Permalänk
Medlem

1 gb uppkoppling vad behövs ?

Hej !
jag har ett problem, det ligger en fet fiber kabel precis utanför mitt hus (5 meter) den vill jag koppla upp mig på.
det är flextronics som äger kabeln och de säger att de kan koppla upp mig men sedan var det ju detta med fiber omvandlare hur kan man fixa sådan på ett ganska ekonomisk sätt ?

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk

Skulle tro att Flextronics säljer även den biten, men är du bered att betala? Jag tror inte de skulle ge dig 1 Gb/s gratis direkt.

Eller snarare, tror inte flextronics ger dig tillgång till att klipa av linan och sedan låta dig koppla på egna don. Är du säker på att du får fiber in i huset. Det skulle nog vara enklast för er alla som de drog in TP-kabel.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

månads priset är inte något problem. jag kan ju även få 100 mbits och deras utrustning var lite as dyr

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Vad du behöver exakt för utrusting beror på vad som finnes i andra änden. Då det blir nog att konsultera Flextronics.

Permalänk
Medlem

uhu det kostar ju typ 20000 kronor BLÄ !

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla www.direktronik.se, de har fiberkonverterare för ett par tusenlappar.

Permalänk
Medlem

media konverterare och sånt är nog inte den dyra biten här..
själva uppkopplingen lär gå på åtskilliga tyysen lappar

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

du behöver en tranceiver, finito... om du inte har en switch med fiberuplink på eller switch med modulpltser på... är det MM fiber eller SM fiber?

en transceiver kostar runt 2000 för gigabit MM och 5000 för gigabit SM...

Sen kvävs mer än 10km som den modellen för 5000 klarade blir det DYYRT...

en transceiver gör alltså om signalerna från ström till ljus, koppar till fiber...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
du behöver en tranceiver, finito... om du inte har en switch med fiberuplink på eller switch med modulpltser på... är det MM fiber eller SM fiber?

en transceiver kostar runt 2000 för gigabit MM och 5000 för gigabit SM...

Sen kvävs mer än 10km som den modellen för 5000 klarade blir det DYYRT...

en transceiver gör alltså om signalerna från ström till ljus, koppar till fiber...

så du menar att det sitter någonting i andra änden som bara väntar på att det ska komma lite signaler??

du tror inte det är en svart fiber och att man måste betala för att flextronics ska sätta nåt i änden och confa så man får nåt nät routat till en?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Visste inte att flextronics har någon fiber i Sverige.. säker på att det inte är något som tillhör Telia/Skanova/Swedia networks?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
så du menar att det sitter någonting i andra änden som bara väntar på att det ska komma lite signaler??

du tror inte det är en svart fiber och att man måste betala för att flextronics ska sätta nåt i änden och confa så man får nåt nät routat till en?

Det du SKA betala för är ju det i din ände, utrustning på deras sida ska ju abbonemangsavgiften täcka... Så kostnaden på deras sida är ju inget du kan göra ett enda dugg åt, den finns ju alltid där...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

*röstar för att det hela handlar om svartfiber*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
*röstar för att det hela handlar om svartfiber*

Får man fråga vad svartfiber är förnått? Olagligt fiber eller vadå?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Fiber som uteslutande bara används av dig.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Det du SKA betala för är ju det i din ände, utrustning på deras sida ska ju abbonemangsavgiften täcka... Så kostnaden på deras sida är ju inget du kan göra ett enda dugg åt, den finns ju alltid där...

jo..
det var när jag läste "du behöver en tranceiver, finito... " som jag reagerade lite.
men du menade alltså.. att man behöver en transceiver och att abonnemang, finito...

hur som helst så brukar man kunna upphandla utrustning från samma företag som man hyr abbonnemangs tjänsten av.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

om den inte har några kontakter på, vilket den troligen inte har så lär du behöva en fibersvets för 70-200 Kkr:- billigt=)

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

lite länkar om sånna här trancerecivers ?
och det är inte svart fiber det handlar om det är skolans

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

svart fiber är fiber som inte används.. den är nersläckt, alltså "svart"

det är inte olagligt eller nåt sånt att ha svart fiber.
man lägger ner svart fiber när man gräver upp gator och annat för framtida expansion...

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
svart fiber är fiber som inte används.. den är nersläckt, alltså "svart"

det är inte olagligt eller nåt sånt att ha svart fiber.
man lägger ner svart fiber när man gräver upp gator och annat för framtida expansion...

Finns även företag, t.ex. Banverket, som hyr ut svartfiber och låter hyresgästen så för den aktiva utrustningen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Finns även företag, t.ex. Banverket, som hyr ut svartfiber och låter hyresgästen så för den aktiva utrustningen.

/H

Sånt fiber brukar vara dyrt va? Hur mycket kostar en sådan i månaden?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det kommer kosta dig mer än det smakar... man får inte, som tidigare nämnts, "1 gb uppkoppling" bara för att man kopplar in sig på en fiber - det är den "billiga" delen i sammanhanget. Det dyra är sedan att få någon operatör att förmedla din IP-trafik ut på nätet (transit). 1 gigabit/s global transit kostar väl en sisådär 100-150 papp i månaden exmoms om man väljer en budgetleverantör.... (om det ens stannar där)

Permalänk
Medlem

lättaste sättet att få 1GB är nog att bo i någon mellanstor håla där den änny inte finns någon etablerad IXP. Då är det bara att sätta upp en själv... få ett par stora ISP:ar att peera och i peering policy så har man så alla måste transitta ett visst AS (dvs ens egna).

"Everybodys welcome but you must transit!"

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
uhu det kostar ju typ 20000 kronor BLÄ !

20000 Kr hmmm är du säker på den ciffran. Vad jag har hört så kostar det 200.000 kr o koppla upp sig mot deras stamnät.....

Visa signatur
Permalänk

Brukar väl vara så att du pejjar en viss summa för att kopla in dig på deras fiber och sedan en viss summa per månad för att använda den.

Utöverdet måste du ju även ha en ISP

Permalänk
Avstängd

Vad det kostar att koppla upp sig mot tex stokab beror på vart man bor, dvs hur långt stokab måste dra en fiber in till dig, dem kommer ju att dra från deras närmsta "nod"

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!