Permalänk
Medlem

dozix: Min personliga uppfattning är att man bör ha iaf 50W, mer är bra, men 50W räcker rätt långt. Där platsar ju den pennan in iaf. Då har man lite marginal och lite över om man skulle löda nån lite större grej någon gång. Det kan räcka med en kontakt i metall som har hyggligt stor massa för att det ska behövas lite mer effekt. Annars är risken att man får värma för länge och vad händer om mittstiftet hålls på plats av plast tro? Plasten smälter och stiftet ploppar ur, eller kommer i kontakt med ytterhöljet och det blir kortis.

Japp: Man behöver ju inte ta i ända från tårna. Metcal gör bra lödstationer, inget snack om saken, men det är inget man behöver om man inte löder proffesionellt. Hur pennan ska vara utformad är ju en fråga om tycke och smak. Jag trivs väldigt bra med Wellers penna WSP-80 tex och har inte riktigt gillat Metcals pennor när jag testat dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Japp: Man behöver ju inte ta i ända från tårna. Metcal gör bra lödstationer, inget snack om saken, men det är inget man behöver om man inte löder proffesionellt. Hur pennan ska vara utformad är ju en fråga om tycke och smak. Jag trivs väldigt bra med Wellers penna WSP-80 tex och har inte riktigt gillat Metcals pennor när jag testat dem.

Kan hålla med om att det kanske blev lite väl bra. Men en sak du inte ska glömma är att köpa riktigt fluss, lödningarna blir mycket bättre då samt att det är enklare att rätta till fel.

Permalänk
Medlem

En Weller WTCP från början av 90-talet pryder min labbhörna.

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Vaffö köpa en lödstation när man har en på jobbet?
Dessutom så kan man ju göra "hemma-arbeten" på arbetstid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Japp
Kan hålla med om att det kanske blev lite väl bra. Men en sak du inte ska glömma är att köpa riktigt fluss, lödningarna blir mycket bättre då samt att det är enklare att rätta till fel.

I de flesta fall räcker det mer det fluss som finns i tennet, även om det kan vara av väldigt varierande kvalitet förstås. Men är det saker som legat länge så blir ju lödbarheten sämre och "argare" saker kan behövas. Men man ser ju om tennet flyter ut ordentligt.

Av allmänintresse för lödning:
http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderfaq.htm

Jag vet inte om det finns något sådant i nån FAQ här men... Det finns säkert många fler liknande ute på nätet åxå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
Vaffö köpa en lödstation när man har en på jobbet?
Dessutom så kan man ju göra "hemma-arbeten" på arbetstid

Men hur gör du om du behöver göra "hemma-arbeten" på kvällstid?!

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

jag har en lödstation som jag fick av en elektronikfirma när jag jobbade hemma lite. kommer inte ihåg namnet på den men om du ska ha en bra så får du nog lägga ut många slantar. denna som jag har kostade runt 2000:- har jag för mig

Permalänk
Medlem

Har inte lödit (eller lött eller vet inte) någonting förut men tänkt snart sätta in en LCD så det är väll dags att lära sig någon som har något tips om en ganska billig station eller bara penna skulle gärna vilja ha en också som inte bara klarar av finelektronik utan typ att göra en hårdisk kylare alltså löda ihop koppar rör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Har inte lödit (eller lött eller vet inte) någonting förut men tänkt snart sätta in en LCD så det är väll dags att lära sig någon som har något tips om en ganska billig station eller bara penna skulle gärna vilja ha en också som inte bara klarar av finelektronik utan typ att göra en hårdisk kylare alltså löda ihop koppar rör

Du löder inte rör med en lödstation. Om du ska löda tex kopparrör så skall det till hårdlödning och då upphettar du materialet du skall löda till mkt högre värme. Då behövs tex en propanbrännare eller acetylen/oxygen.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilken hållbarhet man behöver ha på grejerna. Men rent generellt är det väl bättre med hårdlödning om man ska löda ihop rör och sånt. En gasolbrännare funkar åxå. Finns ju små smutta att köpa som man fyller på med cigarettändargas (butan). Kostar ett par hundralappar.

Frke: Ska du löda såna större grejer så behöver du en rätt rejäl kolv. Minst en 100W iaf, eller en gasbrännare av något slag för hårdlödning (funkar väl för mjuklödning åxå iofs om man inte eldar på för bra).

Permalänk
Medlem

Bättre o hårdlöda och få det fint och lekagefritt från början. Om man värderar tiden så hade jag hellre skaffat mig en propanbrännare från biltema och hårdlött det.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gekko
Men hur gör du om du behöver göra "hemma-arbeten" på kvällstid?!

Jag får se till att det inte blir "hemma-arbeten" på kvällstid, helt enkelt. Gör jag det på arbetstid så får jag ju till och med betalt för det