Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Bygga dator i bil

Vet inte riktigt var jag skall posta denna tråd men gör ett försök här.

Har planer på att bygga en dator till bilen, tänkt användning är handsfacket.
Detaljerna är under planering och jag vet inte hur jag skall lösa vissa detaljer ännu.

Innan någon frågar varför så tja varför inte?
Bättre än en PS2:a eller X-box då jag kan köra spel, film, mp3. eller snarare medpassagerarna.

Det jag vill ha tips på är ett smidigt men välfungerande moderkort samt aggregat.

Även processorn är ett litet dilemma då jag behöver en som inte utvecklar massor med värme främst för att den kommer att vara i ett ganska slutet utrymme, men även för att jag siktar på att hålla den kall med stora flänsar ingen fläkt,

Någon som har en länk till någon som gjort något liknande?

Eller tips processor, moderkort, aggregat osv.

Tack på förhand

Visa signatur

n00b

Permalänk
Permalänk

modda dit en bärbar. eller?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem

Har sett ett par såna system IRL dom använder ofta mini-itx moderkort där allt är inbyggt så som ljudkort ,grafikkort (tv-out), processor, lan.
och spec nätagg finns å köpa för att ha i bilen..

Sök här på sidan oxå.. vart uppe ett par gånger..

Permalänk
Medlem

Carjukebox

Byggde själv in en dator i bilen i höstas dock är projektet inte klart ännu men det fungerar i vart fall...

Projektet är än så länge bara en MP3/OGGspelare och jag har inga planer på DVD eftersom endast jag kör bilen och som jag ser det bör inte chauffören sitta och glo på film när man kör bil

Däremot finns där planer på att installera en TFT skärm plus GPSnav till datorn när jag får råd...

Ska försöka slänga upp bilder på min hemsida med tiden men i dagsläget använder jag:

En styck WV Golf III -97 där jag har installerat:
Keenwood CD spelare med aux ingång.
2x40 LCD display
Tangentbordschip från ett slaktat tangentbord så att jag enkelt kan styra jukeboxen
En gammal pentium 150 Mhz
Ljudkort SBLive 5.1
Modifierad 12/5 volt nätagg från www.icd.se så att den klarar -5 och -12v också.
4 kanals slutsteg 90W
700W Baslåda
4Gb gammal hårddisk
Smartcard/compactflash läsare så att jag enkelt kan slänga in mer musik på datorn.

Mjukvara

Databas: mysql
Musikprogram server: jukeboxserver är samma program som jag skrev för min hemjukebox (mer info se http://www.tielie.com)
Musikprogram client: carjukebox ett klientprogram som jag skrev för att styra LCD plus knappsats.

Det som är svårast i sån här projekt enligt min erfarenhet är att nätagget. Än värre blir det med ATX moderkort för då måste man ha ut 3.3v och -3.3v också... Men det verkar dyka upp en del 12v nätagg för "dator i bil" också annars finns det möjlighet att bygga själv också.

Kolla gärna in redan nämda länk http://www.mp3car.com som har mycket info i ämnet...