Permalänk
Medlem

Blir min dator tyst med detta?

Hade tänkt få ordning på burken nu då den låter på tok för mkt.
Hade tänkt nytt nätagg och CPU-fläkt.

CPU-fläkten:
- http://www.webhallen.com/prod.php?id=18569

Nätagget:
- http://www.webhallen.com/prod.php?id=22876

Blir den tyst? grejerna låter ju ungefär 20 dB
Chassifläktarna jag har nu ligger på 5v, så de låter väl runt 20 de med.

Permalänk
Medlem

Ja, vääääääldigt, väldigt tyst.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Antar att du har ett Antec Sonata efter som du har de på din avatar. Så den kombinationen är väl inte så dålig skulle jag tro

Passa på att köpa Sonata aucistpac när du ändå håller på...

Permalänk
Medlem

Nä, blir nog ingen sonata (inte för tillfället i alla fall) då jag har annat att lägga pengar på ;). Men några dämpmattor ska nog inhandlas. Sonatan har jag i min avatar bara för att jag gärna skulle vilja ha en och att den är snygg, men som sagt har jag inte lust att lägga ut så mkt pengar just nu :P.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju personligen att CPU-fläkten suger gammal elefantballe.. köpte en för ett halvår sen kanske o nu börjar den väsnas.. visst, den håller temperaturen och så men när den låter illa som fan så börjar man undra varför man köpte den skiten när man kunde lagt ut ett par hundringar till och köpt nåt ordentligt istället..

Permalänk

kör på en zalman 7000Cu

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

Rosa Rebell: Utveckla gärna lite och skriv varför han just ska köpa den

Jag föreslår en Spire Whisperrock, sök på forumet så hittar du nog många trådar om just denna uppskattade kylare. Den är både billig och tyst.

Permalänk
Medlem

Har Whisperrock II på min nuvarande, fick en extra över för ett tag sen. Gav den åt polaren. Finfina kylare enligt mig.
Fast ok, fläkten hade kunna väsnas lite mindre, men den låter mycket mindre än brorsans "vad-det-nu-är-för-nån"-kylare

Permalänk
Medlem

VARNING!
Artic Coling kylaren presterar inte vad den borde göra..

Min kompis AMD Xp 2000+ vart lite väl var tack vare den.. ca 89*C

så den är tyst men kyller inte någe bättre..

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xog
VARNING!
Artic Coling kylaren presterar inte vad den borde göra..

Min kompis AMD Xp 2000+ vart lite väl var tack vare den.. ca 89*C

så den är tyst men kyller inte någe bättre..

Jag kör med en artic cooling copper silent, äldre modell som kostade mig 100kr.
Jag sitter med en athlon xp1600+ och har en idletemp på 47°C. Pris/prestanda mässigt tycker jag den knäcker allt. Sedan är den riktigt tyst också. En av mina kompisar har den senaste modellen, och han sitter med en 2500+ barton, och den ska tydligen kyla väldigt bra.

Så jag skulle nog gissa att din kompis körde utan kylpasta eller monterade flänsen fel

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en artic cooling copper silent 2 tc på min AMD Athlon XP 2700+, idle temp: 43 - 49 grader - vet dock inte tempen när den jobbar för fullt, kan ta reda på den om någon är intresserad bra att veta kan vara att den knappt hörs. mitt nätagg överröstar den ganska mycket!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk

Jag skulle köpt en riktigt bra kylfläns(Alpha tex) och satt på en Papst istället.

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Hedersmedlem

köp en Whisperrock IV på webhallen istället eftersom att du ändå ska handla där... 99kr...

edit: http://www.webhallen.com/prod.php?id=10125

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
köp en Whisperrock IV på webhallen istället eftersom att du ändå ska handla där... 99kr...

edit: http://www.webhallen.com/prod.php?id=10125

Jag håller med den e mkt tyst . Jag satte ihop en burk åt en polare han hade bara en fläkt i nätagregatet + en whisperrock IV . Han hade passiv kylning på NB & Grafikkortet ett ATI 9600 . den burken lät inte MKT ;o) . Jag kollade tempen i den burken & det var alldrig någon fara för att den skulle bli för varm .

Permalänk
Medlem

Allright, blir nog en whisperrock då!
Tack för alla var, vad skulle man göra utan er?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xog
VARNING!
Artic Coling kylaren presterar inte vad den borde göra..

Min kompis AMD Xp 2000+ vart lite väl var tack vare den.. ca 89*C

så den är tyst men kyller inte någe bättre..

glömde han kylpastan eller?

Permalänk
Medlem

jag har en kompis som körde en (om inte samma så liknande från samma tillverkare, arctic cooling) och med den kom han upp i ca 70c tror jag. fast då hade han för mycket pasta istället

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=19356
se till att få rev2 av den... ska vara nån dB tystare
kyler en Xp1700+ @ Xp2700+ (1.70 Volt) och den ligger runt 48C i Windows, då snurrar den runt 1800-1900rpm, då den är temperaturkontrollerad. När jag spelar så blri CPU:n max 55C men då har jag inget grymt grafikkort än (GF2 Ti).
WhisperRock IV och Arctic icke-TC snurrar ALLTID 2200rpm. Med sån här TC har man alltid så tyst dator som möjligt utan att nåt skadas av värmeslag, man slipper ställa om kylningen på sommarn.
Jag har tidigare haft en FalconRock II, som inte kylde bättre vid samma RPM som Arcticen. Det är samma fläns som WhisperRock IV, men FR II har högre ljudnivå på fläkten. Det högsta jag lyckats få upp fläkten i är 2200rpm vid torture-test i Prime95.

Sen har jag detta nätagg:
http://kylning.com/info.php?products_id=625
Kan intyga att detta är extremt tyst! generellt så brukar nätagget vara tystare än Arcticen vid 1800rpm. och då använder jag nätagget som enda utblås. Har även ett av fläkthålen på baksidan av min låda öppna(Chieftech dragon), så den kan suga in friskluft där. Slutligen har jag insugsfläkt stående på golvet av lådan(golvet+sidor täckt av gtek-dämpmaterial). Just nu en Papst 80mm (2050rpm) på 5V eller lite lägre, snurrar 1200-1300rpm tror jag, allt över det så vibrerar den MYCKET, och knattrar. Tror att en panaflo 80 L skulle ge mer luft för samma ljudnivå! Har även testat en Zalman 80 @ 1500rpm som låter bara aningen mer än Papst vid 1200-1300rpm.
Tilläggas om nätagget är att vent-hålen i bakkant har jag täppt till, då varm luft smiter in i lådan där annars, istället för att kastas ut bakom lådan.

En annan nätdel som verkar väldigt tyst är Nexus NX-3000
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=648&session=e8c1f89...
Men den flyttar så lite luft att man måste komplettera med chassifläkt för utblås.

Polarna var och hälsade på igår. Vi fick stänga dörren och de fick sätta sig nära datorn för att de skulle höra att datorn var på.

Hårddisken är en Barracuda V 120GB, som i min låda hörs rätt så mycket. Hårddisken sitter i en av hårddiskburarna, vilken står på golvet av lådan(på dämpmaterialet). Placeringe eliminerar att vibrationerna(knattret) sprids till lådan. Knattret(det luftburna) kan höras med lådan öppen, men är mycket svårt att höra utifrån då lådan är stängd. Ska ta ett par bilder, då det är lite småknepigt att förklara allt bra.

MVH Johan

Visa signatur

Intel E2140 @ 2,5GHz (1,23V VCore), Gigabyte 965P-DS3, 2x1GB Memory Corp PC6400CL5 @ 417(834)MHz, X850XT + ATI Silencer, Antec P180, Seasonic 300W fläktmoddad, Hitachi T7K250 250GB + T7K500 320GB

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen dexton, det var några riktigt tysta agg du hade där. Får se hur det blir, har skickat iväg ett mail till konsumentverket ang. mitt gamla agg, så jag avvaktar ett svar. Hoppas på att få burken lika tyst som din :D. God jul föresten!

Mvh Daniel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xog
VARNING!
Artic Coling kylaren presterar inte vad den borde göra..

Min kompis AMD Xp 2000+ vart lite väl var tack vare den.. ca 89*C

så den är tyst men kyller inte någe bättre..

hmm... jag hade den på min p4 processor innan och den var ju långt ifrån varm.
nog för att amd utvecklar mer värme men knappast så mycket mer.
Han har inte glömt kylpasta eller nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xog
VARNING!
Artic Coling kylaren presterar inte vad den borde göra..

Min kompis AMD Xp 2000+ vart lite väl var tack vare den.. ca 89*C

så den är tyst men kyller inte någe bättre..

Öhm, jag kör en sån på min 2200+, ligger på 42 grader idle och 54 full med rumstemp på 25....
Din kompis är en klant

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1grid
Öhm, jag kör en sån på min 2200+, ligger på 42 grader idle och 54 full med rumstemp på 25....
Din kompis är en klant

man ska dock ha i åtanke att temp-angivelserna inte alltid är att lita på...

som på mitt moderkort så kan jag inte få tempen från CPU-dioden utan bara från sensorn som sitter i CPU-sockeln. då blir den avläste tempen självklart lägre också.

MVH Johan

Visa signatur

Intel E2140 @ 2,5GHz (1,23V VCore), Gigabyte 965P-DS3, 2x1GB Memory Corp PC6400CL5 @ 417(834)MHz, X850XT + ATI Silencer, Antec P180, Seasonic 300W fläktmoddad, Hitachi T7K250 250GB + T7K500 320GB

Permalänk
Medlem

Den monterades med alla konstens regler med AS 3.
iof så mättes det med en infraröd värmemätare alá profsmodell.... eftersom den strulade lite och flänsen vart varm som fan..

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xog
Den monterades med alla konstens regler med AS 3.
iof så mättes det med en infraröd värmemätare alá profsmodell.... eftersom den strulade lite och flänsen vart varm som fan..

Konstens alla regler? då är det antingen fel på era konster eller på nåt annat...
Är du 100 på att den inte satt snett och att den verkligen hade kontakt?
hur mäter du med en "proffsIR-mätare" mellan cpu o fläns?

Jag kör med en sån, har en CPU-temp på 56grader just nu (håller på att komprimera en DVD)
brukar ligga på runt 48-50 grader idle...har 37 i lådan...25 i rumstemp.

Tyst...jepp... inte den som väsnas här hemma.
ska du inte klocka så duger den gott o väl.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

I (nästan) alla trådar där det handlar om tystare dator så kommer det upp att man ska köpa en ny PSU.

Varför? Är det inte billigare att införskaffa sig en tystare 80mm fläkt. Sen skär man ett hål i PSU chassit och monterar dit en 120mm fläkt.

Köra dem på 5V eller 7V, så blir det nog tystare än vad PSUn var från början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
I (nästan) alla trådar där det handlar om tystare dator så kommer det upp att man ska köpa en ny PSU.

Varför? Är det inte billigare att införskaffa sig en tystare 80mm fläkt. Sen skär man ett hål i PSU chassit och monterar dit en 120mm fläkt.

Köra dem på 5V eller 7V, så blir det nog tystare än vad PSUn var från början.

Bara du ser till att den nya fläkten drar igenom lika mycket luft som originalfläkten så går det nog fint. De flesta drar sig nog för att mixtra med sitt nätaggregat - 227 V är inte att leka med vettu. Men om man inte är räddhågad, eller man har kolla på sin ellära så är det bara att sätta igång och såga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
I (nästan) alla trådar där det handlar om tystare dator så kommer det upp att man ska köpa en ny PSU.

Varför? Är det inte billigare att införskaffa sig en tystare 80mm fläkt. Sen skär man ett hål i PSU chassit och monterar dit en 120mm fläkt.

Köra dem på 5V eller 7V, så blir det nog tystare än vad PSUn var från början.

hmm

ja, visst kan man införskaffa en tystare fläkt. Om man har tempstyrd fläkt i nätagget får man dock räkna med att den nya fläkten inte kommer funka likadant som originalfläkten. Då får man själv ställa hastigheten på fläkten. I många nätagg så är kanske kylflänsarna rätt så små och sen kompenseras det med en fläkt med hög kapacitet(och självfallet ljudligare). I många fall bör det dock inte vara några problem att dra ner hastigheten en del på den befintliga nätaggsfläkten. Tänk dock på att det kan bli 30C och ännu varmare inomhus.

Det här med att såga upp för en 120mm är långt ifrån säkert att det funkar, skulle nog säga att chansen är relativt liten att du får plats med en 120mm, då monterad i "botten" av nätagget, dvs. sidan som är mot CPU:n, neråt. Jag har ett Seasonic nätagg med 120mm som standard. Då har komponenterna och kylflänsar utformats så att en 120mm fläkt går in, 25mm djup.
http://aegd.cjb.net/dexton/osorterat/Seasonic/psu_seasonic_si...
Som en och en annan van PSU-fixare också lägger märke till är att nätagg är relativt tomt inuti. kylflänsarna är dessutom rätt så små och tunna. Skälet till detta lär vara för att luften ska passera komponenterna enkelt. I ett typiskt low-noise 80mm nätagg så ser man ofta grova kylflänsar som tar upp stora delar av nätagget. Detta är nödvändigt i ett low-noise 80mm nätagg då luftflödet är rätt så begränsat, jämfört med ett 120mm dito.

http://aegd.cjb.net/dexton/osorterat/Seasonic/psu_seasonic_to...

Bilderna på nätagget tog jag när jag moddade det i helgen. Fläktstyrningen funkade inte som den skulle. Nu är fläkten kopplad via en Zalman Fanmate och nätagget mkt tyst.

Jag har tidigare rekommenderat nätagget, som heter Seasonic SS-300FT. Jag rekommenderar det fortfarande, dock bara om man är händig nog att öppna nätagget och koppla ur fläktsladden, för att dra ut den externt till exempelvis en Fanmate eller eget vridmotstånd.
Nätagget kostar bara 427kr och har Active PFC samt bra strömstyrkor: 30A(+5V), 28A(+3.3V),18A(+12V). Det bästa med nätagget är dock att det flyttar grova mängder luft (i jämförelse med ett 80mm nätagg) utan att låta mer än de allra tystaste 80mm low-noise-nätaggen. Här är mitt system: Athlon XP 2700+(@1.70V), Radeon 9800 Pro, 2st Seagate hårddiskar (1 SATA, 1 PATA), Lite-on brännare, TV-tuner kort, Abit NF7-S moderkort samt 5-6 fläktar. Tror att det går att lasta på ytterligare hårddiskar.

En trevlig bonus hittade jag när jag lossade på fläkten...
http://aegd.cjb.net/dexton/osorterat/Seasonic/psu_fan120mm.jp...
gummifötter, för att förhindra vibrationer från fläkten att fortplanta sig till nätaggschassit(och vidare till datorchassit).

Seasonic SS-300FT, en guldklimp för den händige

MVH Johan

Visa signatur

Intel E2140 @ 2,5GHz (1,23V VCore), Gigabyte 965P-DS3, 2x1GB Memory Corp PC6400CL5 @ 417(834)MHz, X850XT + ATI Silencer, Antec P180, Seasonic 300W fläktmoddad, Hitachi T7K250 250GB + T7K500 320GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xog
VARNING!
Artic Coling kylaren presterar inte vad den borde göra..

Min kompis AMD Xp 2000+ vart lite väl var tack vare den.. ca 89*C

så den är tyst men kyller inte någe bättre..

Hehe.. "ok", koppla in fläkten till någon strömkälla nästa gång kanske?

Iaf så ligger min kompis 3000+ (oklockad) på cirka 56 grader (fulload 60-62 grader), med 39 grader i chassit, utan några chassifläktar med Arctic Cooling copper silent 2 TC rev2.0... helt ok alltså, iaf om man tänker på hur tyst datorn är

Så enligt mig är Arctic Cooling ett mycket bra val om man vill ha en väldigt tyst och billig processorfläkt som faktiskt kyler bra (om man verkligen måste kan man modda om den så den alltid går på maxvarv för att få ner temperaturen). Kanske inte vid extrem överklockning då, men lätt överklockning lär den nog klara... får se när jag får min 2500+ imorgon hur mycket den klarar av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
köp en Whisperrock IV på webhallen istället eftersom att du ändå ska handla där... 99kr...

edit: http://www.webhallen.com/prod.php?id=10125

du får lite kylpasta på den när du får den. det fick jag. riktigt glad jag blev.!

men jag tycker den låter mkt.. men det kanske är mina chassi-fläktar.

och ett "fränt" fläktgaller

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXoReX
du får lite kylpasta på den när du får den. det fick jag. riktigt glad jag blev.!

men jag tycker den låter mkt.. men det kanske är mina chassi-fläktar.

och ett "fränt" fläktgaller

jag drog på ac3 istället för den där skiten

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.