Permalänk
Medlem

Men Telia har ju också dynamisk IP, så den byts ju ut hela tiden för det. Själv kör jag med Glocalnet som också har PPPoE, och att inte skaffa Spray för det är ju helt befängt.

Permalänk
Medlem

Finns många som inte har bytt IP med Telia på över 6 månader.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Men Telia har ju också dynamisk IP, så den byts ju ut hela tiden för det.

Både rätt och fel, visst kör de med dynamiskt ip, men det byts mycket sällan, att ha kvar samma ip i ett år är mer regel än undantag.

Har själv haft kvar samma under hela min tid som jag haft Telia ADSL vilket är ~2 år.

Permalänk
Medlem

Rix kommer att köra med fast ip så man behöver inte tänka på det när dom kommer. (snart så)

Permalänk
Medlem

Hmm, har polare som kör Telia, deras ip byts ut rätt frekvent, kan ju bero på var man bor iofs.

Jäkla nice med fast ip på Rix, kanske man ska skaffa när det kommer, ingen som vet när?

Permalänk
Medlem

Har haft samma ip nu 8½ månad. har telia 8000 innan 0.5

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

Har hört att ditt ip tilldelas din mac-adres, och om du ansluter igen inom 48h med samma mac-adress så behåller du ditt ip.

Permalänk
Medlem

Ip byts efter att modemet varit av i 20minuter...När den sen kopplar upp mot stationen delas en ny ut.

Denna Telia vs. Allt annat diskutionen.
Jag har provat telenordia och telias adsl, jag kan bara ge tummen upp för telia. Pingade bättre mot telenordias spelservers (för några år sedan) men telia än telenordia...

Det som är bra med telia

Snabbt att koppla in.
Bra ping mot de flesta servers.
Enorm stabilitet.
Bra support (om man skulle behöva någon...)
Dom bygger ut stationer ute i skogen som annars inte skulle få något...

Priset, att det är 100kr mer i månaden. Betalar jag gladeligen i nuläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Ip byts efter att modemet varit av i 20minuter...När den sen kopplar upp mot stationen delas en ny ut.

Nej, det finns inget bestämt som säger detta. Kan av egen erfarenhet berätta att jag kan stänga av modemet, sätta på det dagen efter och fortfarande ha kvar samma ip-nummer.

Man kan även byta mac-adress, du får ett nytt ip-nummer, du byter tillbaka till din gamla mac-adress, du får samma ip-nummer som förut, dvs. det som var kopplat till just den MAC-adressen.

Dock verkar det skilja lite mellan olika personer, men i regel verkar folk ha samma ip under mycket lång tid när man pratar om Telia ADSL.

Permalänk
Medlem

Sökte på min adress på BBBs hemsida och ska enligt dom kunna få bredband från dom under våren. Eftersom flera andra kompisar i stan också får detta besked så måste det ju röra sej om nån form av xdsl uppkoppling. Antagligen ADSL (8/1) eftersom jag inte tror att dom lanserar VDSL här redan nu.

Sundsvall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnarkisteN^
själv sitter man på ett 12mbit/s

Okej.. Jag bryr mig för övrigt.. Sitter på 100000kbit/s... - ungefär allt så att det blir 56 kvar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Ip byts efter att modemet varit av i 20minuter...När den sen kopplar upp mot stationen delas en ny ut.

Denna Telia vs. Allt annat diskutionen.
Jag har provat telenordia och telias adsl, jag kan bara ge tummen upp för telia. Pingade bättre mot telenordias spelservers (för några år sedan) men telia än telenordia...

Det som är bra med telia

Snabbt att koppla in.
Bra ping mot de flesta servers.
Enorm stabilitet.
Bra support (om man skulle behöva någon...)
Dom bygger ut stationer ute i skogen som annars inte skulle få något...

Priset, att det är 100kr mer i månaden. Betalar jag gladeligen i nuläget.

Där jag bor bygger dom iaf inte ut ett "samhälle" med1000 pers är ju inte intresankt för Telia.
(Bor i Fjälkinge ett samhälle utanför Kristianstad, läser uppe i Khamn)

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Nej, det finns inget bestämt som säger detta. Kan av egen erfarenhet berätta att jag kan stänga av modemet, sätta på det dagen efter och fortfarande ha kvar samma ip-nummer.

Man kan även byta mac-adress, du får ett nytt ip-nummer, du byter tillbaka till din gamla mac-adress, du får samma ip-nummer som förut, dvs. det som var kopplat till just den MAC-adressen.

Dock verkar det skilja lite mellan olika personer, men i regel verkar folk ha samma ip under mycket lång tid när man pratar om Telia ADSL.

Jo jag vet att ipn brukar sitta kvar ett bra tag. Jag har dock fått ny när jag stängt av modemet och låtit det vara av ett tag. Fick nytt nu när jag möblerade om i rummet där modemet och routern är...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigsize

Där jag bor bygger dom iaf inte ut ett "samhälle" med1000 pers är ju inte intresankt för Telia.
(Bor i Fjälkinge ett samhälle utanför Kristianstad, läser uppe i Khamn)

Det är klart, det ska ju vara ekonomiskt försvarbart också.

Permalänk
Medlem

Verkar som att BBB går in med VDSL på fler ställen också.

Står på BBBs hemsida att jag kommer att kunna få abb i slutet av april. Eftersom jag bor i Sundsvall så tyckte jag att det verkade skumt om jag skulle få VDSL så jag mailade och frågade.

Svaret blev att dom självklart bygger ut både ADSL och VDSL men då var det ju en Johanna från kundtjänst som svarade iofs Man har ju varit med om att kundtjänsten inte är så insatta i tekniken.

Permalänk
Medlem

I vissa fall bygger dom ju både och pga att VDSL når inte ut nått vidare utan tar bara dm nära stationen, och så kan dom leverera ADSL till dom längre ifrån.

Permalänk
Medlem

Att Telias Internetsupport är bra är något som jag inte har upplevt utan mer det motsattsa. Jobbar själv på ett stort dator support företag (dock inte internet-support; alltså inte konkurerande mot telia) och ahr flera gånger i veckan samtal med kunder som har pratat med telia och minst sagt blivit bemötta med inkompetens. Senast igår snackade man bla med en kvinna som hade problem med sitt adsl anslutning. Hon berättade att hon suttit i deras kö över en halvtimme och när hon kom fram trode teknikerna att det måste vara nätverks protokolet som hade hamnat på snädd. Va fan menar man med det? Det än mer tragiska var att denna teknikern sedan inte kunde hjälpa henne (tex genom att ominstallera kortet) utan hänvisade henne till supporten för hennes dator. Vi gjorde en ip release och renew så funkade det igen. Självklart gör alla support tekniker fel men detta och liknande problem med telias support är något som jag hör flertalet gånger varje vecka.

suck..

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Nu är det skillnad på kundtjänst och support. Det man kommer fram till först är first line support (kundtjänst) som mestadels har hand om användarfrågor i nivå som vad för inställningar jag behöver ha för att surfa och "jag har glömt mitt lösenord" osv. Den andra nivån sitter teknikern på. Problemet med att sitta i first line är att identifiera problemet som kunden kommer med. Man skall lösa ca 60% av problemen och symptombeskrivningarna som kunder har är bara bedrövliga. Jag förstår att det är svårt att identifiera problemet . Telias fel att deras ambitionsnivå att lösa problemet i kundtjänst ligger på ca 80-90% vilket är åthelvete för ambitiöst men det kanske sker snyggt ut i statistiken. Kundens fel är att framföra sitt problem på ett bra sätt så att kundtjänts kan ge dig en fingervisning vad du skall eller ska göra.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

varför ens skaffa telias när vattenfall 8mbit kostar 395kr/månad

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Att Telias Internetsupport är bra är något som jag inte har upplevt utan mer det motsattsa. Jobbar själv på ett stort dator support företag (dock inte internet-support; alltså inte konkurerande mot telia) och ahr flera gånger i veckan samtal med kunder som har pratat med telia och minst sagt blivit bemötta med inkompetens. Senast igår snackade man bla med en kvinna som hade problem med sitt adsl anslutning. Hon berättade att hon suttit i deras kö över en halvtimme och när hon kom fram trode teknikerna att det måste vara nätverks protokolet som hade hamnat på snädd. Va fan menar man med det? Det än mer tragiska var att denna teknikern sedan inte kunde hjälpa henne (tex genom att ominstallera kortet) utan hänvisade henne till supporten för hennes dator. Vi gjorde en ip release och renew så funkade det igen. Självklart gör alla support tekniker fel men detta och liknande problem med telias support är något som jag hör flertalet gånger varje vecka.

suck..

Det handlar om var supportramarna går .. Hur skulle det vara om man inte hade några gränser på hur mycket man skulle hjälpa kunden ? det är inte Telias jobb att konfigurera & installera hennes nätverksjkort. Du hade tex inte haft jobb om internetsupporten skulle ta hand om all support.. jag har haft kunder som pratat med "vanlig" datasupport som har hänvisat till deras ISP för att tex modemet inte är installerat. (både från dell & andra "seriösa" företag) Sen är det många ggr så att en kund som ringer in hör vad den vill höra, och inte det som supporten säger. och OM dom nu sa att protocolet hamnat på snädd som du skriver så kan det vara för att det är det närmast man kan komma med förklaring för 89 åriga agda som inte suttit vid en dator någon gång tidigare, Vist man kanske kan dra en ramsa med . Ditt TCP/IP Protocol inte är installerat installera om det så blir det bra .. det säger ju henne inte mer direkt . och då är det väl datorsupporten som ska hjälpa till om datorn är felkonfigurerad från början inte internetsupporten.
Ibland Tror folk att det är så att man bara har 1 kund om dagen vad det verkar som . Inlägget innan att man först ska komma till firs line support & allt han tjatar om .. ja det vore väl jävligt dumt att koppla 85 % av alla kunder till en tekniker när dom vill ha reda på sitt lösenord eller ?

Permalänk
Medlem

jag antar att du förståd mitt inlägg....eller inte ? .

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Vetifan vad jag tycker om telias stabilitet, de 2 kompisar jag har som har telia är rätt avundsjuka på att jag har Bostream.. men de har ioförsig 512kbit, så det har en del med hastigheten att göra..
Lite löjligt att dra upp den där netcraft sidan som nått bevis, de som sköter dem där servrarna och de som sköter de privata ADSL uppkopplingarna har troligen ingen som helst kontakt med varandra, och de är troligen helt olika tekniker..

Förövrigt är det lite intressant med detta 8mbits krig, hur många kommer faktiskt kunna dra nytta av dessa 8mbit? Finns ju dem lyckliga som har kompisar med BBB eller liknande men de flesta sitter nog och kämpar på direct connect t.ex. och där ser man inte mkt av de 8mbit:en...

Permalänk
Medlem

som 8/1 användare så skiter jag fullständigt i UL ...bara det går så in i helskotta å ladda ner

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att man inte har access till 10mbit hubbar...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Problemet är väl att man inte har access till 10mbit hubbar...

Precis, och skulle man ha det skulle dessa inte va 10mbit särskilt länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
varför ens skaffa telias när vattenfall 8mbit kostar 395kr/månad

Visst, om bara man kan få det ja. För mig har dom grävt km långa fiberkablar sen förra året, förbi området jag bor, ca: 200m ifrån bara och tyvärr så kan jag inte få 10Mbit LAN eller ADSL MAX 8Mbit för det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Vetifan vad jag tycker om telias stabilitet, de 2 kompisar jag har som har telia är rätt avundsjuka på att jag har Bostream.. men de har ioförsig 512kbit, så det har en del med hastigheten att göra..
Lite löjligt att dra upp den där netcraft sidan som nått bevis, de som sköter dem där servrarna och de som sköter de privata ADSL uppkopplingarna har troligen ingen som helst kontakt med varandra, och de är troligen helt olika tekniker..

Förövrigt är det lite intressant med detta 8mbits krig, hur många kommer faktiskt kunna dra nytta av dessa 8mbit? Finns ju dem lyckliga som har kompisar med BBB eller liknande men de flesta sitter nog och kämpar på direct connect t.ex. och där ser man inte mkt av de 8mbit:en...

Ett fint antagande från dig. Som troligen inte vet ett jävla piss om vilka som sköter vad.
Om jag inte har helt fel för mig finns det centrala centrum(NOC) där tekniker dygnet runt håller koll på alla uppkopplingar/routrar etc. Och det görs knappast någon skillnad mellan "ADSL tjänsterna" och andra tex. företags tjänster etc. De bevakar ju inte varenda uppkoppling till slutkunden, men att de är VÄLDIGT måna om att hålla anslutningarna till/från telestationerna fungerande kan väl vem som helst räkna ut. Det är ju som du kanske vet, mer än ADSL tjänster som går genom trådarna...

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Ett fint antagande från dig. Som troligen inte vet ett jävla piss om vilka som sköter vad.
Om jag inte har helt fel för mig finns det centrala centrum(NOC) där tekniker dygnet runt håller koll på alla uppkopplingar/routrar etc. Och det görs knappast någon skillnad mellan "ADSL tjänsterna" och andra tex. företags tjänster etc. De bevakar ju inte varenda uppkoppling till slutkunden, men att de är VÄLDIGT måna om att hålla anslutningarna till/från telestationerna fungerande kan väl vem som helst räkna ut. Det är ju som du kanske vet, mer än ADSL tjänster som går genom trådarna...

Varför kostar företagsabbonemang då 10x+ så mkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Varför kostar företagsabbonemang då 10x+ så mkt?

För varenda inkopplad ADSL kund, får din ISP betala en förhållandevis ganska stor summa.
Och räknas inte det som företagsabbonemang?
Surfar du runt lite på skanovas hemsida så hittar du en hel del prisuppgifter, bifogar även en länk nedan:

http://www.skanova.com/apps/file.asp?Path=2&ID=399&File=K+bil...

Kortfattat: Din ADSL leverantör, tex. Bostream köper ett "företagsabbonemang" för att överhuvudtaget få koppla in dig som kund.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Varför kostar företagsabbonemang då 10x+ så mkt?

Som exempel har Telias företagsabonnemng dedikerad bandbredd från kund ut till sitt backbone, dock är det inte säkert att det i praktiken blir någon skillnad på privatabonnemang och företagsabonnemang,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
För varenda inkopplad ADSL kund, får din ISP betala en förhållandevis ganska stor summa.
Och räknas inte det som företagsabbonemang?
Surfar du runt lite på skanovas hemsida så hittar du en hel del prisuppgifter, bifogar även en länk nedan:

http://www.skanova.com/apps/file.asp?Path=2&ID=399&File=K+bil...

Kortfattat: Din ADSL leverantör, tex. Bostream köper ett "företagsabbonemang" för att överhuvudtaget få koppla in dig som kund.

Jag kan ärligt säga att jag inte förstår mkt av det där..
men kort och gott, försöker du säga att vilken ADSL abbonent som helst har samma prioritet som de servrarna som nämns på netcraft? Isånafall undrar jag varför mina kompisars abbonemang är nere så pass ofta som de faktiskt är..