som sitter på utsidan och kyler ner den på insidan. Fläkten ser till att sprida kylan inne i lådan. Sen kan du kanske ha ett värmekänsligt motstånd och en transistor som termostat.

Då blir det ju blött, precis som när du tar ut läsken från kylskåpet..
Isåfall får han isolera burken helt från omgivningen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
Nej, verkligen inte. Prova att blåsa på handen när du sitter i en bastu får du se.
Däremot så råkar lufttemp ofta vara lägre än kroppstemp. Därav den "kylande" effekten.

Dessutom upplevs luft i rörelse mycket kallare än stillastående luft.

Visa signatur

blubb

Permalänk

Ja för att värmen vi utsöndrar försvinner mycket snabbare när det blåser och därmed så kommer den kalla luften närmare kroppen.

Permalänk
Medlem

Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xD
Dessutom upplevs luft i rörelse mycket kallare än stillastående luft.

När luft rör på sig så rör sig atomerna mera alltså så uppstår mera värme ju mera atomerna rör på sig desto mera värme uppstår, För ju kallare det blir desto mindre rör sig atomerna och tvärt om!Men det är som du säger den upplevs kallare för att när du blåser på handen så flyttar du värmelagret som blidas runt handen och det känns kallare samma sak som att åka i en cab på sommaren! Men det blir fortfarande inte kallare.

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk

Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
Men det blir fortfarande inte kallare.

Jo du blir kallare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Jo du blir kallare.

Tror han menar att om det är 25 Celsius ute så är det fortfarande 25 vare sig du kör i 70 eller 120 km/h.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Tror han menar att om det är 25 Celsius ute så är det fortfarande 25 vare sig du kör i 70 eller 120 km/h.

Rätt sagt.. ska rätta mig lite man blir ju kallare efter som ens kroppsvärme leds bort av luften men det är lite skillnad på om du ska kyla en sak till minusgrader med en 80mm fläkt när det är 25c rumstemperatur än åka i 120 och bli kallare av luftdraget! för det va nån som skrev att det skulle bli minus eller så ville han ha minus!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: JOLT-kylare i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
Rätt sagt.. ska rätta mig lite man blir ju kallare efter som ens kroppsvärme leds bort av luften men det är lite skillnad på om du ska kyla en sak till minusgrader med en 80mm fläkt när det är 25c rumstemperatur än åka i 120 och bli kallare av luftdraget! för det va nån som skrev att det skulle bli minus eller så ville han ha minus!

Okej, jag kan erkänna att jag kanske var lite petig för jag förstod egentligen vad du menade

Permalänk
Medlem

Bra :), men grejen var ju inte att bråkas vi skulle hjälpa han med en cola kyl så min ide är att du köper en sådan hära lite mindre kyl och så plockar du kompressor radiátor eller vad du vill ur den kanske hela systemet och bygger om det lite så att det passar in i din dator.. själv isoleringsgrejen där drickan ska stå kan du göra av alladinaskisolering(sånt som är ovanpå chokladen) det gjorde jag på mi ngamla funkar bra. men nu har jag en redbull kyl iställe

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
Bra :), men grejen var ju inte att bråkas vi skulle hjälpa han med en cola kyl så min ide är att du köper en sådan hära lite mindre kyl och så plockar du kompressor radiátor eller vad du vill ur den kanske hela systemet och bygger om det lite så att det passar in i din dator.. själv isoleringsgrejen där drickan ska stå kan du göra av alladinaskisolering(sånt som är ovanpå chokladen) det gjorde jag på mi ngamla funkar bra. men nu har jag en redbull kyl iställe

i sånna minikylar för 500:- är det en peltier som kyler. skulle man köpa en kompressordriven så skulle det ju gå på tusenlappar, och även tagit mycket plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ungen
i sånna minikylar för 500:- är det en peltier som kyler. skulle man köpa en kompressordriven så skulle det ju gå på tusenlappar, och även tagit mycket plats

Du kan få en hyfsat liten kompressor som absolut får plats i en burk(om du inte har shuttle)! det behöver inte gå på mera än 1599:-

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk

De kylskåp som finns i många husvagnar och barskåp på hotell har varken kompressor eller peltier. De funkar likadant som ett gammalt fotogendrivet kylskåp. Där gasen i normala fall komprimeras av en kompressor, värms den upp istället av en elpatron så gasen utvidgas och pressas ut mot evaporatorn (kylslingorna i skåpet) och sen ut till en radiator på baksidan och tillbaks igen. Inte speciellt effektivt, men det funkar och är helt ljudlöst.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

http://hem.passagen.se/peterkos/bippen/sz.htm

Ett sånt ska du ha. Bygg inte in den i burken... bygg in burken i kylen!

kan vara problem med att länka till Passagens sidor men ni vet säkert hur man kommer dit!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
De kylskåp som finns i många husvagnar och barskåp på hotell har varken kompressor eller peltier. De funkar likadant som ett gammalt fotogendrivet kylskåp. Där gasen i normala fall komprimeras av en kompressor, värms den upp istället av en elpatron så gasen utvidgas och pressas ut mot evaporatorn (kylslingorna i skåpet) och sen ut till en radiator på baksidan och tillbaks igen. Inte speciellt effektivt, men det funkar och är helt ljudlöst.

Hmm jo den finns ingen kompressor och så plötsligt komprimiras gasen av en kompressor.. trolleri

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte