Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexton
...massa text...
Det här med att såga upp för en 120mm är långt ifrån säkert att det funkar, skulle nog säga att chansen är relativt liten att du får plats med en 120mm, då monterad i "botten" av nätagget, dvs. sidan som är mot CPU:n, neråt. Jag har ett Seasonic nätagg med 120mm som standard. Då har komponenterna och kylflänsar utformats så att en 120mm fläkt går in, 25mm djup.

jag märkte när jag sågade upp min PSU att fläkten tog emot kylflänsarna. så jag sågade längre "skåror" i flänsarna och bände varannan "finn" åt höger, och varannan åt vänster.

har även kört PSUn helt utan några fläktar ett tag (5-6 timmar), för att se hur pass varma kylflänsarna vart. men då hade jag iof "cabbat" före.

om man får in en 120mm fläkt, och byter ut 80mm fläkten till en tystare så tror jag inte att man behöver vara rädd att PSUn kommer att bli varmare, då 120mm fläkten puttar en del luft även på 5v eller 7v.

fast som du oxå skrev, det är inte så bra att vara i PSUn och peta om man är rädd och okunnig. men så länge man inte är och petar inödan på komponenter så är det rätt lugnt.
bara man drar ut strömkabeln och trycker på power on 2-3ggr. så kör iaf jag, hittils har jag inte fått någon stöt.

Permalänk
Medlem

89*C är väl inga problem. AMD säger ju att de ska palla 95 och då klarar de säkerligen strax över 100. Inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Tänkte på det där med nätdelar, anledning att byta nätdel är att tystgående nätdelar ofta har en dyrare teknik som gör verkningsgraden bättre (genererar mindre värme) dvs. behöver inte ha fläkta med högt varv.

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT

Permalänk
Medlem

Jag hivade in en papst 80mm i mitt AOpen nätagg för 1.5 år sedan. Den har gått ca 12-18 timmar om dan sen dess. Inga problem än så länge.
Övrig chassiventilation är två likadana papst.
Luften ur nätagget är vagt ljummen, men inte farligt varm. Tyst är det iaf. Det som låter mest i mitt system är min Arctic Cooling Copper. ... Funderar på en 7000Cu, men känns lite dumt att lägga ner så mkt på en såpass gammal dator.

Burken
Athlon 1300MHz
Asus A7V
2 * IBM 7200 RPM
Geforce2

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Ska eventuellt inhandla en SLK947U eller vad fan den heter + en 92mm papst (14 db) + 4 st 12 db- papstar + ett coolermaster wavemaster + passiv VGA-kylning... lär bli tyst. Och rätt kallt.

Nån som vet om SLKn passar på NF7-S 2.0? Har hört att den inte gör det :/

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.