Permalänk
Medlem

lödutrustning?

har blivit trött på att använda min farsas gammla lödkolv som har typ 0,4 spets eller nått så ja tänkta köpa en egen riktigt bra en.... nåra tips? löder inte så mycke just nu pga av att de e skit svårt med den men ska göra de mycke sen bland annat ska ja chippa min box å då behövs det en bra lödkolv. så ja kommer nog lägga lite mer på den nu...

kan va roligt å se vad andra använder för lödutrustning så visa gärna upp den.

Permalänk
Medlem

Vad är ni ute efter för typ av lödkolv? En jäkligt smidig för finelektronik eller en för att löda ihop plåtar med?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Jag har en Weller WECP-20 (tror jag) hemma. En som skulle slänga den på jobbet och jag tog med den hem och lagade den istället. På jobbet har jag en Weller WSD-80. *kär*

Jag vet inte hur mycket pengar ni är beredda på att lägga ut på lödutrustning, men Clas Ohlsson har en "Ersa Analog 60" (Art Nr 32-7873) som jag tycker är rätt vettig. En "riktig" lödstation från ett välkänt märke (bra tillgång på spetsar) och rätt bra "kräm" (60W), men den kostar ju 1500kr. Inte så farligt för en sådan utrustning, men kanske mer än många vill lägga ut för att "löda lite".
Art Nr 30-7742, kunde kanske vara ett budgetalternativ. Frågan är hur tillgång på spetsar och sånt är bara. Stannol-stationen (32-7762) som de har är väl lite i klenaste laget om man ska löda annat än bara smågrejer som små kontakter och kretskort och sånt.
Biltema har nån station på 48W för 800kr åxå. Av bilden att döma skulle wellerspetsar kunna passa, men det vågar jag inte svära på.

Permalänk

Om du köper en lödstation på tex hobbex eller clas ohlson så får du hyfsat bra kvalite.

Permalänk
Medlem

Har denna: 30-7742. Funkar hur bra som helst! jag etsar/löder egna kretskort (har piratradio som hobby). Jag har ett enkelt lödställ till den. Formen på pennan är lite knäpp men man vänjer sig snabbt.

Pennan avviker bara 2C från den inställda temperaturen. Dock är det väldigt svårt att få exakt temperatur utan ir-termometer. Det enklaste är att ställa in den på optimal temperatur och sedan köra på det.

Om du inte vill lägga ut en förmögenhet på en lödstation är denna väldigt bra. Priset är inte heller fel. Men man bör veta att finns mycket bättre bara man har pengar

Permalänk
Medlem

jag tror jag nöjer mig med en bättre lödpenna för typ 400 kr.
har sett 2 på classe den första e 30-7742 som macher rekomenderar men den har 0,5mm och 3mm spetsar jag vet inte riktigt hur stor man ska ha när man typ löder lysdioder och div andra byggen. den andra är 30-7441 ERSA Multi-Pro den har rund 0,8mm och 1mm sen mejsel 2,2 mm va tror ni om dom 2? eller rekomenderar ni någon annan?

Permalänk
Medlem

30-7742 finns det extremt många spetsar. Det står på sidan av förpackningen vad det finns för spetsar.

Permalänk
Testpilot

Den här har jag: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22347 riktigt nöjd är jag har haft den i ca 2 år och funkar perfekt. Den är också rätt så snabb på att bli varm och det finns olika spetsar att köpa till den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

När jag pratar om tillgången till spetsar så menar jag ju att det ska vara enkelt att få tag på dem och gärna även efter de försvunnit ur tex Clas Ohlssons sortiment. Jag vet inte hur det är med den lödpenna som du har macher. TCS, eller vad det står på den har jag inte hört talas om. Alternativet är ju isf att köpa på sig ett gott gäng spetsar och när de är slut köper man ny lödkolv om man inte får tag på fler.

Jag missade åxå den som hunden talar om, eller jag läste fel på effekten på den rättare sagt. Den är ju åxå på 48W. Jag vet inte hur det är med spetsar och så där. Det ser ju ut som att wellers spetsar http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1526.htm skulle kunna passa. Maila biltema och fråga! Isf är det nog det bästa alternativet.

Om du väljer mellan de två lödpennorna på clasohlsson skulle jag nog ta den kraftigare. 25W är rätt illa klent om man vill göra lödningar där det man ska löda har lite massa att värma upp. Man får värma väldigt länge och får uppvärmning på ett stort område och kan lättare förstöra saker. Det beror som sagt på vad man ska löda. 3mm spets funkar nog rätt bra för "allmän lödning". Kontakter, hålade komponenter osv. Vid ytmontering brukar jag använda 1.5mm eller 0.5mm spets. 0.5mm är som spetsen på en blyertspenna ungefär. Lite väl tunn för "vanliga" lödningar.

Permalänk
Medlem

ok bumbo du verkar kunna de, du jobbar antaligen med de?
om ja nu ska lägga lite mer så va tror du om 82-422-08 på elfa den ser lite mer seriös ut enligt mig men ja vill ha din åsikt om de eftersom du kan såna saker.

Permalänk
Medlem

Om du kommer löda mycket i framtiden kan jag ju rekommendera en lödstation. Själv har jag en Weller WECP-20 Antistatic. Fungerar mycket bra med tanke till priset 650kr(begagnad) :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

har en weller med ställbar temp, fungerade utmärkt när jag chippade polarens XBox, ska ge mig på min PS2 senare...
vid chippningen av XBox är det en tråd som ska direkt på moderkortet....INTE kul eller lätt...saknade mitt gamla jobb på LME då...
Om du ska chippa en spelkonsoll är det viktigt att ha en bra lödutrustning då det är ytmonterade komponenter...

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Jag vill ju bara påpeka att jag inte är någon lödexpert. Jag har inte certifikat eller så, men jag har ju skaffat mig en del erfarenhet genom åren ändå, eftersom jag lödar i jobbet mer eller mindre dagligen. Så ditt antagande är rätt.

Jag menar inte att en billig utrustning är fel. Man får ju ställa det i proportion till hur mycket man kommer att använda utrustningen åxå. Men kommer man att använda den regelbundet för lite småbyggen då och då så tycker jag det kan vara värt att köpa något som iaf är temperaturreglerat.

Det jag menar att man ska tänka på är att det kan vara bra om man kan köpa spetsar till den efter ett par år åxå. Det är ju eg vanligt sunt förnuft, men man tänker kanske inte på att spetsar slits och blir dåliga efter ett tags användande (och även förvaring om man inte förtennar dem ordentligt när man lägger undan lödpennan). Därför kan det vara bättre att satsa på en lödkolv från en erkänd tillverkare som Weller, Ersa, Metcal, Pace eller liknande. Men man kan ju, som jag skrev, åxå köpa ett gäng spetsar från första början så att man klarar sig ett tag. Lödar man inte så ofta så håller ju spetsarna hyggligt länge. Man behöver ju inte byta nån gång i månaden, eller varannan, som jag får göra. Men min lödstation är ju på 8h om dagen.
Gör man på det sättet är det ju inget problem. Fast om en spets kostar typ 50kr blir det ju en slant att hosta upp åxå, på ett bräde.

Jag vill inte få dig att "förköpa" dig så att du sitter mer en onödigt dyr utrustning. Lödar man ett par gånger om året så behöver man ju inte ha feta lödstationer för 3000kr liksom. Ska man bara göra ett litet engångsbygge kan man ju lika gärna köpa en icke tempreglerad lödkolv på biltema för 50kr (eller vad de kan kosta), om du förstår vad jag menar.

Jag tror mycket väl att du klarar dig bra med en sådan lödpenna som macher har, tex. Inget fel på den, rent funktionsmässigt.

Jag skulle dock tycka att det var värt att kolla upp biltemas station lite närmare och kolla vad för spetsar som passar. Har du inte för långt till biltema kan jag skicka ner en gammal wellerspets som du kan springa och testa/jämföra med. Spetsarna till deras station är ju inte så dyra heller för den delen...

Ang den station du föreslog på ELFA så vet jag inte om jag tror att den är så mycket bättre än tex biltemas stationer. Det verkar vara samma tillverkare, om det inte finns fler än en tillverkare av lödutrustningar som heter "Solomon". http://www.a1parts.com/solomon/

Pennan hos clas verkar komma från en tillverkare som heter Antex. Modellen på pennan heter TCS (Temperature Control system?)
http://www.canford.co.uk/commerce/item_55-711_2001041.aspx

Jag vet inte om du blir något klokare av att jag babblar på eg...

Kort sagt: Har du inte råd, eller inte vill lägga så mycket pengar på en utrustning från tex Weller eller Ersa så köp 30-7742 från classe eller 19-726 från biltema. Det skulle nog jag gjort. Det lär inte vara några dåliga grejer.

Stationen på biltema är en hundring dyrare, men spetsarna är åas billigare. En station är käck att ha stående på bordet om man har nån liten hörna för byggprojekt, medan en penna är lättare att stoppa ner i lådan (eller var man nu har den när man inte använder den.
Jag tycker personligen att de dimensioner och den typen på spetsar som biltema har är bättre än de som classe har till sin penna. Men det är ju en smaksak.

Nu ska jag sluta tjôta. Jag borde skaffa mig ett liv, eller nåt.

Permalänk
Medlem

http://www.a1parts.com/solomon/

Ooh mah god! den vill jag ha , har en gammal skruttig lödpenna

EDIT: går det att rengör stiften på något sätt ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Antar att du syftar på den översta på den sidan. Det är inte så avancerat som det ser ut. Det är helt enkelt två lödstationer i en varav den ena även har en liten vacuumpump för att suga bort tenn. Man ser inte så bra på bilden, men spetsen på pistolen är troligen ihålig och tennet sugs bort den vägen. Löd- och avlödningsstation helt enkelt.

För rengöring av spetsar kan man använda http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2008243.htm tex. Tar bort smuts och beläggningar och förtennar spetsen. Man kan ju även "borsta" av spetsen med en glasfiberborste. En finare stålborste eller stålull kan åxå funka, men risken är att man tar bort en massa av plätteringen åxå.

Permalänk
Medlem

Så raspen funkar allstå inte ?... Får väl beställa den då när jag ändå ska beställa dioder!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag har en Weller WECP-20 (tror jag) hemma. En som skulle slänga den på jobbet och jag tog med den hem och lagade den istället. På jobbet har jag en Weller WSD-80. *kär*

Jag vet inte hur mycket pengar ni är beredda på att lägga ut på lödutrustning, men Clas Ohlsson har en "Ersa Analog 60" (Art Nr 32-7873) som jag tycker är rätt vettig. En "riktig" lödstation från ett välkänt märke (bra tillgång på spetsar) och rätt bra "kräm" (60W), men den kostar ju 1500kr. Inte så farligt för en sådan utrustning, men kanske mer än många vill lägga ut för att "löda lite".
Art Nr 30-7742, kunde kanske vara ett budgetalternativ. Frågan är hur tillgång på spetsar och sånt är bara. Stannol-stationen (32-7762) som de har är väl lite i klenaste laget om man ska löda annat än bara smågrejer som små kontakter och kretskort och sånt.
Biltema har nån station på 48W för 800kr åxå. Av bilden att döma skulle wellerspetsar kunna passa, men det vågar jag inte svära på.

Jag har haft en sån där lödpenna (30-7742) och den pajja, kunde absolut inte hitta nått fel på den.. så ja köpte en Stannol lödstation (32-7762) Temperaturområde 200-450°C (595kr) den funkar skit fint..

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 30-7741 från clas ohlson. Jag e mkt nöjd. En smidig liten rackare, men den saknar temp. reglering.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem

Jag fick en Weller WTCP S av en polare. Den är väldigt bra enligt mig, men då löder jag inte dagligen. Den räcker för mina behov, fast jag saknar temperatur-inställningen.

Den ser ut så här http://www.funk-shop.de/07_WTCP50big.jpg

Permalänk
Medlem

gOry:
Antagligen värmeelementet som gått sönder. Det händer tyvärr ibland, även om det inte är så ofta. Iaf inte på de kolvar/pennor/stationer jag använt. Stannolstationen funkar säkert fint. Jag tycker personligen att 30W är lite i klenaste laget dock. Fast jag är kanske bortskämd? Hemma har jag ju en station på 50W och på jobbet en på 80W. Ska man löda på kort med stora jordplan är det underbart.

denil:
Det GÅR ju att ändra temp på den, den är ju reglerad, men man gör ju det genom att byta spets. Det är lite osmidigt. Iofs är 350 grader en rätt bra allroundinställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
gOry:
Antagligen värmeelementet som gått sönder. Det händer tyvärr ibland, även om det inte är så ofta. Iaf inte på de kolvar/pennor/stationer jag använt. Stannolstationen funkar säkert fint. Jag tycker personligen att 30W är lite i klenaste laget dock. Fast jag är kanske bortskämd? Hemma har jag ju en station på 50W och på jobbet en på 80W. Ska man löda på kort med stora jordplan är det underbart.

Jo de va säkert värmeelementet som pajja fast den kanske användes högst 10gånger..
30Watt funkar fint för att pyssla me små kretskort, kablar å sånt.. ska man värma upp lite större ytor så tar de ju bara lite längre tid men va fan de gör inte jag så ofta..

Permalänk
Medlem

Jag har en Weller 40, den har fungerat (med varierat resultat) de få gånger jag lödar men spetsen är nog värsta tänkbara, böjd, bred och platt med ett hål i ena sidan.

Passar en standard spets från clas ohlson, eller var köpar man det?
sen, skruven uppe på skaftet, vad reglerar den?

Permalänk
Medlem

Kolla på min lödpenna Weller står det 25W farsans gamla
Den duger fint tar en stund för den att bli varm men , men

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
har en weller med ställbar temp, fungerade utmärkt när jag chippade polarens XBox, ska ge mig på min PS2 senare...
vid chippningen av XBox är det en tråd som ska direkt på moderkortet....INTE kul eller lätt...saknade mitt gamla jobb på LME då...
Om du ska chippa en spelkonsoll är det viktigt att ha en bra lödutrustning då det är ytmonterade komponenter...

Den välkännda D0 menar du eller :D:D, vad är den....0.5 mm i diam??

När jag fick min xbox chippad använde vi en virtråd och stack igenom hålet, funkade ypperligt!!

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
gOry:
denil:
Det GÅR ju att ändra temp på den, den är ju reglerad, men man gör ju det genom att byta spets. Det är lite osmidigt. Iofs är 350 grader en rätt bra allroundinställning.

okey, men jag tänkte mera på en liten ratt / skjutreglage.
gillar min lilla babyblåa station. spetsen blir magnetisk när den är varm, vilket är bra när man är och petar på småsaker ibland

Permalänk
Medlem

Det sitter nån slags magnet i den, det är den som reglerar temperaturen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En vettig lödstation borde alla äga
Jag är relativt nöjd med min

Permalänk
Medlem

ok... men ja tror inte att ja investerar i en lödstation från början utan ja köper nog antingen den lödpennan som macher rekomenderar eller nån annan bra men hur många watt ska man ha på en lödpenna?

Permalänk
Medlem

Om du har ~5000:- över så kan du alltid köpa en Metcal SP 200 (82-390-06). Den är så smidig att arbeta med så det är helt otroligt, hatar den lödstationen jag har hemma (WS 51), alldeles för långt mellan handtag och spets.